Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, Geir Anders skrev:

Kjenner litt på at for første gang i livet, så melder merkebytte seg

 

https://www.tu.no/artikler/nei-da-stasjonsvogna-er-ikke-dod-her-er-helelektriske-audi-a6-avant-i-norge/519393

Kommer vel i 2027 den da med dagens leveringsproblemer og råvare mangel 😅 Ellers så er jeg glad for at det kommer konsepter basert på Stasjonsvogn og sedan, jeg er generelt sett ikke noen SUV fan. 

Denne skal nok gå i sterk fight med i5 her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, steget vekk fra blå og hvit rondell har vel aldri vært kortere. Lige så er det likevel kjernen i produktet som holder en igjen. BMW leverer pr. idag langt fra best på alle punkt, men totalpakken tror jeg en skal lete lenge etter før en finner noe som er like bra. Det spørs hva man verdsetter i en bil såklart. Uansett så kommer det flere tøffe modeller og bra at bilparken sprites opp. Nye Audi A6 er knallfin, bare de ikke kjiper inn på sluttproduktet. Nye Kia EV9 er også ganske stilig, her igjen; bare de ikke kjiper inn på det ferdige produkt.

24E5BA44-9352-4226-8E5B-9C776BBC2E1D.thumb.jpeg.090c5b0bf6bb11881369db5745685f80.jpeg

F7197573-1611-48F4-9E85-3C8886849307.thumb.jpeg.d4c2cdd139fa7113f46c3afe1bb7745b.jpeg

0A3EF76B-C14F-42B8-A6BB-9D45C2F29FF8.thumb.jpeg.5342682f58c6efa47fbbb1c9f7e1c6c3.jpeg

 

Så har vi Jeep, et uramerikansk merke som man aldri skulle tro ville gjøre endringer på selve kjernemodellen. Joda Wrangler fås nå, iallefall snart, som helelektrisk. Og selv med typisk amerikansk kvalitet, eller fravær av nettopp dette, så er modellen i seg selv knalltøff. Og med helelektrisk linje vil forhåpentligvis mange av feilene elimineres. Den fås pr. idag som hybrid, 4xe heter den da. Lengre enn hybrid skulle jeg ikke trodd de ville gå, ikke så tidlig.

F176BC18-0095-4E1C-AEA0-319094EEC328.thumb.jpeg.5f3dca75229ffd879a012e6f057be05c.jpeg

Jaguar kom med sin i-pace som en tøff utfordrer i markedet, men det ble med den modellen og det er kommet alt for mange andre modeller som gjør at i-pace begynner å bli litt … utdatert.. eller? 
 

Peugeot er jo verdensmestre på konseptbiler. De har en som heter Instinct. Håper den blir realitet. Neppe, men vi håper.

16789E9A-FFB4-493D-98C0-E48B533D36AA.thumb.jpeg.c03b61c911d8e07c9a699e5af37d7b26.jpegFB9A6979-3CFD-43FA-816F-B768D4609724.thumb.jpeg.02dd21c037f26f208d8c142f11e117f0.jpeg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalpakken BMW tilbyr er det som alltid holder meg igjen, særlig når prisnivået er på riktig side av Porsche. Men jeg synes jeg må poengtere at alt dette står på hvilken designretning BMW tar i fremtiden. Så lenge de lager en bil som for meg stadig føles som og ser ut som en BMW så er jeg med 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

M550d tror jeg ikke jeg hadde våget meg på. Helt sikkert fantastiske biler, men har inntrykk av at mange er brukt hardt. Er redd for at kostnadene med å holde en slik vedlike fort kan ødelegge gleden ved å eie en. Når det er nevnt virker det jo som om @Saltkjelen er fornøyd med sin, men virker også ut som om det var et meget bra resultat.

M550d er en fantastisk motorkonstruksjon, og som med alt annet her i verden henger holdbarheten sammen med vedlikeholdet. Tre turboer er naturligvis komplekse greier, men oljeskift hver 10 000km hjelper på. Jeg har ikke hatt noen problemer med min annet enn en luftbelg, CA-dørhåndtak, sprukne baklys og blinklys i sidespeil og korrosjon på alle fire dører (dørene byttes nå på garanti da dette har kommet tilbake). Dog hører det med til historien at bilen fikk tre nye turboer, ny DPF og ny eksosmanifold på garanti rett før jeg overtok bilen. Dette skyldtes en liten oljelekkasje i den ene lavtrykksturboen, men av frykt for følgefeil (og når ting likevel var demontert) ble alle turboene og DPF byttet, samt eksosmanifold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Saltkjelen skrev:

M550d er en fantastisk motorkonstruksjon, og som med alt annet her i verden henger holdbarheten sammen med vedlikeholdet. Tre turboer er naturligvis komplekse greier, men oljeskift hver 10 000km hjelper på. Jeg har ikke hatt noen problemer med min annet enn en luftbelg, CA-dørhåndtak, sprukne baklys og blinklys i sidespeil og korrosjon på alle fire dører (dørene byttes nå på garanti da dette har kommet tilbake). Dog hører det med til historien at bilen fikk tre nye turboer, ny DPF og ny eksosmanifold på garanti rett før jeg overtok bilen. Dette skyldtes en liten oljelekkasje i den ene lavtrykksturboen, men av frykt for følgefeil (og når ting likevel var demontert) ble alle turboene og DPF byttet, samt eksosmanifold.

På F11 530d jeg hadde var det nesten ikke noe delebytter på de 6-7 årene jeg hadde den. Utbedret følgende over 6 år: løs motor i seterygg til sjåførsete,  1 Lambda og 1 NOX sensor, EGR kjøler på garanti ( uten at den feilet ). Ble kjørt 100K km i mitt eie. Kan ikke huske at jeg har byttet noe annet egentlig. Jeg byttet også olje hver 10-12K km. Byttet ikke luftbelger engang 😁, ny eier har sikkert fått gleden av det nå.

@papertiger Jeg digger F11 og for min del trumfer den G31 anyday. Finner du en fin bil som har levd et godt liv med hyppig oljeskift tror jeg du får mye glede i en F11 med I6 med diesel eller bensin selv om de begynner å dra litt på årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Kommer vel i 2027 den da med dagens leveringsproblemer og råvare mangel 😅 Ellers så er jeg glad for at det kommer konsepter basert på Stasjonsvogn og sedan, jeg er generelt sett ikke noen SUV fan. 

Denne skal nok gå i sterk fight med i5 her i Norge.

Får vel håpe at Putin snart er ferdig med tullet sitt, og at nye produksjonslinjer rundtom i verden skal bidra til å stabilisere tilgang på råvare og deler igjen. Tar nok en stund uansett ja, håper at 2024 estimatet, er da iberegnet slik status i verden er per idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, awt skrev:

M550d tror jeg ikke jeg hadde våget meg på. Helt sikkert fantastiske biler, men har inntrykk av at mange er brukt hardt. Er redd for at kostnadene med å holde en slik vedlike fort kan ødelegge gleden ved å eie en.

En 530xd og m550d deler akkurat de samme svakhetene/bekymringene, at den ene har 3 turboer har aldri vært det store problemet med n57

kjøp en med lav kilometer å forsikre den hos if eller codan, da kan du kjøre til 200k km uten å sove dårlig om natta.

det er en hel del m550d i norge, så om du ikke er veldig kravstor på farge og utstyr så skal det fortsatt være mulig å finne et bra eksemplar som ikke har blitt mishandlet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen blir vel greit over 100kNOK den preventive ladetrykksutskiftinga der. Var det ikke noe stikkaksel du bytta også? 

M550d blir uansett en dyrere bil med dyrere deler uansett hvordan man vrir og vender på det. Verst er sikkert kompetansen til feilsøkingspersonale på noe sånt. Bor man ikke i nærheten av et bra BMW-verksted så blir det fort tipping ved turbobytte og div.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, E.C. skrev:

@Saltkjelen blir vel greit over 100kNOK den preventive ladetrykksutskiftinga der. Var det ikke noe stikkaksel du bytta også? 

M550d blir uansett en dyrere bil med dyrere deler uansett hvordan man vrir og vender på det. Verst er sikkert kompetansen til feilsøkingspersonale på noe sånt. Bor man ikke i nærheten av et bra BMW-verksted så blir det fort tipping ved turbobytte og div.

Jo, stemmer - glemte denne i farta. Drivaksel foran har jeg også byttet pga. litt raslelyd. Turbo, DPF og manifold kom vel på en 120k+, så det ville utvilsomt vært en dyr affære om det måtte dekkes selv. Dog er det verdt å merke seg at det ble byttet langt flere deler enn det som faktisk var defekt. Når jeg nevnte motorsterk F1x LCI mente jeg ikke nødvendigvis M550d, men 530d og 535d (bil med sekser). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, papertiger skrev:

Har vært drømmen lenge en slik F11 med sekser og tiden begynner å renne ut i forhold til alder på bilene. 520d'ene av disse ligger såpass høyt i pris at det akkurat nå er litt for liten forskjell, og kona kunne tenkt seg noe kraftigere motor - en 520d har - i vår 4-serie fungerer den bra, men litt lite trøkk når den står i en tyngre 5-serie. Regner jo med at kvaliteten på 2017 (sen 2016) modellene av F11 er noenlunde OK? M550d utgår pga mye biler med høy km stand og en generelt mye mer kompleks konstruksjon som jeg ser for meg er dyrere å eie. 530xd blir liksom sweetspoten. 

Så har du 528ix også, men ser for meg forbruket på denne er rimelig høyt, og motor lite inspirerende? 

F1x 520d funker sikkert fint for ganske mange, men jeg syns at de et på sitt "beste" med en sekser under panseret :) Har kjørt en del av begge to, og eier jo som du vet en 530d.

528ix ville jeg sett bort ifra. N20 motoren er ikke spesielt bra

Tror ikke du hadde gjort en tabbe med å velge en bra F11 530d framfor en G31 520d 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Daniel. said:

F1x 520d funker sikkert fint for ganske mange, men jeg syns at de et på sitt "beste" med en sekser under panseret :) Har kjørt en del av begge to, og eier jo som du vet en 530d.

528ix ville jeg sett bort ifra. N20 motoren er ikke spesielt bra

Tror ikke du hadde gjort en tabbe med å velge en bra F11 530d framfor en G31 520d 😅

F11 LCI 190hk 520d har jeg prøvd, men kom dessverre rett fra F36'en som har samme motor, og gikk rett tilbake i den etterpå. Hadde nok muligens føltes litt bedre uten denne overgangen, da F36 er mye sportsligere, lettere og mer agil og lettbeint enn en 520d (den aktuelle bilen hadde EDC). Så tenker at kona som er glad i litt motorkraft ville trivdes bedre i en 530d. Ingenting er skrevet i stein da større hus er førstepri, men ser også for meg at en bil med hengerfeste uansett kan komme til å være lurt å ha i en slik tid - det har vi ikke per i dag. Og verken jeg eller kona er moden for elbil som nr. 1 enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw I3... For meg en bil jeg ikke har brydd meg om da den minner meg fint lite om Bmw. 

Men ser den høster jevnlig skryt så har nå begynt og fundere på en slik istedenfor i4. For så og ha en ( 5🙈 )   biler med skjikkelig motor. 

 

Fruen pendler minst 25k km i året til og fra jobb, så man bør vel helst ha batteribil.. 

 

Så over til i3. 94ah fra 2016-17 har 300km rekkevidde? Vil dette si at den klarer 200km en vinterdag på forholdsvis flat veg? 

 

Disse får man vel for 150-170k nå? Med km.stand rundt 60-80k som burde indikere mye bil igjen.. 

Utstyr man MÅ ha? 

Legg gjerne ved link på biler som er greie kjøp på Finn 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I3 kan absolutt anbefales som pendlerbil! Kjørt 80k i en sånn de siste 4 åra.

Kvikk, lett å manøvrere og moderne nok. Savner driftutgiftene allerede...

20 mil på vinter kan du nok glemme, er nok mer på 15. Husk å forvarme. 

Ligger masse erfaringer i i3-gruppa på facebook 

Man "må" ha navi proff, comfort access og ryggekamera. Kjøp en fully charged så er du sikra. 

Du burde kjøpe 18-modell eller nyere pga bedre fjernlys og oppgradert iDrive/mulighet for Apple carplay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...