Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Lars89 skrev:

I3 kan absolutt anbefales som pendlerbil! Kjørt 80k i en sånn de siste 4 åra.

Kvikk, lett å manøvrere og moderne nok. Savner driftutgiftene allerede...

20 mil på vinter kan du nok glemme, er nok mer på 15. Husk å forvarme. 

Ligger masse erfaringer i i3-gruppa på facebook 

Man "må" ha navi proff, comfort access og ryggekamera. Kjøp en fully charged så er du sikra. 

Du burde kjøpe 18-modell eller nyere pga bedre fjernlys og oppgradert iDrive/mulighet for Apple carplay.

Er det virkelig halve rekkevidden av wltp som skal vere 300km på vinteren? 18 modell eller nyere blir for dyrt om den skal funke som en "ruskebil" . Fruen driter i navi osv. Ønsker adaptive cruise, finnes dette? Comfort access og ryggekamera er nok viktig ja. Gode lys ville absolutt være en fordel 

 

Har en veninne som pendler samme strekka daglig med en Egolf, den har akkurat for lite batteri til og komme seg til og fra jobb uten lading. I3 har vel bedre rekkevidde enn Egolf? ( Er en 17 mod. Aner ikke mer ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300km er nedc. Wltp er 235-255. 

2017 E-Golf kan være 2 forskjellige batteri. Det største er sammenlignbart med 94ah i3.

Adaptiv cruise finnes, men fungerer dårlig hvis man bor på "feil" side i forhold til jobb (dvs kjører mot sola) da den er kamerabasert. Her har jeg inntrykk av at f.eks Golf er bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når går rekkevidden under 200km da😅? Er det allerede ved 5+? Slik at 70% av året ( vestlandet ) er elendig rekkevidde? Eller er det typ 5 minus?

Har erfaring med 225xe sin adaptive cc. Den var totalt ubrukelig, så da er det vel samme med i3 ja🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far har en 2018 i3 94Ah og han har lenger rekkevidde enn det jeg har med 2019 i3S 120Ah. Her er det rett og slett kjørestilen som medfører den økte rekkevidden. Han ser stort sett 280km hver dag i disse dager, mens jeg ser i snitt rundt 255km. Min kjørestil innebærer at jeg har 180-200km rekkevidde på vinteren i 0 til -20 grader. Antar at min far vil ligge i området 180-200km i samme scenario. Han er yrkessjåfør og kjører deretter, mens jeg kjører som om bilen var stjålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører jeg stort sett 80-110-soner så man får sikkert noe bedre rekkevidde på svingete vestlandsveier, men jeg ville ikke beregnet mer enn 150km på vinter med en 94ah uansett.

Kjørestil har mye å si. Lå på et forbruk på på 16-19 med min mens jeg ser hypermilere bruker nedi 12-13.

M2en ligger på 0,97 så der traff ihvertfall BMW spot on på oppgitt forbruk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidde på elbil om vinteren påvirkes kraftig av flere faktorer: topografi, kjørestil, varme i kupé, temperatur utendørs, forvarmingsmuligheter (hvor mye man forvarmer og hvor mye man kan dra ut fra veggen når man forvarmer) og kjøredistanse per kjøretur. Hvis man kjører 5km og må forvarme hele dritten på nytt etter 5 timer så kommer man ikke langt totalt.

Jeg har kjørt Model 3-en jeg hadde i -20 og den brukte opp under 20% batteri t/r jobb som er ca. 10 km én vei. Svimlende rekkevidde på 100km om vinteren med andre ord. Sommerstid lå den an til å greie de beregnede 500 km ved normalt pent kjøring.

Så hvis man tar utgangspunktet i å stoppe bilen for en arbeidsdag uten å lade og ønsker en god og varm bil, samt ikke være nervøs for å komme fram ville jeg ha anbefalt å planlegge å se på biler med ca. 3x oppgitt rekkevidde av planlagt distanse til og fra jobb. Også for å unngå å lade opp til 100% og utlade for langt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er klar over at EL er noe dritt og når man diskuterer med elbil eigere blir man rundtlurt av rekkevidde argumentene deres😅 

Men nå tipper jeg det er toppen 10-15 dager il.a året fruen kjører til jobb med temperaturer under 2-3 minus. 

Dog ligger temperaturen sikkert på 0-5+ fra sent oktober til sent mars.. Så om den ikke funker en eneste dag i det tidsrommet blir det vanskelig å selge inn en I3🙈

 

Om hu klarer med forvarmet kupe hjemmefra, og kjøre oppimot 200km ved normal landeveiskjøring når det er + grader ute så er det jo innafor.. 

Hvor raskt lader man en i3 fra 5-100% på en easee hjemmelader med tilgang til 3 fas uttak? M.a.o ikke strømleveransen det står på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ladet med 32a 1-fase (7,2kw) tar det ca 4 timer.  16a 3-fase (TN) (11kw) blir vel 2,5 ca.

Jeg ville ikke kjøpt i3 94ah hvis jeg hadde er reelt behov for 200km hver dag uten å lade. Da må du over på 120ah eller en annen bil...

Ser folk skryter av både 25 og 30 mil men da har de nok en noe spesiell kjørestil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 120Ah du sikter på så er det 42kwh batterikapasitet. Med ca. 7kw fra 2 eller 3 fas greier man å fullade det på 6 timer (det er vel ca. der begrensningen på ombord laderen ligger i den bilen).

Jeg vil ikke si at elbileiere nødvendigvis prøver å rundlure noen med sine argumenter. I likhet med andre grupper er det et stort spenn i kunnskapsnivå og mengde desinformasjon som flyter rundt. Jeg har et yrke og bakgrunn som lar meg relativt lett gjøre diverse energiberegninger, så jeg skjønte fort hvor det bar hen med både ladetider og om man skulle varme opp bilen via batteri om vinteren.

Elbilen min ble solgt fordi jeg ikke orket mer Tesla, ikke fordi elbil i seg selv var et problem. Om det hadde vært en i4 jeg hadde hatt så hadde jeg nok snart vært på 3. året med elbil. Akkurat den særegne delen for elbil greide Tesla veldig godt og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg egentlig aldri stresset med hverken rekkevidde, fryse i bilen eller være ekstra redd for at den brenner opp. Jeg tror nok at du/dama blir godt fornøyd med en i3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må jeg legge til at produsenter burde kunne legge ut bedre tall beregnet for vinterkjøring. Samt at de testene for rekkevidde som kjøres må man ta for hva de er. Jeg mener at jeg dro ut noe av kjøresyklusen som brukes og prøvde å se på den råeste akselerasjonen de hadde. Det var noe så sprøtt som 30-80 km/t på 15 sek eller noe i den dur. Samboeren min begynte å le da jeg demonstrerte hvor treigt dette gikk. Så at folk ikke oppnår brosjyre-tall er ganske forståelig når man ser på hva de faktisk står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars89 skrev:

Får du ladet med 32a 1-fase (7,2kw) tar det ca 4 timer.  16a 3-fase (TN) (11kw) blir vel 2,5 ca.

Jeg ville ikke kjøpt i3 94ah hvis jeg hadde er reelt behov for 200km hver dag uten å lade. Da må du over på 120ah eller en annen bil...

Ser folk skryter av både 25 og 30 mil men da har de nok en noe spesiell kjørestil.

Er fruen som skal ha den til rolig pendling, så kjørestil burde vel vere ok.. :P Hun klarer seg med 100km for dag også ved og kjøre en annen vei, men må da ha en fjellovergang fra 0-630m - 0 igjen, og ferge hvor bilen blir stående stille i 20 min og aller helst må holde varmen.. For deretter kjøre 10 min igjen. Andre vegen er det vel rundt 180km. tur/retur

 

Hun vil selvsagt ha I4, men jeg vil tjene penger 😂

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkessjåfører har en egenskap som gjør at de klarer å klemme sykt mye rekkevidde ut av en elbil eller ladbar hybrid. Svigerfar er yrkessjåfør og har en ny Ford Kuga PHEV, oppgitt til 68 km på strøm på en god dag. Han klarer å tyne 90 km ut av den før bensinmotoren starter… 😂

Når jeg kjører elbil så kjører jeg dem som jeg kjører fossilbilene mine, det vil si høy fart på motorveien…gjerne 130 km/t og ellers uten sånne spareprogrammer og en pedal kjøring. Kjører for det meste Mach-e Long Range når jeg ratter radiobil så det byr sjelden på problemer, men jeg kjørte e-Tron 55 enn gang…der sugde batteriet seg tomt imponerende raskt med min kjørestil. Vil faktisk gå så langt å si at det er en ubrukelig elbil sånn jeg kjører…eller for å snu på det…jeg er en ubrukelig elbillist 😂 Fikk jævelskapen som leiebil på Gardermoen og skulle hjem, det var tomt for fossilbiler hos Avis. Men den lada fort da, 25 min med å sparke småstein utenfor Sandefjord var nok til å dundre videre mot Sørlandets hovedstad. Rulla inn på gårdsplassen hjemme med 2 km rekkevidde igjen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Yrkessjåfører har en egenskap som gjør at de klarer å klemme sykt mye rekkevidde ut av en elbil eller ladbar hybrid. Svigerfar er yrkessjåfør og har en ny Ford Kuga PHEV, oppgitt til 68 km på strøm på en god dag. Han klarer å tyne 90 km ut av den før bensinmotoren starter… 😂

Når jeg kjører elbil så kjører jeg dem som jeg kjører fossilbilene mine, det vil si høy fart på motorveien…gjerne 130 km/t og ellers uten sånne spareprogrammer og en pedal kjøring. Kjører for det meste Mach-e Long Range når jeg ratter radiobil så det byr sjelden på problemer, men jeg kjørte e-Tron 55 enn gang…der sugde batteriet seg tomt imponerende raskt med min kjørestil. Vil faktisk gå så langt å si at det er en ubrukelig elbil sånn jeg kjører…eller for å snu på det…jeg er en ubrukelig elbillist 😂 Fikk jævelskapen som leiebil på Gardermoen og skulle hjem, det var tomt for fossilbiler hos Avis. Men den lada fort da, 25 min med å sparke småstein utenfor Sandefjord var nok til å dundre videre mot Sørlandets hovedstad. Rulla inn på gårdsplassen hjemme med 2 km rekkevidde igjen 😅

Så vidt jeg kan se på google maps er det ca 31 mil fra Gardermoen til Arendal. Starter du med fulladet e-tron 55 og rusler nedover i 130-140km/t på motorveien så ligger man normalt sett litt over 3kwt/per mil, men for å ta i litt ta så si 33kwt/per mil. da er du på 26 mil fulladet. 25 min på hurtiglader (50kw) lader minimum 20kwt. Som er over 5 mil. Er du på lynlader så er du på godt over 10 mil på 25min. Så enten var problemet at den ikke var fulladet når du dro fra Gardermoen, eller så har du hatt mega ubrukelige forhold på den turen. Eventuelt at du drar på litt for kjentfolk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...