Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

i3 er rwd. :D Og skiller seg ut i mengden golf på norske veier. Har selv en i3 som de fleste her vet, men det er 120Ah, den klarer nesten 20 mil på motorvei om vinteren og 24-25 ellers. Lader til 33 mil nå i sommerlige temperaturer, men kjører mest smått til frisør, barnehage osv. Og delvis inn til jobb i Oslo, 120km t/r. Glimrende alternativ til andre el/-småbiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rwd argumentet er forsåvidt uslåelig 😎 

For min del er i3 mye kulere enn egolf, selvom begge deler er kjønnsløst.. Men fruen hater i3 og liker egolf, utseendemessig😅 Så da ryker designargumentet.. 😛

 

Hun skal absolutt ikke ha i3, men nå er det jo selvsagt jeg som bestemmer bil... At damer skulle fått bestemt den slags skulle jo tatt seg ut 😜

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Så vidt jeg kan se på google maps er det ca 31 mil fra Gardermoen til Arendal. Starter du med fulladet e-tron 55 og rusler nedover i 130-140km/t på motorveien så ligger man normalt sett litt over 3kwt/per mil, men for å ta i litt ta så si 33kwt/per mil. da er du på 26 mil fulladet. 25 min på hurtiglader (50kw) lader minimum 20kwt. Som er over 5 mil. Er du på lynlader så er du på godt over 10 mil på 25min. Så enten var problemet at den ikke var fulladet når du dro fra Gardermoen, eller så har du hatt mega ubrukelige forhold på den turen. Eventuelt at du drar på litt for kjentfolk. 

Elbileiere og deres utregninger 😅 Jeg vet ikke om den var fulladet, sto ikke plugga i. Viste 358 km rekkevidde når jeg starta, tenkte at det holder jo akkurat hjem. Men det gjorde det jo absolutt ikke, men det skal sies at det var i vinter dette her…tørt på veien, veldig sent så lite trafikk og rundt -4. Var nede i -8 over Østerholdtheia men her er det jo alltid kaldt. Og bilen var iskald da jeg startet i p huset på Gardermoen. Ble varm og god på 5 min da, det var positivt. 

Tempoet gikk i 135-140 km/t nedover den "sørlandske autobahn" ville bare hjem å legge meg. Jeg vet ikke hvor fort den ladet, kjørte opp til en stolpe, plugga i, tæppa en sånn ladebrikke jeg har og bilen lada. Nå husker jeg ikke hvor mye jeg hadde når jeg startet lading, men jeg hadde rundt 180 km når jeg ikke gadd vente lenger. Men jeg kjørte jo relativt hardt sett med elbil øyne, ikke noe sparekjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Men jeg kjørte jo relativt hardt sett med elbil øyne, ikke noe sparekjøring. 

Det gjør jeg også, og har nå erfaring med rekkevidde osv. igjennom noen år med e-tron. 

Jeg er nok enig i at man må lade engang på den turen med litt inspirert kjøring, men så lenge man ikke lader på stikkontakt på et gatehjørne så lader man veldig mye på 25min, som gjør at all rekkevidde angst er borte. 

og ja e-tron varmer fort, er 11kw varmeapparat i den, så når det trøkker på for fullt så er det MYE varme som kommer (og tapper batteriet der etter også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

For og gnure litt videre på i3en.. hvorfor velge i3 over Egolf? Om rekkevidde er likt?😅

Fordi en Golf er en golf.

I3 er en langt mer påkostet, morsom, romslig, sprek og spennende bil.

og med gen 3 av batteripakken går det 30+ mil på sommeren og etparogtyve på vinteren.

Et tips, kjøp 19’ modellen, da får du den uten den j**** EU støyen av en uling som kom på 20’ modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Fordi en Golf er en golf.

I3 er en langt mer påkostet, morsom, romslig, sprek og spennende bil.

og med gen 3 av batteripakken går det 30+ mil på sommeren og etparogtyve på vinteren.

Et tips, kjøp 19’ modellen, da får du den uten den j**** EU støyen av en uling som kom på 20’ modellen.

Særdeles mange synes at dashbord og stoffvalg og generell utforming av seter på I3 er mindre pent. Spennende er nå en annen ting. 

Ser man på billige i3er så fremstår dei som forholdsvis kjipe innvendig.. 

Man betaler mer for en I3 enn en golf.. 

Kjøper gjerne både 19 og 20 modell i3, men ønsker ikke og bruke mer enn 150k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi nesten der at vi kan foreslå Renault Zoe, de har opp til 400km rekkevidde(reelt sikkert 300), og en brøkdel av i3 i pris. Er får du gode eksemplarer fra ca. 100’ og beveger du seg til 150’ så kan du virkelig få mye bil for pengene. Du får ikke en i3 med skikkelig rekkevidde så billig. Hva er det du ikke får kontra i3? Streetcred, bakhjulstrekk, BMW-seter og hestekrefter. Hva får du ikke kontra Golf? Kompakte tyske følelsen.

2019-modell, godt utstyrt, enda nybilgaranti osv.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=258315097
 

Jaja, bare å skyte meg for å foreslå en slik. Men pendlerelbil som trenger litt rekkevidde til max 150’ , så er utvalget labert. Bybil derimot hvor rekkevidde ikke er vesentlig: eldre i3.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 skal man ha Zoe må man holde seg unna pre 2020. De første utgavene har hverken hurtiglading DC og en særdeles dårlig ladeløsning for vårt strømnett. ( jada, noen har 400V hjemme - men majoriteten har 230V )

"Faceliten" som kom i 2020 ble en del bedre både på rekkevidde, fikk ordentlig hurtiglading og en "OK" ladeløsning til hjemmebruk. ( Fortsatt ganske ræva bil, men bedre enn pre 2020 ).

 

EDIT; https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=256373880

En av de billigste av siste generasjon, se bilde 25 så ser du "hjemmeladeren" de ble tvunget til å selge med bilen for at det skulle funke sånn OK. En svær tung kladd som i bunn og grunn er en bitteliten trafo for å lage et nullpunkt så bilen i laderen klarer å lade. Første generasjon fulgte ikke denne med engang, og kunne dermed kun lade 10A hjemme ( på org ledning, og kun den ledningen ) med mindre du monterte trafo eller hadde 400V. 

Zoe er det egentlig bare å holde seg til helvete unna, naboen kjøpte en slik billig for to år siden til kjerringa som nummer to bil. Han har utelukkende ingenting positivt å si om den bilen 😂

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@scoot slik info er gull verdt! Takk :) En kollega ga 105’ for sin og det var 2018-modell. Hatt den i et halvt år og er fornøyd tatt bilen for det den er, bortsett fra utseende. Den lader ikke hurtig som du sier, men det funker til daily og lader over natten. 18-20mil om vinter og ca. 30 på sommer(som jeg sa, 40 oppgitt og realitet nærmere 30). Jeg står fortsatt for det jeg sa, men takker for viktig og god opplysning som en MÅ ta med seg. Dette er helt klart noe man må vurdere individuelt.

Du har også MB B-klasse 250e Range Plus som man skal kunne få for budsjett, samt Kia Soul og Hyundai Ioniq. Jeg vet ikke rekkevidden eller kvalitet på disse umiddelbart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Marius2002 skrev:

@scoot slik info er gull verdt! Takk :) En kollega ga 105’ for sin og det var 2018-modell. Hatt den i et halvt år og er fornøyd tatt bilen for det den er, bortsett fra utseende. Den lader ikke hurtig som du sier, men det funker til daily og lader over natten. 18-20mil om vinter og ca. 30 på sommer(som jeg sa, 40 oppgitt og realitet nærmere 30). Jeg står fortsatt for det jeg sa, men takker for viktig og god opplysning som en MÅ ta med seg. Dette er helt klart noe man må vurdere individuelt.

Du har også MB B-klasse 250e Range Plus som man skal kunne få for budsjett, samt Kia Soul og Hyundai Ioniq. Jeg vet ikke rekkevidden eller kvalitet på disse umiddelbart :) 

Jeg er ikke uenig i at det er mye bil for pengene sånn rent nyttemessig, så den delen er vi helt enige på. Men det er mye med Zoe som man må være obs på kontra en del andre biler i markedet. Soul og Ioniq som du har nevnt, og ikke minst så får man mye Leaf for pengene om man går bittelitt opp i budsjett. Det er jo en ganske godt utprøvd "norgesbil" kan man trygt si, men den er jo også minst like kjip og kjedelig som resten av de asiatiske variantene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Snagg30 said:

@Dusy kjøpte seg nylig en e-golf, mulig han har noe innspill.

Facelift E-Golf er en god bruksbil om man ikke skal belage seg å kjøre langt hver dag. Den har alt du trenger. Min er full utstyrt med bla. adaptive cruise, skinn, Dynaudio (subwooferen i bagasjerommet stjeler litt plass sånn at gulvet er høyere, men har plass til hundebur til tross for dette), dynamisk led lys foran og bak, og dv kjøreassistenter. 
 

Har kjørt tur retur Hønefoss fra Heggedal som er en tur på 122 km på en tank. Hvert fall 20 av disse km er oppoverbakker som spiser rekkevidde. Ikke at det er så imponerende ifht.  sammenlignet med andre biler, men med god planlegging og bevissthet rundt kjøremønster (bruke regenerering aktivt) så er dette ganske bra. Spesielt med tanke på at bilen står med senk og 19 tommere med dekk som har D merking ifht. drivstoff forbruk, men grep på regn trumfet rekkevidde da fruen også låner bilen av meg. Er man flink til å bruke de 3 ulike regenering trinnene kan man vinne en del rekkevidde :) 

Forbruket er ikke aller verst heller, men her er det en del faktorer som spiller inn. Men har klart å få den ned på 12 kwh /100 km om man legger vilja til, noe jeg syntes er helt greit med dekkene og store felger. 
 

Skal til svigers en helg i juni som bor i Mysen, og ta en Sverige tur i denne bare for å prøve en skikkelig lang tur. Må nok belage meg på å ta tiden til hjelp med tanke på lading, nytter ikke å ha dårlig tid i en elbil med maks 25 mil i rekkevidde på en god sommerdag :D 
 

Alt i alt så er det en bil jeg er fornøyd med, og det ser ut til at man kan gjøre mange gode kjøp på disse. Det er store variasjoner på km stand og pris men en full spec E-Golf kan du få kastet etter deg til 200k. 
A12ABA2B-56CC-41E9-92F6-3FEE75DDF952.thumb.jpeg.c4a51f1adc32eaef36c6b83678938e7c.jpeg

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 Enig, selv om jeg syntes i3s er tøffe på sin måte, litt bulldog aktig :D

Jeg er fortsatt evig takknemlg for at du ordnet med frakt for å få Indie (fruen har gitt den navnet da lakken heter Indium Grey) hjem i garasjen her 🙏🏾

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...