Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Marius2002 said:

Tss, du har sunnmøringøyne, så jeg vet ikke…. 
 

@Dusy en flott e-Golf. Skal ikke mye til for å få de til å se bra ut :) 

Du har helt rett, senk og felger gjør mye på disse :) Pluss at de blir litt morsommere å kjøre aktivt med.

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dusy skrev:

@Snagg30 Enig, selv om jeg syntes i3s er tøffe på sin måte, litt bulldog aktig :D

Jeg er fortsatt evig takknemlg for at du ordnet med frakt for å få Indie (fruen har gitt den navnet da lakken heter Indium Grey) hjem i garasjen her 🙏🏾

Det var bare hyggelig, selv takk for tusen besvarte spørsmål om tikke lyder og frykt for motorhavari på M3’n 😂

3 minutter siden, Marius2002 skrev:

Tss, du har sunnmøringøyne, så jeg vet ikke…. 
 

@Dusy en flott e-Golf. Skal ikke mye til for å få de til å se bra ut :) 

Jeg vet at du ikke vet, for det gjør ingen fra Molde siden :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen kjekk ting med i3 som liten bruksbil er at det bare er bremser som ruster på den. Dørsider i termoplast, som tåler at noen er borti. Resten er jo CFRP, glass og aluminium.
Service hvert andre år. (bremsevæske og kupefilter) Å RWD da selvsagt.
App som fungerer må også nevnes, til forvarming osv.

Endret av mslello
Lenke til kommentar
Del på andre sider


F30/31 335d er ett fyrverkeri av en bil, med en liten tunings i denne så har du en M3 killer. Eneste er at jeg føler F30/31 har litt småshabby kvalitet, men dette er kanskje bedre på LCI utgaven. 

Det er noe fascinerende med stor treliters diesel i en 3-serie 😎 Livet er for kort til å kjøre elbil 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fredrik 90 skrev:


F30/31 335d er ett fyrverkeri av en bil, med en liten tunings i denne så har du en M3 killer. Eneste er at jeg føler F30/31 har litt småshabby kvalitet, men dette er kanskje bedre på LCI utgaven. 

Det er noe fascinerende med stor treliters diesel i en 3-serie 😎 Livet er for kort til å kjøre elbil 👍

Ikke det at tuning er et mål i seg selv. Men har aldri eid en original bil så blir det 335 så blir det nok tuning.
Ser flere får den under 4 sekunder, som er helt uinterresant men fremdeles en målestokk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man forandrer seg i livet ..

Jeg har bestandig vært bensinmann når det kommer til bil .

Dieselbiler har for meg kun vært en sånn greie som man kjøper kun pga de går billigere kontra bensin .

Og husker før at jeg kunne ikke i min villeste fantasi skjønne at folk kunne kjøpe feks svære flotte Bmwer med vond og ekkel lastebil drivstoff ,altså vi snakker her om 10 15 år tilbake i tid .

Verste jeg så var når der kom inn biler på bane der motor var dieseldrevet ,hørte jo ikke hjemme en plass 😅.

Men tidene har forandret seg for min del og det til de grader og .

Jeg var med på et drifteshow igår der jeg kan ta noen eksempler .

Annenhver bil der var jo enten Supra eller M motor baserte biler eller noen M50 turbo konverterte biler ,joda absolutt nydelig det og høre på og se .

Men når der ble fyrt opp noen velfriserte dieselmotorer der både fra Bmw og Merce ,reiste nakkehårene seg !

Jesus Kristiansen for noen lyder og ikke minst for noen krefter der var !

Var en e46 med en 6dieselmotor fra Bmw ,en sånn sinna motor har jeg aldri hørt på lenge 😊😊

Går såpass langt og sier at det var gøyere å se bilene der ,enn disse standard bensinbilene .

Virkelig rått med bil som er frisert med motor og Scania drivstoff på bane og 😎🤗.

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min introduksjon til dieselbiler kom med hyttelivet. Vi var unge foreldre og kjørte til vår hytte på Ringebufjellet (fra Oslo) stort sett hver helg (ca. 260 Km hver vei og drivstoffutgiftene kunne derfor merkes selv den gangen for over 25 år siden). Jeg kom tilfeldigvis i kontakt med en nabo hjemme som hadde en Mercedes-Benz W123 240TD (som den gangen var en gammel bil). Han fortalte at man kunne få en temmelig god avtale hos oljeselskapet Fina hvis man kjøpte diesel på ubemannede stasjoner. Dette var primært rettet mot yrkessjåfører, men også private kunne få en avtale. Det var bare ikke så mange som gjorde dette fordi det ikke var så mange private som hadde en dieselbil på den tiden. Dette var i 1996/97 og med en avtale lå literprisen for diesel igjennom Fina på rundt 3,80 NOK.

Jeg hadde frem til da kun kjørt bensinbiler og da jeg fikk vite om hvordan man kunne kjøpe billig diesel hadde vi en Peugeot 405 2,0 GTX stasjonsvogn (en kul bil med en ganske artig og villig 205 1,9 GTI motor). På denne tiden hadde PSA (Peugeot og Citroën) også en temmelig fin dieselmotor (XUD 11), en rekkefirer på 2088 cm3 med 12 ventiler som ytet 110 HK og 250 Nm. Dette var uten tvil en av de aller beste rekkefirer dieselmotorene før BMW kom med M47D20 motoren et par år senere. 

Som sagt så gjort og jeg kjøpte en ny Peugeot 406 2,1 TD stasjonsvogn som ble vår første dieselbil. En fin bil og motoren skuffet ikke. Den var både sterk og temmelig økonomisk. Denne bilen hadde vi frem til vi flyttet til Danmark i 2000. Da ble den byttet ut med en Peugeot 406 2,0 HDi (altså stadig dieselbil, men med en litt mer moderne motor). Bortsett fra et kort intermesso med en BMW E36 323i og en VW Up har vi alltid hatt dieselbiler frem til i dag. Her inne er trolig våre 10 år med en BMW E46 318d Touring mest kjent (som nettopp hadde en M47D20 motor). Den bilen kjørte vi hele 340000 Km med og at det var en dieselbil var uten tvil en sterk medvirkende årsak til den lange kjørelengden. Vi brukte bilen til alt mulig fra lange turer til den franske rivieraen, skiturer på fjellet i Norge til langpendling mellom Aarhus og Oslo. Jeg elsket både bilen og motoren. 116 HK og 265 Nm høres ikke ut som mye i dag, men bilen gikk mer enn bra nok for oss og kombinert med at bilen var en E46 var jo kjøredynamikken glimrende. I dag kjører vi stadig en dieselbil i form av en Citroën C4 Picasso 1,6 BlueHDi og motoren yter 120 HK og 300 Nm. Bilen veier det samme som vår tidligere E46, men har et betydelig større frontareal. 10-20 ekstra hestekrefter hadde derfor vært perfekt, men bilen går egentlig bra nok til alminnelig kjøring og er temmelig økonomisk.

Ville jeg ha kjøpt en ny dieselbil i dag? Nei... den tiden er nok forbi da diesel var det mest fornuftige, men har man f.eks råd til en G20 330dT xDrive og kjører lange ferieturer på kontinentet finnes det trolig ikke bedre biler (bortsett fra en 5-serie med den samme motoren).       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En video jeg kom over fra Jay Leno med en 1916 Owen Magnetic. Denne bilen ble faktisk solgt ny i Norge (!) til skipsreder Willy Gilbert. Den har en bensindrevet rekkesekser på 60 hestekrefter som igjen driver en elmotor via en magnet, slik at det blir en slags hybrid. 

Jeg har begynt å bli litt fascinert av disse tidlige bilene ettersom de har så mange rare og morsommere løsninger som man ikke finner på senere klassikere; Alt fra eldrift, hybrider, damp os.v. 

Endret av Galro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer elbil spam incoming! 

Helt klart en mulig kandidat for min del skulle jeg gå elektrisk og betale store summer penger for elbil. Er ikke fan av bakpartiet med den overdrevne diffusoren og digitale speil er jeg godt kjent med og liker det ikke i det hele tatt.

Side profilen så noe annerledes ut enn hva man er vandt med fra en vanlig A6 Avant, men tipper det er noe man blir vandt til. Spent å se hvordan produksjonklar bil ser ut, samt hvordan en vanlig (les ikke RS versjon) ser ut, og eventuelt hva BMW stiller med som konkurrent :) 

20220514_125620.thumb.jpg.6a7eb4f1774d485ca48fed29566f1251.jpg20220514_125538.thumb.jpg.5d545b60696e57e8e9dba285a0ab0621.jpg

20220514_125355.thumb.jpg.129527c6b499b5806bd108ebfd119031.jpg

20220514_125413.thumb.jpg.9aa153aa6d1b0c4e73479974a45e4ace.jpg20220514_125015.thumb.jpg.00b5a2241fbab9004ac21e0d34be10e4.jpg20220514_125640.thumb.jpg.587325eea8bd2894adf909e962044e93.jpg

Klarte ikke se mye av interiøret da bilen er plassert høyt oppe. Det jeg dog kunne se, var to skjermer hvor ene minte litt om noe ala I3 instrumentpanel bare større og MMI skjerm som er klistra fast slik vi er kjent med fra noen BMW modeller. Håper dette endrer seg med ferdig produksjonmodellen og at bilen får en MMI løsning ala det vi ser i dagens Audi med Etron GT/Etron osv

20220514_131137.thumb.jpg.22ea42e8153c494b78c714dbef17d72d.jpg

 

Edit: La til bilde av interiør

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at de ikke fikk det så godt til med digitale speil på e-tron, basert på hva jeg har hørt selv. Selvfølgelig et teoretisk poeng med lavere luftmotstand og wow-faktor, men ikke mye å kjenne på i praksis, spesielt i Norge. Å betale ekstra for noe som var simpelt og fungerte 100% av tiden med gammelt system som nå plutselig kan feile er litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, E.C. skrev:

Mener at de ikke fikk det så godt til med digitale speil på e-tron, basert på hva jeg har hørt selv. Selvfølgelig et teoretisk poeng med lavere luftmotstand og wow-faktor, men ikke mye å kjenne på i praksis, spesielt i Norge. Å betale ekstra for noe som var simpelt og fungerte 100% av tiden med gammelt system som nå plutselig kan feile er litt kjedelig.

Det stemmer. Vært mange klager på dette, spesielt fukt som har vært prøvd rettet opp med SW oppgradering samt bytte av deler med ny revisjon. Og det er bare utsiden. 

På innsiden har det blitt montert folie på selve skjermen for å hindre støy fra andre elektriske komponenter og sist nå i februar har det kommet en ny SW oppgradering som igjen skal utbedre bildeproblemer i linsa. Dette er dog kun på biler med riktig delenummer på speilene. Antar den gjelder biler som ikke har byttet speil enda. 

Personlig synes jeg de er håpløse å kjøre med. Bildet i skjermen er mye mindre enn glassflaten i et tradisjonelt speil, så det krever mye tilvenning å kjøre med slike speil. For å ikke snakke om hvor lammet man blir hvis de ikke skulle fungere en dag...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre uten speil er faktisk helt krise... Har innom endel biler på jobb med enten defekte speil evt så gamle at det ikke er montert og jeg blir ihvertfall midlertidig satt ut av mangel på oversikt.  

Jeg mener vi har kommet til et punkt nå at bilene er for avanserte. 

En ting er når de er under garanti, men stakkars de som kjøper de godt brukt og sitter med skjegget i postkassa når elektronikk, motor osv går åt skogen. 

Håper virkelig man får til mer reperasjon av elektronikk og bærekraftige løsninger i framtida for både økonomisk og ressursmessig kommer det til å bli rimelig store utfordringer med å holde dagens biler på veien i særlig mange år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2022 den 8.18, sveigis skrev:

Man forandrer seg i livet ..

Jeg har bestandig vært bensinmann når det kommer til bil .

Dieselbiler har for meg kun vært en sånn greie som man kjøper kun pga de går billigere kontra bensin .

Og husker før at jeg kunne ikke i min villeste fantasi skjønne at folk kunne kjøpe feks svære flotte Bmwer med vond og ekkel lastebil drivstoff ,altså vi snakker her om 10 15 år tilbake i tid .

Verste jeg så var når der kom inn biler på bane der motor var dieseldrevet ,hørte jo ikke hjemme en plass 😅.

Men tidene har forandret seg for min del og det til de grader og .

Jeg var med på et drifteshow igår der jeg kan ta noen eksempler .

Annenhver bil der var jo enten Supra eller M motor baserte biler eller noen M50 turbo konverterte biler ,joda absolutt nydelig det og høre på og se .

Men når der ble fyrt opp noen velfriserte dieselmotorer der både fra Bmw og Merce ,reiste nakkehårene seg !

Jesus Kristiansen for noen lyder og ikke minst for noen krefter der var !

Var en e46 med en 6dieselmotor fra Bmw ,en sånn sinna motor har jeg aldri hørt på lenge 😊😊

Går såpass langt og sier at det var gøyere å se bilene der ,enn disse standard bensinbilene .

Virkelig rått med bil som er frisert med motor og Scania drivstoff på bane og 😎🤗.

Jeg var også ihuga bensin entusiast, jeg husker at mine foreldre kjøpte ny E60 520d i 2006. Ikke bare gikk de fra 320i med rekkesekser men til en firer diesel…jeg gremmes. Og gremmes gjør jeg fortsatt over firesylindra dieselmotorer. Husker jeg jobba på Bavaria og jeg undra meg over alle som tok ut X5 med diesel, husker vi solgte en X6 35i til en tannlege på Fevik og den motoren var jo bare nydelig i forhold til en 30d. 

Men så hadde jeg en A6 2,4 V6 jeg bare måtte bli kvitt før nybilgarantien gikk ut, den falt jo fra hverandre så jeg måtte tilbake til BMW så fort så mulig. Så da ble jeg introdusert for diesel i form av en 2008 E90 325d med M57. Og da ble jeg egentlig litt solgt på totalpakka, for det er ikke lukta eller lyden som gjør at jeg digger diesel. Men BMW sine sekssylindrede dieselmotorer tilbyr en blanding av egenskaper ingen andre motorkonfigurasjoner tilbyr. Går godt, bruke lite drivstoff og er ganske driftsikre. Og der er jeg fortsatt i dag, for selv med de høye drivstoff prisene så går det an å kjøre med en kjapp bil som ikke går på el.

Jeg ser vel at diesel er på vei ut, så noe motvillig ser jeg tilbake til bensin eller ladbar hybrid som alternativ når G30en skal byttes ut. For det er ikke tvil om at min neste bil også ville blitt en diesel om ikke ting hadde vært slik som i dag, det passer bare så perfekt til sånn jeg bruker bilen. Så jeg utelukker ikke diesel nok en gang…det er rart med det men en G21 M340d er utrolig tiltalende sett med mitt behov…eller kanskje M440d Grand Coupe kommer…det blir vanskelig 😂 Men en eller annen gang må jeg også "gå videre" 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...