Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Fredrik said:

@E.C. Jeg er helt enig og jeg tenker at pipen nå får en helt annen lyd iom. at forsvaret og hjemmevernet skal bygges ut kraftig (og husk at de i forbindelse med en evt. mobilisering baserer seg på konfiskering av private kjøretøyer). Ditto elektriske kjøretøyer duger ikke i en krig selv om jeg har merket meg at Ukraina ønsker seg elektriske terrenggående motorsykler til deres skarpskyttere/snipere.

Sitter selv og vurderer F11 LCI 530xd nå. Har bare til gode å få med meg kona 😂. Det er liksom enten nå eller aldri ser jeg for meg når det gjelder disse. En slik bil (større BMW stasjonsvogn med sekser) har jeg hatt lyst på i flere år, og nå begynner de å bli ok i pris, selv med ok km-stand. 
Ser for meg at dersom vi skal gjøre det så er tida for det nå - før vi kjøper hus - og ikke midt i oppussing eller bygging. Da er det fort andre prioriteringer som kommer mye høyere. 
 

Ang. elektriske motorsykler i Ukraina, det visste jeg ikke at de hadde forespurt. Smart da. Cake fra Sverige har jo levert flere slike til skogvoktere for bekjemping av snikskyttere i nasjonalparkene i Afrika. De har noen ganske kule sykler, selv om jeg helst ser at motorsykler skal ha lyd. Det er halve opplevelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Skal tro om vi en dag får se M5 gå fra V8 til til strikkmotor som denne. Ikke helt samme kaliber som forrige modell. Drømme bilen din @BrokeBoi? ;) 

Der gjør AMG en tabbe, jeg tror ikke det spiller noen rolle om den er sterk. Det er lyden og råskapen som i alle år har trekt kunder til AMG fremfor M og RS. En ting er at de skal downsize, noe annet er at de hopper rett fra V8, over V6 og rett på firer. Og det i en tid M3 har fått beholde rekkesekseren, men har fått xDrive, tilgjengelig med manuell men også nå kommer i Touring. M3 fremstår så utrolig mye mer rendyrket fremfor en ny C63 med 2,0 motor. 

Det er ikke i dette segmentet de store stegene i miljøtiltak skal tas, dette er nisje kontra hva dem bygger for massene. Jeg er også kritisk til at neste M5 skal være en ladbar hybrid=masse unødvendig vekt. Ikke rart den må ha 750 hk da, nei dette er ikke veien å gå. Ladbar hybrid i ett masseprodukt er helt ok, ypperlig for oss som ikke vil ha elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BrokeBoi Tja, er det ikke den veien det går da? Jeg mener elektriske biler har jo i utgangspunktet ingen lyd. Jeg tenker at vi heller må fokusere på nettopp hvorfor AMG velger en toliter rekkefirer i denne sammenhengen istedenfor noe mer spennende og eksotisk. Det handler om effektivitet i relasjon til kostnader. 

Jeg må innrømme at jeg har et litt ambivalent forhold til dette. På den ene siden er det selvfølgelig litt trist at lydbildet ikke er så spennende, men på den annen side er det lenge siden tilsvarende biler hadde en superhissig V12 motor på 1,5 liter. Jeg synes derfor at AMG gjør en god jobb og at rekkefirere egentlig ikke er et dårlig konsept. Bare tenk på hvor effektiv f.eks E30 M3 var eller 190E 2,3-16 eller 205 Turbo 16 (T16) eller 924/944 Turbo :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror IF har hatt dyre forsikring saker på BMW sine V8 for sist jeg sjekket forsikring på M5 / M6 var den på 19.000kr men nå er den oppe i 44.000kr… 

 

Edit: sjekket ut F80/F82 her og har prisene hatt vanvittige hopp, 39.000kr. 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Snagg30 skrev:

Edit: sjekket ut F80/F82 her og har prisene hatt vanvittige hopp, 39.000kr. 

Så ofte disse bilene vrakes så er vel ikke det så rart synes jeg, sitter å følger med på auksjonene og det er helt sykt hvor mye F80/F82 som kommer ut fra forsikringsselskapene.

Men 39 000,- var vel litt i overkant, jeg hadde ikke måttet betale i nærheten av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Så ofte disse bilene vrakes så er vel ikke det så rart synes jeg, sitter å følger med på auksjonene og det er helt sykt hvor mye F80/F82 som kommer ut fra forsikringsselskapene.

Men 39 000,- var vel litt i overkant, jeg hadde ikke måttet betale i nærheten av det. 

Som sagt så er det ikke lenge siden jeg sjekket ut de modellene som nevnt over og prisene var da under 20.000kr jeg har ikke hatt noe uhell siden den tiden så jeg vil tro prisene har steget for de fleste? Sjekket Gjensidige og og det var like dyrt uten motor å drivverk. Har sent mail til IF 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Snagg30 skrev:

Som sagt så er det ikke lenge siden jeg sjekket ut de modellene som nevnt over og prisene var da under 20.000kr jeg har ikke hatt noe uhell siden den tiden så jeg vil tro prisene har steget for de fleste? Sjekket Gjensidige og og det var like dyrt uten motor å drivverk. Har sent mail til IF 

Jeg synes If generelt er dyre på BMW med stor motor. De skal ha 18 000,- i året for min 540d, jeg betaler nå 9000,- hos Enter. Det har jeg gjort siden jeg fikk bilen i 2019…

Men på Camaroen så var If veldig billig, betaler 10 500,- i året på den med beste dekning. Alle andre skulle ha mye mer, dette avhenger nok veldig fra bilmodell til bilmodell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

If ringte meg her om dagen. Skulle ha nord for 20 lapper for 4-serien. Grunnen var at If hadde en høy skadestatistikk på disse bilene sa hun, der andre kunne tilby lavere pris var det pga færre skadetilfeller på denne modellen hos de andre selskapene. Storebrand har jeg nå, skal bytte snart igjen når det har gått et halvt år for å få opp bonusen igjen. 1-serien derimot, betaler jeg 7 lapper på hos If, med kasko og motor/drivverk. Billig og bra. Skal sjekke ut Codan når 4-serien blir 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2022 den 11.00, awt skrev:

Jeg mener en pen F11 vil være et bedre/morsommere kjøp enn kanskje en småkjip G31. Dette ser man igrunn også om man sammenligner tidligere modeller. Jeg synes f.eks. en 2009-2010 e61 530d fremstår som et bedre kjøp enn en 2011 F11 520d, og en pen 2002-2003 e39 530d fremstår som et bedre kjøp enn en 2004 e60 520i.

@andreaskarm var nettopp i dette dilemmaet, og endte opp med nettopp en veldig pen F11 530d LCI. Han kikket også såvidt på G30/G31. Prismessig er man da på de litt kjipere bilene, og felles for de alle er at et eller annet "vesentlig" mangler.

Nå har jeg derimot gått litt motsatt vei av denne teorien selv med tanke på Z4, men der føler jeg det er ganske stor forskjell mellom e89 og e85. 😛

Ja, angrer ikke på dette.. F11 er livets bil :-) Dette er tredje modell F10/F11 5 serien jeg har. Personlig syns jeg 520D fungerer veldig fint da jeg har hatt denne motoren i 2 av bilene. Syns dog 520d i LCIen var litt kjappere enn den i pre LCIen uten at jeg helt vet hvorfor. Men helt klart, 530d er en annen liga. Når det gjelder G31 var denne kun til vurdering pga den lå i samme prissjiktet. Men som AWT sier, de mangler mye utstyr og motor. Man har jo 530e, kanskje der man får mest for pengene da mht alder og utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Sparebank 1 pga. LO favør, men sjekket litt nå om dagen og Eika slo de på pris og vilkårene er bedre, samt 10 år motorskade og ikke bare 8. Er i prosess i disse dager med å flytte over alt, de gruset SB1 på det meste selv med LO favør(foruten det som følger med LO-medlemsskapet såklart).  :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ringt opp av IF nå, absolutt alt av M biler har skutt i været. Jeg får og samme priser på alle andre forsikring selskaper, nesten små rart at prisene er identiske hos hvert forsikring selskap. Nå ble det enda dyrere å eie M bil

 

Gjensidige var åpen for forhandling og vi har blitt enig.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Snagg30 skrev:

Tror IF har hatt dyre forsikring saker på BMW sine V8 for sist jeg sjekket forsikring på M5 / M6 var den på 19.000kr men nå er den oppe i 44.000kr… 

 

Edit: sjekket ut F80/F82 her og har prisene hatt vanvittige hopp, 39.000kr. 

Ikke utifrå hva jeg betaler hos IF, har begge biler der både F10 og F90, har med maskinskade, normal egenandel.

F10 kr. 11700, km 8000, F90 kr. 11900, 12000 km. Jeg hadde tidligere Gjensidige og før det JBF. Gjensidig skulle ha 23000 for F10. JBF skulle ha 25000 for F90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ampera skrev:

Ikke utifrå hva jeg betaler hos IF, har begge biler der både F10 og F90, har med maskinskade, normal egenandel.

F10 kr. 11700, km 8000, F90 kr. 11900, 12000 km. Jeg hadde tidligere Gjensidige og før det JBF. Gjensidig skulle ha 23000 for F10. JBF skulle ha 25000 for F90.

Var det han sa på tlf, at nå nettopp har prisene steget betraktelig. Får håpe du slipper økning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisoppgangen gjelder vel flere årsaker, først og fremst at vi har fått ett mangfold av M biler her i landet. Før måtte man liksom leite lenge for å finne en riktig M3, nå er det bare ett kjapt søk på Finn.no og to dager senere har du bilen i ditt navn. Det i sin tur gjør at svært mange kjøper M bil som egentlig ikke burde kjøpe M bil, folk med relativt begrensede ferdigheter. Så når jeg ser hvor mye vrakbiler som dukker opp så blir jeg ikke overrasket. 

Så har vi jo den vanskelige deletilgangen, lengre ventetid blir dyrere for selskapene som må holde kunden med leiebil. Delene blir dyrere og verkstedpriser, det hele er en ond sirkel og regninga må vi som sluttkunde ta. Jeg håper på ett skikkelig priskrakk på M biler og liknende nå, så kan jeg slå til. Men så uforutsigbart ting er nå så skjer vel det motsatte 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...