Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Den tråden burde jeg strengt tatt ha klart å funnet selv. 😳

Uansett, har ikke inntrykk av at forskjellen er så veldig stor, så spørs om det har så mye for seg med mindre man skal restaurere en bil e.l.

Så da kommer spørsmål to:

Når GS har kampanjer (som er relativt ofte, men sjeldent på originaldeler), får man BMWCCN-rabatt på topp av dette?

Tenker selv nei, noe som kanskje er greit nok, for da er det ingen vits å vente til black friday. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Noen som vet hvor stor rabatt man får på originaldeler gjennom medlemskap i Koed Events?

Har BMWCCN-rabatt på både GS og Koed, så differansen må være såpass at man kan forsvare kontigenten.

Litt varierende på koed, men her ser du fra min nylige bestilling:

C24BF198-6132-416C-9446-B85764E35BA3.thumb.jpeg.ec5ff039906a4a55ecdf6f1b6fca6ece.jpeg

du kan se på delenr hva som er originak bmw del og hva som er uten bmw logo.

på store bestillinger kommer jeg nesten alltid best ut med koed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å være 15-20% på priser som er et lite hakk bedre enn GS i utgangspunktet. Skal ikke ha så mye, men hadde kanskje klart å spare inn medlemsavgiften. Bare usikker på hvor mye jeg gidder å bry meg, så glad er jeg ikke i medlemskap overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update på hvorfor forsikringer hadde skutt i været, prisene hos IF er nesten like rimelig på M bilene som de alltid har vært, men nå nylig har prisene på import biler blitt mye høyere pga flere saker med høye kostnader på import biler. Fikk ny pris på norsk solgt M6 og den var en del hyggeligere kan man si :) 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Kan også nevne at Gjensidige har 10 år/200k km på motorskade - det så jeg når jeg sjekket pris der nettopp.

Men If har ingen begrensning på antall år, bare 200 K. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@awt@Ingvaldsen

Jeg hadde faktisk sett på tallene til Ingvaldsen før og meldte med inn i Koed-klubb. Var allerede med i BMWCCN. Ble ganske skuffa da jeg oppriktig ikke greier å se noe forskjell fra før. 

Når det gjelder GS så kjører de kampanjer halve tiden uansett. Du får ikke dobbelt opp med rabatt, men noe kan bli billigere på Black Friday enn med BMWCCN-rabatten man har til vanlig. Ellers gir BMWCCN deg GS sitt salgsnivå året rundt, noe som er litt kjekt.

EDIT: Sjekket nå den ene bremseskiva på delenr. Koed svinger litt med valutakurs, men rabatten min er på 10% der Ingvaldsen har fått 25%:

image.png.65e08f32021adf149c018d038a9b742e.png

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ampera said:

Men If har ingen begrensning på antall år, bare 200 K. 

Stemmer det, hadde av den grunn If på Cooper S’en og har If på 1-serien. På 4-serien var de uhorvelig dyre, der de både på S’en og 1-serien var svært så fornuftig priset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z4-en koster «ingenting» hos If (rundt 350,- i måneden ca.).

…men om jeg skulle ha motor- og drivverksforsikring i tillegg ble det ikke mindre enn 900(!) ekstra. Den utgikk derfor galant. For 11000,- i året tar jeg heller litt risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I i4-tråden nevnte jeg elbilpolitikken og avgifter. Det skal bli avgifter på elbiler over 500000,-. Jeg sa vel nevn én god elbil til familien under 400000 eller noe. Det var ca. null, men hør. VW ID.Buzz har en startpris på 490000,-. Skal den derimot være grei så havner du langt over. Dessuten er ID.Buzz etter min mening en fiasko. Hvorfor? Jo, den er tøff, knalltøff. Men ID.Buzz skulle ha 500(?) hk, firehjulstrekk og laaaang rekkevidde. Perfekte Norgesbilen. Hva kommer den med? Bakhjulstrekk, kort rekkevidde, ca. 200hk og en nyttelast på 509 kilo uten utstyr,. Knapt 5 voksne kan sitte på om en klarer seg uten utstyr. Bagasjeromsplassen er selvsagt bra, men hengervekt er på kun 1000 kg. Denne fås også som varebil, men hvilke utbyggere har en varebil som kun tar 1000kg på kroken?
ID4 skal sies har en startpris på 420, men da med kjipeste utgave og svakest motor og rekkevidde(30 mil wltp). Nitrist bil.

Nå kom også ID.5, kul bil, hoppet på coupe-SUV eller SAV-bølgen. Det er ikke feil det. Startpris 504000,-. Ikke at mva. på beløpet over 500k betyr mye, men det viser igjen at de som lover og lyger ikke har peiling. En fullt utstyrt havner på 600000,-. Uansett et solid bagasjerom her også, hengerfeste på bare 1000kg, så der røk campingdrømmen, men en nyttelast på 600 kg, så her er det faktisk håp om å få med seg folk og bagasje. Firehjulstrekk og 204hk, ingen rakett, men rekkevidde på ca. 500km. 
 

EA715DA2-DC4C-480D-BAD6-A20BF930F582.thumb.jpeg.3b929dbbfe76f7b7ec38dcd9a0f74160.jpeg0DFE39ED-188F-4631-90A6-CFD6EE90FCE7.thumb.jpeg.be1f413ad9dd98dca43f9a101c13e108.jpeg
 

Hva ville jeg her, jo, understreke at folk kan kutte ut å være misunnelig og vil hverandre vondt med å klage på at Ola Nordmann får kjøpt seg "rimelig" Porsche, eller noen som ikke før kunne ha gjort det, kan det nå. La de få holde på, herregud. Vær positiv og unn hverandre goder, dyrt eller billig. Om Ola endelig får råd til en Taycan, be my guest, jeg heier på deg. Så kan man heller legge fokuset på hvor disse avgiftene virkelig slår negativt ut. Sånn. Det var dagens lille. :D God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002

Jeg synes VAG sine elbiler er kjipe og tafatte greier. Ta f eks Q4 e-tron…en bil som fort koster langt over 600 000 kr men likevel så kommer den med trommelbremser bak!! Man har vel ikke fått trommelbremser bak på en Audi siden Audi 80 1,8S kom i 1987…. Det skinner så sterkt igjennom at Q4 deler plattform med ID4 og Enyak. Bilene er fulle av løsninger som skriker kostnadskutt, hardplast og kjipe løsninger kontra tilsvarende fossile utgaver fra samme konsern. Jeg satt i en ID 3 hos forhandleren, så gikk jeg rett over og satt meg i den helt nye Golfen. Sistnevnte føles som en premiumbil i forhold i kapittelet opplevd kvalitet. 

Og der rører man ved mye av årsaken til min motstand mot elbiler. Hvis man vurderer bilen som produkt i seg selv, altså man ser bort fra selve drivlinjen så synes jeg ofte at den elektiske modellen er en dårligere bil enn tilsvarende fossilutgave. Unntaket er ironisk nok de elbilene som er bygget på en fossil plattform. Ta ID3 vs Golf, ID4 vs Tiguan, Enyak vs Kodiaq, iX vs X5 og Q4 e-tron vs Q5. I samtlige tilfeller så fremstår fossilbilen som en bedre sammenskrudd bil med høyere materialkvalitet, bedre design og mer gjennomarbeidet konstruksjon. El drivlinjen er det som avgjør det hele her for kunden, selvsagt da vi har kommer inn på pris. Men han som velger en ladbar Golf fremfor en ID3 betaler litt mer…men han får også en vesentlig bedre bygget bil i mine øyne.

23 minutter siden, lagunilla skrev:

Er det noen andre i forumet som ikke greier å nyte nyere gen. BMW eller er det bare jeg som begynner å bli gammel?😅 Kjøpt meg en G80 jeg ikke greier å få noe glede av. 992 vurderes sterkt.

Jeg greier å nyte nyere BMWer fortsatt, men jeg skal vel innrømme at det ikke er like stas som før. Jeg tror det har med alder, interesse og økonomi å gjøre. Ting forandrer seg litt når man kommer dit i livet at man i større grad kan velge den bilen man ønsker seg. Jo hardere man må jobbe for noe jo mer pris setter man på det når man oppnår det man vil. Men når man skal bytte bil og bare går å kjøper den bilen du har lyst på rett uten videre så er det ikke like spesielt. Og da legger man lista høyere, og begynner å kikke på Porsche… Jeg gjør det selv, jeg er svak for Panamera…kan godt se meg selv i en slik i stede for 5-serie med stor motor. Men det er liksom kun Porsche som matcher BMW sånn jeg ser det…ingen andre klarer det føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@Marius2002

Jeg synes VAG sine elbiler er kjipe og tafatte greier. Ta f eks Q4 e-tron…en bil som fort koster langt over 600 000 kr men likevel så kommer den med trommelbremser bak!! Man har vel ikke fått trommelbremser bak på en Audi siden Audi 80 1,8S kom i 1987…. Det skinner så sterkt igjennom at Q4 deler plattform med ID4 og Enyak. Bilene er fulle av løsninger som skriker kostnadskutt, hardplast og kjipe løsninger kontra tilsvarende fossile utgaver fra samme konsern. Jeg satt i en ID 3 hos forhandleren, så gikk jeg rett over og satt meg i den helt nye Golfen. Sistnevnte føles som en premiumbil i forhold i kapittelet opplevd kvalitet. 

Jeg er borti Q4 på daglig basis og er enig at det er vanskelig å forsvare merkostnaden på en slik over f.eks en Enyaq.

Bare det faktum at panseret må holdes oppe med en stang ødelegger litt av inntrykket. Valg av materialer i interiør er også en nedtur for en bil som fint kan specces til 700k uten at det gir noen høyere grad av opplevd kvalitet.

Dog må jeg si meg uenig i trommelargumentet. Trommelen er ifølge "teknisk" montert av to grunner, rust og rekkevidde. I en elbil hvor bremsene knapt blir brukt og hvor rekkevidde er det ultimate målet, synes jeg det er helt greit med trommelbrems bak. Heller en sort trommel, enn ihjelrustet bremseskive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Dog må jeg si meg uenig i trommelargumentet. Trommelen er ifølge "teknisk" montert av to grunner, rust og rekkevidde. I en elbil hvor bremsene knapt blir brukt og hvor rekkevidde er det ultimate målet, synes jeg det er helt greit med trommelbrems bak. Heller en sort trommel, enn ihjelrustet bremseskive. 

For meg som skrur på litt eldre biler hver dag så mener jeg trommelbremser er et tilbakeskritt. Det skal godt gjøres å få mer enn 4 år ut av ett oppsett med trommelbremser før overføringer og justeringer inni der er så fast/opprustet at det er bare å bytte. Og å bytte rustede trommelbremser er ofte mer tidkrevene enn skivebremser da det er nesten umulig å demontere. Når de så setter på en aktuator for parkbremsen på baksiden av bremseskjoldet sånn som på ID.4 og Q4 så blir det interessant å se på den første pkk om 4 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...