Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ser fordelene med trommel, helt klart. Men de fleste andre elbiler kjører med skiver bak. Er VAG sine elektriske drivlinjer så lite effektive at de må ta i bruk teknologi fra 1920 tallet? Rustene bremseskiver er absolutt ikke pent, men en svær rusten trommel bak blanke høyglans felger er ikke videre sexy det heller. For ruster gjør dem, er det noe som går hånd i hanske så er det VAG og rust 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok har jeg vært borti VAG (e-UP) med trommel bak der det er kommet rust INNI trommelen, dvs på sliteflaten. Det har jeg aldri sett før... 

Det bør komme bedre løsninger på bremser til elbil snart. Er vel forska på både rustfritt og aluminium. 

Samtidig er jo ikke dette et problem i store deler av verden. Det er knallhardt å være bil i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 540is skrev:

Når de så setter på en aktuator for parkbremsen på baksiden av bremseskjoldet sånn som på ID.4 og Q4 så blir det interessant å se på den første pkk om 4 år. 

Har allerede knust en aktuator for å frigjøre bilen fra P, ettersom det per nå ikke finnes annen løsning hvis den skulle ta kvelden. Er dermed enig i at konseptet er ganske dust.

46 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg ser fordelene med trommel, helt klart. Men de fleste andre elbiler kjører med skiver bak. Er VAG sine elektriske drivlinjer så lite effektive at de må ta i bruk teknologi fra 1920 tallet? Rustene bremseskiver er absolutt ikke pent, men en svær rusten trommel bak blanke høyglans felger er ikke videre sexy det heller. For ruster gjør dem, er det noe som går hånd i hanske så er det VAG og rust 😅

Enig i at bremstromler kan ruste de også og at det ikke er supersexy, men det ble begrunnet med at det blir en besparelse for kunden med tanke på at rust på skiver fører til skift. Så spørs det jo hvorvidt tromler i biler idag hjelper eller om det kommer til å ruste like ille uansett. Tiden vil vise :)

Angående effektivitet kan jeg bare si at de samme folka syntes det var skrytverdig å fremheve ny type klips til bremseklossene foran og en kant i speilkappen. Dette skulle gi opptil 6km(!) økt rekkevidde. Det er med andre ord om å gjøre alt for å hente inn en ekstra km her og der. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Marius2002 said:

I i4-tråden nevnte jeg elbilpolitikken og avgifter. Det skal bli avgifter på elbiler over 500000,-. Jeg sa vel nevn én god elbil til familien under 400000 eller noe. Det var ca. null, men hør. VW ID.Buzz har en startpris på 490000,-. Skal den derimot være grei så havner du langt over. Dessuten er ID.Buzz etter min mening en fiasko. Hvorfor? Jo, den er tøff, knalltøff. Men ID.Buzz skulle ha 500(?) hk, firehjulstrekk og laaaang rekkevidde. Perfekte Norgesbilen. Hva kommer den med? Bakhjulstrekk, kort rekkevidde, ca. 200hk og en nyttelast på 509 kilo uten utstyr,. Knapt 5 voksne kan sitte på om en klarer seg uten utstyr. Bagasjeromsplassen er selvsagt bra, men hengervekt er på kun 1000 kg. Denne fås også som varebil, men hvilke utbyggere har en varebil som kun tar 1000kg på kroken?
ID4 skal sies har en startpris på 420, men da med kjipeste utgave og svakest motor og rekkevidde(30 mil wltp). Nitrist bil.

Nå kom også ID.5, kul bil, hoppet på coupe-SUV eller SAV-bølgen. Det er ikke feil det. Startpris 504000,-. Ikke at mva. på beløpet over 500k betyr mye, men det viser igjen at de som lover og lyger ikke har peiling. En fullt utstyrt havner på 600000,-. Uansett et solid bagasjerom her også, hengerfeste på bare 1000kg, så der røk campingdrømmen, men en nyttelast på 600 kg, så her er det faktisk håp om å få med seg folk og bagasje. Firehjulstrekk og 204hk, ingen rakett, men rekkevidde på ca. 500km. 
 

EA715DA2-DC4C-480D-BAD6-A20BF930F582.thumb.jpeg.3b929dbbfe76f7b7ec38dcd9a0f74160.jpeg0DFE39ED-188F-4631-90A6-CFD6EE90FCE7.thumb.jpeg.be1f413ad9dd98dca43f9a101c13e108.jpeg
 

Hva ville jeg her, jo, understreke at folk kan kutte ut å være misunnelig og vil hverandre vondt med å klage på at Ola Nordmann får kjøpt seg "rimelig" Porsche, eller noen som ikke før kunne ha gjort det, kan det nå. La de få holde på, herregud. Vær positiv og unn hverandre goder, dyrt eller billig. Om Ola endelig får råd til en Taycan, be my guest, jeg heier på deg. Så kan man heller legge fokuset på hvor disse avgiftene virkelig slår negativt ut. Sånn. Det var dagens lille. :D God helg.

Det virker å være en gjenganger at tallene som opereres når disse summene utarbeides ikke samsvarer helt med virkeligheten til «vanlige folk».

Det gjelder både prisen på en normal familiebil i dagens marked og matbudsjett til en normal familie..;) 

Får ikke en fullverdig familiebil til 500 laken i dag, med mindre en kaller Leaf for familiebil. Og som du sier - om de starter på 500 så er de ikke en fullverdig bil før minst 600. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, papertiger skrev:

Det virker å være en gjenganger at tallene som opereres når disse summene utarbeides ikke samsvarer helt med virkeligheten til «vanlige folk».

Det gjelder både prisen på en normal familiebil i dagens marked og matbudsjett til en normal familie..;) 

Får ikke en fullverdig familiebil til 500 laken i dag, med mindre en kaller Leaf for familiebil. Og som du sier - om de starter på 500 så er de ikke en fullverdig bil før minst 600. 

Rikitg! Vi snakker selvsagt helt nye elektriske biler. Familiebiler. :) 
 

edit: Kan jo legge til at det ikke er noen menneskerett å eie helt nye biler, eller å eie bil i det hele tatt. Men det ønskes jo stadig at den generelle bilparken fornyes, av både sikkerhetsmessige og miljømessige hensyn, så da er det nok et punkt som ikke henger sammen med de mye avgiftene. Det skal ikke være lett å hoppe på el-toget for alle familier. MG ZV og Maxus Euniq kan være en start, men tviler på at akkurat det gir mersmak 🤷🏼‍♂️ Igjen, vi snakker selvsagt familiebiler. Ikke i3, Leaf, MX30, C4e osv..

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, lagunilla skrev:

Er det noen andre i forumet som ikke greier å nyte nyere gen. BMW eller er det bare jeg som begynner å bli gammel?😅 Kjøpt meg en G80 jeg ikke greier å få noe glede av. 992 vurderes sterkt.

Finnes ikke en eneste ny BMW jeg har lyst på. Hadde jeg fått en gratis skulle jeg alltids tatt imot en men selv om jeg hadde kontoen til Bill Gates ville jeg ikke kjøpt en.
Men nå er jeg sannsynligvis eldre enn deg da..  :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lagunilla skrev:

Er det noen andre i forumet som ikke greier å nyte nyere gen. BMW eller er det bare jeg som begynner å bli gammel?😅 Kjøpt meg en G80 jeg ikke greier å få noe glede av. 992 vurderes sterkt.

Porsche har gjort alt rett med sine nyeste 911 modeller mtp lyd og utseende, men det er et ganske bra prishopp fra tøff bmw til ei tøff porsche

skal du ha billig nyere porsche så mangler den vinge, da er det en pensjonistbil i mine øyne

 

men siste tøffe bmw blir vell g81 tenker jeg, uten at jeg vet om det er noe brukbart å kjøre. Men får g81 samme stygge dashbordet som facelift g20 så utgår den for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

men siste tøffe bmw blir vell g81 tenker jeg, uten at jeg vet om det er noe brukbart å kjøre. Men får g81 samme stygge dashbordet som facelift g20 så utgår den for meg

Jeg må bare si at den nye skjermløsningen er ordentlig vond å svelge, det er potensielt en dealbreaker for om jeg skal fortsette med BMW. Nå har jeg kjørt både i4 og iX med denne skjermen og det faller bare ikke i smak, jeg gremmes ved tanken på hvor utdatert denne løsningen kommer til å virke om noen år. Også irriterer det meg at dette er såpass Mercedes ripp off som det går an å få, særlig når MB har gått videre til en annen løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg må bare si at den nye skjermløsningen er ordentlig vond å svelge, det er potensielt en dealbreaker for om jeg skal fortsette med BMW. Nå har jeg kjørt både i4 og iX med denne skjermen og det faller bare ikke i smak, jeg gremmes ved tanken på hvor utdatert denne løsningen kommer til å virke om noen år. Også irriterer det meg at dette er såpass Mercedes ripp off som det går an å få, særlig når MB har gått videre til en annen løsning. 

Tenk å gå vekk i fra dette fine dashbordet som de har dratt med seg det grunnleggende fra helt tilbake til bmw e30, også finne på å lage et rett kjedlig dashbord med en stor dataskjerm på som står rett opp og ned 

her kan du virkelig nyte skinndetaljene og det ser veldig bra ut på tross av til dels mye dataskjerm

AA6B665A-6511-4165-AE1F-7EAD092C3909.thumb.png.d84d01816ff62de5d06e5d9e54372b67.png

 

mens det her ser helt bak mål ut, spørs om bmw’s designere har blitt underlagt strengere alkoholregler som hindrer de i å nyte bayersk øl.. for noe har gått galt med designet

E47FF59C-3FA9-49A3-9731-7F7EA287A7A6.thumb.png.135b91080f02fdf3a775bd4c8aab607d.png

7933E432-1ADA-41EF-A206-C2932D3BD6AA.thumb.png.9ca8bd4ced7facde8f86f6a6f21acc73.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsen her er vi helt enige, men en annen ting som ikke blir nevnt som jeg synes gjør ting enda verre er innholdet i den nye skjerm planken. Først har man en skjerm planke som ikke er pen, men så kommer innholdet i skjermen i tillegg. Og det er ikke annet en helt ræva, og man får ikke en liten feeling på at det er BMW en gang. Jeg elsker clusteret mitt i F97, synes det er helt rått. 
 

2DFAEB64-F28E-4888-856C-DB5945359127.thumb.jpeg.c0352de0d2f9d06a51cf59aa6d6bc4eb.jpegC0A4A23C-ABCF-4A4F-82C3-98D5BCEF9492.thumb.jpeg.d52f4f941f994a215395e756761d663d.jpeg

Også til dette her..

5A1EC805-71C4-4EA2-B62B-6E56E398AB37.thumb.jpeg.922257e49c8212535af0145d8646feaa.jpeg24356DB6-7820-4921-97D4-AC844AD11F18.jpeg.3a0cf80008ba4bc73de37465f40c6781.jpeg7A44C78C-2197-46CC-BDDB-9E9FA2B88708.thumb.jpeg.d2e1b4d51264349af27f9a491d6ce906.jpeg

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og likevel vurderer du å bestille en bil med denne "planken" @Snagg30 😂 

@Slavearbeider'n

iX har jeg begynt å bare ignorere, litt som man gjorde med 2-serie Active Tourer. Bare glemme at den eksisterer, forhåpentligvis gjør elbilmomsen at det selges færre av dem. 

Man venner seg ofte til ett kontroversielt BMW design, som med E60 og G11 LCI. Men med iX er det stikk motsatt…i min bok er dette nå kanskje den styggeste bilen som finnes. En klumpete diger kladd av en bil, med uharmoniske proposjoner og rotete design. Bilen eier ikke eleganse, men ei heller minimalisme. Vi snakker Multipla stygg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Og likevel vurderer du å bestille en bil med denne "planken" @Snagg30 😂 

@Slavearbeider'n

iX har jeg begynt å bare ignorere, litt som man gjorde med 2-serie Active Tourer. Bare glemme at den eksisterer, forhåpentligvis gjør elbilmomsen at det selges færre av dem. 

Man venner seg ofte til ett kontroversielt BMW design, som med E60 og G11 LCI. Men med iX er det stikk motsatt…i min bok er dette nå kanskje den styggeste bilen som finnes. En klumpete diger kladd av en bil, med uharmoniske proposjoner og rotete design. Bilen eier ikke eleganse, men ei heller minimalisme. Vi snakker Multipla stygg..

Jeg ser ironien her, men det handler rett og slett om at i4’n tilbyr noe en daily ///M ikke kan og det er fornuftige utgifter. Så langt i år har jeg brukt 27.200,- på bensin så kommer service avtale på 21.000,- dette utgjør 8000,- pr måned. 4500,- pr måned i bensin om man ikke regner med service avtalen. Nå kommer sommeren og de utgiftene vil øke enda mer, og pga det så vil jeg med tiden svelge en kamel og ha elektrisk hoved bil og en annen gøy M bil til hobby bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Og likevel vurderer du å bestille en bil med denne "planken" @Snagg30 😂 

@Slavearbeider'n

iX har jeg begynt å bare ignorere, litt som man gjorde med 2-serie Active Tourer. Bare glemme at den eksisterer, forhåpentligvis gjør elbilmomsen at det selges færre av dem. 

Man venner seg ofte til ett kontroversielt BMW design, som med E60 og G11 LCI. Men med iX er det stikk motsatt…i min bok er dette nå kanskje den styggeste bilen som finnes. En klumpete diger kladd av en bil, med uharmoniske proposjoner og rotete design. Bilen eier ikke eleganse, men ei heller minimalisme. Vi snakker Multipla stygg..

Enig. Ett ratt for meg skal nå hvertfall være rundt hele veien. Flat bunn går til nød. Bilen kan være så bra den bare vil den. Men når ikke det du skal holde i hele tiden hverken ser bra ut, er godt å bruke eller er godt å holde i. Da kan man avskrive den bilen.

Har kjørt Audi Q4 med det håpløse rattet flere ganger og jeg finner rett og slett ikke ett eneste sted på rattet der det er godt å holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snagg30 fornuftig tankegang :) En i4 eller Polestar 2 som du pratet om i en annen tråd her vil funke mer enn godt til daily. Det gir samtidig ryddige månedskostnader og ikke minst svært forutsigbart bilhold. Begge bilene er nogen lunde romslig, kan trekke litt henger. i4M50 har nyttelast på 520kg, forskjellen fra denne og f.eks. Ioniq 5 på dette punktet er at i4M50 er en 4+1 seter og ikke 5-seter. Altså vil man aldri presse inn 5 voksne i en i4, men 2 voksne og 2 barn. Til nød 4 voksne en kort stund. Setet i midten blir reserve om ungen skal ha med seg en venn hjem fra skolen eller noe, ikke daglig bruk. Problemet med Polestar 2 er nyttelasten på ca. 400kg. 4 godt voksne uten bagasje så er man der. Det kan være lite :) 

Ellers igjen, støtter deg 100%. Jeg vet du vil ha en M attåt 😎🤘

 

Edit: Og her er hvorfor nyttelast er viktig, og ofte lav på elbiler:

https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-ioniq-5-sa-lav-nyttelast-at-calle-kan-bare-ha-barn-som-passasjerer/224283
 

Ioniq 5 oppgitt med 520kg, som er godkjent, men med utstyr så er man med sjåfør på en vekt på 2380kg og tillatt vekt 2540kg. Det vil si at uten sjåføren så har man en nyttelast på 160kg. Vel, man får vel med familien uten bagasje, 4 voksne er bare å glemme. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...