Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har sansen for Carwow, mye kule dragrace. Men akkurat denne øvelsen her var ganske pinlig, her har de jobba hardt for at Teslaen skal "vinne". Matt Watson er svak for to merker, og det er BMW og Tesla og det sliter han med å skjule til tider. Jeg skjønner ikke hvorfor de valgte M40d fremfor M40i? Jo for at de må la en BMW tape ett race av og til for ikke å bli beskyldt for å være fanboys. 

Ellers så er alle øvelsene rettet inn til Teslaens fordel. De laster atpåtil ned en effekt oppgradering på bilen til 15 000 for at den skal klare å slå Macan. Hvorfor ikke sette inn tuning i de to andre også? Går sikkert på 20 min det også..I rulle løpet så har de vanligvis to øvelser, en i comfort og en i sport låst i tredje gir. Også kjører de på til rullebanen slutter eller bilene ikke går mer. Da taper ALLTID elbilen, hver eneste gang. Denne gang starter de fra lavere hastighet og gir seg lenge før 160 km/t…for alle vet at den Macanen og muligens X3en ville tatt Teslaen til slutt. Nei dette var merkelig opplegg synes jeg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Jeg tror ikke at det er meningen at du skal ta disse testene alt for alvorlig. Dette er ren underholdning og konseptet virker på seertallene. Nå har kanalen over 7 millioner abonnenter og såvidt jeg kan erindre har over 6 millioner av disse kommet i løpet av de siste par årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

 

Ellers så er alle øvelsene rettet inn til Teslaens fordel. De laster atpåtil ned en effekt oppgradering på bilen til 15 000 for at den skal klare å slå Macan. Hvorfor ikke sette inn tuning i de to andre også?

Og hvilken tuning tilbyr Porsche og Bmw til disse bilene? Tesla sin ligger der og er levert av de med garantier og godkjenning på plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

Og hvilken tuning tilbyr Porsche og Bmw til disse bilene? Tesla sin ligger der og er levert av de med garantier og godkjenning på plass

Vel, det spørs. Vi ser såklart vekk fra landeveistunere/hobbytunere. Også ser vekk fra de seriøse, men som ikke har garanti og TUV osv.. Tar utgangspunkt i "godkjent" tuning med garanti. Da er vi på f.eks. Hamann og AC Schnitzer. Såvidt jeg ser tilbyr ikke BMW et M-Performance Power Kit(MPPK) til M40d. Jeg ser også at Porsche heller ikke leverer original tuning til Macan GTS. 

Jeg finner heller ingen original Tesla-tuning inne på Tesla.no. Men derimot flere ettermarkedsdealere som bl.a. lover Performance-ytelser i en Long Range. Var vel også omtalt i Broom. Så om jeg ikke er dårlig til å lete, jeg er jo mann så det er mye mulig jeg gjør, så stiller bilene "likt" om Macan og X3 hadde brukt ACS eller Hamann. Så spørs det jo hvor feil jeg tar med TM3:D 

På en annen side så har @Fredrik et poeng, og kanskje det mest essensielle, ikke ta disse testene alvorlig, de er ment til underholdning :) De kunne likegodt testet en Leaf mot Tesla Model Y og Hilux, det gir like mye mening :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Oppgraderinger fra Tesla som man kan kjøpe til sin bil finner man som regel bare i appen deres, så det er nok ikke så rart at du ikke fant noe. Tesla har også levert en del ymse på Model 3. Du hadde "performance" med større bremser, 20" hjul og spoiler, "base performance" med vanlige bremser, 18-19" hjul og som kunne ha hengerfeste. Denne var kun tilgjengelig i en kort periode. Disse hadde lik akselerasjon. I tillegg kunne du kjøpe en "performance boost" for din Model 3 LR, men da ble den ikke helt så kjapp som "performance". Det som ga opphavet til at Long Range kunne bli trimma til Performance nivå var at det så ut til å være samme delenummer på drive units på begge utgavene i starten. Delenumrene mener jeg ble forskjellige utover i produksjonen, men da hadde mange konkludert med at man skal kunne trimme bilen opp i ytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de sakene der er laget for eiere av Y som gjerne ser bilen sin yte det samme som de mer påkostede bilene - det gir grunnlag til argumentet at Tesla er super/luksusbil til småpenger.

Det er digg å ha effektoverskudd i trafikken, men det å kjøre raske elbiler er noe helt annet for meg enn å kjøre spreke bensin/dieselbiler. Jeg føler elbilen er en skikkelig effektivt fremkomstmiddel, men følelsene uteblir i stor grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hallgrim86 skrev:

Det er digg å ha effektoverskudd i trafikken, men det å kjøre raske elbiler er noe helt annet for meg enn å kjøre spreke bensin/dieselbiler. Jeg føler elbilen er en skikkelig effektivt fremkomstmiddel, men følelsene uteblir i stor grad.

Det er derfor det er så befriende å kjøre fossilbil med effektoverskudd, da serveres følelsen av å ha utømmelige kraftressurser med en lyd og følelse som står i stil til det som skjer. Overraskede hvor mye dette har å si for "godfølelsen" egentlig 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laffe jeg tar det her kontra å fortsette i bildetråden :) Angående ladere langs norske veier. Det er allerede mange ladestasjoner som er planlagt og det er mange som har kommet siste årene. Det skal bevilges 100 millioner ekstra til ladestasjoner i år fra staten. Men, de tre T-er ser ut til å gå igjen: Ting Tar Tid. Likevel om en ser på statistikken de siste årene så er det spennende utvikling. Her er antall ladepunkter i landet ifølge ssb:
2016 - 7701 stk.
2018 - 10865 stk.

2020 - 17850 stk.

Som vi ser så har det kommet ganske mange ladepunkt på få år. Så de tre T-er ser kanskje ikke ut til å være reell likevel, men det føles kanskje det? Og det er ikke så rart det heller, om vi ser på antall registrerte elbiler samme år:
2016 - 97532 stk.
2018 - 195351 stk.
2020 - 340002 stk.

I 2016 var det i snitt 12 elbiler pr. punkt, i 2020 var det 19. Altså har elbilbestanden økt raskere enn det har blitt bygget ut. Jeg vet ikke kapasiteten på å bygge ut, men det skal planlegges, finne rett lokasjon osv., men at bensinstasjoner allerede burde hatt egne hurtigladere er jeg enig i. Og da i samme prinsipp som tankpåfylling: kjør inn én vei og, kjør videre frem når man er ferdig. Stakkars de med campingvogn som må rygge og styre med kø bak seg på mange av dagens stasjoner.

At det er 19 elbiler pr. ladepunkt er jo en sannhet med store modifikasjoner. Midtsommer på Dombås v/E6 er det jo sikkert 40 om dagen pr. punkt mellom kl. 08 - 20. Det er jo høysesong. Så kan vi se litt på byer, vi tar utgangspunkt i sist måling som var i 2020. Oslo ligger ca. på snittet med 20,2 elbiler pr. punkt, mens Skien har 50,6 og Trondheim 29,3. Og Alta bare 11,5. En skulle tro køen i Skien var stor døgnet rundt, iallefall på dagtid og godt mulig den er det(🤷🏼‍♂️), men statistikken teller ikke med hjemmelading. Og jeg tror flesteparten lader hjemme. Mulig jeg tar feil, men isåfall lader også en god del på jobb. Så da er kanskje ikke presset det største på ladestasjonene i selve bysentrumene året rundt, men langs veiene i det langstakte Norge. Strategiske og gode plasseringer av ladestasjoner er alfa og omega langs veiene. Vel, lading i byene er viktig altså, i tillegg til innbyggerne så kommer det jo tilreisende som trenger påfyll ved ankomst/avreise. 
 

kilde: 

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/artikler/19-elbiler-per-ladepunkt/tabell-1.elbiler-og-allment-tilgjengelige-ladepunkt.personbiler.hele-landet-og-utvalgte-kommuner.2020-2018-og-2016

https://elbil.no/100-ekstramillioner-oremerket-utbygging-av-hurtigladenettverket/

Endret av Marius2002
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, laffe skrev:

@Marius2002 Det passet nok bedre her ja😅

Essda, naturlig at praten fortsetter i samme tråd, bare innlegget mitt som egnet seg her. :) Det er samtidig som elbil gjerne tar fokuset om dagen viktig å sette pris på de gode motorene som finnes og ta vare på disse. Jeg var ute å syklet her forrige helg og da kom det en Ferrari 360 Modena forbi, det er ikke dagligdags her så alle hårene reiste seg bare av lyden. Igår hørte jeg en lyden av en fin dieselsekser som jeg snudde meg etter og riktig som jeg tok var det en E60 530d. Det er forskjell på firer med effektanlegg og en sofistikert original sekser. En i gaten over meg har kjøpt seg M2, så det passer meg bra som er hjemme i pappaperm at den må passere huset hver dag :D Dessverre bor det også noen Outlandere som høres ut som et dårlig romskip og noen andre som har forsøkt å gjort noe med eksosen på et par biler, det er helt krise og vekker hele huset når de kommer på kvelden, skillet mellom støy og godlyd er hårfint. :) 

Med det, så god helg :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://no.roborock.com/pages/roborock-s7-maxv

roborock-s7-maxv-ultra-produktbild-aufmacher.thumb.jpg.97e1f4a9bb31eaff6a65dfbed5f20575.jpg

endelig kom det en skikkelig arvtager etter min trofaste roborock s6! 

denne skal i hus i løpet av året, mens den jeg har blir nedgradert til kjelleretasjen :D

 

s6'n min har nå gått snart 300 timer på 1,5 år uten et eneste feilslag, og har gjort en formidabel jobb! den går på fast tidsplan slik at den går vær natt i ukedagene.

nå skal det bli stas med en som faktisk vasker litt også, samtidig som den kan gå en måneds tid uten å måtte tømmes eller fylles med vann manuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt på en sånn, har i dag hus med sentralstøvsuger og en 15 meter slange man må drasse rundt på…ergo støvsuging er tiltak.

Hvor grundig er en slik robotstøvsuger f eks langs vegger, kjøkkenbenk og rundt stolben? Vi har ingen terskler i hoved etasjen så den kan fint kjøre rundt her uhindret. Vi har en aktiv toåring i hus så en støvsuger som går å "rydder" litt hadde vært genialt 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Tepper, terskler og ymse ting klarer den fint å kjøre over eller manøvrere unna?

Vår har ikke noe problem med det, men det kommer selvsagt an på hvor store tepper og lignende du har da. Det virker som om den kommer seg overalt dit du ville ha kunnet tatt en vanlig støvsuger uten å løfte den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Kan du anbefale en slik? Hvor ofte går du over med støvsuger selv?

Tepper, terskler og ymse ting klarer den fint å kjøre over eller manøvrere unna?

Kan uten tvil anbefale en slik en! Men den bør hete enten roborock s6 maxv eller s7 maxv, fordi den da kommer med kameraer som gir den flere funksjoner og at den kan se og unngå vanskelige hindringer som hundebæsj

skal ikke skryte på meg å støvsuge manuelt så mye lengre på tross av jeg har sentralstøvsuger, men alle steder støvsugeren kommer til er det ikke noe behov for å gå etter manuelt!

den krever en frihøyde på cirka 12cm så med ikea som har egen sokkelhøyde så vil det ligge igjen under sokkel.

den klatrer helt fint vanlig dørterskel

den støvsuger fleste tepper med mindre de er veldig langhåra, er det temaet kan du få den til å styre unna.

20 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hvor grundig er en slik robotstøvsuger f eks langs vegger, kjøkkenbenk og rundt stolben? Vi har ingen terskler i hoved etasjen så den kan fint kjøre rundt her uhindret. Vi har en aktiv toåring i hus så en støvsuger som går å "rydder" litt hadde vært genialt 😀

Sålenge du ikke har ikeakjøkken så tar den alt den kommer til veldig bra, rundt stolper og inntil vegger.

det er selvsakt kun innerst hjørner det kan ligge igjen litt

 

min går 5 dager i uka og bør tømmes da etter 1 ukes drift.

jeg har endel stoffmøbler og 2 katter som produserer både støv og hår.

 

har dessverre litt for mange terskler idag som er for høye, de skal etterhvert senkes slik at jeg kan støvsuge nesten hele hovedetasjen på 150m3 automatisk!

når man da samtidig for den nyeste med autodocken med vasking å tømming vil det bli langt mindre manuelt arbeid.


her har støvsugeren sagt at katten var hindringen, og du kan få den til å ta bilde av hindringen😂DCB3B192-8B32-49F5-89CC-1BC1041337D9.thumb.png.870410da0fc16155e577cbbc4e593752.png

og her ser jeg til at de ikke raserer huset mens de er hjemme alene, kan faktisk sende talemelding til støvsugeren

på nye s7 maxv har den også mikrofon371C362F-9C06-453F-AF91-AFBE4A63A6C8.thumb.png.3c3e62cd144dcb37c95a88884fc8bb37.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...