Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Snøen har kommet og gått igjen for rundt en måned siden her sør i Hedmark. Håper bare at kulda ikke kommer ordentlig før jeg er ferdig med e30en da garasjen den står i ikke er isolert. Men snøen må gjerne komme.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DanielStance skrev:

Kun Vestlandet som ikke har fått noe snø? :P

Ikke her heller, tørt og fint :) Skulle nesten satt på sommerdekkene igjen :P 

1 time siden, JulianS skrev:

25d motoren er fin den, i en f30 for eksempel, i uniformert f11 eller f15 så går det smått, da de er tunge som hønn! Det er milevis forskjell mellom 25d og 30d. X5 25d gjør knapt 200km/t, og da går det smått!

Personlig så er jeg helt enig med deg der, F10/11 som jeg har erfaring med føler jeg må ha en 30d for at bilen skal komme ordentlig til sin rett. Det er noe med momentet og hvordan dette momentet leveres som skiller en 30d ifra en sterk toliter.

Men når det er sagt så synes jeg 20d og 25d maskinene leverer bra tross sine "fysiske" begrensninger. Men det er klart at en X5 25d blir aldri noen sprek bil, tilstrekkelig men ikke sprek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo norgesversjoner.

hvilken nedtunet motor er egentlig den såkalte 316i som ble lansert med F30'en i 2012? Vet at betegnelsen er N13.

har lest at denne spesifikke motoren er brukt i F30 16i, 18i og 20i, og at den i bunn og grunn er en nedtunet 170hk, 183 hk, og 163 hk, men har også lest at den er en 150 KW mini motor! :o så mildt sagt forvirret. 

Den har i alle fall ikke så verst dreiemoment i forhold til den egentlige mengden den hadde hatt med original HK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du mener den såkalte "Prince" motoren som er et samarbeide mellom BMW og PSA (Peugeot & Citroën). Den har blitt brukt i ulike varianter i alt fra BMW, Mini, Peugeot 207/208/307/308 til Citroën C3/C4/DS3/DS4 m.fl. Denne motoren har nå i BMW sammenheng blitt erstattet av den tresylindrede B38 motoren som i ulike konfigurasjoner finnes i alt fra Mini, 118i/218i/318i til i8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg går ut fra at du mener den såkalte "Prince" motoren som er et samarbeide mellom BMW og PSA (Peugeot & Citroën). Den har blitt brukt i ulike varianter i alt fra BMW, Mini, Peugeot 207/208/307/308 til Citroën C3/C4/DS3/DS4 m.fl. Denne motoren har nå i BMW sammenheng blitt erstattet av den tresylindrede B38 motoren som i ulike konfigurasjoner finnes i alt fra Mini, 118i/218i/318i til i8.

Så om avgift per HK fjernes, så kan man helt lovlig fjerne ECU låsen. Spørsmålet er da hvor mye HK er det egentlig som skal være? 

316i er en veldig veldig fleksibel motor. Kjenner til et selskap i Tyskland som har tunet en 316i til 240-245 hk på stage 2 Tuning 😵

Ikke det at jeg tror motor og girkasse etc liker dette, men det sier litt om det generelle potensiale på Prince motoren.

https://www.br-performance.be/en-be/chiptuning/1-cars/5-bmw/525-3-serie/3859-f3x-10-2011/5681-316i/?stage=5648

http://www.autoevolution.com/news/get-84-more-hp-on-your-bmw-f30-316i-for-690-too-good-to-be-true-91338.html

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe snø her heller. 5,5 minus i dag og barfrost, synes godt det kunne kommet litt snø. Det er nitrist og stusselig ute nå... 

Hadde firmabilen min på verksted forleden, hørtes ut som den skulle rase fra hverandre over dumper og ned nedbremsing osv. Etter noe feilsøking fant de visst bare stein og jord mellom et deksel og karosseriet, det blir veldig spennende å komme på jobb igjen i mårra for å sjekke det sjøl, tror nesten ikke på at det kan forårsake så jævlige lyder :P Merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 316 skrev:

Ikke noe snø her heller. 5,5 minus i dag og barfrost, synes godt det kunne kommet litt snø. Det er nitrist og stusselig ute nå... 

Hadde firmabilen min på verksted forleden, hørtes ut som den skulle rase fra hverandre over dumper og ned nedbremsing osv. Etter noe feilsøking fant de visst bare stein og jord mellom et deksel og karosseriet, det blir veldig spennende å komme på jobb igjen i mårra for å sjekke det sjøl, tror nesten ikke på at det kan forårsake så jævlige lyder :P Merkelig...

Stein i bremseskjoldet kan også lage ett voldsomt leven, høres ut som bilen faller ifra hverandre :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten informasjon/min test av sånn innvendig motorrens!

Jeg kjøpte inn Biltema sin rense olje og utførte dette slik det er beskrevet på pakningen.
Teste ble utført på min egen 525D fra 2008 med 123kkm på telleren. Hadde ingen problemer med motor ei heller ulyder. Forventet egentlig ingenting, og jeg merket heller ingenting av dette.
Nå var oljen riktignok ganske svart allerede etter 10 min på tomgang, så det er mulig den gjorde noe. For oljen pleier å bevare fargen i rundt 3-500km mener jeg.
Men konklusjon for min motor er; Merket ingenting= Bortkastede penger og tid.

På den andre bilen, som er en Hyundai Getz fra 2005 med ca 78kkm på telleren så tikker den noe helt jævlig på ventilene og der forventet jeg faktisk noe. Da den motoren kun har gått for lut og kaldt vann i alle sine år.
Gjorde som man skal gjøre i følge pakningen.
Forventet at den skulle roe ned tikkingen på ventilene, men det gjorde den ikke. I ettertid viser det seg at motoren ikke har hydrauliske løftere og dermed blir det ingen endring på dette, det er vel mer en justering av ventilklaring som må til tenker jeg. Dette er jo da min egen feil, da jeg ikke tenkte at det IKKE var hydrauliske løftere.
Ellers så ble oljen ekstremt svart her også på kun 10 min tomgang, så noe skjer, men jeg vet ikke hva? Det er ikke normalt med så skitten oljen etter 10 min på bensin motorer.
Uansett så merket jeg ingenting på denne motoren heller og da er samme konklusjon som på min egen=Merket ingenting= Bortkastede penger og tid.

 

Har dere noen synspunkter mht dette, kom med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Stein i bremseskjoldet kan også lage ett voldsomt leven, høres ut som bilen faller ifra hverandre :P 

Ja, har prøvd det før. Denne raklinga her var ikke sånn, ved noen anledninger smalt det til under bilen da vi startet også så er meget skeptisk til den steinforklaringa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte Omga motorrens på E34en, flusha med Biltema olje (lang kjøretur) før jeg til slutt hadde på Castrol. Var ganske svart den olja som kom ut, Biltema olja var faktisk litt grumsete den også så jeg er glad jeg gjorde det. 

Jeg merka egentelig ikke noe stor forskjell annet at jeg føler motoren "løsnet" litt mer. Mulig det bare er placebo men det var iallfall godt å ha gjort det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jeg kjenner en med en SAAB diesel hvor motoren begynte å fjuske. Han kjøpte slik rens, da det var billigste alternativ, og det gjorde underverker. Nå går motoren akkurat som den skal igjen. Jeg er skeptisk mot alt slikt, men likevel... Jeg fikk bilde av flaska.

IMG_2771.JPG

rens for dyser har jeg faktisk meget god erfaring med. Brukte tunap 984 og 989, og man hørte merkbar forskjell på lyden på motoren. Nå høres den mye friskere ut og ikke så "tungpustet". Bmw anbefalte heller ikke å bytte automatkasse olje før, men man ser jo hvordan det har gått. En kamerat som skrur mye på skogsmaskiner, og andre større kjøretøy, så bruker de tunap dyserens på service. Det jeg fikk opplyst av han, var at tunap hadde sparte mange for flere 100 000kr i dysebytter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...