Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Hawkon88 skrev:

Den motorrensen utfører vel ingen mirakler, men jeg har innbilt meg at den løser opp avleiringer. 

Ventiltikkingen kan bli bedre av å bytte oljetype?

Nja. Det er rett ype olje og viskositet. Men som sagt, det er mekanisk løfter og ikke hydraulikk. Så mulig at den trenger en justering der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noe synspunkter på den nye Freevalve teknikken? Jeg synes den er veldig spennende, og håper BMW kommer med en motor basert på dette innen få år.  En motor med fritt justerbare ventiler uten kam skal visst kunne gi konstant jevn effekt og dreiemoment i nesten hele turtallsregisteret, med minimalt drivstoff forbruk, og er sagt å kunne danke ut elbiler på både effektivitet og miljøvenlighet innen få år, så dette kan bli interressant.  
Freevalve er vel når hver enkelt ventil blir styrt av en egen elektrohydraulisk eller elektromagnetisk "motor"  (pr ventil), noe som gjør at åpningstider kan programmeres individuelt på hver enkelt ventil, istedenfor at de er avhengi av faste åpne/lukke tider basert på en kamaksling. 

Dette bør jo være greit å ettermontere på gamle motorer også , så nå drømmer jeg om en gammal amcar med fet V8èr og  freevalve :P


http://www.freevalve.com/technology/freevalve-technology/

hqdefault.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste motorrensen jeg har prøvd er diesel metoden.

 

dvs tappe olja, helle på ren diesel, la dne gå på tomgang (ikke ruse da diesel har begrenset med smøreegenskaper)  i ne 10min ca.

tappe av "olja" da var dne køl svart

helle på en blanding av 50/50 olje/diesel.

la den gå på tomgang i en halvtimes tid, noe smårusing går.

tømme olja, fortsatt ganske mørk

så helle på ren olje og bytte filter

kjøre på den olja en 500-1000km

så bytte olje og filter igjen.

 

etter det tikket motor mindre, gikk bedre på tomgang, virket rett og slett friskere, og oljen holdte seg ren ganske lenge fra oljeskift.

 

på en 88 mazda 626 med 3-400000km på telleren dette,

 

på en bil jeg bryr meg om hadde jeg nok gått for 50/50 blanding ett par ganger ikke ren diesel :P men måtte teste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Daniel80 skrev:

Noen som har noe synspunkter på den nye Freevalve teknikken? Jeg synes den er veldig spennende, og håper BMW kommer med en motor basert på dette innen få år.  En motor med fritt justerbare ventiler uten kam skal visst kunne gi konstant jevn effekt og dreiemoment i nesten hele turtallsregisteret, med minimalt drivstoff forbruk, og er sagt å kunne danke ut elbiler på både effektivitet og miljøvenlighet innen få år, så dette kan bli interressant.  
Freevalve er vel når hver enkelt ventil blir styrt av en egen elektrohydraulisk eller elektromagnetisk "motor"  (pr ventil), noe som gjør at åpningstider kan programmeres individuelt på hver enkelt ventil, istedenfor at de er avhengi av faste åpne/lukke tider basert på en kamaksling. 

Dette bør jo være greit å ettermontere på gamle motorer også , så nå drømmer jeg om en gammal amcar med fet V8èr og  freevalve :P


http://www.freevalve.com/technology/freevalve-technology/

hqdefault.jpg

meget skeptisk til det der og holdbarhet :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdbarhet er nå én ting, men en evt. helt jevn effekt og dreiemoment (som jeg på ingen måter tror på i relasjon til elektriske motorer) medfører på ingen måter en stor reduksjon av drivstofforbruket og utslipp av skadelige avgasser. Dette er mer enn noe annet helt nødvendig hvis stempelmotoren skal kunne danke ut elbiler (som har 0 drivstofforbruk og skadelige avgasser).

Dette er med andre ord bare nonsense, men selve freevalve teknologien kan selvfølgelig ha en teknisk fordel mhp. mer effektive motorer generelt i forhold til hvordan motoren oppleves å kjøre. Her er en annen ventil variant som gir mer effekt (i alle fall på motorer med støttestenger)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎28‎.‎11‎.‎2016 at 20.37, Fredrik 90 skrev:

Jeg vil tro det spiller liten rolle, det blir mer og mer uvanlig at politibiler selges på det private markedet etter endt bruk. De er som regel så utkjørte og slitene da at de kun egner seg til deler eller øvelser av forskjellige slag.

Ser stadig vekk 2000-2005 Volvo V70er rundt om som er tidligere politibiler. De virker ganske holdbare, og noen av de ser fortsatt bra ut i lakken. Disse er lette å kjenne igjen da denne modellen ikke ble solgt i hvit på privatmarkedet i Norge i tillegg til massiv soting av vinduer og stoffseter foran og skinnseter bak.   Hvite VW Passat B6 ser jeg sjelden langs veien, så disse ble tydeligvis ikke auksjonert bort slik V70ene ofte ble.

Blir spennende å se om vi får haugevis av hvite F11 på bruktmarkedet om 6-7 år med byttemotor og ny girkasse, eller om de går på eksport.

Angående rens så har jeg en bekjent som brukte Omega på en M54B30 med hell - der minsket oljeforbruket en god del.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Werther skrev:

Blir spennende å se om vi får haugevis av hvite F11 på bruktmarkedet om 6-7 år med byttemotor og ny girkasse, eller om de går på eksport.

Det tror jeg faktisk ikke, disse bilene er så tilpasset politiets behov at de egner seg lite til privat bruk. Disse bilene er jo utstyrt ifra fabrikk som politibiler, det mener jeg de gamle V70ene ikke var (arrester meg om jeg tar feil). 

Så er det jo lov å håpe at med de nye B48 motorene så har BMW klar å få bukt med registerhavariene. N47 skulle jo også være kurert for dette etter 2011 men ved kilometerstand over 200 000 km så ryker det fortsatt register. Girkassene er ifra ZF og er kanskje de beste og mest holdbare girkassene man får i dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om man skal kalle det uflaks eller flaks. Først ble jeg målt i en hastighet av 0,29 km/t unna å miste lappen, men fikk 3 prikker og heftig bot istedenfor. Noen mnd senere ble jeg målt til 93 km/t i en 80-sone - 3 km/t unna å få to prikker til som til sammen hadde gitt meg 8 prikker/6 mnd uten lappen. De siste 4 mnd har jeg hatt avtalegiro hos Statens Innkrevingssentral på 2600kr pr mnd  ](*,)     Kan ikke si at jeg ikke bidrar til fellesskapet i hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Werther skrev:

Jeg vet ikke om man skal kalle det uflaks eller flaks. Først ble jeg målt i en hastighet av 0,29 km/t unna å miste lappen, men fikk 3 prikker og heftig bot istedenfor. Noen mnd senere ble jeg målt til 93 km/t i en 80-sone - 3 km/t unna å få to prikker til som til sammen hadde gitt meg 8 prikker/6 mnd uten lappen. De siste 4 mnd har jeg hatt avtalegiro hos Statens Innkrevingssentral på 2600kr pr mnd  ](*,)     Kan ikke si at jeg ikke bidrar til fellesskapet i hvertfall...

auch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

Holdbarhet er nå én ting, men en evt. helt jevn effekt og dreiemoment (som jeg på ingen måter tror på i relasjon til elektriske motorer) medfører på ingen måter en stor reduksjon av drivstofforbruket og utslipp av skadelige avgasser. Dette er mer enn noe annet helt nødvendig hvis stempelmotoren skal kunne danke ut elbiler (som har 0 drivstofforbruk og skadelige avgasser).

Dette er med andre ord bare nonsense, men selve freevalve teknologien kan selvfølgelig ha en teknisk fordel mhp. mer effektive motorer generelt i forhold til hvordan motoren oppleves å kjøre. Her er en annen ventil variant som gir mer effekt (i alle fall på motorer med støttestenger)... :)

Du bør kanskje lese artikkelen på nytt, eventuelt lære litt om hvordan en kamaksel fungerer, og hva Freevalve egentlig er. 

Sitér

The FreeValve concept, also known as fully variable valve actuation, offers the unique ability to have independent control of the intake and exhaust valves in an ICE. For any engine load criteria, the timing of intake and exhaust can be independently programmed. The system can then “decide” based on driving conditions which one to use to maximize performance or minimize fuel consumption and emissions. This allows a greater degree of control over the engine which in turn provides significant performance benefits.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste artikkelen og er på ingen måter enig i at det er relevant å sammenligne med en elektrisk motor når det gjelder drivstofforbruk og utslipp av avgasser. Dette perspektivet er bare tullball, men som jeg skrev kan teknologien selvfølgelig ha en teknisk fordel mhp. mer effektive motorer generelt i forhold til hvordan motoren oppleves å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vet ikke om man skal kalle det uflaks eller flaks. Først ble jeg målt i en hastighet av 0,29 km/t unna å miste lappen, men fikk 3 prikker og heftig bot istedenfor. Noen mnd senere ble jeg målt til 93 km/t i en 80-sone - 3 km/t unna å få to prikker til som til sammen hadde gitt meg 8 prikker/6 mnd uten lappen. De siste 4 mnd har jeg hatt avtalegiro hos Statens Innkrevingssentral på 2600kr pr mnd  ](*,)     Kan ikke si at jeg ikke bidrar til fellesskapet i hvertfall...

Kunsten å leve på grensen, eller hva?

Jeg mistet lappen da jeg kjørte uten utrykningsbevis i en utrykning. Jeg visste faktisk ikke at jeg skulle nekte å gi fra meg plast-kortet aka. Lappen i og med at militæret ville sendt inn utrykningsbevis for å unngå at jeg skulle miste lappen.

uansett. 120,6 km/t i 80 sone på 8 felts vei midt på natten (rundt 3) , 10.000 kr i bot, 6 prikker og førerkort inndratt i 5 mnd. Jeg var enda i prøveperioden så måtte ta teori og praktisk prøve på nytt 😒

Nå har jeg INGEN marginer lenger, så må kjøre innenfor "prikkegrensen" hvor enn jeg drar. Dvs at jeg ALLTID er i ulage med trafikkbildet ellers. I venstre felt holder man 100 i 80 sonen mens i høyre kjører folk gjerne under... 

mens jeg på min side er dømt til å maks gjøre 90 eller lunte under 80. 

Gleder meg til prikkene endelig forsvinner. Blir nervøs hver gang jeg ser blålys, eller kontroller. Enda jeg ligger på cruise så føler jeg stadig på nervøsiteten rundt mangelen på marginer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min har de siste ukene utviklet en ulyd i motorrom ved turtall under 1000. noen som vet hva feilen kan være? har lest at 2008 modellene har noen problemer med registerreim/kjede. Kan det være dette som har rammet bilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte på den harde måten etter jeg ble tatt gjentatte ganger. Det var noen år hvor jeg hadde 1000kr i trekk hver måned.

Etter at jeg var forgjenger i 5mnd lærte jeg leksen og kjører sjelden over 100, og må si det er mye bedre å ikke trå automatisk på bremsen hver gang jeg ser en politibil eller få angst når jeg ser blålys.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...