Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Når det kommer til freevalve kan det være en interessant teknologi som sikkert kan gjøre sitt i forhold til effektivitet, men en forbrenningsmotor vil nok aldri kunne konkurrere med en elektromotor. Til det har den for mange deler (produksjonskostnad)  for mye friksjon og kompresjon (tapt energi) og prisen for høy for drivstoff (1liter diesel=10kwh) forbrenningsmotoren er vel i beste fall 50%inneffektiv (noen som ver akkurat? Fant ikke info selv) og elmotoren er ca 30% ineffektiv.

Forbrenningsmotoren hører nok til i historiebøkene om ikke så alt for lenge, hvertfall i den utstrakte graden vi kjenner den i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Freevalve er interessant, men jeg er redd det ikke blir noe særlig av det. Årsaken er at det ligger i hendene på noen svensker som har begrensede midler, i allfall i den store sammenheng. Hadde det vært en av de store tyske produsentene så hadde denne teknologien hatt bedre sjanser for å få suksess. 

Om ikke Freevalve kan konkurrere med en el motor på utslipp og forbruk så bringer den i det minste forbrenningsmotoren noen hakk nærmere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Saucebaoss skrev:

Bilen min har de siste ukene utviklet en ulyd i motorrom ved turtall under 1000. noen som vet hva feilen kan være? har lest at 2008 modellene har noen problemer med registerreim/kjede. Kan det være dette som har rammet bilen? 

Er det en skrangling? Beskrives eksempelvis som om du skulle slengt en pakke spiker inn i vaskemaskinen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hawkon88 skrev:

Jeg lærte på den harde måten etter jeg ble tatt gjentatte ganger. Det var noen år hvor jeg hadde 1000kr i trekk hver måned.

Etter at jeg var forgjenger i 5mnd lærte jeg leksen og kjører sjelden over 100, og må si det er mye bedre å ikke trå automatisk på bremsen hver gang jeg ser en politibil eller få angst når jeg ser blålys.. 

Jeg lever egentlig på regel om maks opp mot 20 km/t over fartsgrensen i 80+ soner. Kommer selvfølgelig an på situasjonen. Ville aldri kjørt 100 på en vei med dårlig sikt, Veidekke, fare for elg eller snø og glatt.

ellers så holder jeg meg på 60-64 i 60 soner, 50-52 i 50 soner og holder fartsgrensen i alle 20-30-40 soner. 

Norge har heldigvis 100-110 soner. Så da går det jo radig stort sett over alt. Men merker godt at å ligge i 110 i en 100 sone ikke passer. Fleste holder 120... så blir forbikjørt/får folk i ræva med en gang og må vike så fort jeg kan i mine "snegle" 110.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvfølgelig blitt eldre med årene også, så evne til risikovurdering har jeg fått på kjøpet. Som regel ligger jeg 10 over, eller følger køen. Spørs litt på trafikkbildet generelt, men i destriktet går ofte køen i 10-15over hvis det ikke ligger en trailer først. Det sjedde aldri i bergen uansett hvor sterkt sola skinte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Jeg lever egentlig på regel om maks opp mot 20 km/t over fartsgrensen i 80+ soner. Kommer selvfølgelig an på situasjonen. Ville aldri kjørt 100 på en vei med dårlig sikt, Veidekke, fare for elg eller snø og glatt.

ellers så holder jeg meg på 60-64 i 60 soner, 50-52 i 50 soner og holder fartsgrensen i alle 20-30-40 soner. 

Norge har heldigvis 100-110 soner. Så da går det jo radig stort sett over alt. Men merker godt at å ligge i 110 i en 100 sone ikke passer. Fleste holder 120... så blir forbikjørt/får folk i ræva med en gang og må vike så fort jeg kan i mine "snegle" 110.

Du mener at Østlandet har 110 og 100 soner. Her på Vestlandet finnes det knapt nok 90 sone. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, awt skrev:

Eneste stedet på vestlandet som har 90 (såvidt meg bekjent) er motorveien mellom Stavanger og Forus, ellers er det 50 - 80 overalt.

Batnfjordsøra til Krifast, Møre og Romsdals første og eneste 90-sone. Den åpnet i 2013, så da er vi oppe i to kjente 90-soner på Vestlandet.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, awt skrev:

Ok, da har vi to. :)

Tidligere var det 90-sone på e39 fra Vikeså (Rogaland) og sørover, men dette var et prøveprosjekt, og etter en stygg trafikkulykke forsvant den.

Ja :) Vi er ikke akkurat bortskjemt når det kommer til fartsgrenser og veistandard. Jeg har ikke vært så veldig mye langs veiene sør for Bergen i denne landsdelen, men her på nordvestlandet er veiene bare et stort lappeteppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går stort sett i det samme der også. :)

Motorveien gjennom Bergen er jo "grei" nok (utenom Danmarksplass naturligvis), og Motorveien utenfor Stavanger fungerer jo også, men utenom de er det ikke så mye å skryte over. :)

Ønsker man derimot en svingete "morsom" vei, har man jo endel å velge mellom. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, awt skrev:

Ønsker man derimot en svingete "morsom" vei, har man jo endel å velge mellom. :D

DET er det ingen tvil om, flott landskap får man med på kjøpet også :D
Det er vel derfor også bilentusiaster og motorsyklister valfarter til disse veiene på sommertider! Jeg skal heller ikke glemme familier, venner eller kjærester som tar seg bilferie her. Det er ihvertfall ikke fartsgrensene og veistandarden som trekker de, og siden de kommer hit år etter år veier nok morsomme veier og flotte naturopplevelser opp det negative :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, awt said:

Det går stort sett i det samme der også. :)

Motorveien gjennom Bergen er jo "grei" nok (utenom Danmarksplass naturligvis), og Motorveien utenfor Stavanger fungerer jo også, men utenom de er det ikke så mye å skryte over. :)

Ønsker man derimot en svingete "morsom" vei, har man jo endel å velge mellom. :D

Motorveien i Bergen fungerer jo ikke :D Det virker som folk her bare ser hvilket felt som har minst biler og så tar det dette feltet. Om det er venstre felt og det går 10-20km/t lavere fart der enn høyre felt "so be it"... Trodde det var ille på Østlandet (hadde da kun Autobahn og svenske/danske motorveier til sammenligning) til jeg flyttet til Bergen, men i Bergen gir jo folk totalt faen virker det som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...