Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Bruspulvergutt skrev:

Nei, du @Fredrik 90

Da er snart tiden inne for å se seg om etter en Toyota igjen tenker jeg. Blir nok en Celica AT200 igjen. Denne har altså motoren 7A-FE med 116hk, også har den manuelt gir og forhjulstrekk. Om mulig i en eller annen spesiell farge men sjansen er stor for at det blir en sølv eller rød. Dette er nokså mange mil fra BMW men jeg mener.. Toyota :D

Skal det være en Celica bør det være første generasjon til nød andre. De er ordentlig tøffe.

Når jeg gikk på videregående i 1990, huff som tiden flyr, var det en i klassen som hadde en 1976 modell. Det var en artig bil. Jeg hadde litt og sammenligne med og da en annen klassekamerat hadde en Ford Capri og en tredje hadde Opel Manta. Toyotaen gjorde et uutslettelig inntrykk og var så mye bedre enn de to andre. Spesielt Caprien var en ordentlig blikkboks til sammenligning. Også var det flest instrumenter i Toyotaen det var spesielt viktig når man var 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Jarod skrev:

Har du noe annen kilde enn at «du har spurt forhandlere om dette»? Jeg har importert BMW’er fra Tyskland i 20 år og det er kun 3 års nybilgaranti (fra 11/2016). 5 år må bestilles når bilen spec’es eller innen 2 mnd fra førstegangsregistrering (fra samme forhandler som solgte bilen ny). Utenom dette er d Europlus forsikring gjennom 3. part og/eller en service+repair avtale som gjelder. Men ingen av disse er en nybilgaranti. 
 

Og ved import via firma (i motsetning til som privatperson) har jeg aldri opplevd at BMW forhandler kan tilby noe som helst ytterligere garanti eller forsikring. 

Nei jeg har dessverre ikke noen annen kilde, har kun spurt selger om hvordan det er mulig med 5 års garanti på en importbil. Det kjøpte dem der nede sa han, men om dette er jug å fanteri vet ikke jeg 😬

Men ett annet spørsmål siden du skryter på deg så lang erfaring med dette 😅 Kan man kjøpe bil i Tyskland uten tysk moms? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nei jeg har dessverre ikke noen annen kilde, har kun spurt selger om hvordan det er mulig med 5 års garanti på en importbil. Det kjøpte dem der nede sa han, men om dette er jug å fanteri vet ikke jeg 😬

Men ett annet spørsmål siden du skryter på deg så lang erfaring med dette 😅 Kan man kjøpe bil i Tyskland uten tysk moms? 

Ja, men det må stilles garanti. Dette kan f.eks. gjøres via befrakter. At selskapet som eier lastebilen som frakter bilen garanterer for at bilen eksporteres ut av EU. Du betaler da for denne garantien som er ca 500-1000,- mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

116 hester og forhjulstrekk ja, høres hårreisende ut dette 😅 

Ja det er helt vilt. Med 1.8L bensinmotor med de 116hk og egenvekt med sjåfør på 1225kg er jo kraft/vektforholdet omtrent 1:1.. så dette er biler som setter rekorder på dragracebanen :P

 

1 time siden, Vegard_ skrev:

E39 M5 er så nydelige hvis de har blitt tatt vare på med OEM felger. Håper jeg en dag klarer å få tak i en før de dobbler seg i pris gjennom 8 måneder...

Ja er enig i at det finnes mye flotte E39 M5er, og at riktige felger (noe som gjelder alle biler) løfter helhetsinntrykket mye. Jeg håper også du får tak i et nice eksemplar snart :)

Endret av Bruspulvergutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Jarod skrev:

Ja, men det må stilles garanti. Dette kan f.eks. gjøres via befrakter. At selskapet som eier lastebilen som frakter bilen garanterer for at bilen eksporteres ut av EU. Du betaler da for denne garantien som er ca 500-1000,- mener jeg. 

Okei, takk for svar 😀 Jeg (vi) har lurt litt på dette og nå ser det ut som vi kommer noen vei her både når det gjelder Sverige og Tyskland. Det betyr altså da at man ikke kan hente bilen selv i Tyskland, ettersom det da er ikke noen til å stille garanti. I såfall må man da kjøpe med moms og få denne refundert i ettertid hvis man absolutt vil hente selv. Da er nok prisen en befrakter tar en billig og trygg løsning 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Rune-K skrev:

Skal det være en Celica bør det være første generasjon til nød andre. De er ordentlig tøffe.

Tidlige Celica er kule. Den gule på Olsenbanden tar Gull var en av de første jeg så.. Før jeg visste hva det var. Fant ut det var en Celica (ST, men RA22 tror jeg modellbetegnelsen var), er ikke sikker på hvilken generasjon det er men det er en veldig kul Celica

Over til AT200, som er sjette generasjon. De er veldig "runde" i formene men jeg synes det ser kult ut. "Typisk ungdomsbil" osv, jada. Men de er kurante å skru på og jeg liker som sagt disse bilene selvom de ikke er særlig spreke.. Kunne nesten løpt fra dem i motbakke (der kan de sammenliknes med E36en jeg hadde)

En annen Toyota jeg meget gjerne kunne hatt (igjen) er MR2 SW20, 2. gen MR2 med vippelykter og motoren bak ryggen. Disse, med 2. gen 3S-GE har 156 ville hester på bakhjulene, og er veldig artige å kjøre. Også på vinterføre, var den jeg hadde overraskende god

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, papertiger skrev:

 

Hva med kryssfiner som kontrastvegg? Vi vurderte også spilevegg i gangen i flere format (ferdige plater, mdf spiler osv) men syntes det kostet mer enn det smakte. Og så var det plutselig veldig populært. 
Endte opp med å kjøpe bjørkefinér i 1500x1500x3mm plater i fineste finish, og lime de på mdf-plater med Tec7. MDFen ble skrudd i gipsvegg for å fore ut slik at parkettglipen mot vegg ikke ble synlig med så tynne kryssfinerplater.
Hadde med meg en god tømrerkompis som målte halve millimetere. Både jeg og han ble meget fornøyd med finishen:

F46A5FFC-6369-49CA-B6F1-3A222B61D3F6.thumb.jpeg.f5b76a5cd4bca495c7f9c35b98ba7e2e.jpeg


 

 

 

Det der ble drit fett og må muligens kopieres i gangen jeg skal pusse opp om ikke så lenge. Pusset du overflaten eller kommer de i så fin finnish? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bruspulvergutt said:

 

Ja er enig i at det finnes mye flotte E39 M5er, og at riktige felger (noe som gjelder alle biler) løfter helhetsinntrykket mye. Jeg håper også du får tak i et nice eksemplar snart :)

Det håper jeg også, men huskjøp banker på døren i løpet av neste år så da tar det nok et par tiår før sjansen dukker opp... Blir da heldig hvis jeg klarer å beholde 523i'n samtidig, den er latterlig dyr i drift for hva det er... Ikke at en M5 er noe bedre da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hadde vunnet i Eurojackpot er det mange andre biler også jeg gjerne skulle hatt :)

@Fredrik 90 Hva synes du om Mazda da?

Jeg har lenge vært fan av RX-7 FD, med denne 13B-REW motoren på hele 1.3L med dobbel turbo og jeg tror 265hk. Men det må isåfall være en '93 modell R1 (USA-versjon) med fargen J9 - Competition Yellow Mica (350 laget)

1993_mazda_rx-7_16040734754d45d768c91b941993_mazda_rx-7_1603673379f66e7dff9f98764da04805ea9-d7d9-48ed-94c5-ab4d97132362-psmLfN.jpg

Endret av Bruspulvergutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kvasi said:

Det der ble drit fett og må muligens kopieres i gangen jeg skal pusse opp om ikke så lenge. Pusset du overflaten eller kommer de i så fin finnish? 

Takk! Mener å huske at vi ikke pusset overflaten, men at platen ble levert i kvalitet B/BB. Dvs B på synlig side. Så har vi satt inn med Osmo Dekorvoks etterpå som gir et noe mer hvitpigmentert uttrykk sammenlignet med opprinnelig farge på bjørka. Skal egentlig ha et lag med Osmo Hardvoksolje også men det er ikke kritisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bruspulvergutt skrev:

Om jeg hadde vunnet i Eurojackpot er det mange andre biler også jeg gjerne skulle hatt :)

@Fredrik 90 Hva synes du om Mazda da?

Jeg har lenge vært fan av RX-7 FD, med denne 13B-REW motoren på hele 1.3L med dobbel turbo og jeg tror 265hk. Men det må isåfall være en '93 modell R1 (USA-versjon) med fargen J9 - Competition Yellow Mica (350 laget)

1993_mazda_rx-7_16040734754d45d768c91b941993_mazda_rx-7_1603673379f66e7dff9f98764da04805ea9-d7d9-48ed-94c5-ab4d97132362-psmLfN.jpg

Det beste man kan si om Japanere er at det er bilhold med lite feil, ellers kjedelig. Har hatt flere Toyotaer og kona har en Maxda CX3, alle har vært feilfrie.Det kan man dog ikke si om min 2019 Transporter, har sikkert 20 verksted besøk på det siste 3 årene, gjør ikke saken noe bedre at man har verdens mest udugelige verksted som er Sulland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...