Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Dere snakker om to forskjellige ting @Saltkjelen og @Fredrik 90. @Saltkjelen skriver at det ikke er noen god løsning på å holde bilen i fossilt modus. Altså unngå å bruke el-motoren. @Fredrik 90snakker om det motsatte. Kjøre rent på strøm.

En X45e hvor man kunne overstyre drivlinjen ville vært meget aktuell. En tradisjonell hybrid er derimot nederst på ønskelisten 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Marius2002 skrev:

Tja, det vil vel gi omtrent 19 mil samlet. Ikke usannsynlig dette med 8+ og varierende kjøring :) BMW har på i3 en batterireserve, så den skal holde godt på rekkevidden. Altså har du egentlig mer enn det er oppgitt, noe som gjør at man ikke merker om batteriet taper seg litt. Du får ikke målt tilstand på batteriet fra bilen. Men BMW skal kunne gjøre dette.

Les denne https://elbil.no/fortsatt-91-prosent-batterikapasitet-etter-seks-ar/

BMW har solide batteripakker mao. :) 

323D4FC5-CA00-4F07-B1AB-1FF6C2FAF645.thumb.jpeg.a1e5b2fb3c5fd0764047bdd7dc13a964.jpegC82520EC-7DBA-446E-918C-F9B32D69693C.thumb.jpeg.fa83b979b339897bef6aa94afcf220e0.jpeg
 

Med det sagt så måler bilen etter kjøremønster, så om du ellers kjører aktivt så vil gjenstående km-stand justere seg ned, mens under rolig langkjøring så endrer dette seg etterhvert. Altså at du klatrer mer kilometer enn den teller ned. Derfor er det mange som slutter å se på km-stand og heller på %. Jeg fikk et tips om å endre til %-vis i Teslaen, for å ikke henge meg opp i kilometer, det var uvant til å starte med, men nå er det helt konge. :) BMW viser vel både % og gjenstående km samtidig.

Opphavets i4 viser 290-300km, mye småkjøring og hengerdraging altså. Mens den i realiteten har nærmere 500km på langkjøring en fin sommerdag.

Naf har en test av i3 120Ah, eller to, en på sommer og en på vinter.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-i3/rekkeviddetest-bmw-i3

1AA22043-4A06-40C1-A305-86945245B9E0.thumb.jpeg.bba067d34eb2052007f25cdfbddf85a3.jpegB000F35C-41C9-46E7-85F3-207FB6634968.thumb.jpeg.835da4c9253dedc641f989550adec9be.jpeg
 

De oppnådde 50 km lengre enn deg på kaldt, 3 grader, men de kjører pent pent. Det er mye faktorer som spiller inn, og jeg vet selvsagt ikke hvordan dere eller NAF faktisk kjørte eller ytre påvirkninger. Jeg ser jo på 19’ i3S FC, den viser vel 27 mil på en god sommerdag, mens all småkjøringen gjør at den viser jevnt over 15-20mil ved 100%. Høyrefoten bestemmer mye, og vi her hjemme ofrer ikke comfort og kjøreglede for noen kilometer ekstra :) 

Jeg er veldig pro i3 og synes modellen er den beste på markedet i sitt segment. Gitt at man tar bilen for det den er :) Mulig jeg derfor er inhabil 🤷🏼‍♂️

Takk for ett informativt innlegg. Hadde nå virkelig ett håp om at fruen skulle klare 200km på vinterstid. Il.a en dag når vi handler 120ah, dette ser jeg kan bli tungt og få til 😅 vil jo tydeligvis slite med 8+ og regn..

Imponerende tall fra NAF. Får lese meg litt opp på testen og kjørestil dei hadde. 

Enda godt man fortsatt har fossilbiler 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen

Innvendig temperatur i bil har tullete mye å si for rekkevidde på vinter da man ikke har en motor som avgir restvarme, men må produsere varmen selv.

Er en grunn til at det blir snakket om luer og boblejakker ifm elbil.

Hva var den innstilt på?

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enten eller med el og hybrid virker det som?

Det er helt vanlig at en i3 med 120ah klarer 200km +- på motorvei i mindre ideelle temperaturer.

Kjøper må her sette seg inn i realistisk rekkevidde på forhånd.

Varme trengs i disse dager, varmepumpe er det som trekker minst strøm av oppvarming av elbiler, slik at en i3 holder temperaturen helt greit. Ikke opplevd å måtte kle med godt under kjøring av elbil, det er meg helt fremmed og fremstår som utdaterte utsagn.

En i3 klarer ganske mange oppgaver på en utmerket måte, pendling på motorvei på 20 mil på høsten er IKKE en av disse. 😅

Ang hybrid, så vil det passe for noen, andre ikke. 
Den er et kompromiss, daff på ren eldrift og en potensielt orgie av mulige feil og problemer.
Dessverre holder de seg dårlig i pris også, fulgt med på F15 X5 40e og G05 X5 45e, sistnevnte koster fra ca 700.000.-, synd!

Hvis målet er å ha en fossil drivlinje, ville jeg heller valgt det enn en hybrid tror jeg.

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Dessverre holder de seg dårlig i pris også, fulgt med på F15 X5 40e og G05 X5 45e, sistnevnte koster fra ca 700.000.-, synd!

Dette stemmer vel ikke helt, det ligger en X5 45e tilsalgs til under 800 000,-. Det er en bil som har gått nesten 150 000 km til 749 000,-. Ellers så ligger 45e i prisleiet 830 000,- og oppover og således har hatt ett relativt normalt prisfall for en bil som dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Skulebollen skrev:

Fruen kjørte meg til flyplassen idag med i3 120ah, 8+ ute, 100% batteri og forvarmet bil.

Ikke regn men mørkt så kjørte på fjernlys, hun følger fartsgrensa ( 50-80 soner, ingen motorveg) og foretok ingen forbikjøringer el. Etter 152km hadde hun 19% batteri igjen. Ikke voldsomme stigninger el.

Det ble vekslet mellom comfort og eco pro kjøremodus underveis. Men bilen gikk mer i eco pro enn comfort

Er det virkelig så dårlig rekkevidde når temperaturen går bare litt ned? 

Er det mulig og måle tilstand på batteriet fra bilen? Evt. Ved diagnose? 

 

 

Høres ut som noe er galt med din. Vår I3s hadde 25% igjen etter en tur fra Lillehammer til Oslo på motorvei. Med fartsgrense hele veien. Antall kilometer kjørt da havnet på 185km :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lars89 skrev:

@Skulebollen

Innvendig temperatur i bil har tullete mye å si for rekkevidde på vinter da man ikke har en motor som avgir restvarme, men må produsere varmen selv.

Er en grunn til at det blir snakket om luer og boblejakker ifm elbil.

Hva var den innstilt på?

Den sto på 22-23 grader. Mulig den trekte litt ekstra p.g.a dette da.. bruker appen til og legge inn avreisetid, bør man legge inn avreise 5/10/20 min før man faktisk skal reise?

Eller skal bilen og batteri vere 100% klart til tidspunktet man setter i appen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ahj skrev:

Høres ut som noe er galt med din. Vår I3s hadde 25% igjen etter en tur fra Lillehammer til Oslo på motorvei. Med fartsgrense hele veien. Antall kilometer kjørt da havnet på 185km :) 

Fruen kjørte til Ikea for litt siden uten lading, dette er 240+ km, og hadde fortsatt og gå på.. men da var det vel 10-12+ ute og dagtid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, tennbrikket skrev:

Flislegging i vindfanget på agendaen. Ble brått veldig usikker på hvordan 30x60 fliser burde ligge. Hva mener mangfoldet ?

7D67A199-6B6B-4F35-8942-ABD54B84EF29.jpeg

Jeg tror først og fremst du vil angre på ett lite vindfang😅 spesielt om du skal inn med dør.. 

Ellers synes jeg at og legge i forband er penest 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...