Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Har mange mil i min mors gamle E36 facelift. Bra bil, utrolig billig bilhold og som 316i gikk den slettes ikke verst(selv om alle mener det motsatte).
Tror nok vekt-effekt messig så er 318is klart den mest fordelaktige bilen å handle(M42) om man er ute etter smil per kilometer.

Var ved middagsbordet for en tid tilbake med mine foreldre, hvor man snakker litt om den E36n som ble kastet i sommer.
Det viser seg jo at det eneste den fikk av vedlikehold på motor, var olje og filterskift da den selv ba om det. Ellers var det en termostat og en multireimrulle. Tennpluggene var aldri skifta.. Motoren gikk som et uvær enda, starta lett gjorde den også. Bilen kjøpte min mor for 90 000kr i 2001, da var bilen 4 år gammel(nesten ny der altså).

Rusta som tok den dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DanielStance skrev:

En Racing Dynamics K35 faktisk :)

Jeg syns E34 har en noelunde grei balanse mellom komfort og "sportslig" egentlig. Et stivere understell hadde nok hjulpet på da. :P

Det er bra du retter på meg :) Stivere understell er noe både E39 og E34 skulle hatt, men får man på originalt fra M5 er det plutselig ikke så ille likevel.

Ellers for et par måneder siden pratet jeg om julegave til datteren på snart 5 måneder. Jepp, var innom Brages idag og fikk tak i Baby Racer 3 i hvit/rosa. Madammen vet ikke om det, så det blir en "pappa-gave". Så får heller jeg og hun finne noe felles utenom :D 

IMG_2782.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-serien er vel nærliggende... :)

For å gi en forklaring brukte jeg den tyske måten å karakterisere hvilket marked 5-serien tilhører. 7-serien tilhører overklassen, 5-serien tilhører den øvre middelklassen, 3-serien tilhører middelklassen og 1-serien tilhører kompaktklassen. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, FredrikE24 skrev:

Jeg synes vel kanskje E39 er litt svampete om man klemmer på i svingene, men utover det så er den svært komfortabel og gjør det bedre enn de fleste på samme størrelse.

Må prøve E36, det er gocart i forhold.

Sååå... du har kjørt en vanlig sliten e39? e36 har nemlig ingen lett match oppimot e39 om det skal kjøres "sportslig".

Og Fredrik? Hvordan den er sportslig? Det er den, i forhold til alle sammenlignbare biler. Har spist masse av "sports" ræl med min tidligere e39 (original full msport 2, viktig).

For å sette ting litt i perspektiv. De fleste vil mene at "sportslig" er i relasjon til det mye brukte ordet "kjøreegenskaper". Dette har med bilens evne til "vegholdning" å gjøre, og med evnen til å endre retning, og bilens evne til å takle retningsendring sammen med andre påkjenninger (over krøn, kompresjon, etc) Dette har vært BMW sitt game i svært lang tid. Det at rendyrka 2 seters sportsbiler til tider er raskere sier egentlig ikke så mye om "sportsbilen", men det sier veldig mye om BMWen.

Rundetider er på ingen måte alt her i verden. Tider fra ringen blir ofte brukt da det kanskje er den banen som har flest elementer som minner om svingete landeveg. Det er også en rimelig standardisert test. E39 m5 kjører altså denne banen raskere enn Honda S2000. Raskere enn Lotus Exige. Raskere enn Honda NSX. Raskere enn e36 m3 3,2, raskere enn Boxster S, like raskt som 993 C2. Osv osv.

I tillegg til ovennevnte så gjør e39 noe disse andre bilene ikke gjøre særlig bra, og det er nemlig alle de daglige oppgavene du trenger at en bil skal gjøre. Hente unger, kjøre i kø til jobb, kjøre langt på tur, kjøre til butikken, lånes av svigermor og lista fortsetter.

Hvorfor er det slik? Fordi basisen er ekstremt bra. E39 (som de aller fleste modeller fra BMW) er ingen tilfeldig ny modell for å holde hjulene i gang, det er en ekstremt velutviklet og gjennomtenkt plattform hvor kjøreengeskaper har vært et sentralt tema fra begynnelse til slutt. Dette betyr at om du ikke har råd til m5 (som de fleste av oss) kan du likevel kjøpe en 520i og få en bil med gode kjøreegenskaper (overlegent ift konkurrenter). Hvis du allikevel vil ha litt "M", så får du kjøpe helt vanlige biler med M Sport 2 som ikke er så langt unna ekte vare på kjøreegenskaper, men naturligvis et stykke unna på motor. Dette gjør at entusiaster kan inngå et større kompromiss, og allikevel smile fra øre til øre hver eneste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-RacingDet begynner å bli noen år siden jeg har kjørt E39, men da den var i produksjon og jeg hadde en E36 323i prøvde jeg forskjellige varianter av E39... 520i med 170 HK, 523i med 170 HK, 525i med 192 HK og 528i med 193 HK (M5 har jeg også kjørt, men den er ikke relevant i denne sammenhengen). Ingen av disse hadde sportsunderstel og samtlige var med manuelt gear. La meg si det slik at min E36 323i med standard understel og manuelt gear var rene "sportsbilen" i forhold, men du verden så komfortabel og harmonisk E39 var å kjøre... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, minim skrev:

Motorveien i Bergen fungerer jo ikke :D Det virker som folk her bare ser hvilket felt som har minst biler og så tar det dette feltet. Om det er venstre felt og det går 10-20km/t lavere fart der enn høyre felt "so be it"... Trodde det var ille på Østlandet (hadde da kun Autobahn og svenske/danske motorveier til sammenligning) til jeg flyttet til Bergen, men i Bergen gir jo folk totalt faen virker det som. 

Hahaha, mye personlighet ute og vandrer i Bergen ja. Har hørte av kompis fra Bergen at han aldri har møtt større mengder by-typiske stereotyper enn i Bergen (på all måter) 

Alle byer har jo sine minoriteter/rariteter/raringer, men han mente dog at Bergen hadde flest da :P jeg vet lite om dette generelt sett, men han er ganske rett fra lever'n så jeg tror det er en ærlig sak fra hans side. Men så kommer det jo helt an på øyet som ser da! :D

han bodde forøvrig litt utenfor sentrum et sted da. (Ikke så fryktelig langt unna en eller annen folkehøyskole. Tror den heter Åsane Folkehøgskole) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den opplevedes nok lang mer sporstlig. E36 er relativt lett, den støyer, den er "liten og trang", du har mer fartsfølelse, den har relativt ineffektive bremser som igjen forsterker hvor mye du må fysisk innvolvere deg og dermed opplevelsen av hvor fort det går. Hvor effektivt den faktisk spiser svingete landeveg er noe helt annet, som jo kommer tydelig frem av tidene jeg referete til.

Dermed kommer vi over på sakens kjerne. En bil kan oppleves "sportslig". Det betyr ikke at den faktisk er det. e36 har eksempelvis et relativt simpelt understell (opphengsgeometri) i forhold til e39. E39 har et langt mer vridningsstabilt karosseri. E39 har et langt større fokus på uavfjæret vekt. Mao, mange av ingrediense i det å gi en bil kjøreegenskaper er mer forseggjort på den noe nyere, større og tyngre familiesedanen.

Så over på forskjellen på en vanlig e39, og en med M sport 2 pakken som jeg er stor tilhenger av, og som jeg hadde som et absolutt krav når jeg handla e39 for lenge siden. En "vanlig" vil ikke oppleves veldig sportslig, det krenger mer, det duver mer. Men takket være en del gode ingredienser takler den det du kaster mot den overraskende bra allikevel. Steget er dog stort opp på M sport 2 pakken. Jeg undres dermed over folk som klager på manglende "sportslighet" på 5 serie, men ikke har hatt en med M sportspakke? Det strider liksom litt mot normal logisk tankegang og da kritisere hele plattformen for manglende "sportslighet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, awt skrev:

Jeg liker også å "strekke" meg ut litt, men det er dessverre sjeldent nålen passerer et tre-sifret tall for min del. Det skjer naturligvis fra tid til annen om forholdene tillater det, men det blir helst i korte øyeblikk.

Skal derimot ned til Flensburg en tur på lørdag, så satser på å få blåst ut av den litt da. :)

Flensburg er kjempeflott! Er du generelt kjent med nordligere deler av Tyskland?

Er stort sett kjent med de sørligere delene, men hver gang jeg er på langtur nedover i Tyskland (mot Moselområdet Trier, Gusterath og helt ned mot Luxembourg.) så kjører jeg jo gjerne gjennom flensburg og tar også en titt innom byen for å slappe av litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...