Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Vindusviskere til E86, F39 og G20 på svarteste freddan. 

Og tok endelig steget og bestilte nye innerskjermer fremme til Z4en samt enda et tredje bremselys som sprekker bare en ser på de. Så ble det like greit bestilt nytt nedre gitter i frontfanger slik at jeg kan sette hele bilen tilbake til OEM og få fjernet bremsekjøletraktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv viskere til F20, F45 og F87. Thansen ga de jo nesten bort. 

Pluss diverse elektronikk med greie avslag. Blir selvfølgelig hentet til uka når folk har fått roa seg ned.

Og nytt navi-kart til F20en som UMIDDELBART blir utdatert pga nyåpnet E39 lokalt her 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kjøpte faktisk viskere også, til to biler, men fra Autodoc. Bosch, halve prisen av GS som hadde 35% rabatt eller rundt der. Ofte drøye marginer på Bosch o.l. i norske butikker. Utsalgspris på 2-3x av hva de selges for i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler sjelden på Black Friday bare fordi det er billig, men i år så gjorde jeg det faktisk. Trengte litt påfyll av forbruksprodukter i hylla fra Bilnerden så da ble det en bestilling. Årsaken derimot var at jeg skulle forbi lageret dems i Søgne på Fredagen og kunne plukke opp varene der. Da sparte jeg frakta og jeg trengte noen av artiklene på lørdagen så da ble det handling på svarteste fredagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan mene mye rart om inntoget av kinesiske biler, men akkurat denne her imponerte litt. Ikke helt på nivå med tyske biler hva infotainment og ladehastighet/rekkevidde gjelder, men imponerende uansett :)

Hvis man vil se rik uten å nødvendigvis være det, ser jeg for meg at denne oppfyller det for folk flest. 

20221129_132830.thumb.jpg.4a6fe4e58665f854e1ee2b0624d2d908.jpg

20221129_132846.thumb.jpg.a0433ceb4b99668b346fc07b2041c75c.jpg

20221129_132820.thumb.jpg.82f740ae6b01af15f799257e2c5bf94b.jpg

20221129_133014.thumb.jpg.5ed31dd06e06e1a7423f03c5418075e7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de er groteske å se til. Prøver litt for hardt!

Men at Europeisk bilindustri får betydelig konkurranse fra Kina - utvilsomt!

Men det er kanskje flere som meg, som bevisst velger en dyrere konkurrent enn å kjøpe et Kinesisk produkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Det er kanskje flere som meg, som bevisst velger en dyrere konkurrent enn å kjøpe et Kinesisk produkt?

Tror det er mange. Jeg liker ikke den over, men kan se at den er et godt alternativ til mange. Flere kinesiske biler har stryk i vinterkulda når det kommer til rekkevidde. Og en god kompis fikk heller ikke kjøpe kinesisk bil pga. jobben, så det er noe å tenke på det også. Men, selv om jeg ikke liker bilen, så kan jeg like interiøret. Eksteriør ser den ut som en diktatorbil eller ja, grotesk. Men den er stor, og tar helt klart sin plass i trafikkbildet. Så om man som nevnt lengre opp her vil se rik ut uten å nødvendigvis være det, så skriker jo denne etter oppmerksomhet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke så glad i kinesiske produkter så prøver å holde meg unna. 

Så er det litt dilemma om Volvo/polestar går som kinesisk eller ei. Svenske selskaper eid av Kina. 

Problemet er at i dag er det vanskelig/umulig å holde seg unna kina produkter, men man kan håpe at globaliseringen fikk et lite skudd i baugen de siste årene. Slik at man kanskje begynner å produsere mer i vestlige trakter igjen med årene, men redd for at de utfordringene er fort glemt av BI folket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, flobben skrev:

Problemet er at i dag er det vanskelig/umulig å holde seg unna kina produkter, men man kan håpe at globaliseringen fikk et lite skudd i baugen de siste årene. Slik at man kanskje begynner å produsere mer i vestlige trakter igjen med årene, men redd for at de utfordringene er fort glemt av BI folket. 

Dette regulerer seg selv i takt med at levestandarden går opp i Kina blir det også dyrere å produsere i Kina. Når dette skjer vil BI folkene begynne å se seg om etter andre steder å produsere tingene. Denne utviklingen har allerede begynt.

Noe helt annet er å ta et bevisst valg når det gjelder ting som er produsert i Kina. Jeg tenker at det er viktig å ha to tanker i hodet samtidig. Kinesiske firmaer som produserer f.eks biler i Kina og/eller i andre land kontra vestlige firmaer som produserer f.eks biler i Kina og i andre land.

De fleste vestlige bilprodusentene inkl. BMW bygger i dag biler i Kina, men de er stadig vestlige og de store pengene havner i f.eks Tyskland. Tilsvarende også med Tesla og f.eks Apple i relasjon til USA.

Bilmerket Hongqi er derimot eid av First Automobile Works Group (FAW Group) som er en statlig kinesisk virksomhet. Det er derfor essensielt det kinesiske kommunistpartiet som eier virksomheten og det er også der de store pengene havner.

Med f.eks Volvo er det offisielt litt annerledes, men reelt ikke så mye annerledes. Volvo eies av Zhejiang Geely Holding Group Co. som har hovedkvarter i byen Hangzhou i Kina. Geely er en privat virksomhet som kontrolleres av den kinesiske milliardæren Li Shufu. Umiddelbart virker alt tilforlatelig, men i et politisk diktatur (som Kina er) kontrolleres alt i virkeligheten av staten (altså det kommunistiske partiet). Sagt på en annen måte: partiet bestemmer hvor stor du skal være, hvor du kan operere og hva det koster deg å ha innflytelse.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være så ærlig å si at jeg liker interiøret i den Kina Rollsen. Det føles dyrt og bra 😀 Men det øvrige designet synes jeg som de andre her…er ganske grotesk. Dessuten synes jeg rekkevidden er for dårlig og bilen for dyr. Føler andrehåndsverdien for disse Kina bilene er noe usikker, vi har jo før hatt "døgnfluer" på det norske markedet som har kommet og gått på kort tid. Enkelte kinesiske merker er nok kommet for å bli, men jeg har ikke troa på at alle de som dukker opp nå blir værende. 

Ellers så forsøker jeg av politiske årsaker å styre unna å kjøpe kinesiske produkter produsert i Kina. En ting er vestlige produkter produsert i Kina, dette er vanskelig å styre unna av i dag. Men som @Fredrik er inne på så havner da i det minste mesteparten av pengene i vesten. 

Når det kommer til kapitalvare som biler så ser jeg helst at de bygges i hjemlandet. Jeg liker at min 5-serie er bygget i Dingolfing hvor de har 50 års erfaring med bygging av 5-serie. Jeg likte dårlig at f eks G30 545e som jeg vurderte blir produsert hos Magna Steyr i Østerrike. Men biler lages ikke alltid der man skulle tro. IX3 lages i Kina, mens vanlig G05 lages i USA. IX og X1 er faktisk de eneste BMW SUVene som lages i Tyskland. Hos Volvo så er det enda merkeligere, XC60 bensin og diesel lages i Gøteborg…T6/T8 hybriden lages i Kina. V90 i Gøteborg, S90 i Kina. En kollega av meg var så stolt av sin nye XC60 T8, han ble oppriktig sur når jeg påpekte at den var bygget i Kina. Det hadde han ikke regnet med 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at det er delte meninger om de kinesiske bilene. Jeg personlig er en smule skeptisk selv over flere punkter dog kanskje ikke så mye på det med overvåkning. Hva er det som ikke overvåker oss til en viss grad? Om det blir misbrukt er jo noe annet. 

Angående den Hongqi'n så deler jeg tankegangen om at bilen ikke akkurat er noe smykke på utsiden. Føler de har prøvd å lage en hybrid av Rolls Royce i front, og en slags Range Rover på siden og bak. Det er ingen tvil om at denne bilen har presence, og det synes jeg er litt kult. Interiøret er ganske bra synes nå jeg, selvom den trenden med mange skjermer i bil ikke er en favoritt hos meg. Er dog svak for 6 seter konfigurasjon med kapteinstoler. Satt helt OK i bakerste rad, og det sier litt når jeg måler 197 cm. Satt langt ifra komfortabelt, men det fungerer over en kort strekke. 

 

Det at kineserne snart blir serriøse konkurrenter til tyskerne er ikke så rart med tanke på at de tar lærdom av alt som produserer der borte for oss i vesten. Ta eksempel i Hongqi'n, der er nøkkel kliss lik den du finner i Audi A6 (C7), girvelgern er så og si identisk med den du finner i Audi A4 (B9). Bremsecaliperne foran er samme som de du finner på f.eks en G11 i ulakkert form, og panseråpningen er helt lik nyere BMW hvor du må dra to ganger. Denne "kopierings" leken kineserne leker fungerer tydeligvis, ettersom bilene fortsetter å bli bedre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Ingen tvil om at det er delte meninger om de kinesiske bilene. Jeg personlig er en smule skeptisk selv over flere punkter dog kanskje ikke så mye på det med overvåkning. Hva er det som ikke overvåker oss til en viss grad? Om det blir misbrukt er jo noe annet. 

Angående den Hongqi'n så deler jeg tankegangen om at bilen ikke akkurat er noe smykke på utsiden. Føler de har prøvd å lage en hybrid av Rolls Royce i front, og en slags Range Rover på siden og bak. Det er ingen tvil om at denne bilen har presence, og det synes jeg er litt kult. Interiøret er ganske bra synes nå jeg, selvom den trenden med mange skjermer i bil ikke er en favoritt hos meg. Er dog svak for 6 seter konfigurasjon med kapteinstoler. Satt helt OK i bakerste rad, og det sier litt når jeg måler 197 cm. Satt langt ifra komfortabelt, men det fungerer over en kort strekke. 

 

Det at kineserne snart blir serriøse konkurrenter til tyskerne er ikke så rart med tanke på at de tar lærdom av alt som produserer der borte for oss i vesten. Ta eksempel i Hongqi'n, der er nøkkel kliss lik den du finner i Audi A6 (C7), girvelgern er så og si identisk med den du finner i Audi A4 (B9). Bremsecaliperne foran er samme som de du finner på f.eks en G11 i ulakkert form, og panseråpningen er helt lik nyere BMW hvor du må dra to ganger. Denne "kopierings" leken kineserne leker fungerer tydeligvis, ettersom bilene fortsetter å bli bedre. 

 

Men det er også de åpenbare kopierings «triksene» som Kinagutta driver med som gjør meg allergisk mot dems produkter. 
Det er noe nær null egenart, om å gjøre å kopiere skamløst fra etablerte premium produkter/Brands.

Her er Koreanerne langt bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...