Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Ingen tvil om at det er delte meninger om de kinesiske bilene. Jeg personlig er en smule skeptisk selv over flere punkter dog kanskje ikke så mye på det med overvåkning. Hva er det som ikke overvåker oss til en viss grad? Om det blir misbrukt er jo noe annet. 

Akkurat det der med overvåking er litt pussig synes jeg. Har full forståelse for at folk er skeptiske til dette, det er jo litt guffent å ikke vite om eller hva av våre bevegelser og informasjon havner. Noen folk er helt på sølvfolie hatt nivå, jeg har valgt å kjøre en litt mer avslappet holdning til dette. Jeg kan ikke se hva ved mitt liv som skulle være av interesse for noen fremmed makt. Hvis noen vil spionere på meg igjennom kameraet på telefonen, PCen eller nettbrettet…kjør på…de kommer til å kjede seg ihjæl i løpet av ett kvarter 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg får litt noia av er det svingbare smilefjeset som bl.a Nio har i bilene sine.

Det er litt creepy med et hode som snur seg mot deg, smiler og begynner å snakke... 

 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at faren for kinesisk overvåking er et viktig poeng. Spesielt USA og Storbritania tar dette veldig alvorlig. Poenget er at med moderne teknologi er selv overvåking av millioner av mennesker samtidig absolutt mulig og dette blir faktisk gjort i Kina. Begrensning av ytringsfriheten ved å forfølge de som kommer med kritikk av regimet er det primære målet. Dette gjelder også for kinesere samt andre kritikere av regimet som bor i utlandet. Folk blir fengslet i Kina for å skrive positivt om f.eks den muslimske kinesiske minoriteten uigurene samt tibetanere. Disse har vestlige støttespillere som igjen kanskje har kontakt med andre kinesiske kritikere. Bl.a derfor er en massiv overvåking globalt viktig for regimet i Kina.

Like viktig synes jeg at det er å fokusere på hva som betaler overvåkingen samt en massiv opprustning av militæret i Kina. Akkurat som vi har fokus på hva som betaler Putins krig i Ukraina.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fredrik skrev:

Poenget er at med moderne teknologi er selv overvåking av millioner av mennesker samtidig absolutt mulig og dette blir faktisk gjort i Kina.

Og samtlige andre land i en eller annen grad, selv om det ikke brukes til akkurat det samme som der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kvasi skrev:

Og samtlige andre land i en eller annen grad, selv om det ikke brukes til akkurat det samme som der. 

Det siste er et avgjørende poeng, men du har helt rett. Amerikanske National Security Agency (NSA) overvåker trolig stort sett all internasjonal trafikk på internettet. Tendte mobiltelefoner blir overvåket 24/7 så hvis du har skumle hensikter bør du gjøre dette uten din egen telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kvasi skrev:

Det har de gjort i maange år

https://en.wikipedia.org/wiki/ECHELON
 

Dette er jeg klar over, men etter 11/9 2001 ble overvåkingen naturlig nok mye mer intens. Man kan mene mye om denne overvåkingen, men å sidestille amerikansk overvåking med f.eks kinesisk blir helt feil (som noen gjør).

For folk med ærlige hensikter har den amerikanske overvåkingen liten praktisk betydning, men det er selvfølgelig alvorlige unntak som bør diskuteres og blir diskutert. Av mer praktisk betydning for folk flest er innsamling av tilsynelatende anonyme metadata når man er på nettet. Disse kan kjøpes kommersielt og det er ikke vanskelig å sette dataene sammen så de kan avsløre identiteter. For en tid tilbake ble det gjort et forsøk her i Danmark og man avslørte via mobildata hvor et ektepar hadde vært på bestemte tidspunkter og dermed ble både privatadressen og arbeidsadressen røpet. Dette igjen gjorde det lett å finne ut hvem ekteparet var.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik skrev:

Man kan mene mye om denne overvåkingen, men å sidestille amerikansk overvåking med f.eks kinesisk blir helt feil

Mja, jeg vil påstå at den største forskjellen er hva vi vet at den brukes til.

 

4 minutter siden, Fredrik skrev:

For en tid tilbake ble det gjort et forsøk her i Danmark og man avslørte via mobilen hvor et ektepar hadde vært på bestemte tidspunkter og dermed ble både privatadressen og arbeidsadressen røpet. Dette igjen gjorde det lett å finne ut hvem ekteparet var.   

Dette er jo peanuts ift all informasjon som faktisk finnes om samtlige av oss.

Hvor er tlf din til enhver tid og hvem pleier du å snakke med (og om hva hvis noen lurer), hvem betaler lønna di, hvilke bomstasjoner kjører du gjennom, hvilke respeter har du, hvor og når pleier du å fylle drivstoff, når på døgnet bruker du mest strøm og altså er hjemme, hvor pleir du å handle og for hvor mye, osv osv.. 
Alt dette er lett tilgjengelig informasjon som det iallefall her i Norge i utgangspunktet ikke er lov å ha et felles tappepunkt på. Men det har jeg sikker informasjon på at finnes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kvasi skrev:

Mja, jeg vil påstå at den største forskjellen er hva vi vet at den brukes til.

 

Dette er jo peanuts ift all informasjon som faktisk finnes om samtlige av oss.

Hvor er tlf din til enhver tid og hvem pleier du å snakke med (og om hva hvis noen lurer), hvem betaler lønna di, hvilke bomstasjoner kjører du gjennom, hvilke respeter har du, hvor og når pleier du å fylle drivstoff, når på døgnet bruker du mest strøm og altså er hjemme, hvor pleir du å handle og for hvor mye, osv osv.. 
Alt dette er lett tilgjengelig informasjon som det iallefall her i Norge i utgangspunktet ikke er lov å ha et felles tappepunkt på. Men det har jeg sikker informasjon på at finnes..

Det var et eksempel, men i realiteten er det meste om oss kjent hvis myndighetene faktisk vil overvåke oss.

Jeg tenker at den viktigste forskjellen på amerikansk og kinesisk overvåking er at Kina er et diktatur som i utgangspunktet ikke er helt ulikt det de har i Russland. De har ikke et demokrati som i USA og bl.a Norge med bl.a en tredeling av makten med en lovgivende (stortinget), utøvende (regjeringen) og kontrollerende makt (domstolene). Disse skal politisk være helt uavhengige av hverandre. I Kina bestemmer det kommunistiske partiet alt og den vanlige mann har ingen innflytelse på partiet. Vil partiet med president Xi Jinping i spissen gå til en angrepskrig mot Taiwan så gjør de dette akkurat som Putins regime uten videre gikk til krig mot Ukraina. Det er ingen som kan stoppe partiet. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

Fra det ene til det andre.

Royalkledning har vært mye styr etter hendelsen i 2020(?), men endelig kommer Royal 2.0-kledning med brannklasse D. En særdeles god nyhet for alle som interesserer seg :D Mulig bare jeg er nørd, men ja. 

Link: Royal 2.0

 

Interessant, men blir vel uansett mye dyrere enn ny, vanlig ubehandlet kledning, grunning/toppstrøk? Jeg skal bytte kledning på hus og garasje til neste år, så jeg myser litt på hva jeg vil komme mest gunstig ut av. Holdbarhet er ikke noe særlig tema da jeg uansett skal selge huset :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, StigJ skrev:

Interessant, men blir vel uansett mye dyrere enn ny, vanlig ubehandlet kledning, grunning/toppstrøk? Jeg skal bytte kledning på hus og garasje til neste år, så jeg myser litt på hva jeg vil komme mest gunstig ut av. Holdbarhet er ikke noe særlig tema da jeg uansett skal selge huset :lol:

Blir nok mye dyrere i førstegangskjøp ja, men om du tar vedlikehold, holdbarhet og tidsbruk med i beregningene så er ikke regnestykket gale. Om du får igjen pengene ved salg vet jeg ikke, @Saltkjelen har du innspill på salg av bolig m/u royalkledning? 
 

Du får stikke innom en lokal sjappe og forhøre om pris :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...