Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Marius2002 skrev:

Om du får igjen pengene ved salg vet jeg ikke, @Saltkjelen har du innspill på salg av bolig m/u royalkledning? 

Dette har etter hvert blitt et ganske interessant tema. En fire-fem år tilbake ønsket myndighetene at boliger skulle energimerkes på lik linje med hvitevarer. Hensikten med dette var å grønnvaske eiendomsmarkedet og få forbrukere til å velge mer miljøvennlige og energieffektive boliger. Ønsket effekt var at det skulle være markant forskjell i verdi mellom boliger med god og dårlig energimerking. På denne tiden var det svært få eller ingen som brydde seg noe om dette, og energimerkingen fikk ingen utslag for verken nybolig- eller bruktboligprisene.

I år derimot, er situasjonen litt snudd. Nå er det et betydelig større engasjement rundt energimerking (og da energieffektivitet), og til forandring blir jeg nå påpurret av eventuelle interessenter om vi av en eller annen grunn (som oftest av sløvhet) ikke har ordnet med energimerkingen. 

Jeg har for eksempel hatt to nybygg ute for salg nå, og boligen som har blitt solgt er den som har hatt de beste energieffektive tiltakene. Den ene gjelder en herskapelig enebolig til 13,8MNOK og den andre en halvpart tomannsbolig til 14,9MNOK. Sistnevnte har kledning av Møre Royal, vinduer med aluminiumsbeslag og lav u-verdi, forberedt trekkerør til tak, sikringsskap og batteribank for solcellepanel og egen energibrønn med vannbåren gulvvarme via Nibe varmepumpe og Sigmasentral. Denne halvparten ligger til rundt 2MNOK høyere enn "forrige prisrekord" for en halvpart tomannsbolig. Jeg lander sannsynligvis salget på den andre halvparten i løpet av neste uke, mens det er ingen interesse for den herskapelige eneboligen uten disse tingene.

Det kan derfor ikke konkluderes med at Møre Royal nødvendigvis gir en høyere pris, men vi selger boligene som har Møre Royal og Sigmasentral fort og til en høy pris sammenlignet med boliger uten. I dag ønsker jo folk å bruke lite tid på vedlikehold av hus og gressklipping, så jeg ser absolutt på dette som et pluss og noe som kan gi verdimessig økning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Skal du selge livsverket ditt? 😱

Jupp. Nå skal jeg etterhvert flytte til det trangeste byggefeltet på Sola jeg alltid har sagt jeg aldri skulle bo i. Til og med til et hus med kun en carport og plass til to biler utenfor. Og jeg har tre... 🙈 Men det blir kun en mellomstasjon til vi finner noe annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ampera skrev:

Her er et annet kult bygg jeg snubla over på FB. Forøvrig til salgs hvor pengene blir donert til støtte for Ukraina. 

Screenshot_20221130-174211_Facebook.thumb.jpg.359b5c51583203e3a583c0e4097978ce.jpgScreenshot_20221130-174443_Facebook.thumb.jpg.7385cd8dfd4b6b773db526cf3360b715.jpg

Screenshot_20221130-174205_Facebook.thumb.jpg.03ac26d3b4b4a6eafc3497fbf0c6d1a4.jpgScreenshot_20221130-174142_Facebook.thumb.jpg.869b0b5847513135bf27bddb723a5ada.jpgScreenshot_20221130-174507_Facebook.thumb.jpg.d860e324dd4fe4751f21a96bb4f75bc3.jpg

Screenshot_20221130-174643_Facebook.thumb.jpg.cbcd7abe7cc40f8443f6c45cc39929c3.jpg

Screenshot_20221130-174656_Facebook.thumb.jpg.e6ba01914851a382d4eeb8d990a4f284.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, StigJ skrev:

Jupp. Nå skal jeg etterhvert flytte til det trangeste byggefeltet på Sola jeg alltid har sagt jeg aldri skulle bo i. Til og med til et hus med kun en carport og plass til to biler utenfor. Og jeg har tre... 🙈 Men det blir kun en mellomstasjon til vi finner noe annet.

Du burde langskjems!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Nå har jeg riktignok ikke fått montert de jeg har kjøpt, men førsteinntrykket er bra. Det store spørsmålet er nok derimot levetid, og der tar det vel noen år før man får fasiten.

Har tidligere sverget til SG, men det blir rett og slett for dyrt når man skal bytte ut en million spotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så dum at jeg kledde huset og garasjen med Møre Royal grå.. Der hvor solen står minst på, er det mugg på kledningen, og der solen står mest på er veggen full i sevje.. ( Som det jo blir av furu.. ) 

Vedlikeholdsfritt er det jo heller ikke på noen måte, ser hus som er kledd med Royal Sort ofte blir "hvite" etter ett år eller to.. Den brune er også heller skral, min grå holder seg forsåvidt ok. 


Terassebord som er royalimpregnerte er jo også ubrukelige.. Maks 2 år før behandling vil jeg si.. Jeg la Møre royal naturell, denne har forsåvidt grånet fint slik som den skal, men terassen måjo fortsatt vaskes årlig for og få bort grønske osv. ( Spesielt stort problem på vestlandet )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandet har alltid stor påkjenning. Kan alltid trekke fra noen år på vedlikeholdsintervall. Men vedlikeholdsfritt? Nei, da har du blitt lurt. Limer inn fra deres nettstted:


6B343BDB-6D68-4E78-ACA7-FAE29959B26F.thumb.jpeg.b278623bda264aee8e8697fcb7b6efd2.jpegA34BB71D-64FA-4167-B935-CCFCCACA98C9.thumb.jpeg.31755b79892372c6b6f9090dc2f89879.jpeg

Du har 50 års garanti mot råte, ikke farge. Og om royalkledningen varer i 60 år så har man iallefall byttet vanlig kledning én gang imellom der. Og ikke nok med det, om du må behandle det 3-6 ganger på 60 år, så må du iallefall det dobbelte på like lang tid med maling på vanlig kledning. Så på 60 år så har man spart inn ved å ikke bytte kledning en ekstra gang, man har spart inn på færre vedlikeholdsrunder og ikke minst tid.

Jeg har ingenting med MR å gjøre altså. Men ta platten. Byttet og la ny med imp for 7 år siden, må nok bytte noen bord snart igjen. Jeg drøyer et par år og tar hele med MR. Kunne sluppet jobben om jeg hadde valgt MR fra start, bare oljet litt for å freshe over :) Og med "nye" terrassepaden fra Jordan(heller ikke noe med de å gjøre) så har man beiset/oljet platten på 1/10 av tiden som med pensel og 1/4 av tiden med rull. Null stress. :) Men ja, må freshes opp med olje annenhvert år MR terrasse om det skal være strøkent, men kan fint gå 3 år om du ikke orker på værharde plasser.

Bor på Nordvestlandet jeg også, så kjenner til alle påkjenningene. Hah, når beisprodusenter sier terassebeisen skal holde 3år, da er man heldig om det holder annenhvert. Som regel må en freshe opp hver vår. :lol: 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Skulebollen skrev:

Jeg var så dum at jeg kledde huset og garasjen med Møre Royal grå.. Der hvor solen står minst på, er det mugg på kledningen, og der solen står mest på er veggen full i sevje.. ( Som det jo blir av furu.. ) 

Vedlikeholdsfritt er det jo heller ikke på noen måte, ser hus som er kledd med Royal Sort ofte blir "hvite" etter ett år eller to.. Den brune er også heller skral, min grå holder seg forsåvidt ok. 


Terassebord som er royalimpregnerte er jo også ubrukelige.. Maks 2 år før behandling vil jeg si.. Jeg la Møre royal naturell, denne har forsåvidt grånet fint slik som den skal, men terassen måjo fortsatt vaskes årlig for og få bort grønske osv. ( Spesielt stort problem på vestlandet )

Takker for gode og informative synspunkter @Skulebollen Mener å erindre at du også driver innen faget, stemmer ikke det?

Jeg bor jo også på vestlandet, og ganske nær havet. Så her er det MYE vær (vind og regn). Blåser mye fra sørøst og den kommer rett i trynet på huset. 

IMG_20221130_193840.jpg.d770c5ce4366bcd8af6ef5b82d29b1ad.jpg

Rart at jeg kun har stått to ganger med kundebiler og vasket i regn i år 🤔 Har vært mer at jeg har skummet megselv nesten like mye som bilene i år 😅

Tror ikke jeg gidder å bruke ekstra peng på det der hvis det er så skralt som du beskriver. Da sauser jeg heller inn med et ekstra lag kvalitetsmaling eller beis. Snekkeren har satt opp tilbud allerede med ferdig grunnet kledningsbord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svarer seg nok ikke økonomisk med møre royal, men jeg personlig syns det ser mye bedre ut enn annen kledning. Malt kledning ser ikke ut i mine øyne 😅 Man kan beise og få det noenlunde likt som MR. Men det er fortsatt noe med "fargespillet" på MR som gjør at det ser mye penere ut enn vanlig kledning😁 Og har jeg først sett noe jeg liker har jeg vanskelig for og velge noe annet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, awt skrev:

Nå har jeg riktignok ikke fått montert de jeg har kjøpt, men førsteinntrykket er bra. Det store spørsmålet er nok derimot levetid, og der tar det vel noen år før man får fasiten.

Har tidligere sverget til SG, men det blir rett og slett for dyrt når man skal bytte ut en million spotter.

Ja samme her har SG i huset men vurderer disse nå i ett nybygg.Liker att lyskilde er inntrukket. Fint priset da 👍 Tar en titt i morgen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...