Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Evopower skrev:

 

Men smaken er forskjellig. Jeg liker sportsbiler med pondus. E39 m5 må være en slik.

En e39 m5 er jo absolutt kvikk, men synes altfor stor og tung til å kalles sportsbil i mine øyne. Det er liksom ikke det jeg tenker på når man snakker sportsbil. Mer landeveismissil...

Jeg er egentlig enig i at en standard mx kunne hatt litt mer power. Min hadde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå rotes det fælt i argumentasjonen her.

Jeg gjentar, mx5 (na, nb iallefall) er ikke noe mer, eller mindre, sportsbil enn z3 roadster. Hvorfor det ikke er så bra har jeg allerede beskrevet. Hva folk "føler" og realiteten kan ofte være to vidt forskjellige ting. Det betyr ikke at "følelsen" er uviktig, den er svært viktig og kan avgjøre valget mellom to biler. Det å derimot tillempe bilene egenskaper de ikke har, på bakgrunn av hva man føler er ikke særlig lurt, ei heller hjelpsomt for andre.

Jeg dro frem e39 m5 ikke som en sportsbil, for det er den ikke, men for dens fablekatige kjøreegenskaper (som er noe man forventer av en sportsbil, det er jo tross alt derfor man kjøper sportsbil). Jeg demonstrerte også hvor rask denne tross alt er når man legger "følelser" til side, og objektivt tester dens faktiske sportslige egenskaper. Og resultatene der står stikk i strid med fantasiene som florerer her.

Jeg utfordret med dette hvorfor man skal kjøpe en bil som er fokusert på kun en oppgave, og feiler på alle andre oppgaver, når den ikke en gang greier å prestere noe bedre (av betydning) på sitt "fagfelt" enn de gode alternativene som gjør "alt du trenger" og litt til?

 

Lstore: litt usikker på hva jeg skal svare, du argumenterer jo på helt andre premisser enn de jeg åpnet med. Videre, hva en profesjonell testfører i sin personlige kraftig modifiserte nc mx5 får til på ringen er vel ikke nødvendigvis frytktelig interessant?

 

Og Fredrik, du angriper andre for at motor ikke er så viktig, men det eneste motsvaret ditt var variasjoner på noen titusener i pris, og noen få hk fra eller til? Jeg baserte hele mitt tidligere innlegg på objektivt å vise at selv om man setter motor helt ut debatten, så sliter de typiske "sportsbilene", og da spesielt roadstere da det er en fryktelig plattform om noe skal ha gode kjøreegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt epler og kanel som sammenlignes her ja.

Jeg er derimot bestemt uenig i påstanden om at en e39 m sport har noe  i nærheten av kjøreegenskapene til en mx5.

NC'en på video har fortsatt gatedekk og knappe 160hk og kjører fra ganske mye flott, det var ikke for noe annet enn å legge litt vekt bak påstanden om at mx absolutt er en sportsbil.

Endret av Lstore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mx5 er like mye sportsbil som z3 roadster. Du har sett hva jeg lista opp av tider på ringen, og det er langt mer en fasit enn folk sine følelser.

Spec miata er populært fordi det er billig, enkelt, og lett. Ikke fordi det går fort.

"gatedekk". Jeg kjører "gatedekk" på løpsbilen min også. De har absolutt ingeting med "gatedekk" å gjøre selv om de er godkjent som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF-Racing skrev:

Og Fredrik, du angriper andre for at motor ikke er så viktig, men det eneste motsvaret ditt var variasjoner på noen titusener i pris, og noen få hk fra eller til? Jeg baserte hele mitt tidligere innlegg på objektivt å vise at selv om man setter motor helt ut debatten, så sliter de typiske "sportsbilene", og da spesielt roadstere da det er en fryktelig plattform om noe skal ha gode kjøreegenskaper.

Jeg angriper ingen når det gjelder motorer eller andre ting på biler. Jeg bare påpeker at E39 M5 ikke er en sportsbil og har aldri vært en sportsbil selv om den har en stor og kraftig V8 motor. Modellen fikk ganske mye pepper for å være for komfortorientert i relasjon til både E28 M5 og E34 M5 da den kom på markedet.

Vedr. de ulike motoralternativene på MX-5 var det et svar på ditt forslag vedr. å alternativt kjøpe f.eks en 118i med M-Sportspakke. Jeg ville ha gått for den minste og billigste MX-5 varianten uansett om både 118i og MX-5 med 2 liter motor bare koster 50-60K mer. 

Mange roadstere er idag både lette og har glimrende kjøreegenskaper (bl.a MX-5) takket være moderne materialer og konstruksjonsmetoder. Den første MX-5 generasjonen for snart 30 år siden hadde ikke tilgang til dette, men Mazda løste utfordringen ved å la gearkassen være en del av en rørramme som stivet opp hele chassiset... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, TRF-Racing skrev:

Uggen? Jeg var ikke sarkastisk eller uggen, det var ment som et kompliment :)

Mx5 er en fin konstruksjon, og "billig morro". Den er dog ikke det folk prøver å gjøre den til, da hadde den enkelt og greit vært raskere. Det finnes dog en hel haug med "fine konstruksjoner". Det er som når vi BMW folk forsøker å forsvare m ditt og datt selv om prosches værsting er raskere. Man kan gjerne fable om hvor fin konstruksjon det er, men saken er jo at hadde den vært "en like fin konstruksjon" så hadde den jo vært minst like hurtig (bortimot iallefall).

Men samtidig vil jeg jo påpeke at all den tid den kommer seg rundt ringen raskere, så peker det jo mot at den har "bedre" kjøreegenskaper. At den kanskje ikke føles like lett kan så være, men åpenbart endrer den retning like bra eller bedre (som et forenklet eksempel). Den har ikke så mye mer effekt i forhold til vekt (sammenlignet med mye på den lista) til at det er en god nok forklaring.

Jeg vet ikke helt hva du mener med "analogt" understell. Jeg kjenner godt til hvordan understellet er på de forskjellige modellene (mtp geometri/design) og e39 er ekstremt moderne og påkostet. Det er ikke store forskjellene på e6x.

 

Minim: Jeg har kun dratt henger med touringen. "Helt greit", men kroken er ganske langt bak bakaksel, og touring har mer bevegelse i travers enn sedan. E53 synes jeg er langt finere å dra henger med, mye trolig pga kort avstand fra bakaksel til krok. Videre er det jo uten tvil 3,0d med något attåt som gjelder om du skal dra en del henger med noe vekt på.

FredrikE24: Opplevelsen kan jeg være med på, spesielt på en "vanlig" e39.

Nå koster jo faktisk verstingene til Porsche dobbelt så mye som M3 og M4 gjør, da.....

På 911 siden for å korte ned 0-100 tiden fra 4,6 sec til 4,2 må du faktisk helt opp i Porsche Carrera 911 4S på startpris/begynner på/ -fra kr 1.661.900,-!!

Og dette er for en bil som klarer 0-100 på 0,1 raskere, om det faktisk stemmer da :o

når det gjelder verstingen av 911 altså da Turbo eller GT modellene så er den faktum KR 2.356.900,-!!! Og det er FRA KR pris. 

 

IMG_5345.PNG

IMG_5346.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lstore, det er ingen her som sier at mx5 er en dårlig bil, (og det er ikke brz/gt86 heller) men akkurat når det kommer til ringen og rundetider er det ikke relevant hvilke biler man kjører forbi på touristfarten. Det som gjelder er utelukkende offesielle bestenoteringer, hvor det er profesjonelle sjåfører med flere tusen runder som kjører.

Man kan definitivt ha det artig i både mx5, brz og andre "inngangsbiletter" i "sportsbilverden", både på bane og på landeveien, men det er ingen av dem som river skinnet av pølsen uten kraftige moderniseringer.

e39m5 er nesten dobbelt så tung som mx5, men den har også over dobbel effekt. Det er ikke alle prestanda som avgjøres på lav vekt og det er andre ting som er viktigere på ringen da mye av tidene avgjøres på aerodynamikk, vridningsstabilitet, bremser og akslersjon over 150. Jeg vil tro e39 m5 har snittfart på rundt det.

Nå går det definitivt an å ha det gøy på mindre baner også, og det er de det er flest av..

Etter min mening er mx5 og de tilsvarende bilene oppskrytt i forhold til prestanda. De henger godt i svingene på små baner, men man ofrer alt for mye etter min mening. Man får tross alt en ganske bra e46m3 eller subaru wrx, lotus elise, og porsche for disse 350-400 det er snakk om- og da falmer mx5 for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt. Av orginale produksjonsbiler har  F10 m5 rekord på 7:55. Det er en tangering av f430, raskere enn 911 turbo, rs6, panamera turbo og e63 amg.

https://nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/

e39m5 har 8:28 for sammenligning. Ikke værst for en 15år eldre bil med 160hk mindre..

http://fastestlaps.com/models/bmw-m5-e39

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Bare så det er sagt. Av orginale produksjonsbiler har  F10 m5 rekord på 7:55. Det er en tangering av f430, raskere enn 911 turbo, rs6, panamera turbo og e63 amg.

https://nurburgringlaptimes.com/lap-times-top-100/

e39m5 har 8:28 for sammenligning. Ikke værst for en 15år eldre bil med 160hk mindre..

http://fastestlaps.com/models/bmw-m5-e39

Nürburgring er en bane som favoriserer biler med kraftige motorer, men det er ingen tvil om at F10 M5 er en hurtig bil. 911 GT2 RS (997) klarte forøvrig runden på 7:18 og vi snakker stadig ikke om en "ekte" superbil som f.eks 918 Spyder som gjør ringen på 6:57.

Apropos E39 M5 og tiden 8:28 så klarte Honda S2000 med 240 HK runden på 8:38 i år 2000. Med 160 HK mindre enn E39 M5 lå den med andre ord bare 10 sekunder bak på den samme tiden og det er imponerende. Det er litt nonchalant kjøring i dette klippet, men S2000 er en kul bil med en enda kulere motor (klarer nesten 9000 rpm) og kan gå svært bra... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sammenligner du prisen av en NY mx mot en 15 år gammel BMW. Greit at det er off topic tråden, men blir litt feil grunnlag.

Jeg sier ikke at en mx er bilen uber alles, men står ved påstanden at den fyller det som må til for å være sportsbil og at den heller er undervurdert i så måte. Og da gjerne ikke av folk som kjører mye bane, men av merkesnobber og forumnisser som oss. :-D

At den blir bedre med mer effekt er jeg helt enig i, men når Mazdaspeed mx5 ble lansert solgte den så dårlig at vi nå 10 år senere aldri har fått en ny slik utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...