Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

S2000 er en skikkelig kul bil. Og et helt annet dyr enn mx5, svært vridningsstabilt karosseri i forhold til størrelsen og det faktum at denne også er cab. Den ligger heller ikke så langt bak ift effekt/vekt. Den har betydelig mindre frontareal (som veger opp noe for manglende effekt), det er betydelig lettere (som hjelper på "alt"), og allikevel ligger den såpass mye bak som 10 sek...

Så hva sier det deg om kjøreegenskapene på e39en?

Det at en mx5 / z3 etc "føles som en sportsbil" (har to seter), sier ingenting om hvor bra de mestrer "sportslige oppgaver". Og mx5 er på ingen måte undervurdert. Den er overvurdert, og mange er lei all messinga.

 

Merkesnobber på forum som ikke kjører på bane?

Min bil (med en liten skade på bildet). Har ingen problemer med å spise ymse "sportsbiler". Den hersens e28en er derimot noe helt annet. Hvem skulle trodd det da....

 

line up rudskogen september 2016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TRF-Racing skrev:

Jeg utfordret med dette hvorfor man skal kjøpe en bil som er fokusert på kun en oppgave, og feiler på alle andre oppgaver, når den ikke en gang greier å prestere noe bedre (av betydning) på sitt "fagfelt" enn de gode alternativene som gjør "alt du trenger" og litt til?

Jeg ser ikke problemet med å kjøpe en bil som kun spesialiserer seg på kjøreglede, uansett hva slags prestanda den har i praksis. Hvorfor er ikke kjøreglede bra nok?  Hva er det med det som gjør at folk blir så provosert av dette at de har hetset MX-5 på internett siden 90-tallet?....

Har hatt 3 stk MX-5 NA og kjørt ca 150 000km med de, så kjenner modellen godt. De er noe undermotorisert, men finner man base-modell uten ekstrautstyr med vekt på 960-970kg og 1.8l på 130hk så har man en bil som er ok kvikk.  Eide en 1.6 116hk samtidig med en E34 M5 Touring, og selv om M5en var raskere og mer effektiv var den ikke like morsom å kjøre. Jeg ser ikke helt moroa med store, tunge biler med mye effekt der man mangler fartsfølelse og er isolert fra kjøreopplevelsen. Men her på Bimmers virker det som 99% av brukerne synes mer alltid er "bedre".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002Jeg vil ikke karakterisere Hyundai Veloster som en sportsbil, men den har sportslige attituder. Hvorvidt Audi TT er en sportsbil eller ikke har alltid vært et diskusjonstema blandt biljournalistene. Dagens generasjon er den mest sportslige og bør vel kunne kalles en sportsbil fordi den er såpass fokusert mhp. kjøreegenskaper og dynamiske egenskaper.

Hva som egentlig er en sportsbil er faktisk vanskelig å definere, men helt generelt handler det om hvilket fokus bilmodellen har rent teknisk og hvilket marked bilprodusenten sikter seg inn på med modellen. Sportsbiler skal være relativt små, normalt kun ha to dører (tre som hatchback) og være bygget for entusiastisk kjøring samt kunne tilby stor kjøreglede. Dette betyr at de skal ha en god respons på styringen (god feedback) og være relativt lette. Noen biler som generelt oppfattes som sportsbiler er med denne definisjonen i grenselandet for å være sportsbiler. Et eksempel er Ferrari FF som er mer en GT (Grand Tourer) enn en sportsbil.

Ellers skal sportsbiler ha en god vektfordeling, ha et lavt tyngdepunkt, et understel som er bygget for entusastisk kjøring og selvfølgelig tilsvarende bremser. Det er verdt å merke seg at hverken stor motorkraft, ekstremt hurtige akselerasjonstider eller høy topphastighet er nødvendig for at en bil skal være en sportsbil... :)

@DanielStance Nei... den aktuelle S2000 er ikke original, men den viser hvor artig disse bilene kan være. Den aktuelle bilen går enormt bra og eksoslyden er fantastisk. Det spraker og braker når han går av gassen på høyt turtall... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i det du sier Werther, og dette var et av poengene mine tidlig i denne diskusjonen (som nå har pågått over noen sider). Det er nemlig ikke noe galt med bilen, ei heller morrofaktoren eller hvor gøyalt man har det. Problemet oppstår når den ikke er i stand til å løse andre oppgaver du gjerne trenger i en bruksbil/familiebil. Da blir dette for meg en bil nummer 3 (egentlig nummer 4 da jeg har en løpsbil også), og da forventer/forlanger jeg mer av en så "ubrukelig" bil. Jeg hadde ikke hatt noe imot at en Radical er "ubrukelig", fordi den faktisk presterer på den området den skal prestere (selv med den lille hayabusa motoren). Det handler på ingen måte om effekt, selv om jeg liker motoro også, det handler om at den ikke yter nok til å forsvare det som en "bil nummer 4 / fars sportsbil".

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, TRF-Racing skrev:

S2000 er en skikkelig kul bil. Og et helt annet dyr enn mx5, svært vridningsstabilt karosseri i forhold til størrelsen og det faktum at denne også er cab. Den ligger heller ikke så langt bak ift effekt/vekt. Den har betydelig mindre frontareal (som veger opp noe for manglende effekt), det er betydelig lettere (som hjelper på "alt"), og allikevel ligger den såpass mye bak som 10 sek...

Så hva sier det deg om kjøreegenskapene på e39en?

Skal jeg være ærlig forteller dette meg at S2000 kjører hurtigere enn M5'en i de vanskelige og svingete partiene av banen, men at BMW'en drar fra på de rette strekningene og de er det ganske mange av på Nürburgring (det er derfor banen favoriserer motorsterke biler). På en trangere og mer teknisk bane er S2000 hurtigere enn E39 M5.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik jeg har også alltid oppfattet likt som deg der, men har aldri hatt fasit likevel.. Ang. Veloster blir denne omtalt som sportsbil i Veloster-samfunnet, jeg ble nærmest svartmalt når jeg gikk imot flokken(Amerikansk forum og Veloster-world på facebook) og mente den ikke var det, uansett hvor flott den er på andre punkt. Og TT som konebil nevnt forrige side, så vet jeg om flere koner her i byen som ratter E39/F10 som konebil enn TT ;) Men det er jo bare gøy!

Jeg tror om MX5 og GT86/BRZ hadde hatt større motor (pluss det som kreves som følge av dette) blir prisen deretter og målgruppen for bilen er ikke lengre den som den var. Og jo høyere man kommer i prissjiktet jo flere alternativer blir det i denne klassen. Mazda kunne sikkert bygget MX5 som en Cayman, men igjen hva er vitsen når målgruppen i Cayman-prissjiktet kjøper en Porsche osv., anyday over en Mazda? Man må ta bilen for det den er. :) Dette er bare tanker jeg har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Fredrik skrev:

Nei... den aktuelle S2000 er ikke original, men den viser hvor artig disse bilene kan være. Den aktuelle bilen går enormt bra og eksoslyden er fantastisk. Det spraker og braker når han går av gassen på høyt turtall... :)

Ja det kan de nok. S2000 og NSX er nok de Hondaene jeg liker best.

Lyden på S2000 kan være litt for mye "Honda Civic med japsepotte" av og til, men er fortsatt 1000 ganger bedre enn en faktisk Honda Civic med japsepotte. Er selvfølgelig veldig individuelt fra en S2000 til annen :)

Den på videoen går jævlig bra ser det ut til. Han som kjører ser ut til å kjenne bilen ganske bra også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik ja, sannsynligvis er s2000 raskere i svingene enn e39m5, vekten jobber sterkt mot e39m5 og s2000 er nok en svært artig bil, uten at jeg har prøvd en. Som du er inne på i forhold til motoren, hjelper også turtallsvilligheten godt, i en bil med betydelig lavere effekt.

mx5 er overhodet ikke undervurdert. Det er trossalt den mest solgte roadsteren gjennom tidene. Grunnen til at jeg sammenlignet den med e46m3 er for å forklare hva annet man får for 350-400. Det er relativt mye penger, og når den ikke har plass til mer enn 2, blir den som trf er inne på, for lite praktisk i forhold til prisen når bilen ikke presterer bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Fredrik jeg har også alltid oppfattet likt som deg der, men har aldri hatt fasit likevel.. Ang. Veloster blir denne omtalt som sportsbil i Veloster-samfunnet, jeg ble nærmest svartmalt når jeg gikk imot flokken(Amerikansk forum og Veloster-world på facebook) og mente den ikke var det, uansett hvor flott den er på andre punkt. Og TT som konebil nevnt forrige side, så vet jeg om flere koner her i byen som ratter E39/F10 som konebil enn TT ;) Men det er jo bare gøy!

Jeg tror om MX5 og GT86/BRZ hadde hatt større motor (pluss det som kreves som følge av dette) blir prisen deretter og målgruppen for bilen er ikke lengre den som den var. Og jo høyere man kommer i prissjiktet jo flere alternativer blir det i denne klassen. Mazda kunne sikkert bygget MX5 som en Cayman, men igjen hva er vitsen når målgruppen i Cayman-prissjiktet kjøper en Porsche osv., anyday over en Mazda? Man må ta bilen for det den er. :) Dette er bare tanker jeg har...

Det finnes ingen egentlig fasit når det gjelder hva som er en sportsbil. Det er lettere å si hva som ikke er en sportsbil... :)

Jeg er helt enig med deg når det gjelder din vurdering av pris kontra målgruppen for MX-5. Man kan snu litt på problemstillingen ved å spørre hvorfor f.eks Porsche ikke bygger en konkurrent til MX-5. Det kunne de lett ha gjort med tanke på hvor stor suksess MX-5 har vært og er, men dette er allikevel såvidt jeg vet ikke interessant for Porsche fordi de da beveger seg ut av deres målgruppe og på mange måter tynner ut Porsches merkevare og status. Det at Boxster og Cayman nå har firesylindrede motorer er helt i grenselandet av hva Porsche kan gjøre i denne sammenhengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marius2002 skrev:

Og TT som konebil nevnt forrige side, så vet jeg om flere koner her i byen som ratter E39/F10 som konebil enn TT ;) Men det er jo bare gøy!

Konebil/Jentebil :P

Men var bare en spøk ;) Dagens koner ratter jo stort sett diverse SUV egentlig :P

Har kjørt en første generasjons TT 1,8T, og med mindre den sluret på clutch eller noe så var det all sound/show and no go når turboen slo inn. Turtallet/lyden økte fort på, men farten økte akkurat like seint som før :P

Men for all del, funker sikkert meget greit på bane :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DanielStance skrev:

Konebil/Jentebil :P

Men var bare en spøk ;) Dagens koner ratter jo stort sett diverse SUV egentlig :P

Jeg skjønte den, men her ratter faktisk svært mange damer i E90, E39 og F10. Det er såklart bare kult :) Ja det går også mye små-SUV og typiske Golf, A3, 1-serie osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Marius2002 skrev:

Jeg skjønte den, men her ratter faktisk svært mange damer i E90, E39 og F10. Det er såklart bare kult :) Ja det går også mye små-SUV og typiske Golf, A3, 1-serie osv..

Jepp. ;)

Her ser jeg faktisk ikke E39 så alt for ofte lengre :P Men går mye i E6x, E9x etc. Og X1, X3 og X5 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, DanielStance said:

Jepp. ;)

Her ser jeg faktisk ikke E39 så alt for ofte lengre :P Men går mye i E6x, E9x etc. Og X1, X3 og X5 :P

Jeg lå bak en E39 i dag faktisk. I venstre fil på vei fra Flesland til byen i 10km/t lavere hastighet enn høyrefilen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, minim skrev:

Jeg lå bak en E39 i dag faktisk. I venstre fil på vei fra Flesland til byen i 10km/t lavere hastighet enn høyrefilen :D

Ser de en sjelden gang jeg og :P Men tar lang tid mellom hver gang. Slår nesten aldri feil på hva de er også. Enten er det en facelift touring, eller så er det en preface sedan :P Alltid med kjipe farger/motor/hjul :lol:

Står av og til en fin svart Touring på Kokstad da. :P

Er dessverre mange av de som skal ligge å sinke ned hele venstrefeltet uten grunn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...