Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Snagg30 skrev:

Ja jeg ser den! Men mener å huske i fjor at det var kun M biler med både M3/4/5/8? Synes uansett det er litt lite med kun 2 ordentlige M biler. Men sikkert en artig opplevelse uansett, noen her inne som har vært på det før og kan fortelle litt om det?

Har vært med to ganger, det er kjempe morsomt når du kan gjøre litt som en ønsker. Spiller ingen rolle hvordan bil du kan kjøre, du kjører den som du har stjålet den. Man betaler null kroner om det blir skader osv. 

Anbefales å dra! :) Lærer mye og spesielt får man lov å kjøre en X bil på et jordet som man selv ønsker, altså om det skal være nøye og forsiktig eller bare som clarkson sier " POWEEERR!!!" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Ja jeg ser den! Men mener å huske i fjor at det var kun M biler med både M3/4/5/8? Synes uansett det er litt lite med kun 2 ordentlige M biler. Men sikkert en artig opplevelse uansett, noen her inne som har vært på det før og kan fortelle litt om det?

Var på det med Mini for endel år tilbake. Med Mini: Ikke verdt det. Med BMW M-biler: Uten tvil. Klart, Countryman som er forhjulsdrevet i utgangspunktet blir jo aldri gøy. Men vi fikk kjøre og grise rundt MYE. Og fikk tur i rallybil med Pekka Lundefaret. Instruktørene er svært dyktige, driver kjøreopplæring for nødetatene bl.a. Og er ganske runde i hva de lar deg gjøre om de ser man behersker kjøringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest har jo fått merkbart dårligere råd enn for et par år siden, mange har 10-15 000kr mer i utgifter pr mnd nå pga strøm/rente/økte priser på mat. Kan virke som entusiastbiler i prisområdet 200-500 000kr blir mer tungsolgte, mens korrekt oppsatte biler for de virkelig rike fortsatt selges fort.

Jeg sitter jo på to hobbybiler og lurte på å selge Z3en da det blir litt råflott med to hobbybiler for en med normal inntekt. Men pr i dag er det ikke realistisk å få mer enn 200-225k for den. Og mtp inflasjonen vet jeg pokker ikke om det er verdt bryderiet med finn-prutere etc for å bli kvitt den. Lurer på å bare beholde den, i verste fall la den stå ubrukt. Riktignok blir den ikke akkurat bedre av å stå seg i hjel heller...

Sikkert ikke bare jeg som har slike tanker for 2023. Vil tro det er flere folk der ute som sitter på litt mange biler som det ikke er særlig økonomisk å ha fremover.  Med tanke på at den norske krona er verdt sin vekt i hundebæsj kan det jo hende at det er like greit å eksportere hobbybiler ut av landet, slik som Porsche-folk har gjort i årevis.  Dog sitter jo mange europeere i samme situasjon som oss. 

Hva tenker folk om bruktbilmarkedet for entusiastbiler fremover i 2023?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror 2023 blir et år der få prioriterer lekebil (og generelt «unødvendigheter»), selv om jeg har inntrykk av at majoriteten av befolkingen har det forholdsvis greit økonomisk.

Hva 2024 vil bringe er jo ikke godt å si, men ser for meg ting er mer på bedringens vei da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at staten har gitt dere eksperimentelle injeksjoner (mange av dem som har blitt stoppet pga. for mange bivirkninger), vil nå staten at vi skal spise insekter (!). Se opp folkens, på tide å begynne å demonstrere snart.

Se artikkel:

Regjeringa vil at folket skal spise knuste kakerlakker

https://steigan.no/2023/01/regjeringa-vil-at-folket-skal-spise-knuste-kakerlakker/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E.C. skrev:

Kjekt å se at du ikke har tatt skade av all den 5G-strålingen som har blitt rullet ut i det siste. 

Hvordan har det gått meg deg etter alle injeksjonene da? 🤫

Og hvor mange fler skal du ta? 🤪

Endret av KSG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Werther skrev:

Folk flest har jo fått merkbart dårligere råd enn for et par år siden, mange har 10-15 000kr mer i utgifter pr mnd nå pga strøm/rente/økte priser på mat. Kan virke som entusiastbiler i prisområdet 200-500 000kr blir mer tungsolgte, mens korrekt oppsatte biler for de virkelig rike fortsatt selges fort.

Jeg sitter jo på to hobbybiler og lurte på å selge Z3en da det blir litt råflott med to hobbybiler for en med normal inntekt. Men pr i dag er det ikke realistisk å få mer enn 200-225k for den. Og mtp inflasjonen vet jeg pokker ikke om det er verdt bryderiet med finn-prutere etc for å bli kvitt den. Lurer på å bare beholde den, i verste fall la den stå ubrukt. Riktignok blir den ikke akkurat bedre av å stå seg i hjel heller...

Sikkert ikke bare jeg som har slike tanker for 2023. Vil tro det er flere folk der ute som sitter på litt mange biler som det ikke er særlig økonomisk å ha fremover.  Med tanke på at den norske krona er verdt sin vekt i hundebæsj kan det jo hende at det er like greit å eksportere hobbybiler ut av landet, slik som Porsche-folk har gjort i årevis.  Dog sitter jo mange europeere i samme situasjon som oss. 

Hva tenker folk om bruktbilmarkedet for entusiastbiler fremover i 2023?

Jeg hadde min Chevy Camaro for salg til 429 000,- ganske lenge, så at folk sitter mer på pengene nå enn for kun ett år siden er helt klart som dagen. "Festen" er over, som den ofte blir når AP/SP trer inn i en regjering. Noe av årsaken til at Camaroen sto lenge var jo årstiden også, samt at jeg forkastet en del folk og innbytteforslag. Når jeg selger privatbilene mine så er jeg ganske kresen på hvem jeg selger til, jeg var ikke kresen nok første gang jeg solgte Camaroen og solgte til feil person. Når de da begynte å oppføre seg som "idioter" og ditt og datt var galt….bare kom tilbake med bilen så får du pengene igjen. Du er dessverre ikke verd min tid 😂 (og nei, det var ikke noe galt med bilen…de var bare urimelige)

Markedet for rimeligere entusiastbiler, altså under 300 000,- tror jeg vil holde seg bra. Mange har kanskje som meg tenkt at en entusiastbil til over 400 000 legger beslag på for mye kapital, legg så til at jeg har Alpinaen også og man satt med entusiastbiler til langt over en halv million. Selv ufornuftige meg innså at dette blir litt for råflott i en tid man ikke vet hvor kostnadsøkningen stopper. Men mange ønsker fortsatt å eie en entusiastbil, og da søker man i området under 300 000,- . Her finnes det tross alt veldig mye artig så lenge man er villig til å svelge en litt høyere alder. Men for biler i segmentet over 300 000 og til ett stykke over en million så tror jeg 2023 blir ett treigt år, nettopp fordi vi får ingen indikasjon på når renta skal stagnere, når levekostnadene skal stabilisere seg i pris. Jeg tror mange føler på en liten usikkerhet på hva de skal gjøre. Jeg selv er ett godt eksempel, jeg må bytte ut bruksbilen (G30en) i løpet av året. Både fordi den trekker på åra (og km) samt at vi blir en familie på fire til sommeren. Men jeg er for første gang på veldig mange år veldig usikker på hva jeg skal gjøre, det føles ikke riktig å kjøpe en ny dyr bil så lenge vi ikke ser hvor dette ender. Stopper alt opp så vil det få konsekvenser for oss alle, uansett å sikker jobb og trygg økonomisk grunn man har. Og man ønsker jo ikke å utfordre denne tryggheten med å gjøre en stor og litt ufornuftig investering. Eller det er mulig jeg krisemaksimerer ting, men man kan jo begynne å lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik 90 said:

Jeg selv er ett godt eksempel, jeg må bytte ut bruksbilen (G30en) i løpet av året. Både fordi den trekker på åra (og km) samt at vi blir en familie på fire til sommeren. Men jeg er for første gang på veldig mange år veldig usikker på hva jeg skal gjøre, det føles ikke riktig å kjøpe en ny dyr bil så lenge vi ikke ser hvor dette ender. Stopper alt opp så vil det få konsekvenser for oss alle, uansett å sikker jobb og trygg økonomisk grunn man har. Og man ønsker jo ikke å utfordre denne tryggheten med å gjøre en stor og litt ufornuftig investering. Eller det er mulig jeg krisemaksimerer ting, men man kan jo begynne å lure.

 

Hadde JEG vært i dine sko ville jeg nok kvittet meg med Alpinaen (da den ikke fyller noen behov de andre bilene ikke kan klare like bra) og beholdt 540den som familiebil, evt byttet 540d ut i en stasjonsvogn/SUV i tilsvarende prisklasse med mer plass til barnevogn.  Spiller jo ingen rolle om eventuelle hobbybiler er gjeldfrie hvis de fortsatt suger 3-4000kr ut av kontoen hver eneste måned bare i vedlikehold og forsikring.  

Noen ganger kan det også være lurt å sitte stille i båten. Hvis du har en solid, fin bruksbil du er glad i som har plass til to unger, da er det ikke sikkert det er verdt det å "oppgradere" til noe annet.  Nå vet du hva du har, men du vet ikke hva du kjøper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Werther skrev:

 

Hadde JEG vært i dine sko ville jeg nok kvittet meg med Alpinaen (da den ikke fyller noen behov de andre bilene ikke kan klare like bra) og beholdt 540den som familiebil, evt byttet 540d ut i en stasjonsvogn/SUV i tilsvarende prisklasse med mer plass til barnevogn.  Spiller jo ingen rolle om eventuelle hobbybiler er gjeldfrie hvis de fortsatt suger 3-4000kr ut av kontoen hver eneste måned bare i vedlikehold og forsikring.  

Noen ganger kan det også være lurt å sitte stille i båten. Hvis du har en solid, fin bruksbil du er glad i som har plass til to unger, da er det ikke sikkert det er verdt det å "oppgradere" til noe annet.  Nå vet du hva du har, men du vet ikke hva du kjøper. 

Man gjør nok lurt i å sitte stille i båten en stund nå ja, iallfall til man ser konturene av hvordan året blir. Og dette er årsaken til jeg at tror vi vil si en stagnasjon i bilmarkedet fremover, særlig for mer kostbare biler. Hardest vil det slå ut på nybil markedet samt dyrere brukte biler. 

Tro det eller ei så koster ikke Alpinaen så mye å eie, forsikringen er kun 3700,- i året. Videre så ser jeg på den bilen som en investering, jeg har troa på at E39 prisene skal opp. Det er en såpass høyt elsket modell i BMW miljøet at M5 og andre godt motoriserte utgaver vil stå seg godt i årene fremover. Går litt i bensin selvsagt fordi den er TØRST, bortsett fra Excursion V10 så er vel dette den tørsteste bilen jeg har hatt 🤣 Når det gjelder familiebil så beholder jeg 540d til jeg har en erstatter klar, hvis jeg finner en som passer og jeg synes det er økonomisk forsvarlig. Blir nok en G31 LCI med sekser i såfall, mer bagasjeplass må vi ha når vi skal på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan og snu på dette og tenke at man har mulighet å gjøre seg noen gode kjøp i løpet av året. Er sikkert mange som har levd og enda lever langt over evne og må nå snart selge bil og det rimelig kjapt, så har man selv god råd og forutsigbar jobb kan 2023 vær et solid år å gjøre seg et godt kjøp på dyre sportsbiler / entusiast biler. Jeg selv skal bytte ut vår entusiast bil med en annen en,  og bilen jeg skal ha meg ser ut til å vær litt tungsolgt så med litt is i magen så håper jeg på en god handel om en stund. Jeg har også fått gode innbytte tilbud på X3M’n fra et par forhandlere så jeg har ikke inntrykk av at forventingene er bekmørke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svinger opp og ned, Tesla dumpet jo nybilprisen såpass heftig at å gå for en ID4/Enyaq over TMY gir ingen mening. Samtidig fikk bruktbilene seg en knekk, kjipt om man skal selge, bra for kjøper. Jeg tror ikke BMW-prisene direkte blir berørt av dette, heller ikke Porsche og Audi. En annen liga. Men kanskje steget opp til premium er lengre siden man får masse bil i en TMY. Selv ser jeg jo min TM3 datt noen lapper over natten, så den blir nok å beholdes lengre enn planlagt. Men det er helt ok, da kan jeg bruke penger på vinge, senk og litt sånt tull og da et verkstedbesøk i ny og ned å bytte hjuloppheng og stille hjulvinkler, mulig en lakkeringsrunde også:)  Tviler på bruktbilprisen stiger igjen, men ryktes at Tesla skal opp med prisene fra Mars igjen og at dette var et stunt for å få fyllt opp bestillingene neste halve året. Jeg vet ikke. Men de som setter pris på kvalitet vil fortsatt være i kundegruppen til BMW, Porsche, Mercedes og Audi. Ellers vil jeg tro som sunnmøringen over at en kan gjøre gode kjøp på entusiastbiler. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snagg30 skrev:

Man kan og snu på dette og tenke at man har mulighet å gjøre seg noen gode kjøp i løpet av året. Er sikkert mange som har levd og enda lever langt over evne og må nå snart selge bil og det rimelig kjapt, så har man selv god råd og forutsigbar jobb kan 2023 vær et solid år å gjøre seg et godt kjøp på dyre sportsbiler / entusiast biler. Jeg selv skal bytte ut vår entusiast bil med en annen en,  og bilen jeg skal ha meg ser ut til å vær litt tungsolgt så med litt is i magen så håper jeg på en god handel om en stund. Jeg har også fått gode innbytte tilbud på X3M’n fra et par forhandlere så jeg har ikke inntrykk av at forventingene er bekmørke 

Dette tror jeg du har mye rett i, særlig de entusiastbilene som er populære og som kjøpes av oss vanlige folk. Da tenker jeg på F80/82, M2, F90 M5, RS modeller, AMG, 997 osv. Dette er biler som stort sett kjøpes på finans av folk med vanlig inntekt, disse vil få ett tregere marked i 2023 tror jeg. Vi snakker da om biler som koster fra ca 500 000-1,200 000,-. Er man litt lur så sitter man stille i båten og observerer prisene ut over året, så skal man ikke se bort ifra at man kan gjøre noen kupp etterhvert. Det kan også være lurt å følge litt med i utlandet, særlig i Sverige har prisene på enkelte biler vært kunstig høy. Der er de også like hardt rammet om ikke verre enn oss i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Dette svinger opp og ned, Tesla dumpet jo nybilprisen såpass heftig at å gå for en ID4/Enyaq over TMY gir ingen mening. Samtidig fikk bruktbilene seg en knekk, kjipt om man skal selge, bra for kjøper. Jeg tror ikke BMW-prisene direkte blir berørt av dette, heller ikke Porsche og Audi. En annen liga. Men kanskje steget opp til premium er lengre siden man får masse bil i en TMY. Selv ser jeg jo min TM3 datt noen lapper over natten, så den blir nok å beholdes lengre enn planlagt. Men det er helt ok, da kan jeg bruke penger på vinge, senk og litt sånt tull og da et verkstedbesøk i ny og ned å bytte hjuloppheng og stille hjulvinkler, mulig en lakkeringsrunde også:)  Tviler på bruktbilprisen stiger igjen, men ryktes at Tesla skal opp med prisene fra Mars igjen og at dette var et stunt for å få fyllt opp bestillingene neste halve året. Jeg vet ikke. Men de som setter pris på kvalitet vil fortsatt være i kundegruppen til BMW, Porsche, Mercedes og Audi. Ellers vil jeg tro som sunnmøringen over at en kan gjøre gode kjøp på entusiastbiler. 

Marked trenger å bli stabilisert litt, vet om folk som  har jo fått en bil hver "6mnd" i lang periode nå, drevet ren spekulasjon på el bilen.  Never -1stk I4m50,7-8e-troner,2stk ix3 , br4x eller hva f…den heter har ikke total oversikt på alle , men er mye.
Annet kamerat hadde en arbeids kollega som fikk lever 4stk TM Y før jul. 
det jeg prøver å si er at det blitt for mange/mye spekulasjon og det må vi til slutt betaler en pris for…

og jeg synes ikke synd på dem som har over spekulert , det å gamble er ikke for alle og skal ikke være for alle…

for de som har kjøp 1 stk bil og hadde en plan om å eie den som ett normalt bilhold synes jeg det er kjipt at det har blitt svingninger som går ut over det normale verdi tap/privat økonomi …,

Jeg er fremdeles spent på se videre utvikling i markedet…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tvil om at elbilsalget har blitt boostet en del av folk som har kjøpt og solgt biler. Min onkel og fetter har begge hver sin X5 45e som de tok ut på leasing i 2020. I løpet av denne tiden har de også hatt hver sin iX50, en iX40, en i4 M50 og en ID Buzz 😀 Og nå kjøper de ut X5ene av leasing da de ikke har interesse av å kjøre elbil selv, disse handlene har jo nærmest finansiert utkjøp av disse to bilene 😂 Så kan man jo spør om man skulle vært med på dette toget selv? Tja, man burde jo det men jeg kan ikke forsvare å gamble på så store summer med privatøkonomien. For vi ser jo nå hvor fort det kan snu, jeg vet om flere som sitter med spekulasjonsobjekter de ikke får solgt. Bla en som sitter med en iX1 og en Model Y. Jeg står riktig nok på liste på i5, men det er bare for "moro". Vi får se når prisene kommer 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...