Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Det fleste forstår at en bane der gjennomsnitshastigheten for en hel runde 20,5 Km kan være over 200 Km/t for de hurtigste bilene er en svært hurtig bane og ikke en trang bane med mange teknisk utfordrende og hastighetsreduserende svinger og chicaner. Norfschleife er en slik bane og det er f.eks Spa, Silverstone og Suzuka også. 

Jeg tror at vi skal passe litt på nå så vi ikke snakker forbi hverandre. Det er ikke slik at jeg mener at Nordschleife ikke er en vanskelig og utfordrende bane. Det er selvfølgelig ikke enkelt å presse tiden ned mot under 7:30 minutter på en runde og det krever også en bil som er konstruert til formålet. Mitt poeng var helt enkelt bare å påpeke at Nordschleife favorisere motorsterke biler... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Skulebollen skrev:

Noen her som kjenner til denne selgeren?  synes hjulene var veldig rimelige til og vere Oem felger. 

Noen som vet hvilken style det er?

Vurderer disse til min e61

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=87122485&ref=conversation&fks=87122485

Style 184 ser det ut som :) 

http://www.bmwstylewheels.com/bmw/184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Skulebollen skrev:

Ja var ikke så verst dem :) Men synes det var unaturlig billig og mtp selger blir jeg litt skeptisk :P

Etter det jeg har fått inntrykk av så faller originale masseproduserte BMW felger vanvittig i pris. Kjøpte selv style 135 som ikke var kantkjørte og kun hadde noen små steinsprut til 4500kr, og da satt det 4 sprett nye sommerdekk på som var av helt greit merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan du kan uttale deg om hvordan Nurburgring er når du aldri har kjørt der Fredrik. Er dette noe du har lest deg frem til eller hvor har du dette ifra.. For det du mener om Nurburgring er jo helt feil... Det er egentlig kun en langstrekke som man virkelig kan få opp høy hastighet, de andre strekkene er ikke lange nok til at man får ordentlig fart, og de er sjelden helt snorrette. Nurburgring har flere partier som er svært smale og tekniske, som f eks ned mot Adenau... Greit nok at banen ikke har noen chicaner men den har naturlige svinger som gjør jobben for å redusere hastigheten. 

Videre så har Nurburgring ingen verdens ting til felles med SPA og Silverstone, dette er baner hvor snitt hastigheten er vesentlig høyere enn på Nordsløyfa. Disse er også mindre tekniske enn Nordsøyfa. Jeg er egentelig nyskjerrig på hva du mener med en teknisk bane, hvilke baner synes du er mer tekniske enn Nordsøyfa?

Grunnen til at jeg spør om du har erfaring ifra Ringen er fordi det kan være greit å ha det når man uttaler seg. Litt av det samme poenget jeg ville ha frem i BMW vs billigbil diskusjonen noen sider lenger bak, det kan være greit å ha erfaring med temaene man sterkt argumenterer for. Det er greit å sitte å ha en mening om forskjellige ting, en mening man kan ha basert på teori. Men det er ikke alltid at teori og realitet er det samme, og da sitter vi med en kilde til feilinformasjon. Og det vet jeg at du er opptatt av at vi må unngå. Så la oss bare si at din mening i denne diskusjonen er hvordan Nurburgring er i teorien, hvordan den er beskrevet i bøker, blader og filmer. Mens jeg, og mange flere her som har erfaring ifra Nurburgring sitter med vår mening basert på hvordan vi har opplevd banen når vi har kjørt der :) Dette er ikke vondt ment, men det er mitt forslag til hvordan utenforstående kan se an de forskjellige argumentene i diskusjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

Noen her som kjenner til denne selgeren?  synes hjulene var veldig rimelige til og vere Oem felger. 

Noen som vet hvilken style det er?

Vurderer disse til min e61

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=87122485&ref=conversation&fks=87122485

De minner litt om GS spilt.... 

Det er dessverre slik at prisen faller noe helt ekstremt. Har 18" 400M style originale felger med Pirelli P Zero sport dekk (run flat) ser at det legges ut slike felger med dekk til rundt 3-4 lapper kantkjørt eller ikke.

Faller noe helt sinnsykt i pris :( godt for de som vil ha brukt da! Men blir merkelig nok vanskelig å skille mellom uekte og oem når ting blir så billig :P 

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Skulebollen skrev:

Men F90.. Ikke at jeg har fulgt med på alle disse diskusjonene deres her i tråden.. Så vet ikke hva denne handler om. Men har du kjørt på andre baner enn Nurburgring?

Er det ikke Nurburgring vi diskuterer her? Jeg har også kjørt på SPA, men det er lite relevant så lenge vi snakker om Ringen og det er denne banen jeg har desidert kjørt mest. Jeg uttaler meg ikke om hvordan andre baner er, da jeg har manglende erfaring fra dem. Men jeg kan iallfall si at Nurburgring og SPA ikke fortjener å bli sammenliknet, hastighetene rekker å bli så utrolig mye høyere på SPA. Nedbremsingene er voldsomme i forhold og du har noen høyhastighets svinger som er langt raskere enn på ringen. SPA og Silverstone er mer like, men Nurburgring har ikke noe med dem å gjøre. Det er iallfall mitt inntrykk :) 

I F1 sirkuset så er SPA og Silverstone en av de raskeste banene, Monza er den desidert raskeste. Nordsøyfa er ikke en gang på listen, fordi det ikke kjøres F1 løp på Nordsløyfa. Det sier vel sitt om hvorfor Ringen IKKE kan sammenliknes med SPA og Silverstone...

http://www.therichest.com/luxury/auto/the-top-10-fastest-formula-one-tracks/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo... jeg gjorde, men enten forstår du ikke hva jeg skriver eller du vil ikke forstå hva jeg skriver. Jeg tror ikke at vi kommer spesielt mye lenger i denne diskusjonen og jeg stopper for min del før den sklir ut. Jeg mener åpenbart én ting og du + Fredrik 90 noe annet (som vanlig). Slik er det og vi kan være enige om å være uenige som Fredrik 90 pleier å konkludere noen av diskusjonene med. Han er åpenbart ekspert på Nordschleife fordi han har vært der og da har vi andre som ikke har vært der intet vi skulle ha sagt eller mene om saken. Case closed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Fredrik skrev:

Han er åpenbart ekspert på Nordschleife fordi han har vært der og da har vi andre som ikke har vært der intet vi skulle ha sagt eller mene om saken. Case closed. 

Jeg er langt ifra ekspert og man trenger heller ikke å være det for å mene noe, men ett sted å begynne er jo å ha litt praktisk kjennskap til banen før man kommer med sterke påstander. Her tråkker du ofte i salaten, som vi sist så i BMW vs billig bil diskusjonen (der visste du også best selv uten å ha eiet noe av det som ble diskutert) :) Men det er klart..du har jo kjørt Porsche og E30 før jeg ble født, så du har nok helt sikkert rett i denne diskusjonen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at dette hadde vært et problem for deg hvis vi hadde vært enig om hvordan vi skal karaterisere Nordschleife. Selvfølgelig er det alltid en fordel å ha personlig erfaring om/med noe, men dette er faktisk ingen garanti for at man dermed alltid vet best. Det er heller ikke alltid slik at en manglende personlig erfaring automatisk medfører at man ikke vet hva man snakker om.

Jeg har derfor ikke kritisert hva du mener om Nordschleife og jeg er heller ikke totalt uenig med deg. Det handler om nyanser og jeg mener ikke at Nordschleife er en trang og teknisk krevende bane slik man normalt omtaler bilbaner. Ingen av dere har i denne sammenhengen f.eks kommentert det jeg skrev om at gjentatte og vanskelige chicaner samt f.eks kurver som endrer bredde, vinkel og helning på midten er det som gjør det optimale sporvalget trangt/snevert. Hastigheten er betydelig lavere og man skal kjøre på en helt annen måte på en slik bane enn på Nordschleife der hastigheten stort sett er lagt opp til å være temmelig høy. Nordschleife er en teknisk krevende bane, men på en helt annen måte og dette var også mitt poeng med karakteristikken av banen og hvorfor den favoriserer motorsterke biler.

En helt annen ting er at diskusjonene her inne vil stoppe opp hvis vi ikke kan mene noe også om ting vi ikke har førstehåndskjennskap til. Vi har f.eks ikke kjørt alle bilene vi kommenterer og mener noe om. Vi har ikke vært direkte involvert i de politiske prosessene som kanskje har et resultat vi ikke liker, men dette forhindrer normalt ikke at vi har sterke meninger om resultatet. Poenget er derfor ikke å ha førstehåndskjenskap om noe (selv om det kan være en fordel), men å mene noe fornuftig om det samt argumentere for synspunktet på en sakelig måte. Vi kan være enige eller uenige, men har i alle fall forsøkt å uttrykke våre meninger så godt vi kan og det er faktisk hele poenget med et forum som dette... :)  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Jeg er langt ifra ekspert og man trenger heller ikke å være det for å mene noe, men ett sted å begynne er jo å ha litt praktisk kjennskap til banen før man kommer med sterke påstander. Her tråkker du ofte i salaten, som vi sist så i BMW vs billig bil diskusjonen (der visste du også best selv uten å ha eiet noe av det som ble diskutert) :) Men det er klart..du har jo kjørt Porsche og E30 før jeg ble født, så du har nok helt sikkert rett i denne diskusjonen også...

Den hersketeknikken du praktiserer begynner å bli kjedsommelig og bidrar kun negativt i diskusjoner. Prøv ihvertfall å veksle i mellom et par forskjellige teknikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...