Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Lars S skrev:

Måtte le da jeg leste dette:

Hele 63 prosent av bilister sier de er redde for å gå tom for strøm på langtur. Rekkeviddeangsten er størst blant dem som ikke eier elbil.

Så mange har rekkeviddeangst - Tek.no

:lol: Det er vel et snev av sannhet i det også. Det ser vi her inne, kommentarfelt og ellers i diskusjoner på jobb. Opphavet dro campingvogn med sin i4M50 i sommer, hentet nybil 16:30 fredag og allerede 11:30 lørdag(neste døgn) satte de igang med 300-mils turen. Det helt uten forventninger eller mening om hvordan det skulle gå eller annen erfaring med elbil enn en i3 med kun hjemmelading. Positiv innstilling gjorde at turen gikk smekke godt. i4M50 gjør forøvrig ca. 25 mil på sommeren med ca. 1300kg vogn(1200 egenvekt, 300 nyttelast). Etter egen erfaring tok vi samme turen en tre uker før dette, det bare ei uke etter kjøp her. Hurtiglading var det å finne ut av underveis og samme med rekkevidde, men, hadde aldri angst, aldri stress og aldri kø. Opphavet hadde kø på 1 Teslalader som var åpnet for alle, fordi BMW har ladeluke på motsatt side så en er avhengig av to ledige plasser, Tesla-ledningen er mildt sagt kort. Det er mine erfaringer. Ellers har jeg kjentfolk som pendler ukentlig i Model 3 og iX40 55 mil. pr vei og kombinerer den ene ladingen på veien med pissepause og veimat. :) 

Nei, rekkeviddeangst er et tilbakelagt kapittel.

Men, det er mange andre årsaker at folk velger fossilt og det er helt greit. Jeg kan se den at man kan hoppe i bilen uten å planlegge, men man planlegger jo ofte uansett når man skal på lengre turer? Eller, som jeg skrev i innlegget over så gjorde vi jo ikke det direkte, bare sjekket kjapt hvor lading er og tok resten underveis. Men generelt. Jeg hadde nok planlagt en Europatur uansett drivstoff, bare at nå må man planlegge litt annerledes. Gammel vane vond å vende? Tror det meste ligger der. Men igjen ikke hos alle og ikke skal jeg prakke på andre mine meninger heller :) 

Elektriske varebiler kommer i full fart, pickup også. Miljøavtrykk er viktig rundt om på både byggeplasser og anlegg.

Maxus kom forresten nå med Pick-up, men hva er vel 750kg lastekapasitet, 1000kg hengervekt og bakhjulstrekk på en pickup?

https://www.frydenbo-bil.no/finn-din-nye-bil/maxus/et90-pickup-europas-foerste-el-pickup

 

Edit: Man kan jo ikke skru mye selv på elbiler da. Her har jeg hatt omtrent en garantijobb i måneden siden ny. Så statistikken på service er der. Ikke helt det, men jeg lar jo ikke Tesla ha noe favør. I skrivende stund står denne utenfor, mobil service, bytte horn :lol: 

A4E88F12-FC92-4569-A9E0-B2752176CFC2.jpeg.1d62b47dc1ae77b1ddf603ad848d6663.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, laffe skrev:

Var tidlig ute med rekkeviddeangst da jeg som 16 åring dro på tur med totakts 125ccm. Tanken var 9.5 liter og forbruket var på 0.7l/mila😅 Brukte NAF veibok for å sjekke hvor langt det var mellom stasjonene. 

Nydelig!

Nå kom jeg på en historie som viser hvor jævla idiot jeg var som 16 åring. Husker jeg skulle sjekke en mørk kveld hvor mye drivstoff jeg hadde på tzr’n, hadde ingen gatelys så valgte å tenne lighteren over tanken. Forsvant mye gass kjapt hvert fall! Ikke alle 16 åringer burde ha lappen på moped heller, jeg var en av de 😂

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

da er det enten originale alpina eller sachs msportdempere som gjelder

alpina sine kan nok være bilstein dempere og eibach fjærer, men bilstein er ikke det det engang var. og kjøper du b6 eller b8 så kan det være nedgradering mot msport sachs

MEN en touring vil aldri bli helt bra bak uansett hva du gjør, det er nettopp derfor jeg solgte min elskede e39 touring etter mye påkost nettopp fordi geometrien på e39 touring bakstilling er helt forferdelig når det kommer til komfår. 

touring er å blir pinnestiv bak, og du kjenner alt. sedan derimot med skikkelige fjørbein med full lengde å rett vinkel er en drøm å kjøre iforhold.

så jeg har nok en stor mistanke om at bilen din er helt iorden, bare det at touring bakstilling er skuffende. 

e34 touring derimot hadde komplette fjørbein og støtdempertårn og fin vinkel, e39 står dempere helt på skrå. ser du på e60 så begynner dempere å stå mer rett opp og ned, menst på f11 er de mer eller mindre rett opp og ned.  og det kan merkest på kjørekomfår.

Interessant det du sier, jeg føler det er bak den er verst. Særlig brofuger slår godt i hele hekken på bilen, trodde nesten bakstillinga var løs men min mekaniker sjekket raskt at dette ikke er tilfellet. Men som sagt så har jeg aldri hatt Touring før, og det er veldig lenge siden jeg kjørte E39 Touring sist.

Hvis finværet holder seg så skal jeg ta den ut på veien og kjenne ekstra godt etter :) 

46 minutter siden, Lars S skrev:

Måtte le da jeg leste dette:

Hele 63 prosent av bilister sier de er redde for å gå tom for strøm på langtur. Rekkeviddeangsten er størst blant dem som ikke eier elbil.

Så mange har rekkeviddeangst - Tek.no

..ja...det er vel kanskje derfor de ikke kjører elbil heller da ;) 

For min del er det nok ikke rekkeviddeangst som er argumentet, det er såpass mye elbiler med god rekkevidde og ladere er det over alt. For min del er det forutsigbarheten og det faktum hvor mye lettere ting er med fossilbil som avgjør. Spiller liksom ikke noen rolle hvor kaldt eller varmt det er, hvor fort du kjører eller om du har henger eller ei. Forvarming av batteri eller ladehastighet, gidder ikke å styre med det. Må du stoppe så velger du selv når du skal reise videre igjen, eller om du må stoppe i det hele tatt. Også det faktum at jeg er petrolhead, bilene mine skal ha lyd og gi feedback i form av akselerasjon og lyd som står i stil. Det er tøft med elbil som gjør 0-100 på 3,5 sek, men kanskje ikke så kult når bilen høres ut som den derre tidsmaskinen til Brødrene Dal når den ruller nedover gata ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snagg30 skrev:

Nydelig! 😂

Nå kom jeg på en historie som viser hvor jævla idiot jeg var som 16 åring. Husker jeg skulle sjekke en mørk kveld hvor mye drivstoff jeg hadde på tzr’n, hadde ingen gatelys så valgte å tenne lighteren over tanken. Forsvant mye gass kjapt hvert fall! Ikke alle 16 åringer burde ha lappen på moped heller, jeg var en av de😅

Det var mye man gjorde som 16-åring som ikke står seg så godt i historiens lys 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart stoppa I teknisk idag, litt treig med å godkjenne eibach b12 settet, så like greit å få det på plass. Har også remus eec godkjent eksos på bilen, spurte kontrollør om eg kunne få det i vognkort også, noke han trudde skulle gå greit. Men i etterkant tenkte eg litt på det om eec godkjenning er nok eller om det må ver tuv godkjent?(litt usikker på forskjellen) Noken med erfaring rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasker meg stadig hvor positive folk er til rekkevidde og batteribil😅 

Kjørte i3 her forleden dag, 4+ og regn. Fruen hadde brukt den tidligere på dag, så begynte på 54% rekkevidde. Kjørte i ecopro for og spare rekkevidde og var småkald hele turen til Stryn, som da er flat fin veg. 45km per veg.. på veg tilbake måtte jeg roe ned farten, kom hjem med 9% rekkevidde. M.a.o brukte jeg 45% på 9 mil, hadde det kjølig i bilen og dugget lett. 

120ah som da skal klare 310km. 

Totalt ubrukelig i mine øyne. Hjelper såklart med 200km til i rekkevidde. Men kan jo nesten halvere reell rekkevidde der også på vinterstid. 

Beste med fossilbil er at man kan ha det brennhett innvendig og uten og tenke tanken at det går utover rekkevidde. 🥰 + At en økning fra 75km/t ( som er elbilfolket sin foretrukne hastighet ) til 100-110 utgjør fint lite på forbruk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Skulebollen skrev:

Overrasker meg stadig hvor positive folk er til rekkevidde og batteribil😅 

Få er vel så innbitt aggressivt fornøyde som elbil eiere... Men det er helt umulig å diskutere det, det er noen få emner som er umulige å enes om og det er religion, politikk og elbiler.

Noen tar overgangen veldig fint og innrømmer at det er litt tungvint, men at det veier opp for en besparelse kontra fossilbil. Så har du de som for tre år siden ALDRI skulle ha elbil som nå har kjøpt en, og da er ingen hinder eller ulempe stort nok for å si noe negativt. 

(Nå blir det vel rabalder igjen)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Overrasker meg stadig hvor positive folk er til rekkevidde og batteribil😅 

[...]

Beste med fossilbil er at man kan ha det brennhett innvendig og uten og tenke tanken at det går utover rekkevidde. 🥰 + At en økning fra 75km/t ( som er elbilfolket sin foretrukne hastighet ) til 100-110 utgjør fint lite på forbruk.

Jeg er på ingen måte uenig med deg, selv om elbil er bra på mange områder. Langkjøring (velger å definere langkjøring her som lenger enn det man normalt sett gjør i hverdagen) er ikke elbilens paradegren. Var på kick off på Geilo forrige uke, og på samtlige ladestasjoner (inkludert Tesla) før og etter Gol var det fire-elleve biler i kø. Temperaturen ute var forfriskende 27 minus og ladehastigheten var elendig.. Da var det helt greit å kjøre M550d. :) 

Dagligdags kjøring i nærområdet er derimot elbilens paradegren - helt uten dårlig samvittighet over kaldstart på bensin/diesel, småkjøring med start/stopp og kald kupé, men det forutsetter jo gjerne at man har en bil med litt batterikapasitet. Vi har nok helt sikkert litt forskjellig geografi i forhold til der vi bor, så en i3 120Ah for ditt vedkommende kan nok høres litt snaut ut.

Spør du meg, er noe slikt som dette den ultimate bilparken:
Elektrisk til dagligdags (f.eks i4 M50)
Diesel til langturer (f.eks M550d, 740d, X7 M50d)
Bensin til moro (f.eks M3, M5, Z4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Jeg er på ingen måte uenig med deg, selv om elbil er bra på mange områder. Langkjøring (velger å definere langkjøring her som lenger enn det man normalt sett gjør i hverdagen) er ikke elbilens paradegren. Var på kick off på Geilo forrige uke, og på samtlige ladestasjoner (inkludert Tesla) før og etter Gol var det fire-elleve biler i kø. Temperaturen ute var forfriskende 27 minus og ladehastigheten var elendig.. Da var det helt greit å kjøre M550d. :) 

Dagligdags kjøring i nærområdet er derimot elbilens paradegren - helt uten dårlig samvittighet over kaldstart på bensin/diesel, småkjøring med start/stopp og kald kupé, men det forutsetter jo gjerne at man har en bil med litt batterikapasitet. Vi har nok helt sikkert litt forskjellig geografi i forhold til der vi bor, så en i3 120Ah for ditt vedkommende kan nok høres litt snaut ut.

Spør du meg, er noe slikt som dette den ultimate bilparken:
Elektrisk til dagligdags (f.eks i4 M50)
Diesel til langturer (f.eks M550d, 740d, X7 M50d)
Bensin til moro (f.eks M3, M5, Z4)

Jeg har fått snudd det litt på hodet nå, for det er jo en del hensyn og ta, så har en 116i så barna(har bare to) lærer seg å gire, og som de bruker så mye de vil. siste man fyller 18 i sommer så da er det litt åpent igjen. Ideelt så skulle jeg hatt en I3 for småkjøring og en G81/G80 M3 eller M5 eller RS4. Trenger ingen diesel bil, og savner det ikke heller, da disse Nyere M bilene dekker både langturer og morsom bruk. Vi får se, kanskje I4 blir byttet i M5, og 116i til I3 etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en diesel og bensinbil utvanner nok hverandre noe, men det er smått behagelig å vite at full tank på X5en gir godt over 1 200km rekkevidde ved langkjøring med normalvektet høyrebein. Det er det få andre biler som kan måle seg mot - og kanskje spesielt en bensin M - som @Snagg30 allerede er inne på, får litt rekkeviddeangst. Har en en riktig motorisert dieselbil, så kan denne fint også moroskalaen - samtidig som den er forholdsvis rimelig å drifte. 

Vi kan i alle fall være enige om at den perfekte bil ikke finnes og at hver drivlinje gir et eller annet kompromiss. Har man en av hver, har man i alle fall en godt dekkende bilpark for de fleste behov. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Otis skrev:

@Fredrik 90 Har du sjekket traversforinger på B10en? Det er jo absolutt en ring som går i stykker på e39 touring. Ikke at de går ofte i stykker, men de blir fort glemt når man leter.

Takk for tips, den skal sjekkes ut 👍

15 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Dagligdags kjøring i nærområdet er derimot elbilens paradegren - helt uten dårlig samvittighet over kaldstart på bensin/diesel, småkjøring med start/stopp og kald kupé, men det forutsetter jo gjerne at man har en bil med litt batterikapasitet. Vi har nok helt sikkert litt forskjellig geografi i forhold til der vi bor, så en i3 120Ah for ditt vedkommende kan nok høres litt snaut ut.

Spør du meg, er noe slikt som dette den ultimate bilparken:
Elektrisk til dagligdags (f.eks i4 M50)
Diesel til langturer (f.eks M550d, 740d, X7 M50d)
Bensin til moro (f.eks M3, M5, Z4)

Jeg er forsåvidt enig med deg her, lokal kjøring er absolutt elbilens store styrke. Særlig med de fordeler og komforter det bringer med seg, man starter ikke Webasto for å kjøre 6 min til butikken liksom. Men det blir jo mye biler å ha etterhvert hvis man skal ha en til hvert formål og det er her jeg tenker at ladbar hybrid er en fin to i en løsning. Da har man elbil når man kjører rundt i lokalmiljøet og fossilbil når man kjører på langtur. Særlig om man ikke bor i en storby med bomringer man skal inn og ut av hver dag. Ja jeg vet…jeg vet at to drivlinjer er dobbel risiko…men BMW sin 45e drivlinje har vist seg langt mer holdbar enn 30/40e drivlinjen. Men, ladbar hybrid gir først mening når man får litt elektrisk rekkevidde og lader bilen når man parkerer hjemme. Man må kunne kjøre i hverdagen uten å starte motoren, og det er fullt mulig med 45e. Har kjørt en del ladbar hybrid de siste åra og det er helt genialt til vårt bruk iallfall 😀 Nå kommer MB GLC 300e med inntil 130 km elektrisk rekkevidde, som kan huriglades. Det betyr at du kan kjøre Oslo-Tønsberg eller tur retur Oslo- Drammen med god margin uten å bruke en dråpe bensin…i en bensinbil. 

Jeg ser for meg at den beste løsningen (utenfor storbyen) er ladbar hybrid til dagligdags og langtur. Så har man plass til en morobil eller to på bensin 😀 Skulle gjerne byttet ut min diesel femmer med enn ladbar hybrid, dessverre så lager ikke BMW en 5-serie Touring med sekser og batteri. Jeg krysser fingrene for G61 om noen år, hvis ikke så må jeg til Stuttgart 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man mulighet for flere biler er det veldig greit med en elbil til pendling/småkjøring og for å evt spare noen km/kaldstarter på grombilen.

Jeg har aldri hatt et så enkelt og billig bilhold som med i3en jeg hadde. Men gikk rett og slett lei etter 80k km.

Rekkeviddeangsten har man absolutt fått kjenne på, men har  også inntrykk av at den er værst hos de som aldri har prøvd.

En kollega som prøvde elbil for første gang kjørte i 80 km/t i 100-sona med avslått varmeapparat i frykt for å gå tom for strøm. Bilen hadde 200km rekkevidde ved start og vedkommende skulle kjøre 10km...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...