Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Rart at Facebook sklir så ut, her sitter man atpåtil med fullt navn når man kaster skit og oppfører seg dårlig. Jeg tenker at de må jo være dumt å vise seg sånn overfor andre venner, familiemedlemmer og kolleger.

Hadde jeg vært i en posisjon hvor jeg skulle ansatt folk, så ville Facebook vært det første stedet jeg hadde sjekket søkerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tambur4 skrev:

Hadde jeg vært i en posisjon hvor jeg skulle ansatt folk, så ville Facebook vært det første stedet jeg hadde sjekket søkerne!

Jeg skal love deg at når vi ansetter folk i bedriften jeg jobber i så setter vi oss rundt ett bord med en bunke utvalgte søknader, en sitter å sjekker Facebook og Instagram mens en annen følger opp referanser. En tredje helt enkelt bare googler vedkommende. Dette er noe alle bør tenke på før man gjør noe som helst på Internett under fullt navn. Ting som var kult der og da er kanskje ikke så bra om fire år når en potensiell arbeidsgiver skal vurdere deg. Jeg sier ikke at man vurderer søkere kun basert på hva man finner på nett, men det spiller en viktig rolle hvordan man fremstår og hva slags inntrykk man får av en person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg skal love deg at når vi ansetter folk i bedriften jeg jobber i så setter vi oss rundt ett bord med en bunke utvalgte søknader, en sitter å sjekker Facebook og Instagram mens en annen følger opp referanser. En tredje helt enkelt bare googler vedkommende. Dette er noe alle bør tenke på før man gjør noe som helst på Internett under fullt navn. Ting som var kult der og da er kanskje ikke så bra om fire år når en potensiell arbeidsgiver skal vurdere deg. Jeg sier ikke at man vurderer søkere kun basert på hva man finner på nett, men det spiller en viktig rolle hvordan man fremstår og hva slags inntrykk man får av en person. 

Jeg tror ikke folk er klar over dette. Å det er nok mange bedrifter som gjør dette. 
Samme er det kanskje når sjefen eller noen andre i bedriften som du ellers kanskje ikke har noe særlig kontakt med legger deg til som venn. Er kanskje ikke akkurat for se deg avbildet på en fjelltopp eller for å holde kontakt. Men nettopp for å følge med på hva du gjør og oppfører deg på nett. 😅

Det er mange som skifter litt personlighet i gitte settinger. Jobbintervju er nok et av dem tilfellene. 
 

Uansett vi alle bør tenke oss om to ganger for hva vi skriver før vi poster😊✌️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Facebookgruppen til i3 er faktisk ganske bra, ellers bærer det nedover ja. Til og med i4-gruppen er ikke av den beste. Var en som klaget på hengerfeste til i4, BMW har jo knapp i bagasjerommet, mens på Teslaen han hadde før kunne han sitte i syden å styre det med app. Flere mener også at TMY et en bedre bil, men istedenfor å sitte å skrive og forurense gruppene så er det ingen som har hindret de i å bytte. Kom et gullkorn her igår, fra sikkert en som er lei alt støyen:

5A1C522A-0DB6-4BF1-A534-B74905FA3CD6.jpeg.5dd1b8bd42379d7017c151d2ddf7ea5f.jpeg

Jeg følger 3-seriegruppene fra E36-F30, der er mye rart. Alt fra rare løsninger til oppførsler fra voksne folk.

i3-gruppa er bra og de fleste får gode svar til slutt, men moderator er nesten fanatisk i sin fornektelse av feil på biltypen.

Enten har han aldri hørt om det før eller så er det brukerfeil.

For eksempel har utallige brukere blitt beskyldt for å gå med stramme skinnbukser når vinduer og takluke har åpnet seg tilfeldig. Opplevde det flere ganger på min og trange skinnbukser har jeg aldri hatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2022 den 21.52, Fredrik skrev:

Så disse gutta hygger seg i Norge, mens deres mødre, søstre og døtre må be om tillatelse og/eller ha mannlig følge før de kan kjøre bil i Saudi-Arabia. Det er faktisk ikke mer enn fire år siden kvinner i det hele tatt for første gang fikk lov til å kjøre bil i Saudi-Arabia (altså så sent som i 2018) - kun fordi de er kvinner. Snakker om et hyklersk samfunn der mennene gjør som de vil og bestemmer alt. Det er sannelig på tide at vi på alvor adresserer slike ting og ser litt lenger enn å bli imponert over at de har mange penger og f.eks kostbare biler.

Det samme gjelder forøvrig Kina og deres imperialistiske ambisjoner om å kontrollere alle og hva de skal mene. Fiskehandleren Erna husker vi i denne sammenhengen veldig godt der hun verdsatte salget av norsk fisk til Kina høyere enn den spede demokratibevegelsen i Kina og i Kinas nærområder som f.eks Tibet og Hong Kong. Dette var etter min mening utrolig smålig og ikke minst sjofelt gjort mot kinesere som riskerte alt for å få lov til å mene hva de vil. Kinas nidkjære sinne og påfølgende boykott av bl.a Norge gjorde at fiskehandleren Erna feiget unna selv om salget av fisk til utlandet kun utgjør en mindre post på det årlige nasjonalregnskapet for Norge.

Med den pågående kinesiske  aggresjonen mot Taiwan i mente er det på tide at vi klart forsvarer demokratiske rettigheter og står opp mot enhver form for religiøs og politisk meningsdannelse. Dette gjelder alt fra små troll som Putin til en mer systematisk politisk og økonomisk manipulering som den Kina bedriver samt ikke minst div. golfstater og plutokratier som f.eks Saudi-Arabia og Qatar der en herskende elite styrer landet som de vil under et dekke av religiøs manipulering.              

Endelig begynner noen høyere opp i systemet å reagere.

https://www.aftenposten.no/verden/i/Q7P1mA/vi-har-vaert-totalt-naive-overfor-kina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det teller neppe positivt i en ansettelsesprosess at de som intervjuer deg finner ut av at du er et rasshøl på internett, men de som sitter på intervjuersiden må ta med i betraktningen at dette er kun én av få ting man vet om en person. Hadde alle skrevet alt med fullt navn hele tiden, samt loggført alt de gjør i hverdagen så spørs det hvor mange plettfrie personer man hadde hatt igjen. Noen blir også litt mer voksne med tiden, så gamle ting på nett kan absolutt være foredlet. Så er det et spørsmål om alle skal være ambassadører for bedriften. Hvis jeg skal ansette noen til å stable pappesker på et lager så gir jeg beng i om vedkommende bruker fredagskveldene til å krangle på pub'en eller på FB. Det teller absolutt ikke positivt, men vil neppe være en dealbreaker på egenhånd for "en sånn type jobb". 

Ellers er jeg absolutt for at folk skal være seg selv, både på nett og i det virkelige liv. Fortrinnsvis den beste utgaven av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars89 skrev:

i3-gruppa er bra og de fleste får gode svar til slutt, men moderator er nesten fanatisk i sin fornektelse av feil på biltypen.

Enten har han aldri hørt om det før eller så er det brukerfeil.

For eksempel har utallige brukere blitt beskyldt for å gå med stramme skinnbukser når vinduer og takluke har åpnet seg tilfeldig. Opplevde det flere ganger på min og trange skinnbukser har jeg aldri hatt...

Ja det er litt av en type.. Her må man bare velge å flire av det, blir man provosert har man tapt😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et par Tesla grupper (så vidt) da jeg hadde Model 3. Det virket nesten som at folk aldri har eid en bil før. Helt absurd hva enkelte mente/trodde skulle gå på garanti. Det kan delvis forklare hvorfor Tesla nærmest automatisk avslår alle reklamasjonshenvendelser. 

EDIT: Altså av typen: "Kjørte inn i døra med el-sparkesykkelen i fylla i går og det ble bulk. Dette går vel på garanti, da metallet åpenbart ikke er tjukt nok i døra".

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla har nok fått endel kunder som enten kjøper sin første bil eller første nybil. Har jo til tider vært veldig gunstig å kjøpe ny Tesla med både lav pris og lav rente.

Da åpner døra seg også for "generasjon app" som nok kan ha et litt alternativ syn på bilhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. @Lars89 ja, det er mye rart på TM3-gruppen. Selv har jeg hatt 4 reklamasjonssaker på litt over et halvt år og Tesla har ryddet opp uten spørsmål hver gang. Siste nå fredag rykket Tesla Mobile Service ut å fikset hornet som sluttet å fungere, fikk ny airbag og rattdeksel også i samme slengen. Men ja, er vittig å lese om alt de skal ha alt dekket som åpenlyst er selvpåført. Og det morsomme er jo at eksemplet over med sparkesykkel er akkurat slik det er. :lol: Leste just nå denne, heldigvis har noen svart vedkommende fornuftig og uten tull, men det sier litt om forståelse for bil:

7E3F322B-4EC6-4A5D-9275-7F4A631E42FF.thumb.jpeg.2c50933690ed900affcc8b067eafa36d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002

Så å eie en Tesla når garantien har gått ut vil være risikosport? Sånn tenker iallfall jeg om biler hvor så mye ryker innenfor garantien. Hva når garantien går ut men ting fortsetter å gå i stykker. Ett produkt som er så håpløst dårlig sammenskrudd må jo bli fryktelig kostbart å eie når ingen andre tar regningen. Det blir litt som med Audi, veldig greit å eie innenfor garantien 😅

Det sagt så ruller det jo haugevis med Model S og Model X hvor garantien nå har løpt ut. Kjører folk bare rundt med defekter eller har disse mindre problemer? En bekjent fikk tak i en gammel Model S som kun var gått 65 000 km med nytt batteri og nye motorer for 230 000,-. Hovedårsaken til kjøpet var at den hadde gratis lading og han skal kjøre veldig mye med den..ca 40 000 km i året. Jeg kan ikke se annet enn at det var en råbra deal han fikk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

@Marius2002

-tekst-

Tja, jeg tør ikke å eie en Tesla utenfor garanti. Riktignok garanti på motor og batteri som er 8 år/192000km, min er gått 39500km nå. Delene som jeg har byttet har vært typiske feil som Tesla legger seg flate for og ordner opp (skrangling inni dør, hjuloppheng foran, ledningsnett bakluke og nå hornet/airbag). Men når dette er byttet nå så burde den holde. :) Målet er jo BMW igjen om noen år. Ja, det ruller mange S og X, jeg hadde iallefall ikke turt å eie en av de utenfor garanti. Men med nye motorer og nytt batteri så er man jo langt på vei :) Det er vel også en grunn til at nye X nå kommer med vanlige dører tipper jeg. Tesla 3 og Y er simplere enn S og X på alle punkt og slikt sett et tryggere valg utenfor garantitid.
 

Jeg får jo høre det på jobb hele tiden at "slik er det å ha bil fra noen som har produsert bil i et kvarter". Og det ligger vel noe bak det også. Jeg kom i diskusjon med ei på jobb som nettopp har hentet ut TMY og den var så mye bedre enn den gamle BMWen. Men jeg skjønte at jeg ikke kom noen vei. Her sammenligner vi først og fremst en TMY mot en E39 520d og så i tillegg påstå at materialkvaliteten var milevis bedre i T. Ja, og med null selvinnsikt så sier det seg selv at det var som å snakke til en vegg. Etter det så når hun åpner kjeften om bil så går jeg :lol: 

Edit: i frykt for å virke kald her så skal jeg presisere at for mange er Tesla, Enyaq, ID.3/4 osv. sikkert den beste bilen de har hatt. Den gjør jobben, godt utstyrt og er kvikk. Jeg gratulerer alle og er positiv på deres vegne uavhengig av merke. Det er når det kommer til selvinnsikt og påstander uten hold i jeg kan svare slik som jeg gjorde til hun. I tillegg tror hun at hun er del av fiffen og oppfører seg deretter, da er det godt å kneppe nedåt litt :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002
 

Det er klart at for veldig mange så er deres møte med elbil også deres første møte med helt ny bil. For mange blir det overveldende. Jeg kan på en måte forstå din kollega som går ifra en shitbox E39 520d (ja E39 520d er virkelig en sjitbil…ikke kvalitetsmessig men ja..verdens mest usexy 5-serie). Anyway..overgangen til en Model Y er jo som å komme til ett romskip av teknologi og kjørbarhet. De aller aller fleste som kjøper ny elbil kommer jo fra biler som Passat og Octavia med 110 hesters diesel. Når du da kjører avgårde i en ID4 GTX så er jo det en helt annen verden….helt til du skal til Legoland eller besøke bestemor på Tynset i -20. De som er langt mer kritiske er de som kommer fra bra biler fra før, men disse er det ofre ikke så mange av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 riktig, det er gjerne deres første møte og det er bra folk er fornøyd, intet er bedre :) og at TMY føles som en mye bedre bil forstår jeg, det skulle bare mangle. Spesielt når en ikke har interesse annet enn å høste status. Men å si at materialkvaliteten er bedre, det er jeg ikke enig i. Men men. 
 

Så forøvrig iX1 i trafikken idag. En blå en. Steike for en flott bil :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trolig en hel del som har tatt overgangen fra en "shitbox" til Model 3 og det er forståelig at forskjellen blir stor. Noe særlig dyrt har det ikke nødvendigvis vært heller. Tesla har kjørt masse kampanjer med gode lånerenter og du kunne få en ny bil til 4-5000 kr i måneden på fullfinans. Utgiftene til drivstoff, service og bompenger har vært tilnærmet marginale. Du kan sette deg i en kald bil på sommeren og en varm bil på vinteren. Går som bare juling gjør de også. Det er klart det er lett å bli positiv. Det er også viktig å påpeke at de som er lite interesserte i bil merker fint lite til diverse detaljer som ofte diskuteres på bilforum. Måtte det være dårlig lakk, panel gaps eller ting i den dur.

Vi beholdt vår Model 3 i to år. Bilen var nå ikke så ille og den eneste "alvorlige feilen" var at varmeapparatet tok kvelden. Hadde servicesenteret lagt seg litt mer flate de gangene feilene oppstod og faktisk fikset de på første forsøk uten å krangle så hadde vi kanskje ikke kvittet oss med den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...