Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@FredrikVi kan gjerne gi oss "mens leken er god", og være enig om å være uenige hvis du ikke trives med retningen diskusjonen tar. Såpass respekt har jeg for deg :)

Jeg mener ikke at jeg har den hele og fulle sannhet, og er svært åpen for å bytte oppfatning (feks i elbil vs hydrogenbil- debatten for en stund siden, har jeg selv begynt å tvile en del på mine egne standpunkter pga input fra deg) Det er det som er det gøye for min del. En ting er at det vekker engasjement, men å få utfordret egne synspunkter og tilegne seg ny kunnskap er definitivt verdien jeg ser i slike debatter over et lengre tidsrom.

Når det er sagt, mener jeg at teoretisk kunnskap versus praktisk erfaring kan være et dilemma (noe det åpenbart er for @Fredrik90 og deg i skrivende stund) men så lenge man forstår på hvilket grunnlag man uttaler seg, bør ikke det være en grunn for at debatten låser seg. Det er vertfall ikke tilfelle for min del.

 

Jeg velger for min del å fortsette diskusjonen, så får du velge om du vil fortsette tråden eller legge det dødt.

Du har rett i at Nordsløyfen ikke har noen chikaner, eller andre "hinder" som skal redusere farten, annet enn naturlige svinger og høydeforskjeller (for de finnes det en del av, selvom hoppene er fjernet pga klager fra sjåførene når det gikk F1 løp).Faktisk har ringen 300meter nivåforsjell, og det bratteste delen har 17% stigning. Ellers så er det to karuseller med vesentlig helning på veibanen, og sikkert 10 plasser hvor sikten er mindre en egen bremselengde pga bakketopper. Den værste toppen er nok schwedenkreuz i forhold til antall alvorlige ulykker, fordi man gjerne har 200kmt++ før den blinde svingen, og man mister svært mye av marktrykket ved feil sporvalg, eller for høy fart. Noe mer enn 160 i en ordinær bil, er temmelig ubehagelig syns jeg.

Ellers er det jo Fuchsrohre, hvor man virkelig får kjent på komprimerende krefter i 200-250kmt, Så at det ikke er chikaner er rett- men banen er full av naturlige hindringer for hva som gjelder sikt/kunne se nok av kurven til å ha et godt sporvalg og bakketopper/bunn og ikke minst kurver i svingene. Utfordringen er at hverken bilder, film eller at Grand Turisimo yter rettferdighet i forhold til hvordan kurvene er. Ved kjørekurs er det normalt å gå ut av bilene og observere store deler av banen til fots, nettopp for å forstå de stedlige "chikanene".

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg tror ikke at dette hadde vært et problem for deg hvis vi hadde vært enig om hvordan vi skal karaterisere Nordschleife. Selvfølgelig er det alltid en fordel å ha personlig erfaring om/med noe, men dette er faktisk ingen garanti for at man dermed alltid vet best. Det er heller ikke alltid slik at en manglende personlig erfaring automatisk medfører at man ikke vet hva man snakker om.

Jeg har derfor ikke kritisert hva du mener om Nordschleife og jeg er heller ikke totalt uenig med deg. Det handler om nyanser og jeg mener ikke at Nordschleife er en trang og teknisk krevende bane slik man normalt omtaler bilbaner. Ingen av dere har i denne sammenhengen f.eks kommentert det jeg skrev om at gjentatte og vanskelige chicaner samt f.eks kurver som endrer bredde, vinkel og helning på midten er det som gjør det optimale sporvalget trangt/snevert. Hastigheten er betydelig lavere og man skal kjøre på en helt annen måte på en slik bane enn på Nordschleife der hastigheten stort sett er lagt opp til å være temmelig høy. Nordschleife er en teknisk krevende bane, men på en helt annen måte og dette var også mitt poeng med karakteristikken av banen og hvorfor den favoriserer motorsterke biler.

En helt annen ting er at diskusjonene her inne vil stoppe opp hvis vi ikke kan mene noe også om ting vi ikke har førstehåndskjennskap til. Vi har f.eks ikke kjørt alle bilene vi kommenterer og mener noe om. Vi har ikke vært direkte involvert i de politiske prosessene som kanskje har et resultat vi ikke liker, men dette forhindrer normalt ikke at vi har sterke meninger om resultatet. Poenget er derfor ikke å ha førstehåndskjenskap om noe (selv om det kan være en fordel), men å mene noe fornuftig om det samt argumentere for synspunktet på en sakelig måte. Vi kan være enige eller uenige, men har i alle fall forsøkt å uttrykke våre meninger så godt vi kan og det er faktisk hele poenget med et forum som dette... :)  

 

Nå ser det ut som vi begynner å bli litt mer på bølgelengde. Jeg er selvsagt helt enig i at man ikke nødvendigvis må ha masse erfaring for å snakke om en bane, jeg mener kun at det er en fordel. Jeg har mine synspunkter basert på hvordan jeg oppfatter banen, du har dine synspunkter på hvordan ditt intrykk av banen er uten å ha kjørt der. Disse synspunktene kan kollidere noe, da man har to forskjellige "erfaringer" 

Nordsløyfa er i en kategori for seg, det er iallfall helt sikkert. Jeg står fortsatt på at denne banen har en del partier som er svært tekniske og krevende, men så har den igjen partier som ikke er fult så krevende. Det er vel også derfor denne banen er så unik som den er, svært få andre baner om noen byr på så mye variasjon. Du har helt rett i at det ikke alltid er like lett å finne riktig spor på Ringen, det kan være en utfordring som gjør at man må senke farten ytterligere. I enkelte partier er farten svært lav, mens man som regel henter dette inn igjen andre steder. Om du ikke er enig i at banen kan være teknisk på enkelte partier får jeg ikke gjort noe med, og vi får som kjent være enig om å være uenige. 

Vi må selvfølgelig kunne diskutere ting vi ikke har førstehåndskunnskap om, men jeg synes det er svært viktig å kunne lytte til og respektere dem som kanskje har litt mer erfaring om ett emne enn andre. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg kan bli mye bedre på dette, det som føles mest riktig for meg å argumenterte med er ikke nødvendigvis riktig eller i samsvar med andres argumenter. Det er ofte her "problemet" oppstår da hver part mener at man har rett. 

54 minutter siden, minim skrev:

Den hersketeknikken du praktiserer begynner å bli kjedsommelig og bidrar kun negativt i diskusjoner. Prøv ihvertfall å veksle i mellom et par forskjellige teknikker. 

Hersketeknikker svares med hersketeknikker :) Ellers er du velkommen til å bidra i denne diskusjonen med noen fornuftige innspill.

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hawkon88Jeg har igjennom tidene sett 400-500 forskjellige filmer fra Nordschleife og kjenner banen så godt som man kan kjenne den uten å ha kjørt på banen. Alt du påpeker er korrekt nok, men det forteller mest om at Nordschleife er en helt enestående og spesiell bane som er bygget for svært høye hastigheter. Ta f.eks Fuchsröhre ("revehullet")... der er det full guffe med innlagte hopp hvis hastigheten er høy nok og det er den som regel. Karussell (som det rent teknisk finnes to stk. av) er mer interessant i denne diskusjonen fordi det kjøretekniske poenget der er å treffe toppen av den påfølgende svingen/kurven ved utgangen av karussellen. Kommer man ut av karussellen for tidlig eller for sent treffer man ikke toppunktet i den neste svingen korrekt og man kommer ut av ideallinjen med et øket forbruk av tid som resultat. Selve karussellen går relativt langsomt, men ved utgangen gir man full gass og bommer man da på det nevnte toppunktet kommer man lett ut av rytmen som er viktig for å holde konsentrasjonen på topp og hastigheten høy.

Nordschleife er virkelig fascinerende som bane, men igjen... den er ikke en typisk trang og teknisk krevende bane slik man normal omtaler bilbaner. Ikke dermed sagt at den ikke er teknisk krevende som høyhastighetsbane, men det er som tidligere nevnt ikke helt den samme saken. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hersketeknikker svares med hersketeknikker :) Ellers er du velkommen til å bidra i denne diskusjonen med noen fornuftige innspill.

Akkurat denne gangen synes jeg faktisk at du gjør bruk av hersketeknikker på den mest stygge måten. Når du mer enn antyder at du synes at det en annen i diskusjonen skriver er verdiløst/meningsløst fordi vedkommende, i motsetning til deg, ikke har personlig erfaring med saken går du alt for langt. Jeg skal huske denne diskusjonen til en annen gang når du mener noe om noe som du ikke har personlig erfaring med (og det er ikke så rent lite)... :wink:

@Hawkon88 Monaco er et godt eksempel der hastigheten er relativt lav og den kjøretekniske vanskelighetsgraden ganske høy.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik skrev:

Akkurat denne gangen synes jeg faktisk at du gjør bruk av hersketeknikker på den mest stygge måten. Når du mer enn antyder at du synes at det en annen i diskusjonen skriver er verdiløst/meningsløst fordi vedkommende, i motsetning til deg, ikke har personlig erfaring med saken går du alt for langt. Jeg skal huske denne diskusjonen til en annen gang når du mener noe om noe som du ikke har personlig erfaring med (og det er ikke så rent lite)... :wink:

Vil du virkelig at vi skal diskutere hvem av oss to som er flinkest til å bruke hersketeknikker og "trykke ned" motparten på mest mulig respektløs måte?

Gjerne for meg, men det kan bli stygt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Vil du virkelig at vi skal diskutere hvem av oss to som er flinkest til å bruke hersketeknikker og "trykke ned" motparten på mest mulig respektløs måte?

Gjerne for meg, men det kan bli stygt...

Hvorfor truer du meg på den måten? Vi er bare uenige om et tema i diskusjonen. Du er faktisk ganske flink til å bruke hersketeknikker selv om det ikke passer inn i det bildet du vil gi av deg selv.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Skulebollen skrev:

Synes begge Fredrikene hadde hatt gått av en tur uti garasjen avogtil og faktisk fått skrudd litt :)

Det har du faktisk helt rett i :) 

19 minutter siden, Fredrik skrev:

Hvorfor truer du meg på den måten? Vi er bare uenige om et tema i diskusjonen. Du er faktisk ganske flink til å bruke hersketeknikker selv om det ikke passer inn i det bildet du vil gi av deg selv.

Jeg truer ikke, jeg bare spør om du virkelig vil ha en diskusjon om hvem av oss to som er flinkest til å ta i bruk hersketeknikker. Du er ganske flink til å spille offerrollen akkurat nå, men det er helt til neste gang du føler for å heve deg i en diskusjon. Men for all del, du er kanskje ikke klar over det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...