Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90 Det er ingen diskusjon om hvem av oss som er flinkest til å bruke hersketeknikker... utover i ditt hode. Problemet for deg er åpenbart at jeg også... i tillegg til først minim... påpekte at du brukte hersketeknikker i denne diskusjonen. Joda... jeg vet utmerket godt at jeg har overtaket i denne diskusjonen, men det er ikke på grunn av eller skal vi si på tross av din hersketeknikk. 

Vi snakker som vanlig litt forbi hverandre i diskusjonen og det er sannsynligvis mest min skyld. Jeg er eldre enn de fleste av dere andre og har både en annen referanseramme og generelt mer erfaring. Jeg prøver å tilpasse dette, men noen ganger feiler jeg og da kan det utvikle seg dumt. Denne diskusjonen er ikke et veldig godt eksempel på dette selv om det er elementer av det. Som jeg har nevnt før er jeg ikke direkte uenig med deg når det gjelder Nordschleife, men jeg mener at banen først og fremst kan karakteriseres som en veldig spesiell høyhastighetsbane og ikke en tradisjonell trang bane med mange og tette teknisk utfordrende chicaner som reduserer hastigheten betydelig og dermed fører til en helt annen form og karakteristikk av banen.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Magnus. skrev:

Du truer faktisk Fredrik90.

Men kan dere ta diskusjonen videre på PM ? Hadde vært helt fantastisk, tror de fleste er lei av måten den har eskalert på. 

Noen som har erfaring med Eonon ? :)

Jeg holdt på å kjøpe til e39, men valgte å vente til neste år. Skal være noe av det beste av komplett oem look radio/medialøsning til bmw i forhold til pris. Men det koster jo fort 5k for de med dab+ og alt. Hvilken bil tenker du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Evopower skrev:

Jeg holdt på å kjøpe til e39, men valgte å vente til neste år. Skal være noe av det beste av komplett oem look radio/medialøsning til bmw i forhold til pris. Men det koster jo fort 5k for de med dab+ og alt. Hvilken bil tenker du til?

Jeg har nettop bestilt en til e53 X5, valgte den beste modellen de hadde. Kom på ca 3100 inkluderet frakt, får se hvordan det går i tollen. 

Noen grunn til at du venter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Magnus. skrev:

Du truer faktisk Fredrik90.

Men kan dere ta diskusjonen videre på PM ? Hadde vært helt fantastisk, tror de fleste er lei av måten den har eskalert på. 

Noen som har erfaring med Eonon ? :)

jeg har god erfaring med eonon. Hjelpsomme på mail også. Har kjøpt d5150z til e46en min, hatt den i snart 2 år og funker fortsatt bra. Tok 5 dager fra Hong Kong til der jeg bor med FedEX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denna e30'en lever i beste velgående her i norge. Var en som bygde den om til noe gatebilgreier her på forumet. Gikk fra å være et slitt rallycross skall til å bli et utstillingsobjekt :)

Denne videoen viser hvor mye krefter det var på den tia, og selv om det er mesten like mye power i bilene til Petter og Co i dag, så har de bedre understell og elektronikk. Det ser mer udramatisk ut nå enn før. Ikke rart publikum strømmet i 10 tusenvis på løp på 80 og tidlig 90 tall!

Usikker på om bilen i videoen hadde s14 turbo eller m10 turbo á la gammelt formel1 spec. Men relativt hjemmesnekra, selv om mye bmw deler ble beholdt i understell. 

Jeg er en mann som egentlig holder rally nærmest. Dette gjør det vanskelig å kombinere i Norge med Bmw, fordi kun e30 m3 og visse 4 dørs e36/46 325i kan brukes i henhold til et utrolig komplekst regelverk i Norge. Det er derimot rykter om at det nå skal åpnes for biler som e36 m3 og e46 m3. Da blir rally plutselig mer tilgjengelig og "rimelig" for flere.

Har kjørt rally, dette ble for dyrt. Så jeg holder meg til rallycross for øyeblikket. Og holder bmw ånden i live i denne sporten , som er mest prega av volvo. Ludvig Hunsbedt var den første til å satse profesjonelt med Bmw i Norge, og tok inn en nyrigga (mener det var prodrive spec) e30 m3 til norge og europamesterskapet. Her kjempet han mot kenneth hansen i sierra rs500. 2 biler som har satt hvert sitt merke på kartet i rallycross sporten. Ingen av disse var spesielt ombyghet, noe som gjør prestasjonene til bilene ganske imponerende. Har kjørt Sierra på bane og den er nokså lik e30 egentlig.

Mange husker nok Statoil blå og orange bilen til ludvig og den grønne sierraen til kenneth hansen :) i senere tid har bmw liksom forsvunnet litt fra rally og rallycross. I NM rallycross har e30 karosseriene som regel gått med volvo motor og understell. Noen få med 2.9l s14 motorer på 370 sugehester. Og det er rått....ganske enkelt. Mye motorsport blir for snilt i forhold. Imaget til rallycross er på vei opp heldigvis. Mange tror det er "sånne krasjebiler" som de forveksler med bilcross. Igjen, så er asfaltracing for snilt i mine øyne. Kompiskjøring mot klokka, hvor den store saken for et par år siden var at en av dem hadde vært litt utpå gresset. Vi er innom gresset og på banen igjen før vi har kommet til tredje sving som regel!

En god sport, som trenger flere bmwer. Vi er i dag 4 stk i norge som kjører e46 med s54 motorer i rallycross. Vi holder alt "nedpå". Kjører for det meste originalt og holdbart. Ikke de raskeste, men det er ingen andre merker som kan matche power, fart og holdbarhet rett ut fra fabrikk som bmw sine M modeller. De får bank en hel dag, og det er bare å kjøre hjem å bytte olje og vaske bilen. Ganske rått! 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Magnus. skrev:

Jeg har nettop bestilt en til e53 X5, valgte den beste modellen de hadde. Kom på ca 3100 inkluderet frakt, får se hvordan det går i tollen. 

Noen grunn til at du venter ?

Kult! Da blir du nok fornøyd :) ja 2 grunner. Fm nettet er ikke slukket ennå, og jeg har ikke penger. Hverken til ferie, nye sommerdekk på e39 til våren, elleroppussing av hus. Det går akkurat rundt, som jo er grunnen til at jeg har en bil til 30k og ikke en f11 som jeg gjerne drømmer om :)

Siden jeg har e46 m3 så kan du vel kanskje lure, men det er vel også grunnen til at det er skralt for øyeblikket, og også grunnen til at jeg ikke har kjørt løp på 1.5 år. Men det endrer seg nok snart! Bruke penger på multimediaskjerm ville blitt for dumt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Evopower skrev:

Igjen, så er asfaltracing for snilt i mine øyne. Kompiskjøring mot klokka, hvor den store saken for et par år siden var at en av dem hadde vært litt utpå gresset. Vi er innom gresset og på banen igjen før vi har kommet til tredje sving som regel!

Asfaltracing har blitt latterlig til tider. Noen steder ser det ut som de kjører på en parkeringsplass og ikke en bane fordi de har fjernet grusfellene og gressplen. Blir ikke mye spenning når HMS skal gjennomsyre alt - det er vel en av grunnene til Nurburgring sin økte popularitet fordi kjøring der innebærer en viss risiko og fare.       Følger ikke lenger med på motorsport. Så på rallycross, Formel 1, BTCC og delvis STCC før, men synes det er utrolig kjedelig nå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Werther skrev:

Asfaltracing har blitt latterlig til tider. Noen steder ser det ut som de kjører på en parkeringsplass og ikke en bane fordi de har fjernet grusfellene og gressplen. Blir ikke mye spenning når HMS skal gjennomsyre alt - det er vel en av grunnene til Nurburgring sin økte popularitet fordi kjøring der innebærer en viss risiko og fare.       Følger ikke lenger med på motorsport. Så på rallycross, Formel 1, BTCC og delvis STCC før, men synes det er utrolig kjedelig nå.  

BTCC var rått å se på 1991-2000 synes jeg. De fleste har vel sett videoen da Mondeoen smeller i veggen på Donington Park. I tillegg tette fighter med biler som 318is, Laguna, 406, Accord, Vectra og 850 herregårdsvogn osv. Altså familiebiler med 300 hesters sugemotorer på 2 liter. Dette ga faktisk god underholdning. Min favoritt var nok Lagunaen. kun på grunn av utseendet. Var vel 10 år gammel da disse herjet på det meste. Vi hadde kun NRK og Youtube fantes ikke. Men da var det fast å se på VHS opptak fra Motormagasinet, som senere ble Injection :)

STCC var på et veldig høyt nivå da Rustad herjet med Primeraen, som senere er blitt en gjeng med rike pappagutter som tenker kun på seg selv. (hvilken motorsport har ikke blitt det?)

Storhetstiden i motorsport, men i rally og formel 1 spesielt, var nok i tiden 2001-2006. Vi som fulgte med da, har vel til gode å se like stilige tv sendinger som det var da, i tillegg til mangfold i sporten av førere og team. Senere kom finanskrisen og miljøfokuset ble rettet mot motorsport og ikke der det er viktigst. Derfor er det slik det er i dag.

Ok, så er rallycross på tv i dag, ganske greit. Det er alltid noen som smeller litt. Men når man ser bak i depoet millionteam sponset av milliardkonsern, så mister jeg litt iveren sett med en utøvers øyne. I gamle dager ble scanche europamester i rallycross med løpsbilen på slep bak en nedlest Granada på vei til løp med røyken i kjeften. Slikt får tilhengere! Tror stikkordet er folkelig. Hvis det forsvinner så forsvinner interessen. Og miljøfokuset ødelegger det folkelige i form av slappere biler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Kan varmt anbefale v8 supercars. Mye god racing, tette fighter og biler som går skikkelig godt.

Helt enig! En av de virkelige godbitene som fremdeles er verdt å se på :D

Her tror jeg det er litt som med formel 1 da de hadde v10 motorer. man må være der for å oppleve lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en interessant diskusjon her en stund nå. Sålenge det ikke blir personlig så er det greit det. 

Bare en liten digresjon, det var en som for en stund siden nevnte at man bør alltid ha stor motor og jeg er ikke helt enig der. Klart kjører man på bane og andre steder med fri fart så stiller saken seg annerledes.

Jeg merker det veldig godt når jeg leker meg på en svingete vei med Z4en. Selv om jeg har den nest minste motoren i den så trenger jeg ikke noe mere med de norske fartgrensene. Kjøreegenskapene  er så mye bedre enn fartgrensene så 170 hk er mer enn nok. Jeg synes jeg bør ha litt turtall for og kose meg og da trenger jeg strengt talt ikke mere enn 3. gearet før fartgrensene sier stopp. Hvis jeg skal kjøre vanlig så setter jeg den i 5 gearet ved 40 km/t så behøver jeg ikke og røre gearspaken mere. Så sett i lys av at vi tross alt har fartgrenser så kan en Miata med 100 HK holde lenge. Og for de som sier at man trenger flere biler hvis man skal ha sportsbil så er ikke det nødvendig hvis man er ungkar. Z4en går som bruksbil sommer som vinter og fungerer helt topp som det også.

Angående asfaltracing så er jeg helt enig. F1 er kjedelig og se på. Køkjøring i 300 km/t er jo ikke artig. Da har jeg litt mere sansen for Nascar. Nesten like biler og alt er opp til føreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1998-sesongen av BTCC på VHS. Rimelig Texas den sesongen med mye grisete kjøring og man visste aldri hvem som ville vinne - det var en ganske unik variasjon. Selv likte jeg Honda Accord best, men den sesongen var det Nissan Primera som jevnt over var de mest solide bilene. Alain Menu som hadde vunnet 1997-sesongen havnet bakpå i 1998, og begynte med skitne triks i løpene. Tommy Rustad kjørte ganske bra med sin private Laguna, og for å toppe hele driden kom plutselig Nigel Mansell inn i sirkuset - bare for å dra av skikkelig et par ganger :lol:.   De mest joviale var uten tvil de to gutta som kjørte Vauxhall Vectra, Cleland og Warwick. Godt voksne karer på 50+ med litt pondus og alltid like godt humør. Så ut som de hørte mer hjemme på den lokale puben enn i motorsport. Det var vel svensken Richard Rydell som vant den sesongen med S40....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på formel offroad, det syns jeg er spektakulere saker. Fullt av god hjemmemekk, egne patenter, 7-900hk og mye turtall. Ikke rent sjeldent noen tipper rundt heller. I pausen kan du inspisere bilene på kloss hold, mens sjåfører og team griller og skrur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke e90 320Si bygget som homologeringsmodell for WTCC opprinnelig?

Og hvorfor er denne modellen såppas glemt som den er? Nydelig kjøremaskin med plass til det meste :)

Ser det ligger et par på finn innimellom. Prisene har falt ganske kraftig på disse nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...