Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hva tror dere om dette? I løpet av våren så innføres 10 prosent etanol i 95 bensinen.

Virker som om BMW modeller skal tåle dette, men har en følelse på at det ikke er optimalt uansett. Burde kanskje veksle mellom 95 og 98 oktan muligens?

739742052_Screenshot_20230327_195938_SamsungInternet.thumb.jpg.de282c2f45aaf01cade71fd510d4c92d.jpg

Tv2Broom: Oversikt

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser på at det er veldig mange modeller fra andre merker som ikke kan ha E10 så lenge bilen er eldre enn 2000-2005. Jeg stoler ikke helt på den lista til Broom, "alle" BMW er ett veldig vidt begrep.

Det jeg er usikker på er slanger, disse har ikke så godt av etanol. Vil helst ikke ha noen bensinlekkasje mens jeg er ute å kjører. Er for det meste E34en jeg er bekymret for. Mulig jeg skal gå over på 98 på denne heretter for å være sikker. 80 liters tank med 98 blir billig, men heller det enn bensinlekkasje og potensielt brann.

Hva tenker du @sveigis som kjører to eldre BMWer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg stusser på at det er veldig mange modeller fra andre merker som ikke kan ha E10 så lenge bilen er eldre enn 2000-2005. Jeg stoler ikke helt på den lista til Broom, "alle" BMW er ett veldig vidt begrep.

Det jeg er usikker på er slanger, disse har ikke så godt av etanol. Vil helst ikke ha noen bensinlekkasje mens jeg er ute å kjører. Er for det meste E34en jeg er bekymret for. Mulig jeg skal gå over på 98 på denne heretter for å være sikker. 80 liters tank med 98 blir billig, men heller det enn bensinlekkasje og potensielt brann.

Hva tenker du @sveigis som kjører to eldre BMWer?

Nei altså på e28en den har jo alltid fått 98 oktan ,mens den andre har gått på 95 bestandig ,men ja er veldig usikker selv nå for det er som du sier dette med bensinslanger osv blant annet 😩

Tror kanskje man må vurdere 98 på begge permanent nå.

Det blir stadig vanskeligere og komplisert å eie eldre fossil biler nå i samfunnet vi lever i føler jeg Fredrik .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinen er jo så billig i Arendal så er bare å få fyllt 98. Er vel bare 1.40 pr liter i tillegg.

Litt heft med manglende tilgjengelighet er det jo, men fyller jo ikke akkurat hver dag. 

 

En kollega fylte halv tank med E85 på sin w124 i Sverige da det var så billig. 

Det fuska og smalt, men stoppa ikke. Neppe sunt i lengda... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje greit å bytte bensinslanger på eldre biler nå uansett som forebyggende vedlikehold, og da kan man jo bruke etanol-ok type tenker jeg da. Men hvordan litt etanol går utover motoren er vel litt mer usikkert med tanke på dysene og verdier for DME/ecu 🤔eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det meste som har digital motorstyring fra 90-tallet og opp greier seg fint.

Slanger er litt hipp som happ, neppe kun 10% etanol som gjør at de potensielt lekker etter 20-30 år. I slike tilfeller er det kanskje på tide å friske opp uansett, om man skal ha noe litt robust. BMW har dog ikke den verste kvaliteten på ting og tang, så det kan hende at de har brukt bedre blandinger i f.eks. slanger og plast som tåler E10, men om bilen har vært reparert med noe uoriginalt langs veien en gang i tiden så kan det fort bli litt mer spennende.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt slanger så bør det være greit. Det er mer veteranbiler med forgassere som vil slite. Det er noen legeringer i enkelte forgassere som ikke liker det også er kokepunktet forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Nei altså på e28en den har jo alltid fått 98 oktan ,mens den andre har gått på 95 bestandig ,men ja er veldig usikker selv nå for det er som du sier dette med bensinslanger osv blant annet 😩

Tror kanskje man må vurdere 98 på begge permanent nå.

Det blir stadig vanskeligere og komplisert å eie eldre fossil biler nå i samfunnet vi lever i føler jeg Fredrik .

Husker da e85 kom på noen pumper i 2008. Jeg skulle være smart (og nyskjerrig) og blandet 40 liter 98 med 10 liter e85 på min e28 528i. Altså 50 liter totalt fylte jeg på. 2 dager senere sto det en stråle med bensin ut av den ene slangen ved innsuget. Et under at det ikke tok fyr.

Også 98 får 5% i seg fremover etter hva jeg leser. Mens 95 får 10%.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Også 98 får 5% i seg fremover etter hva jeg leser. Mens 95 får 10%.

Jeg var på årsmøte i https://www.lmk.no  i helgen og denne saken er selvsagt viktig for de så de hadde akkurat hatt et møte med  Drivkraft Norge. De hadde fått en liten oppklaring og igjen så koker det ned til EU regler, noen ganger blir jeg bare oppgitt over byråkratene i Brussel.

Forklaring følger. 95 oktan blir merket E10 og skal inneholde 10% etanol. 98 oktan blir merket E5 i stedet for E0 som nå og grunnen til det er at EU nekter bransjen og merke med E0 selv om forhandlerne vil det. Den kan inneholde inntil 5% etanol men det er ingen krav til det, derfor vil forhandlerne i Norge fortsette med at 98 oktan skal være uten etanol i overskuelig framtid. Det er kun merkingen som skal forandres og det er drivstoffbransjen sterkt imot.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Snagg30 said:

Når begynner dere her inne med sommerbiler å ta ut fra vinter lagring? Her i Ålesund er det meldt meget pent vær denne uken men noe kaldt, neste uke sniker gradene seg opp i mot 10+ samt sol og da frister det naturligvis å hente E36’n. 


Har satt en frist til etter påsken. Her er det jo meldt mer snø og minusgrader på nettene fremover 🥲 Aller helst bør en jo vente til at veiene er vasket for salt og grus er kostet vekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert veldig subjektivt etter hvilke behov man vil ha, men hvordan mål hadde dere gått for på en 70 kvadrat garasje. 50 blir for lite ser jeg, og det blir tross alt bare mindre plen å klippe ved å bygge større, så ser ingen ulemper med større garasje 😛

 

9m brei og 7.7m dyp? Syns bilene begynner å bli lange om dagen 😛 Har ingen spesifikk behov nå, så bygger mer eller mindre for framtiden uten å ha noen krav, syns derfor det er litt vanskelig. Er ikke ferdig med huset enda, men hadde vært ålreit å få støpt plata i år om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Snagg30 skrev:

Når begynner dere her inne med sommerbiler å ta ut fra vinter lagring? Her i Ålesund er det meldt meget pent vær denne uken men noe kaldt, neste uke sniker gradene seg opp i mot 10+ samt sol og da frister det naturligvis å hente E36’n. 

Jeg planlegger å hente E36en min til helgen om værmeldingene stemmer. Men den skal en tur i garasjen for en liten service før sesongstart, så regner med det blir sesongstart etter påske😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tennbrikket skrev:

Sikkert veldig subjektivt etter hvilke behov man vil ha, men hvordan mål hadde dere gått for på en 70 kvadrat garasje. 50 blir for lite ser jeg, og det blir tross alt bare mindre plen å klippe ved å bygge større, så ser ingen ulemper med større garasje 😛

 

9m brei og 7.7m dyp? Syns bilene begynner å bli lange om dagen 😛 Har ingen spesifikk behov nå, så bygger mer eller mindre for framtiden uten å ha noen krav, syns derfor det er litt vanskelig. Er ikke ferdig med huset enda, men hadde vært ålreit å få støpt plata i år om ikke annet.

Min er 8x8m. Meget fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...