Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Julianv skrev:

Ja bilen er veldig pen og helt fantastisk :) Skulle bare ønske jeg kunne tjent nok på deltidsjobb til å beholde den :lol:
Ja LCI er "en helt annen bil" og ligger derav høyere i pris. Min har og godt med utstyr så den ligger ganske perfekt priset nå.
Men helt feil måned å selge bil på dessverre. 

 

Ja, ikke sant :P Selv driver jeg og ser (har vel funnet ut at jeg ikke kan bruke 100 på ny bil) på E61 med manuelt gir, hvor plutselig LCI koster mye mer, eller xdrive. Merkelig :huh: Og plutselig ser man at noen av de produsert i 2006 koster halvparten av de fra 2008.
Konklusjonen min er vel egentlig å holde meg til E39 i noen år til. Men om den blir den jeg har nå, tviler jeg sterkt på.

Jeg pendler fra og til skolen hver dag + eventuelt andre utflukter (MEN; bor hjemme hos gamlingene på landet enda) + jobber når jeg får til det, og hos meg går det akkurat rundt uten studielån :P Men det er ikke mer enn såvidt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Julianv skrev:

.....

Og er det noen her som har tatt Realfagskrus? :lol: Kjenner jeg smågruer meg litt, blir nok et tungt halvår.

Hvordan realfagskurs skal du ta? R1, R2 og FYS1? Tok "forkurs for ingeniørutdanning" i 2012/13 med de tre fagene og det var vel et av de greiere årene med skole, men var veldig forberedt på at det skulle bli hardt. Tok det riktignok over et helt år, så hadde tre dager med skole og to med jobb :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, Realfagkurs/Forkurs for ingeniørutdanning. Jeg skal ta det fulltid så det blir "bare" ett semester, men fulle dager vil jeg tro :) Kjekt å høre at du hadde en positiv opplevelse. Håper jeg får det samme. Jeg ser at vi skal ha totalt 10 prøver og 2 eksamener på det semesteret, så vil tro det blir ganske mye arbeid :lol: Gøy uansett å komme seg videre i livet. Planen er Dataingeniør etter forkurset, tror det blir spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv tatt forkurs. Dersom man ikke var veldig god i realfag(jeg var midt på treet, gjorde det jeg fikk beskjed om, og ikke noe mer på vgs.(yrkesfag, men tok T1 og R1 som egne kurs)), så blir man det nå.

Tok selv Engelsk, Norsk, Samfunnsfag, Matte og Fysikk dette året. Jobbet på skolen fra 08:00 til 17:15 hver dag, toget hjem, spiste middag. 19:00 var det tid for å regne matte til 22:30, et kvarter på Tven og rett i seng. Hver dag, i helgene regnet jeg matte og fysikk fra ca. 12:00 til 16:00.

Det er bare et år, og det klarer man om man har litt viljestyrke. At jeg jobbet så hardt på forkus gav akseptable karakterer, men et meget fint springbrett når man begynte på ingeniørskolen og det som krevdes av matte og fysikk satt til fingerspissene.
Å ha Engelsk var også meget nyttig, lærte mye om akademisk skriving, det brukte jeg en masse videre og bruker det hver dag på jobb.

Tida flyr og fire år senere sitter jeg på jobb som ferdigutdannet ingeniør med eget kontor. Har jobbet et halvt år allerede til jul, det er så verdt det :mrgreen:

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Julianv skrev:

Korrekt, Realfagkurs/Forkurs for ingeniørutdanning. Jeg skal ta det fulltid så det blir "bare" ett semester, men fulle dager vil jeg tro :) Kjekt å høre at du hadde en positiv opplevelse. Håper jeg får det samme. Jeg ser at vi skal ha totalt 10 prøver og 2 eksamener på det semesteret, så vil tro det blir ganske mye arbeid :lol: Gøy uansett å komme seg videre i livet. Planen er Dataingeniør etter forkurset, tror det blir spennende :)

Går forkurs nå, og det er hardt, men samtidig veldig morsomt. Man møter mange nye folk som er på samme oppdrag som deg selv. Jeg har ingen eksamener før sommeren, har bare "frivillige" kartleggingsprøver denne uke, matten gikk ikke så bra der, så blir endel jobbing med den i jula. Fysikk er greit og har ett fint tempo. Norsk og samfunnsfag er greit, engelsk er greit. For at jeg skal få gå opp til eksamener så må jeg bestå 5/7 matteinnleveringer, har nå klart 3 og feilet 1. Samme reglene gjelder i alle fag med innleveringerer. Bare litt forskjell på hvor mange man må bestå. Første ukene kommer til å bli vanvittig hardt i matte, de skal luke ut de useriøse så bare sett deg ned og jobb. Anbefaler på det sterkeste å finne en studiegruppe! Elles lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innleveringene, såfremt fristene ikke er korte, så må man bare begynne på de med en gang. Ting man overhodet ikke forstår i første omgang bør man la modne noen dager(uker) før man setter seg ned med det igjen. Skippertak på innleveringer funker dårlig, det lærer man heller ingenting av. Besto alle innleveringer og eksamener og leverte alle. Studeteknikk er viktig, finn ut hva som funker for deg. Studiegruppe funka ikke for meg, for mye utenomsnakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at det å avlegge eksamen, det er en kunst. Da mener jeg både metoden å forberede seg, og å faktisk kunsten å gjennomføre en god eksamen.

Gjør deg ferdig med pensum i god tid. Siste 3 ukene før eksamen, så løser du minst et tidligere utgitt eksamens-sett hver dag i hvert fag. Det var mange meninger om dette på studiet, men jeg mener de som mente at man bare måtte løse eksamensoppgaver fra dag 1 gjør en stor feil. Nemlig å forberede seg til den eksamen som faktisk kommer, indirekte.

Enhver foreleser legger opp til et visst tema(oppgaveutforming) for årets eksamen, dette hintes det til i hver forelesning, for hvert tema. Derfor er det å være i hver forelesning og absorbere informasjonen som kommer viktig. Videre må det bearbeides gjennom arbeidsoppgaver som gis. 3 uker før eksamen slipper du dette og lar det modnes fram til eksamen. I mellomtiden er det trening på å løse eksamenssett som gjelder, blir du god i eksamen, så kan du løfte karakteren hvertfall et hakk. Begynn med det du kan klare å løse ganske fort, står du fast, gå videre. Kom tilbake til der du sto fast senere. Når du har løst alt du har kunnet svare på, sjekk hvor du kan hente noen halvpoeng her og der. Når det er intet mer å hente, sitt og gruble på det du ikke kan svare på resten av tiden. Plutselig løsner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Vil også legge til at det å avlegge eksamen, det er en kunst. Da mener jeg både metoden å forberede seg, og å faktisk kunsten å gjennomføre en god eksamen.

Gjør deg ferdig med pensum i god tid. Siste 3 ukene før eksamen, så løser du minst et tidligere utgitt eksamens-sett hver dag i hvert fag. Det var mange meninger om dette på studiet, men jeg mener de som mente at man bare måtte løse eksamensoppgaver fra dag 1 gjør en stor feil. Nemlig å forberede seg til den eksamen som faktisk kommer, indirekte.

Enhver foreleser legger opp til et visst tema(oppgaveutforming) for årets eksamen, dette hintes det til i hver forelesning, for hvert tema. Derfor er det å være i hver forelesning og absorbere informasjonen som kommer viktig. Videre må det bearbeides gjennom arbeidsoppgaver som gis. 3 uker før eksamen slipper du dette og lar det modnes fram til eksamen. I mellomtiden er det trening på å løse eksamenssett som gjelder, blir du god i eksamen, så kan du løfte karakteren hvertfall et hakk. Begynn med det du kan klare å løse ganske fort, står du fast, gå videre. Kom tilbake til der du sto fast senere. Når du har løst alt du har kunnet svare på, sjekk hvor du kan hente noen halvpoeng her og der. Når det er intet mer å hente, sitt og gruble på det du ikke kan svare på resten av tiden. Plutselig løsner det.

"Enhver foreleser legger opp til et visst tema(oppgaveutforming) for årets eksamen, dette hintes det til i hver forelesning, for hvert tema"

Har blitt nytt fra i år at det skal bli nasjonal gitt eksamen. Alle skal jo igjennom samme pensum, men matte foreleseren på hver skole ser jo hva folk er dårlig i, og kan da legge litt mer til rette da de lager eksamen. Dette er det dessverre slutt på :(

Møt opp på alle forelesningene! Hvert fall matte og fysikk. Engelsk, norsk og samfunnsfag er nokså tørt, men man må igjennom det og.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Har selv tatt forkurs. Dersom man ikke var veldig god i realfag(jeg var midt på treet, gjorde det jeg fikk beskjed om, og ikke noe mer på vgs.(yrkesfag, men tok T1 og R1 som egne kurs)), så blir man det nå.

Tok selv Engelsk, Norsk, Samfunnsfag, Matte og Fysikk dette året. Jobbet på skolen fra 08:00 til 17:15 hver dag, toget hjem, spiste middag. 19:00 var det tid for å regne matte til 22:30, et kvarter på Tven og rett i seng. Hver dag, i helgene regnet jeg matte og fysikk fra ca. 12:00 til 16:00.

Det er bare et år, og det klarer man om man har litt viljestyrke. At jeg jobbet så hardt på forkus gav akseptable karakterer, men et meget fint springbrett når man begynte på ingeniørskolen og det som krevdes av matte og fysikk satt til fingerspissene.
Å ha Engelsk var også meget nyttig, lærte mye om akademisk skriving, det brukte jeg en masse videre og bruker det hver dag på jobb.

Tida flyr og fire år senere sitter jeg på jobb som ferdigutdannet ingeniør med eget kontor. Har jobbet et halvt år allerede til jul, det er så verdt det :mrgreen:

Takk for god innsikt i hva det innebærer :) 
Jeg er veldig klar for 6 måneder med intenst arbeid, og jeg jobber absolutt best under press.
Nå har jeg bare 6 måneders kurset med matte og fysikk, da jeg har generell studiekompetanse fra før. Så jeg slipper heldigvis å tenke på flere fag.

Jeg er flink i matte, men har aldri "likt" det. Trolig grunnet mye dårlige lærere som ikke ga noe forklaring på hva og hvorfor. "Bare gjør som vi sier".

Gratulerer så mye med det, det er mitt mål og :D

39 minutter siden, tennbrikket skrev:

Går forkurs nå, og det er hardt, men samtidig veldig morsomt. Man møter mange nye folk som er på samme oppdrag som deg selv. Jeg har ingen eksamener før sommeren, har bare "frivillige" kartleggingsprøver denne uke, matten gikk ikke så bra der, så blir endel jobbing med den i jula. Fysikk er greit og har ett fint tempo. Norsk og samfunnsfag er greit, engelsk er greit. For at jeg skal få gå opp til eksamener så må jeg bestå 5/7 matteinnleveringer, har nå klart 3 og feilet 1. Samme reglene gjelder i alle fag med innleveringerer. Bare litt forskjell på hvor mange man må bestå. Første ukene kommer til å bli vanvittig hardt i matte, de skal luke ut de useriøse så bare sett deg ned og jobb. Anbefaler på det sterkeste å finne en studiegruppe! Elles lykke til! 

Takk for god info fra deg og! Kjekt å høre at flere har gode tilbakemeldinger :) 
Gleder meg veldig og jeg har allerede handlet inn bøker og begynner på selvstudie i god tid før studiestart.
Jeg har som mål å ha generell kunnskap om det meste før jeg begynner, så jeg har et forsprang.

Regner med det blir tungt, men det går nok fort.

29 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Innleveringene, såfremt fristene ikke er korte, så må man bare begynne på de med en gang. Ting man overhodet ikke forstår i første omgang bør man la modne noen dager(uker) før man setter seg ned med det igjen. Skippertak på innleveringer funker dårlig, det lærer man heller ingenting av. Besto alle innleveringer og eksamener og leverte alle. Studeteknikk er viktig, finn ut hva som funker for deg. Studiegruppe funka ikke for meg, for mye utenomsnakk.

Jeg har alltid vært den som liker å utsette innleveringer på ungdomsskole og videregående, men nå har jeg satt meg som mål å alltid ligge så langt foran som overhodet mulig. Jeg er slik som deg, jobber best alene. Jeg føler ikke jeg får noe utbytte av gruppearbeid, med unntak av andre synsvinkler. Så om mulig gjør jeg nok mest alene og får heller bite det i meg på de obligatoriske gruppeoppgavene :)

Hadde du mye fremvisninger og slikt på ingeniør-studiet ditt? Eller var det i hovedsak bare på Bachelor-oppgaven?
Jeg er ikke veldig glad i å stå foran store mengder folk, derav studieretningen Dataingeniør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Julianv skrev:

Takk for god innsikt i hva det innebærer :) 
Jeg er veldig klar for 6 måneder med intenst arbeid, og jeg jobber absolutt best under press.
Nå har jeg bare 6 måneders kurset med matte og fysikk, da jeg har generell studiekompetanse fra før. Så jeg slipper heldigvis å tenke på flere fag.

Jeg er flink i matte, men har aldri "likt" det. Trolig grunnet mye dårlige lærere som ikke ga noe forklaring på hva og hvorfor. "Bare gjør som vi sier".

Gratulerer så mye med det, det er mitt mål og :D

Takk for god info fra deg og! Kjekt å høre at flere har gode tilbakemeldinger :) 
Gleder meg veldig og jeg har allerede handlet inn bøker og begynner på selvstudie i god tid før studiestart.
Jeg har som mål å ha generell kunnskap om det meste før jeg begynner, så jeg har et forsprang.

Regner med det blir tungt, men det går nok fort.

Jeg har alltid vært den som liker å utsette innleveringer på ungdomsskole og videregående, men nå har jeg satt meg som mål å alltid ligge så langt foran som overhodet mulig. Jeg er slik som deg, jobber best alene. Jeg føler ikke jeg får noe utbytte av gruppearbeid, med unntak av andre synsvinkler. Så om mulig gjør jeg nok mest alene og får heller bite det i meg på de obligatoriske gruppeoppgavene :)

Hadde du mye fremvisninger og slikt på ingeniør-studiet ditt? Eller var det i hovedsak bare på Bachelor-oppgaven?
Jeg er ikke veldig glad i å stå foran store mengder folk, derav studieretningen Dataingeniør :lol:

Vi har hatt mye gruppeinnleveringer i fysikk, føler ikke jeg har lært så mye av det men. Skal selv prøve å ta dataingeniør, men må først bestå dette året før jeg tenker noe videre. Har norsk tentamen i morgen, så sitter å leser på eldre tentamener samt virkemidler.  Hvis du har kjøpt Sinus forkurs matteboken og den cosnius oppgaveboken så anbefaler jeg å bytte i grunnboken. Begynte selv i oppgave boken siden vi fikk utdelt anbefalte oppgaver der hver uke. Var veldig mye vanskelig oppgaver og endte opp med å "stagnere" veldig mye og motivasjonen droppet endel. Etter jeg fikk beskjed at foreleseren å begynne med grunnboken i stedet så er motivasjonen mye større. Løsningsforslag ligger også ute på cappelen sin nettside. Samme gjelder med fysikk.

 

Har ikke hatt noe som skal presenteres foran hele klassen annet enn i norsk og samfunnsfag.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Julianv skrev:

Jeg er flink i matte, men har aldri "likt" det. Trolig grunnet mye dårlige lærere som ikke ga noe forklaring på hva og hvorfor. "Bare gjør som vi sier".

Takk for god info fra deg og! Kjekt å høre at flere har gode tilbakemeldinger :) 
Gleder meg veldig og jeg har allerede handlet inn bøker og begynner på selvstudie i god tid før studiestart.
Jeg har som mål å ha generell kunnskap om det meste før jeg begynner, så jeg har et forsprang.

Hadde du mye fremvisninger og slikt på ingeniør-studiet ditt? Eller var det i hovedsak bare på Bachelor-oppgaven?
Jeg er ikke veldig glad i å stå foran store mengder folk, derav studieretningen Dataingeniør :lol:

Det der er fordi man ikke jobber nok med matte, får man forståelsen(som man får etter å regne og regne og regne) så liker man det etterhvert ganske godt. Matte en konkret og enkelt å forholde seg til, det drar seg forøvrig til når man skal begynne å "gjette" løsninger på differensiallikninger og å benytte Newtons-metode uten å programmere og la datamaskinen eller kalkulatoren kverne noen hundre ganger for deg.


Se gjerne litt i bøkene, og bruk Youtube til å komme deg gjennom. Selvstudie ved hjelp av Sinus-boka som eneste oppslagsverk er ikke lurt. Man trenger påfyll i form av forelesning først. Ligger mye forkursmateriale der ute. Youtube hjelper deg gjennom det, og hjelper deg til å forstå. Forsprang er greit, men man blir fort tatt igjen, jeg vil anbefale å prøve å holde løpet når det begynner. Lett for at studieteknikken feiler og får det i bakhodet når du har blitt tatt igjen.

 

Fremvisninger, tja, Forkurs var full av dem. To i uka, man lærer mye, bruk muligheten.
På selve bachelorstudiet var det ofte å fremføre prosjekter man hadde gjennomført for fagansvarlige og studieleder for karaktersetting.
Fremføring var bacheloroppgaven gjennomført i en gruppe på fire personer på til sammen et kvarter, kan ikke en gang kalles en fremføring. Du får vite hvem sensoren din er, alle på studiet som er interessert følger med, alle på fakultetet hører på og kommer med spørsmål og har gjerne lest rapporten din meget grundig. En dårlig rapport og det blir en skikkelig BBQ. Har man derimot skrevet en kanon-rapport så er det bare å prate i vei. Hadde en relativt krevende reguleringsteknisk oppgave, og fikk vel bare spørsmål om hva vi synes var vanskeligst av alt vi hadde gjort. Rapporten var helt vanntett og ble skrevet riktig til alle kunstens regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte tips. 

Jeg skal så klart fortsette med å ligge frempå, det var jo det jeg skrev :) Og jeg skrev det kanskje litt feil ang matte. Jeg liker matte, men hadde ikke gnisten på videregående grunnet ubrukelig lærer. Jeg vil forstå hva jeg gjør, ikke bare gjøre det for å klare en prøve/eksamen.


Jeg vil bare begynne nå for å ha noe forståelse for hva vi skal igjennom, jeg syns det er lettere å lære når jeg har lest om/hørt om noe. Noen spesielle youtube-kanaler du vil anbefale? Får bøkene i morgen, så begynner da.

Fremvisninger er ikke et problem, jeg bare foretrekker å ikke ha det :lol: Tar til meg tipset og skal gjøre mitt beste.
Litt sosial angst til tider bare..

Nå kan ikke studiestart komme raskt nok kjenner jeg, passelig lei av min nåværende arbeidsstilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har iallefall et spennende halvår foran deg, som går fint om du er motivert. Er en norsk YouTube kanal som tar for seg r1 og r2, lærerikt å intressangt 😃

Jeg gikk dette over et år i fjor, å nå går jeg maskiningeniør ved høyskolen i Østfold. Hadde eksamen idag faktisk 😄 har obligatoriske innleveringen i matte en gang i uken, veldig fint for da blir må flink. Og slipper å utsette. Det savnet jeg på forkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder matte, så er "forkurs ingeniør" en grei streng å søke på. Ellers er det mer komplette R1 og R2-kurs. Forkurs-pensumet stopper egentlig med kalkulus; Differensiallikninger med konstante koeffesienter. Forkurs dekker deler av både R1 og R2.
Jeg vil egentlig ha fokusert på å derivere, antiderivere og integrere. Dette er verktøy man bare MÅ mestre. Problemene hoper seg opp om du ikke kan alle triksene når man kommer seg lenger opp i systemet. Delbrøksoppspalting er ikke så vanskelig, men typisk noe man brått må hente fram bakerst hjernebarken på en eksamen. Det er sjeldent brukt, men har hatt bruk for den på en eksamen, mange som ikke ante hva dem skulle gjøre.

Så kommer man i tredjeklasse og tar ekstrakurs i matte, da blir det fort dobbelt-integraler og trippel-integraler, så tenker man tilbake på forkurs da man sleit med å integrere enkle ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å høre forskjellige vinklinger og erfaringer med ingeniørstudiet! Var ferdig med bachelor graden min i sommer selv, så er i full gang med jobb her også, men gikk på energi og miljø i bygg (moderne versjon av VVS). 

Det som jeg tror er veldig gjennomgående er at grunnkunnskap i matte og fysikk er vesentlig for å komme seg gjennom, misser man noe der, og spesielt i matte blir det hardt å ta igjen det senere. Jeg er veldig skippertaksmenneske og utsetter desverre ofte ting i det lengste, men det går det også hvis man er villig til å ofre alt annet enn skole før innleveringer og eksamner og fungerer bra under press. Skal man satse på toppkarakterer og virkelig lære alt er det mye og jevnt arbeid gjennom hele skoleåret som er eneste løsning. Jeg mistet også mye av "lysten" med matte på vgs pga dårlige lærere, men den kom greit tilbake på forkurs igjen når det plutselig gikk opp noen lys her og der :) For min del er jeg utrolig glad for at jeg fant en god studiegruppe, ikke bare for å ha noen å lese med, men også for å ha noen man kan gjøre noe sosialt med ved siden av studiene.

Vi hadde vel bare 3-5 fremvisninger gjennom hele studietiden mener jeg å huske, hvor alle var på nivået som FredrikE24 beskrev bachelor fremføringen som, har man gjort en god jobb er de lekende lette og de er heller ikke spesielt lange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...