Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

her har du vell egentlig bare 3 til 4 valg avhengig av livssituasjon

1 valg er jo å kjøpe bilen cash kontant

2. valg er jo å låne penger på normalt vis og rente blir ettersom hvor mye kapital du spytter inn

3. valg blir å få bilen inn i huslånet om du har lite nok gjeld iforhold til verditakst, da får du lavest rente

4. valg er jo om du kan låne privat til lavere rente en dagens styringsrente.

mulig jeg tar helt feil, så om det finst andre/bedre muligheter så vil jeg gjerne høre !

 

personlig liker jeg helst å ha minimum 20k igjen på konto etter at alle faste utgifter er betalt iløpet av en måned, det er grisedyrt med gamle ufornuftige bmw'er. og hva er vitsen med å betale seg ihjel på bil om du ikke har råd til å bruke den ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lurt er det egentlig å ta en bil inn på boliglånet? Når boligen er såpass nedbetalt at man kan få ett rammelån så tenker jeg at dette kanskje kan være lurt å ha til andre ting enn en taps gjenstand som bil er. Det kommer jo selvsagt an på hvor nedbetalt boligen er i forhold til verdi, og hvor dyr bil det er snakk om. Men man mister jo muligheten til å kanskje pusse opp, gjøre større utbedringer på bolig, kjøpe sekundærbolig eller hytte. Jeg har i alle år spart ganske godt og lagt inn en ok egenkapital når jeg har kjøpt bil, så har jeg tatt vanlig finansiering i tillegg. Dette har frem til nå vært greit siden rentenivået har vært lavt, men jeg ser jo nå at dette kanskje ikke er det lureste lenger. Så må det jo sies at jeg finansierer kun bruksbilen (G30), den var dyr da jeg kjøpte den og jeg fikk 3,49% rente (steget til 5,55% nå). De andre bilene jeg har er kjøpt med oppsparte midler da dette er biler jeg forventer å få igjen pengene for eller selge med fortjeneste. Så dette kommer også an på hva slags bil det er snakk om å kjøpe.

Finnes vel ingen fasit her 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90Hvis du først skal låne penger til bil så er det lureste å skaffe seg best rente. Det får du som regel via rammelånet. Hvis man har planer om sekundærbolig, hytte eller massiv oppussing (ting som ikke er helt nødvendige) så må man nesten regne det inn på forhånd og vurdere om man behøver å kjøpe en "dyr" bil eller ikke, du endrer jo ikke totalbudsjettet ditt. Noe penger til uforutsette kostnader bør man nå ha uansett. I verste fall kan man alltid selge bilen og kjøpe en billigere en. Kredittrammen blir nå på ca. 5x bruttoinntekt uansett, så om man velger å ha billånet utenfor rammelån på bolig så hjelper jo ikke det om du skal låne deg opp til bolig nr. 2, etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enig med @E.C.. Hensikten må være å få den laveste renten en kan få på lånet, og da (all den tid man ikke har behov for boligverdien til nødvendige oppgraderinger) heller nedbetale det økte boliglånet på samme tid som et eventuelt billån. Da har man sikret seg et relativt rimelig billån.

Det man imidlertid skal være klar over, er at utlånsforskriften endres fra 1. juli 2023 til å inkludere andre lån med pant (bil, caravan, båt etc.) til å være en del av beregningen på fem ganger brutto inntekt. Det blir med andre ord langt vanskeligere å få skaffet seg drømmebilen om en har et boliglån fra før (hvilket har vært relativt enkelt til nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, liffi skrev:

Hva synes vi om prisene på nye i5 ? 🥲 må si jeg gikk i tankeboksen når jeg så oversikten. Kunne tenkt meg en 60 men .. 💸 spennende å se Touring utgaven når den kommer

Alt for dyrt, her syns jeg BMW bommer på det meste utenom utseende. Bilen ser rålekker ut, men det er alt for dyrt og alt for "dårlig" rent elbilmessig. Og før jeg blir sabla ned her så vil jeg presisere hvorfor jeg mener dette;

- helt OK ladefart, men hvorfor lansere en bil i 2023 med 400V pakke? Biler til halve prisen kan skimte med 800V og vesentlig raskere lading. 

- helt OK rekkevidde, men igjen, en stor 5-serie med 400-500km rekkevidde? Til over en million? Det blir nei.

Bilen er helt sikker fantastisk å kjøre, og designet satt som et skudd for meg. Men det blir for halvhjerta til en alt for høy pris. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, scoot skrev:

Alt for dyrt, her syns jeg BMW bommer på det meste utenom utseende. Bilen ser rålekker ut, men det er alt for dyrt og alt for "dårlig" rent elbilmessig. Og før jeg blir sabla ned her så vil jeg presisere hvorfor jeg mener dette;

- helt OK ladefart, men hvorfor lansere en bil i 2023 med 400V pakke? Biler til halve prisen kan skimte med 800V og vesentlig raskere lading. 

- helt OK rekkevidde, men igjen, en stor 5-serie med 400-500km rekkevidde? Til over en million? Det blir nei.

Bilen er helt sikker fantastisk å kjøre, og designet satt som et skudd for meg. Men det blir for halvhjerta til en alt for høy pris. 

Bare til info: 400V kan i teorien lade like fort som 800V, da 800V-teknologien egentlig er 2 400V-batterier satt sammen og ladestrømmen fordeles mellom disse. Det vil si, f.eks. i min Taycan lader den på maks 270kW. Det betyr før ladetap reelt 135kW maks til hvert batteri. :) Grunnen til at 800V er raskere er fordi varmen ledes på en annen måte gjennom to ledere i stedet for én og derfor ikke utvikler mye varme. 400V ville krevd mer teknologi, og ikke minst kjøling i både batteripakke/converter og ladekabelen for å levere voldsomme hastigheter som det teoretisk kan. For slik jeg skjønner det er nok egentlig 800V-teknologien rimeligere totalt sett, mens BMW kanskje har mye ren 400V-tekonologi og batterier på lager. Og samtidig: Jeg er helt enig prismessig. Det kommer vel da en i5 40xDrive med touringen som blir volummodellen neste år. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, scoot skrev:

Alt for dyrt, her syns jeg BMW bommer på det meste utenom utseende. Bilen ser rålekker ut, men det er alt for dyrt og alt for "dårlig" rent elbilmessig. Og før jeg blir sabla ned her så vil jeg presisere hvorfor jeg mener dette;

- helt OK ladefart, men hvorfor lansere en bil i 2023 med 400V pakke? Biler til halve prisen kan skimte med 800V og vesentlig raskere lading. 

- helt OK rekkevidde, men igjen, en stor 5-serie med 400-500km rekkevidde? Til over en million? Det blir nei.

Bilen er helt sikker fantastisk å kjøre, og designet satt som et skudd for meg. Men det blir for halvhjerta til en alt for høy pris. 

Helt enig, og dette er mye av problemet mitt med i5 varianten av G60. Jeg tror det er en bra bil, lets face it...det finnes ikke noen dårlige 5-serier. Men slik jeg ser det så er ikke elbil varianten den beste varianten av nye 5er, der er den liksom "just another EV". Den er ikke overbevisende nok på sine egenskaper, slik du påpeker over her. Ingen revolusjon i ladehastighet, ingen wow rekkevidde og bilen er fortsatt tung som fy. Audi teaser en ny A6 som skal gå 700 km, Mercedes har gjort mye med aerodynamikken for å få til bra rekkevidde og lavt forbruk. Jeg mener siden 2021 så fikk man Mustang Mach-e som går 610 km og koster rett over 500 000,- så dette er litt velkommen etter BMW. Jeg tror fortsatt at i G60 så er er det variantene med forbrenningsmotor som er sweetspotten i utvalget. Sånn det er nå så er G60 en helt ok elbil, men jeg tror det blir en veldig bra ladbar hybrid sammenliknet med andre hybrider. Denne får 100 km el rekkevidde, batteri i bunn av bilen og ingen kompromisser på innvendig plass kontra de rene fossilmodellene. Jeg tror også som vanlig at de håndterer den fossile delen førsteklasses, bare så synd 540i varianten med klassisk bensin rekkesekser ikke skal selges i EU. Men vi får 520i da...jippi 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, fupsaker skrev:

Bare til info: 400V kan i teorien lade like fort som 800V, da 800V-teknologien egentlig er 2 400V-batterier satt sammen og ladestrømmen fordeles mellom disse. Det vil si, f.eks. i min Taycan lader den på maks 270kW. Det betyr før ladetap reelt 135kW maks til hvert batteri. :) Grunnen til at 800V er raskere er fordi varmen ledes på en annen måte gjennom to ledere i stedet for én og derfor ikke utvikler mye varme. 400V ville krevd mer teknologi, og ikke minst kjøling i både batteripakke/converter og ladekabelen for å levere voldsomme hastigheter som det teoretisk kan. For slik jeg skjønner det er nok egentlig 800V-teknologien rimeligere totalt sett, mens BMW kanskje har mye ren 400V-tekonologi og batterier på lager. Og samtidig: Jeg er helt enig prismessig. Det kommer vel da en i5 40xDrive med touringen som blir volummodellen neste år. :) 

Fult klar over det, men ved å benytte 800V batterispenning får man dobbelt så mye kW med samme mengde strøm (ampere). Det vil si at på i5 sin 400V pakke som skal takle 200kW, så trenger du ganske nøyaktig 500A. Hadde du dytta 500A inn på et 800V batteri så hadde du fått 400kW. Ved å bruke 800V kan man dermed få samme ladehastighet med halvparten så mye strøm, ergo man kan bruke mindre kabeltverrsnitt - det utvikler mindre varme - mindre varmetap osv osv. Samtidig blir drivlinjen mer effektiv, på akkuratt samme prinsipper med mindre tap til varme. 

I Taycan sin løsning har du rett i at det blir mindre varme fordi effekten deles på to 400V batterier, men i praksis er det fordi det kan lades med lavere ampere at det blir mindre varme og ergo mindre tap. En ny i5 i dag bør ha 800V, det at 400V pakkene ligger klare handler jo utelukkende om kostnadsbesparelse - og det er for dårlig på en bil i denne prisklassen. Man kan jo godt si at en 800V pakke bare er 4stk 200V pakker koblet i serie, eller 8stk 100V for den saks skyld. Dette handler jo i bunn og grunn om hvor mange battericeller av en gitt spenning man seriekobler - og hvordan man kobler DC-tilkoblingen for å lade dem. Til syvende og sist er det pakkens kombinerte DC-spenning som blir utslagsgivende, og høyere totalspenning har maaange fordeler. 

29 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Helt enig, og dette er mye av problemet mitt med i5 varianten av G60. Jeg tror det er en bra bil, lets face it...det finnes ikke noen dårlige 5-serier. Men slik jeg ser det så er ikke elbil varianten den beste varianten av nye 5er, der er den liksom "just another EV". Den er ikke overbevisende nok på sine egenskaper, slik du påpeker over her. Ingen revolusjon i ladehastighet, ingen wow rekkevidde og bilen er fortsatt tung som fy. Audi teaser en ny A6 som skal gå 700 km, Mercedes har gjort mye med aerodynamikken for å få til bra rekkevidde og lavt forbruk. Jeg mener siden 2021 så fikk man Mustang Mach-e som går 610 km og koster rett over 500 000,- så dette er litt velkommen etter BMW. Jeg tror fortsatt at i G60 så er er det variantene med forbrenningsmotor som er sweetspotten i utvalget. Sånn det er nå så er G60 en helt ok elbil, men jeg tror det blir en veldig bra ladbar hybrid sammenliknet med andre hybrider. Denne får 100 km el rekkevidde, batteri i bunn av bilen og ingen kompromisser på innvendig plass kontra de rene fossilmodellene. Jeg tror også som vanlig at de håndterer den fossile delen førsteklasses, bare så synd 540i varianten med klassisk bensin rekkesekser ikke skal selges i EU. Men vi får 520i da...jippi 😂

Slik det ser ut nå som kommer Porsche/Audi sin nye PPE plattform ( som blant annet den nye Q6 E-tron og den nye stasjonsvogna skal bruke ) til å overgå i5 på samtlige punkt, både lading - rekkevidde og høyst sannsynlig forbruk også. Enten vi liker det eller ei er plattformen bilene bygges på en målestokk på hvor bra bilen presterer, uavhengig av hvor lekker den er og hvor god den er å kjøre. Spesielt i denne prisklassen. 

For meg virker dette som et halvhjerta forsøk. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, scoot skrev:

Fult klar over det, men ved å benytte 800V batterispenning får man dobbelt så mye kW med samme mengde strøm (ampere). Det vil si at på i5 sin 400V pakke som skal takle 200kW, så trenger du ganske nøyaktig 500A. Hadde du dytta 500A inn på et 800V batteri så hadde du fått 400kW. Ved å bruke 800V kan man dermed få samme ladehastighet med halvparten så mye strøm, ergo man kan bruke mindre kabeltverrsnitt - det utvikler mindre varme - mindre varmetap osv osv. Samtidig blir drivlinjen mer effektiv, på akkuratt samme prinsipper med mindre tap til varme. 

I Taycan sin løsning har du rett i at det blir mindre varme fordi effekten deles på to 400V batterier, men i praksis er det fordi det kan lades med lavere ampere at det blir mindre varme og ergo mindre tap. En ny i5 i dag bør ha 800V, det at 400V pakkene ligger klare handler jo utelukkende om kostnadsbesparelse - og det er for dårlig på en bil i denne prisklassen. Man kan jo godt si at en 800V pakke bare er 4stk 200V pakker koblet i serie, eller 8stk 100V for den saks skyld. Dette handler jo i bunn og grunn om hvor mange battericeller av en gitt spenning man seriekobler - og hvordan man kobler DC-tilkoblingen for å lade dem. Til syvende og sist er det pakkens kombinerte DC-spenning som blir utslagsgivende, og høyere totalspenning har maaange fordeler. 

Slik det ser ut nå som kommer Porsche/Audi sin nye PPE plattform ( som blant annet den nye Q6 E-tron og den nye stasjonsvogna skal bruke ) til å overgå i5 på samtlige punkt, både lading - rekkevidde og høyst sannsynlig forbruk også. Enten vi liker det eller ei er plattformen bilene bygges på en målestokk på hvor bra bilen presterer, uavhengig av hvor lekker den er og hvor god den er å kjøre. Spesielt i denne prisklassen. 

For meg virker dette som et halvhjerta forsøk. 

Takk for en enda tydeligere presisering. Og jeg er helt enig. Jeg venter faktisk i spenning (trommevirvel) på både Macan electric og Q6 eTron som eventuell erstatter for Taycanen. Samtidig er jeg spent på hvilke andre SUV'er BMW kunne elektrifisert med 4WD, skulle gjerne sett iX3 med dette. Samtidig synes jeg faktisk at i5 Touring kan bli spennende, men som du sier: Teknologien er for dårlig og akterutseilt. På i5 kunne de fint lagt inn 800V for å gå Audi i næringen. Spesielt mtp prisnivået på en M60...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fupsaker skrev:

Takk for en enda tydeligere presisering. Og jeg er helt enig. Jeg venter faktisk i spenning (trommevirvel) på både Macan electric og Q6 eTron som eventuell erstatter for Taycanen. Samtidig er jeg spent på hvilke andre SUV'er BMW kunne elektrifisert med 4WD, skulle gjerne sett iX3 med dette. Samtidig synes jeg faktisk at i5 Touring kan bli spennende, men som du sier: Teknologien er for dårlig og akterutseilt. På i5 kunne de fint lagt inn 800V for å gå Audi i næringen. Spesielt mtp prisnivået på en M60...

Biler på den nye PPE-plattformen gleder jeg meg også til, for min del spesielt A6 avant e-tron. Konseptbilen ser råbra ut, og hvis de leverer som lovet på rekkevidde og lading så skal i5 touring få det tøft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 km er vel ca sånn som forventet? Hadde en bil med slik rekkevidde og det fungerte fint for meg. 400V eller 800V gir vel de fleste beng i så lenge det fungerer godt nok i praksis, selv om jeg skal si meg enig at det er "kulere" å ha bedre teknologi under gulvteppet på bilen. Prisen er nå høy, men mtp. i4 og i7 så ligget den vel naturlig -ish plassert? Alt har jo blitt dyrere, 225xe var vel oppe i 750k nå. Ble ingen wow-faktor på pris som med i4 M50 da den ble lansert, men det forventet vel ingen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, E.C. skrev:

-

Jepp. Og med BMWs kjente opplysningspraksis så er det ikke tatt hardt i på rekkevidde og ytelser, kjenner jeg de rett. Vel. En annen ting er at med 800v så kreves det mye mer. Strengere krav til isolering av kretser som vil komplisere systemet og 800v vil faktisk gjøre batteriet mindre pålitelig om vi skal høre på Jonas Nøland fra NTNU. Faktisk tåler de færre ladesykluset også om vi skal høre på samme mann. Jeg er på tynn is og kan ikke dette. Men fagfolk lytter jeg til, så om noen har innvendinger på dette - peis på! 

500km faktisk rekkevidde er plenty. Ser man vekk fra forbruk og last så kan en holde 100km/t i 5 timer i strekk. Det er alt for lenge, spesielt med unger. I praksis i Norge kjører man lavere hastighet og bruker enda lengre tid. Lengste jeg kjørte i sommer var vel 4 timer uten stopp, da hadde jeg noe over 20% igjen, så 500km stemmer bra på TM3. Dopause og mat til ungene meldte seg - hæ, spise brød i bilen og pisse på flaske sa du? 🤔

Jeg liker i5, men liker i4 enda bedre og tror i4 er sweetspot idag. Men, hvilke andre modeller på markedet -idag- kan konkurrere med i5 på alle punkt? Såpestykket fra Mercedes? Ja, som eneste. Taycan er vel mer mot i4. Alle de andre kan ikke konkurrere med BMW, selv om mange tilbyr mye bil for pengene til langt rimeligere. Ingen nekter noen å bruke halve summen på en Kia EV6 GT med 800v om en vil det. Sålenge en bil lader 10-80% på ca. 30 minutt så er man kommet langt. Joda, mye vil ha mer. 🤷🏼‍♂️

Her er ladetest på i4M50 fra NAF, innafor og vel så det.

IMG_1053.thumb.jpeg.2fbbbc99d42967c7b2b6601214d324e8.jpeg
 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det skal BMW ha i det minste, de har laget en bil som ser helt lik ut uansett drivlinje…det er bra 😀 Men de virker som de har forhastet seg litt, det var viktig å komme ut først med en tysk premium stasjonsvogn som er elektrisk. 

500 km holder jo selvsagt for de fleste av oss. Men så har man alle andre faktorer som spiller inn da. Hvis en bil er oppgitt til 500 km så har du kanskje 480 på gjettometeret når bilen er fulladet..370 km når det er kaldt og godt ute. Så skal man kunne ha muligheten til å ligge i 120 km/t på motorveien. Da blir plutselig 500 km rekkevidde for knapt. Jeg tenker at jeg fint kunne levd med elbil som familiebil, men har ikke lyst til å ofre noe annet en lyd og følelse (som er fint å ha men ikke viktig i en familiebil). Jeg tenker ideelt så må man kunne kjøre tur retur Oslo Sørlandet under alle forhold uten å måtte lade. Man må kunne kjøre til Legoland uten stopp, ved å holde den vanlige Danmarks hastigheten på 130-140 km/t. Jeg vil egentlig kunne kjøre Danmark på langs uten å stoppe, jeg stoppet ALLTID i Flensburg så her kan jeg lade. Men da vil jeg ha muligheten til å kunne kjøre litt i 200+ videre nedover, og ikke stoppe før Hannover eller Bremen. Så hvis vi kan få en elbil med en reel rekkevidde på rundt 500 km så begynner det å likne på noe, da snakker vi vel fort om en oppgitt rekkevidde på ca 800 km. Det er vel dette jeg hadde ønsket at i5 skulle kunne levere, men det er jo såklart å håpe på for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på mye bra her Marius.

Det er ingen grunn til å snakke 800V ned, men heller ingen grunn til å hause det unødig opp pr idag.

Det er kommende bransjestandard.

Men en ting er hva bilen kan ta og teoretisk ladehastighet. 
For de som har kjørt elbil og ladet et par år er det relativ perifer info.
En helt annen ting er lader som er tilgjengelig, temperatur på batteri, hvordan er ladekurven, BSI osv osv.

Later til at enkelte mener at siden nye 5 serie, er en BMW/5 serie, så skal den være spydspissen i premium klassen? 

Vel dette er en ny bil, men med en utgående plattform som skal favne alle deivlinjer, det betyr ikke revolusjonerende teknikk.
Det er mer en ventepølse på NK.

La oss også se hva VW/Porsche faktisk kommer med og når de kommer. 
PPE konkurrerer med NK, la oss heller sammenlikne disse, fremfor i5 med moden teknikk og ok prestanda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...