Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Vel, jeg ser dine poeng. En Model 3 LR hadde klart Arendal-Kr.Sand-Arendal-Skien-Arendal uten stopp. Så da kommer det kanskje tydeligere frem at også en elbil fungerer godt på tur. Uavhengig av merke. Jeg skjønner godt at folk ikke vil ha noe med Musk å gjøre, han er en løs kanon på dekk. En Tesla har heller ikke tysk kvalitet og det er heller ikke det man søker ved å kjøpe en. Igjen, ta bilen for det den er. Uansett. Kanskje en i3S 120Ah hadde gjort nytten for deg? Leken, kvikk, lett og lite feil. Og et infotainmentsystem du kjenner :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Marius2002 skrev:

Vel, jeg ser dine poeng. En Model 3 LR hadde klart Arendal-Kr.Sand-Arendal-Skien-Arendal uten stopp. Så da kommer det kanskje tydeligere frem at også en elbil fungerer godt på tur. Uavhengig av merke. Jeg skjønner godt at folk ikke vil ha noe med Musk å gjøre, han er en løs kanon på dekk. En Tesla har heller ikke tysk kvalitet og det er heller ikke det man søker ved å kjøpe en. Igjen, ta bilen for det den er. Uansett. Kanskje en i3S 120Ah hadde gjort nytten for deg? Leken, kvikk, lett og lite feil. Og et infotainmentsystem du kjenner :D 

Joda, elbil fungerer til korte turer..ingen tvil om det. Men det jeg kaller tur så funker det bare ikke med dagens teknologi, og jeg tror helt ærlig at vi aldri kommer dit heller.

Hvorfor skulle jeg velge en i3S når en e-tron 50 er ca 834 ganger mer bil for litt mer penger? e-tron er en bil, en helt vanlig fin og sykt komfortabel bil. i3 er liten, horribelt støgg og bare simpel…fysj. Jeg har fått i3 som lånebil på Bavaria når mine har vært inne, den er lettkjørt og smidig…det er alt jeg har å si om den. BMW elbil kommer aldri til å bli aktuelt, til det lager konkurrentene langt bedre elbiler. Unntaket er i4 M50 og nå i5.

Nei faen, jeg vil heller ha E60 med V8er og komfortseter igjen. Noe av det bedre jeg har eid 👍 Problemet mitt er at jeg begynner å se hva annet man får for ca 360 000,-….F10 550i, F01 750i, E91 335i, F20 M135i osv….jeg blir aldri voksen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Snagg30 skrev:

Den har skinn dash, viktig å huske. Simpel men samtidig utstyrt med noe verken F97 og G30 har ;) 

Joda, men det hjelper lite når resten av interiøret er av resirkulert søppel 😅 Blir som å ha gullkraner på en utedass..

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ja, der er Fredrik vi kjenner tilbake.. :D Jeg skjønner godt hvorfor E-Tron er et alternativ som en bedagelig pendlebil, om du bare kjører 10-15 mil. Den er stille, stor, stabil og ikke minst kraftig nok. Jeg synes egentlig 50 kommer til kort på kraft, det kan være at man er skjemt bort, men man forventer liksom mer skuv i en stor SUV. Det samme mener jeg om BMW iX40, jeg ble sjokkert over hvor lat den føles(den er ikke lat altså, men det føles slik). Du må opp på E-Tron 55/iX50  for å få det som føles rett i den bilen. Likevel, masse bil for pengene idag og som jeg skrev innledningsvis kraftig nok. Tja, ingen lager elbiler som BMW og en i3 er unik i sin klasse. Den er tvers igjennom bygget rundt fokus på miljø og materialene som karbon går igjen og bilen er så og si rustfri. En skikkelig gøyal lettvekter. Jeg har forsvart i3 hundre ganger før og vil gjøre det i lang tid. Ja, en standard i3 har ymse egenskaper på motorvei, men i3S eller spacere gjør jobben :) Og de 170/184hk er gøyale hest :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å nærme seg årets oljeskift. Som regel blir denne jobben satt bort, men i år velger jeg å gjøre det selv i egen garasje. Har tidligere hatt tilgang på bukk, men i år blir det jekk og støttebukk.

Følgende spørsmål blir, hvordan er det å tappe olje fra bilen i skrå posisjon? Kommer alt ut, eller må den stå i vater? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Det begynner å nærme seg årets oljeskift. Som regel blir denne jobben satt bort, men i år velger jeg å gjøre det selv i egen garasje. Har tidligere hatt tilgang på bukk, men i år blir det jekk og støttebukk.

Følgende spørsmål blir, hvordan er det å tappe olje fra bilen i skrå posisjon? Kommer alt ut, eller må den stå i vater? 

Om bilen har tappeplugg på den ene siden ,så jekk den opp på motsatt side Hakon .

Om den er på midten og du har to støttebukker ,så kast under begge en på hver side .

Disse operasjonene her som jeg nevner har jeg gjort i alle år og funket helt fint .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, HakonLimseth skrev:

 

Følgende spørsmål blir, hvordan er det å tappe olje fra bilen i skrå posisjon? Kommer alt ut, eller må den stå i vater? 

E60n min så er jo pluggen på siden så jeg jekker alltid opp på andre siden slik at hullet heller litt. P
å F01n så er pluggen rett ned og da senker jeg jekken så bilen står sånn noge lunde i water.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Det var ikke i tankene en gang å jekke den skrått 😃

Det gjelder en M47, husker ikke hvor tappepluggen sitter, men finner nok en løsning! 👍 Eventuelt så blir det å leie verkstedplass igjennom jobben, der har vi bukk o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neglisjebart det som evt. ikke kommer ut. BMW har også forskjellige plugger, f.eks M57 i e39 peker til side og du får en stråle som går i en bue, mens M57TU i E60 er rett ned, trolig pga. at det er kun en liten serviceåpning i plastdekselet under bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg å slippe å klippe plenen som enda ikke er sådd. Noen som har erfaring med Husqvarna 305? 
 

lokal leverandør av Husqvarna her, så var innom og fikk ett tilbud på 3 klippere. Sjekket prisen opp mot prisguide/prisjakt og den er lik hva de ligger ute for. Montering skulle jeg få for 2k+kabel på alle 3 installasjonene, så syns ikke det virket som en upris heller, 1 montering avslag hvis det ble kjøp av 3 maskiner. Mangler bare subjektiv erfaring med 305, 310 og 315. Er det dritt, så hjelper det jo ikke uansett hvor godt tilbudet er.

sett at det er litt hovedkort problemer, men ser man på lanseringsdato så regner jeg med disse er ordnet opp på nyere PCB rev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

Kunne tenkt meg å slippe å klippe plenen som enda ikke er sådd. Noen som har erfaring med Husqvarna 305? 
 

lokal leverandør av Husqvarna her, så var innom og fikk ett tilbud på 3 klippere. Sjekket prisen opp mot prisguide/prisjakt og den er lik hva de ligger ute for. Montering skulle jeg få for 2k+kabel på alle 3 installasjonene, så syns ikke det virket som en upris heller, 1 montering avslag hvis det ble kjøp av 3 maskiner. Mangler bare subjektiv erfaring med 305, 310 og 315. Er det dritt, så hjelper det jo ikke uansett hvor godt tilbudet er.

sett at det er litt hovedkort problemer, men ser man på lanseringsdato så regner jeg med disse er ordnet opp på nyere PCB rev.

Har ikke direkte erfaring med 305, men har kjørt 315X (tredje sesongen nå) og 415X (andre sesong nå). Jeg gjorde begge installasjoner selv, ingen store problemer. Klipperne fungerer utmerket. Regn med litt småjusteringer av kabel utover sommeren om du legger den selv, f.eks la jeg første året kabel litt for langt opp i en skråning som førte til at klipperen trodde den var opp-ned. 415X har AIM som er nice, der kan du definere egne områder med tidsskjema, høyde osv. Kjøp koblinger på AliExpress, veldig kjekt å ha. Hvis du har Automower Connect-modulen er klipperne fullt integrerbare mot hjemmeautomasjon (Home Assistant) om du driver med sånt.

IMG_3661.png

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en Husqvarna noen år nå. Den har det vært litt påkost med for å si det mildt. Batteri, hovedkort og klippemotor. 
Nå er den vel i sin 8. sesong, så er forberedt på å finne arvtaker. Synes Segway Navimove ser lovende ut. Slipper grensekabel også.
Den er jo ganske fersk enda, så jeg har meldt meg inn i noen Facebook grupper for å følge med litt hva folk melder av problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, sluquet skrev:

Har ikke direkte erfaring med 305, men har kjørt 315X (tredje sesongen nå) og 415X (andre sesong nå). Jeg gjorde begge installasjoner selv, ingen store problemer. Klipperne fungerer utmerket. Regn med litt småjusteringer av kabel utover sommeren om du legger den selv, f.eks la jeg første året kabel litt for langt opp i en skråning som førte til at klipperen trodde den var opp-ned. 415X har AIM som er nice, der kan du definere egne områder med tidsskjema, høyde osv. Kjøp koblinger på AliExpress, veldig kjekt å ha. Hvis du har Automower Connect-modulen er klipperne fullt integrerbare mot hjemmeautomasjon (Home Assistant) om du driver med sånt.

IMG_3661.png

Takk for erfaring. Kun X modellene med automower Connect som går i HA. 305 kan ettermonteres med GPS og 4g. Koster 3k ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...