Jump to content

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, fupsaker skrev:

Jeg tror jeg gjør det i en overgangsfase med i4'n (som elektrisk entusiastbil) og etter det finne en BMW/Alpina med forbrenningsmotor etterhvert. :) 

Er jo det som er så hærlig med elbil i Norge.  Man kan ha ny og "heftig" premium bruksbil til prisen av en rav 4, og frigjøre økonomi til noe gromt som en Alpina/M modell 😁 

Så må man ha en veteranbil, da både en toseter og en med plass til kidsa, så må man ha en bil man kan bruke til skogs, og en bil til ferier med vogn osv. 

Ærlig talt trenger man faktisk ikke mer enn 6-7 biler for og klare seg🥴😬

Edited by Skulebollen

4 hours ago, Skulebollen said:

Trenger ikke god økonomi for og kjøre M bil. Men det vil vere en stor fordel og ha god kunnskap på kjøp/salg og gjøre gode handler. Og man bør vere nevenyttig og ha litt pågangsmot. Det er dyrt og vere lat ;)

Ja, jo, nei. Du må nesten definere god økonomi. Det motsatte av god økonomi er dårlig økonomi og det er vel ikke oppskriften for å kjøpe en M-bil, men heller havne på luksusfellen? Bilen er da betydelig dyrere i innkjøp enn fisemotor-utgaven (la oss si 316d), du tar på deg (mer) lån eller binder opp (mer) egenkapital. Hvor bra man kommer ut av det vet man ikke før man har solgt. Tapspotensialet er også en del større om noe går galt. Man skal gjerne ikke kjøre den på vinteren heller, så da må man ha minst to biler.

Jeg er enig i at flere kan få en M-bil til å gå rundt om det er absolutt det de vil, men det krever nok både litt grunker i kassa, kunnskap, pågangsmot, tid til overs og litt flaks (som med en del andre biler).

Mitt poeng: Er man etablert og har en gjennomsnittlig økonomi, kan man helt fint eige en M bil. Det vil kanskje gå utover feks. det årlige Reisebudsjettet, eller kanskje man må skru/ snekkere litt selv istedenfor og sette ting bort, feks. 

Man må selvsagt prioritere og eige en M bil, for og ha økonomi til det. Feks. kanskje kjøpe en 2 år gammel bruktbil istedenfor splitter ny? Eller reise en gang til syden istedenfor 3 ganger i året? 

Men det krever ikke det helt store var mitt poeng. Om man vil får man det til og lever godt med en gjennomsnittlig økonomi.

Jeg synes også det virker uendelig mye tryggere og kjøpe en M bil til 500k oppå huslånet, istedenfor og makse huslånet på hus. Det er verre og selge unna hus enn en bil. 

Forstår ikke alle som tørr makse sine lån. Slik at dagen man blir ufør/mister jobben må man selge huset

Edit 2:

Argumentet ditt ang. Innkjøpspris:

Prisdifferansen på en 316d vs en m3 er ikke nødvendigvis større på m3en ved salg igjen.. 

Edited by Skulebollen

Også er det jo det at en sånn enstusiast bil ikke behøver å koste allverden. Og er man litt lur så importerer man en bil fremfor å kjøpe i Norge, da kan man fort sitte igjen med en pen fortjeneste. Nå er det ikke noe voldsomme greier jeg har importert de siste åra, men jeg har tjent gode penger på alle sammen.

31 minutes ago, Skulebollen said:

Edit 2:

Argumentet ditt ang. Innkjøpspris:

Prisdifferansen på en 316d vs en m3 er ikke nødvendigvis større på m3en ved salg igjen.. 

Ok, her har vi 2014 316i med ca. 100k km på telleren. 160kNOK: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=229157062

og her har vi da en M3 med ca. 100k km på telleren fra 2014, 780k NOK: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=230644979

En differanse på 620k. La oss si at jeg valgte en alt for dyr M3 og en alt for billig 316i, så vi sier 500k. Pengene må enten lånes eller så binder du opp en god slump kapital og 500k i en M3 er kanskje ikke det som gir best ROI i kroner og øre, selv om bruksverdien og gleden helt sikkert er der.

Hva er det du krangler på nå?? 

Har da ALDRI nevnt noe om og eige like biler med forskjellig motorstr. Du kan eige en m3 til 200k! Og ved salg om 4 år er den vert 230k med normalt stell. Hva er da en 316 verdt?? 

For moro skyld..  ta min tidligere m3. Denne ble solgt for 1 mnd. Siden til ny eier. Den bilen har tapt seg 9000 kr på 3 år! Og da var jeg første eiger etter Bmw norge attpåtil! 

Hva har en 2018 316 tapt seg på 3 år? Mer enn 9k. 

JA man må binde opp kapital. NEI man blir ikke rik av og kjøpe og drifte en m3. JA man kan ha billigere bilhold enn M bil. 

Men dette er jo LANGT fra det som er diskutert!

@E.C. Skjerpings. 

Følte bare at det ble litt oversimplifisert basert på din egen erfaring og alt det innebærer, ikke noe mer enn det. Vi var nok enige om at en M-bil ikke trenger å være noe som er uoppnåelig for de som virkelig vil.

14 timer siden, Skulebollen skrev:

Er jo det som er så hærlig med elbil i Norge.  Man kan ha ny og "heftig" premium bruksbil til prisen av en rav 4, og frigjøre økonomi til noe gromt som en Alpina/M modell 😁 

Så må man ha en veteranbil, da både en toseter og en med plass til kidsa, så må man ha en bil man kan bruke til skogs, og en bil til ferier med vogn osv. 

Ærlig talt trenger man faktisk ikke mer enn 6-7 biler for og klare seg🥴😬

Etter at vi akkurat har kjøpt nytt hus tror jeg ikke kona lar meg frigjøre økonomi til en entusiastbil i tillegg i nærmeste fremtid. 😁

Men samtidig, drømmen om en slik bil har ligget latent altfor lenge. Og i4M50 er et foreløpig, flott kompromis. 

Så blir det alle disse andre bilene du snakker om på sikt. 😂

Bare for å fyre oppunder litt til om elbilenes fremmarsj i Norge: Over 90% av nybilsalget til private var i september elektrisk. Privat og næring sett under ett: 78%. Litt trist, men samtidig peker det veldig i retning av elektrifisering relativt raskt..

På 22.9.2021 den 9.10, fupsaker skrev:

Etter at vi akkurat har kjøpt nytt hus tror jeg ikke kona lar meg frigjøre økonomi til en entusiastbil i tillegg i nærmeste fremtid.

Høres ut som kona di bestemmer en del hos dere 😅

1 time siden, fupsaker skrev:

Bare for å fyre oppunder litt til om elbilenes fremmarsj i Norge: Over 90% av nybilsalget til private var i september elektrisk. Privat og næring sett under ett: 78%. Litt trist, men samtidig peker det veldig i retning av elektrifisering relativt raskt..

Ja dette er sterke tall, men spørsmålet er om det holder seg slik. Slippet av Model Y og Ioniq 5 bidrar nok en del, samt priskrig mellom Model 3 og Polestar. Samt at det er leverings utfordringer på hybrider og rene fossiler. Er dette på elbiler også men disse har prioritet fremfor fossile/hybrider. Så er nok også mange redd for Støre momsen som kommer på elbiler over 600 000 kr. Mange av disse dyre bilene er det i dag kortere levering på. Greit nok at det ikke utgjør kjempe summer, men for overraskende mange så er momsfritaket en stor motivasjon til å velge el fremfor kanskje en ladbar hybrid.

Hovedsakelig Model Y og 3 som drar septemberlasset, er vel registrert snart 4000 Model Y hittil i september. De har levert flere biler på en måned enn f.eks Skoda har klart å levere Enyaq i hele 2021.

Edited by scoot

Det har vel sunket inn hos flere at moderne elbil i dag er på flere områder bedre til hverdagsbruk enn dets ekvivalent med knøttliten bensin/diesel-motor. Jeg skjønner godt de som kjøper noe "kult" med fossilt eller de som har reelle behov som ikke dekkes av elbilen, men det er vel ingen som gidder å bla opp for f.eks.en 1-serie med 3 sylindret 1.5L motor og framhjulsdrift eller andre biler i denne klassen. 

21 minutes ago, E.C. said:

Det har vel sunket inn hos flere at moderne elbil i dag er på flere områder bedre til hverdagsbruk enn dets ekvivalent med knøttliten bensin/diesel-motor. Jeg skjønner godt de som kjøper noe "kult" med fossilt eller de som har reelle behov som ikke dekkes av elbilen, men det er vel ingen som gidder å bla opp for f.eks.en 1-serie med 3 sylindret 1.5L motor og framhjulsdrift eller andre biler i denne klassen. 

Helt enig. I relasjon til det siste; det er vel også derfor jeg har sett ca 5 stk 1-serier av nye typen siden den ble lansert. Og tipper et par av de er samme bil. Stort sett kjøreskolebiler de jeg har sett. Kan ikkje skjønne annet enn at den havner totalt i bakleksa når resten av markedet skriker elektrifisering i den klassen, og den bilen kun er å få med ren forbrenningsmotor.

På 16.9.2021 den 9.17, Marius2002 skrev:

:D Altså kjør på, kjøp M-bil om du vil……

Aiai kaptein 👍🏻⚠️

9F2C1DA2-F86E-49AA-B812-22CC9A57A441.thumb.jpeg.67d3ad330c46ab2a8b3b04d95592908e.jpeg

Ang over her så tror jeg vi har gjort samme valget. Bestilt elbil som dama kan pendle med også har vi bensinbil til ellers andre utflukter.