Jump to content

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Recommended Posts

Flere som blir spammet av Koed vedr Black Week? Føler de burde roe ned litt. At de har noen superstygge baklykter til E36 som det er 99% rabatt på er ikke relevant for meg. 15% rabatt på vanlige deler er ikke helt det store heller.

2 timer siden, E.C. skrev:

Flere som blir spammet av Koed vedr Black Week? Føler de burde roe ned litt. At de har noen superstygge baklykter til E36 som det er 99% rabatt på er ikke relevant for meg. 15% rabatt på vanlige deler er ikke helt det store heller.

Black friday er vel egentlig oppbrukt som konsept, all den tid vi nå snakker om en uke til to med handling, og rabatten  knapt nok er høyere enn en dag med nattåpent. Er du riktig så heldig, er TVen som var priset til kr. 15 000,- uken i forveien, nå priset til kr. 14 900,-, ned fra "veiledende" pris på kr. 20 000,-. Eller som med Koed da, som prøver å kvitte seg med søppel med 99% rabatt. :D

Det er ikke så mange ekstraordinære tilbud nei, men det er på sett og vis greit at de aller fleste rabattene blir samlet tidsmessig. Jeg har utsatt å kjøpe en del ting som jeg ikke akutt behøvde fram til denne uken og da sparer man litt kroner totalt sett.

Dessverre er det en del firmaer som hiver seg på bare for å hive seg på, uten at de egentlig har noen bra tilbud. Det er alltid noe søppel som får høyest rabatt bare så de kan skrive det opp på plakatene sine. Bilpleiekongen hadde vel -70% på noe bomullsdott til 89 spenn.

Er det blitt umulig å velge ting fra ETK hos GS uten regnummer? Valgte bil manuelt, men da får jeg opp om at jeg "må velge bil" når jeg går på en gruppe. Det er jo litt kjipt for oss som har ettermontert ting og tang å måtte sjekke hver eneste del via delenummer fra realoem. 

10 timer siden, E.C. skrev:

Er det blitt umulig å velge ting fra ETK hos GS uten regnummer? Valgte bil manuelt, men da får jeg opp om at jeg "må velge bil" når jeg går på en gruppe. Det er jo litt kjipt for oss som har ettermontert ting og tang å måtte sjekke hver eneste del via delenummer fra realoem. 

Det har muligens en sammenheng med at BMW stengte ned Newtis og ETK i fjor. Siste tilgjengelige ETK er 12/2019. Alt etter dette har blitt lukket. Antar GS har fått tillatelse til ny type ETK liggende ute, men at man ds må låse til regnr. Triste greier.

Koed har ikke det samme da, enda. Tror det heter EPC nå og ikke ETK. Jeg mener at det er å gå feil vei. En del av BMW-miljøet handler om å fikse bil selv og ved å gjemme vekk VIN-dekodere og delekataloger dytter man heller folk på rene aftermarket-butikker. Rights to repair som har vært nevnt i media noen ganger er en fin ting, men det blir dessverre bare verre og verre. Og det med VIN-dekoder der de skyldte på GDPR (mener jeg å huske). Bare tragisk, som om det er en sensetiv personopplysning å vite lakkoden og stereosystemet i bilen til noen andre.

Ser det veksles mellom både ETK og EPC (i BMW AOS står den fortsatt som ETK). I utgangspunktet betyr forkortelsene det samme, da det ene er på tysk og det andre på engelsk (Electronisch Teile Katalog vs. Electric Parts Catalog). Ellers synes jeg det er en merkelig tilnærming fra BMWs side. Ved å lukke både VIN-dekodere, delekataloger etc., sørger man i alle fall for å lukke entusiasmedelen og dermed redusert delesalg. Jeg har forstått det dithen at det har vært noe problematisk med folk som bestiller feil deler til bilen sin, men det får nå heller være på dems kappe. 

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ellers synes jeg det er en merkelig tilnærming fra BMWs side. Ved å lukke både VIN-dekodere, delekataloger etc., sørger man i alle fall for å lukke entusiasmedelen

Sett i den store sammenhengen tolker jeg det sånn at BMW gjør alt de kan for å kvitte seg med alle trofaste entusiaster av merket.

bmw-xm-concept-teaser.jpg

14 minutter siden, Kvasi skrev:

Sett i den store sammenhengen tolker jeg det sånn at BMW gjør alt de kan for å kvitte seg med alle trofaste entusiaster av merket.

bmw-xm-concept-teaser.jpg

Det har du helt rett i, så sånn sett er det jo på god vei med det de gjør. :) 

11 minutter siden, ahj skrev:

Litt rart å spørre på BMW forum, men dere har alltid gode svar å komme med :) 

Noen som har testet Porsche Taycan? Evt Cross Turismo. 

Det er vel en eller to her inne som har Taycan? Har kjørt eTron GT, deilig og rask bil, men litt vel cruiserorientert mot Porschen tenker jeg..

17 minutter siden, ahj skrev:

Litt rart å spørre på BMW forum, men dere har alltid gode svar å komme med :) 

Noen som har testet Porsche Taycan? Evt Cross Turismo. 

Prøvd begge deler. Prøvde Taycan før jeg kjøpte M4. Grei bil, men uinspirerende uten lyd - og begynner å bli dyrt. Porsche prøvde også å prakke på oss noe elektrisk da vi hadde event med jobb på Rudskogen i høst, men appellerer ikke til meg foruten at designet er relativt pent på CT.

Edited by Walkabout