Gå til innhold

bimmers.no i samarbeid med Michelin søker personer som ønsker å teste ut vinterdekk!


awt
 Share

Anbefalte innlegg

On 20.10.2016 at 0.19, Nytern skrev:

Jeg har dessuten montert splitter nye Conti viking contact 6 i dimensjon 235/45-17 på E39'en, og planlegger å sammenligne disse vs Michelin. Det interessante her er at disse to dekkene fikk lik score i fjorårets? NAF vinterdekktest. 

 

 

 

Kremt! :D

 

 

Har forøvrig opprettet en egen tråd siden jeg har en tendens til å skrive veldig mye, veldig ofte :) I går sammenlignet jeg contivikingcontact 6 opp mot Michelin-dekkene jeg tester denne vinteren.

 

 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Nytern skrev:

 

Kremt! :D

 

 

Har forøvrig opprettet en egen tråd siden jeg har en tendens til å skrive veldig mye, veldig ofte :) I går sammenlignet jeg contivikingcontact 6 opp mot Michelin-dekkene jeg tester denne vinteren.

 

 

Hadde faktisk Michelin X-Ice på BMW Style 390 originalfelger som jeg bestilte med bilen. Selv om jeg har RWD kom jeg meg frem på panseris, i dyp snø og på vått slapseføre uten problemer!

Der var dog dimmensjonen 205/50R16... så det var ikke store felgene og alt for mye gummi. Følte ikke samme kontakten med veien på de dekkene. Så er litt vanskelig å sammenligne kjørefølelsen mellom 16" og 19"... Men dekkene/mønsteret i seg selv skuffet meg aldri! Utrolig fremkommelighet. 

Så langt kan jeg si at ContiContactViking 6 er veldig gode på veien, men at forbruket er noe større enn med Michelin X-ice dekkene.

ellers er de gode på "glatta" men dette kommer nok også av at de er såpass brede. Bredere dekk er bedre på bare, glatte eller våte veier. Mens smalere dekk er bedre på snøkledde veier. Der man heller synker igjennom og får grep på underlaget under... mens de brede dekkene heller ligger oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått testhjulene fra Michelin på bilen; kun kjørt på bar vei så langt. Merker at det er en drøm å kjøre med standard dekk fremfor RunFlat dekk; all min misnøye med sporing på bilen er borte med disse hjulene. Vinteregenskaper får vi avvente til det har kommet vinter; Alt jeg kan si så langt er at de er stille og fin på bar asfalt :-)

 

2016-11-12 19.51.22.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren lar vente på seg, men har fått testa dekka på store vannmengder i dette høstværet vi har her på vestlandet. De føles trygge og gode. Merker grepet henter seg fort inn igjen hvis vannmengden ble litt vel stor. Jeg kjørte litt extra i hjulspora hvor det var mest vann for og teste max ut hvordan grepet var :P 

Ellers så stiller jeg meg enig med nevnt over, meget støysvake og komfortable dekk og kjøre med.

Ser frem til og få teste på snø og is :) 

NaReiBsh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er veldig interresert i en mulig test av michelin sitt piggdekk. Er nokian fan, men michelin sitt piggdekk virker interresant med halvparten av piggene, egen isolert pigginnfesting, og de kommer godt ut på holdbarhet. 

Michelin x ice north 3

michelin-new-x-ice-north-3-180213-nm2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til flere/andre tester om du tenkte på det.

Jeg kjøpte forøvrig nettopp X-Ice North 3 piggdekk for montering på Astraen vi har, og er litt spent på disse, spesielt siden de har langt mindre pigger enn konkurrentene. Grunnen til at jeg valgte disse istedenfor Nokian Hakkapeliitta 8 og Continental IceContact 2 (som var testvinnere hos NAF) var at de skal være en del bedre på våt asfalt, uten at det går nevneverdig utover egenskapene på snø og is, så får vi se hvor godt dette stemmer.

Er i utgangspunktet ikke noen tilhenger av piggdekk, men til det den bilen brukes til kan det være en fordel de få dagene i året en virkelig trenger det.

(om noen skulle lure, så har jeg kjøpt og betalt dekkene selv, helt uavhengig av samarbeidet mellom Michelin og bimmers.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare om det skulle komme en lignende kampanje i fremtiden, så er dette et dekk av interesse :)

Ja nettopp det du sier der er mine tanker også. Hakka 8 har 190 pigger, men north3 har 90. Det er bedre på våt asfslt enn hakka8 (noe som vi kjører på hele vinteren i haugesund), samtidig er det bedre enn et piggfritt dekk på is når det trengs. Jeg vil også anta at det er litt bedre på asfalt enn et piggfritt dekk. Og med så lite pigger, blir ikke støyen sjenerende heller. Tror dette blir mitt neste vinterdekk :)

Du får legge ut en oppdatering om de dekkene når du får testet dem litt ;)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Nytern her så har også jeg laget en egen tråd der jeg poster erfaringene med Michelin X-Ice dekkene:

Var på Alvdal i helga og tenkte jeg skulle sende en melding til Nytern som bor i min "hjembygd" Tynset, men ble dessverre ikke ledig tid til "bilfjas" :-/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 12.12.2016 at 0.50, DanielStance skrev:

Til dere som tester disse dekkene nå, ser at de har fått veldig dårlig score på grep på våt vei. Hva mener dere om det? Enig eller uenig?

Hoi! 

Tenkte la de andre svare, da jeg stortsett har vært velsignet med vinterføre. Nå har jeg dog hatt noen søroverturer, og kan egentlig ikke sette fingeren på noe negativt ift kjøring på våt vei. En opplever jo vannplaning hvis en i litt høyere fart legger seg i disse særnorske, overfylte rennene, men det skyldes vel så mye dekkbredden for min del. Sånn ellers, rent grep på våt vei? Vanskelig å eksperimentere seg frem til dette, da det fordrer hard satsing. Disse dekktesterne har jo lukkede anlegg, vi normale, dødelige må bare vente til behovet for unnamanøvre gjør seg gjeldende. ;) 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, Nytern skrev:

Hoi! 

Tenkte la de andre svare, da jeg stortsett har vært velsignet med vinterføre. Nå har jeg dog hatt noen søroverturer, og kan egentlig ikke sette fingeren på noe negativt ift kjøring på våt vei. En opplever jo vannplaning hvis en i litt høyere fart legger seg i disse særnorske, overfylte rennene, men det skyldes vel så mye dekkbredden for min del. Sånn ellers, rent grep på våt vei? Vanskelig å eksperimentere seg frem til dette, da det fordrer hard satsing. Disse dekktesterne har jo lukkede anlegg, vi normale, dødelige må bare vente til behovet for unnamanøvre gjør seg gjeldende. ;) 

Hmm ja du har vært heldig der ja.. <_< Enda ikke sett ett snøfnugg jeg!

Vi Bergensere er jo "velsignet" med regn 24/7 nesten så derfor burde jo egentlig det være viktig for meg å ha dekk med godt grep på våt vei. :P

Er dekk til 18x8 og 18x9,5 jeg skal ha, så de blir jo relativt breie. Så spørs om det er noe lurt i å gå for disse dekkene da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Nytern skrev:

Hoi! 

Tenkte la de andre svare, da jeg stortsett har vært velsignet med vinterføre. Nå har jeg dog hatt noen søroverturer, og kan egentlig ikke sette fingeren på noe negativt ift kjøring på våt vei. En opplever jo vannplaning hvis en i litt høyere fart legger seg i disse særnorske, overfylte rennene, men det skyldes vel så mye dekkbredden for min del. Sånn ellers, rent grep på våt vei? Vanskelig å eksperimentere seg frem til dette, da det fordrer hard satsing. Disse dekktesterne har jo lukkede anlegg, vi normale, dødelige må bare vente til behovet for unnamanøvre gjør seg gjeldende. ;) 

Akkurat dette med vannplaning er litt motstridende. Bredere dekk har større "renner"/"ledere" for å kave seg gjennom vann. Brede dekk skal også være bedre på isete, våte og generelt glatte veier :) så brede dekk vil jeg si er en fordel for deg som ferdes på våte veier.

Noen artikler på emnet:

Artikkel fra 2007: http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=31478

Artikkel fra 2009:

http://www.dinside.no/motor/smale-eller-brede-dekk-pa-vinteren/61935309

Artikkel fra 2014. Dog litt mer vag i uttrykket, men vektlegger forhold der Du bor :D:

http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article931064.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...