Gå til innhold

Har kjøpt i3


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, hva gjelder ved kjøp av i3, da det vel er modellen fra BMW jeg kan minst om. Vet at den kom med større rekkevidde nå nylig (September?) men siden dette blir en melk og brød bil, brukt i byen, spiller ikke det mye rolle om rekkevidden er 12 eller 20 mil. På forhånd takk for fornuftige svar!

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk evt. ut Bjørn Nyland's kanal på Youtube (søk etter i3). Han har veldig god erfaring med Tesla (burde være kjent for de fleste), men har også testet og laget filmer med i3. Jeg liker i3 og ville ikke ha vært spesielt skeptisk hvis jeg var i markedet for en liten elektrisk bil. Den er litt spesiell, men jeg liker spesielle biler... :)

https://www.youtube.com/user/bjornnyland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt den litt, og min mor får den nye modellen levert om noen uker. Synes bilen er veldig kul. Fin plass innvendig, sprek som bare det, god rekkevidde på den nye, moderne design og interiør, og relativt god pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fremdeles ekstremt irriterende man ikke kan justere "motorbrems" da den er fast. Samt at gassrespons er altfor brå i comfort modus. Må stadig ned i ECO modus for å få en kurant respons. Beltespenne festet er idiotisk langt nede i midtkonsollen. Dørhåndtak innvendig er vanskelig å få tak på, eller så holder man i den lille lommen øverst ved lukking av dør. Dører som går hver sin vei er ikke praktisk , men litt kult. Ser for meg at det er veldig upraktisk med evt passasjerer. 

Det positive er svært bra infotainment, god akserlasjon, relativt lavt støy nivå, stor front rute for utsyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen kjører i3'en fra og til jobb hverdag, ca 35 km hver vei. Lader bilen på jobben så den alltid er toppet opp :) Jeg prøver og stjele til meg bilen som ofte så muligt, utrolig gøy bil og kjøre.

Rekkevidden er mellom 130-150 km på vår/sommer/høst, og ca 100-115 km når det er rundt minus. Bruksmønsteret våres er på ca 80 km til dagen (jobb/barnehage/handling/bytur) Og vi har aldri hatt noe rekkeviddeangst, en blir så fort vandt til bruken av en elbil :) Den nye 94ah utgaven har egentlig ikke så mye lengre rekkevidde som de vil ha det til, men vil jo gi det lille extra om det er nødvending til ditt bruksmønster. Vi har ingen planer om og oppgradere, om vi hadde gjort det så hadde det vært på grunn av den nye blåfargen som er tilgjengelig nå :P 

I bruk er den genial, sitter høyt. Komfortabel og kjøre. Sykt god akselerasjon. God utsikt fremover, litt mindre god bakover men alt er en vanesak. Angående dørene så er de meget hendige egentlig, med tanke på passasjerer inn og ut av bilen. Men mindre gunstig om du parkerer for nærme noe og folk skal ut bak, litt knot :P men vanesak. Nok en god grunn til og parkere for seg selv litt lengre vekke på parkeringsplassen. Som nevnt ovenfor, moderne design både utvending og innvending er meget kjekt. Overaskene god plass innvending, jeg er en stor kar på 185cm og 100kg + og det va god plass til meg bak så lenge førersetet ikke var i rånestiling eneste :) Men vi bruker bilen med 2 stk barneseter bak, og vi får også plass til vår city elite baby jogger trillevogn i bagasjerommet. Helt perfekt bil nr2 til bruk i nærområde! 

Den føles utrolig godt satt sammen, og med lavt tyngepunkt pga. batteripakke og nær 50/50 vektfordeling på bilen så gir den meget gode Bmw kjøreegenskaper. 

Kan egentlig bare varmt anbefale bilen, lån den ett par timer og du vil være solgt tror jeg, vi prøvekjørte den i 30 min og så bestilte vi ny dagen etterpå :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har fått med meg så langt så scorer I3 utrolig bra på driftsikkerhet, vesentlig bedre enn Tesla og E-golf. Men er det snakk om ny bil eller er det snakk om ett til to år gammel bil? Jeg tenker at hvis det er snakk om ny så er det en stor fordel å ha den med oppgradert rekkevidde, ikke bare med tanke på videresalg men også den sjeldne gangen man faktisk trenger lengre rekkevidde. Ellers så er I3en romslig og har fin kjørekomfort, trekker på bakhjula og gir gode BMW kjøreegenskaper. 

En liten elbil er genialt å ha, da sparer man godBMWen for unødvendig småkjøring. Vi har selv en elbil i "bilparken" og den brukes flittig til småturer rundt i nærområdet, supert å spare BMWen for det. Men personlig så hadde jeg vært en judas og valgt E-golf fremfor I3...ja jeg hadde faktisk ikke vært i tvil en gang. Ja I3 er en genial elbil hadde det bare ikke vært for at den ser aldeles forferdelig ut. Golfen ser ut som en vanlig bil, har normale dører, har normalt bagasjerom og er billigere. Elbilen vår er en E-up (madammen skulle absolut ha den) og den er jo ikke videre elegant den heller, men det er en Volkswagen mens av BMW så forventer jeg bedre design.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde e-golf vi også, men den manglet skjel. Men så fikk vi også en god rabatt på Bavaria via en jobbavtale, fikk ikke en krone rabatt hos Møller. For oss ble i3'en 20 tusen billigere enn e-golfen, da var valget lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, codex skrev:

Vi prøvde e-golf vi også, men den manglet skjel. Men så fikk vi også en god rabatt på Bavaria via en jobbavtale, fikk ikke en krone rabatt hos Møller. For oss ble i3'en 20 tusen billigere enn e-golfen, da var valget lett :)

Takk for mange og innholdsrike svar! E golf har jeg også sett på, dette er jo en mer tradisjonell bil, men VW og rust og generell kvalitetsinntrykk i det siste - gjør at dette blir totalt uaktuelt. Dessuten syns jeg i3 er styggpen, futuristisk og spennende - og jeg er tross alt en BMW mann, så hvis BMW leverer noe i nærheten av det jeg trenger, ønsker jeg overhodet ikke å gå utenfor komfortsonen, hvertfall ikke "gå ned" som jeg vurderer en VW til å være. Har såvidt kikket på B klasse el bil også, men lite helhetlig bil, Leaf takler jeg ikke tanken på, det er måte på hvor "fornuftig" man skal være.

 Dessuten syns jeg elbil skal være en helhet og for meg betyr elbil mer enn stor rekkevidde - Tesla ser jeg på som en stilig elbil med fin rekkevidde, graver man litt dypere mtp vekt og teknikk blir jeg mindre imponert. i3 er en mye mer dedikert elbil og imponerende teknikk med sitt karbon chassi, den har dog ingen voldsom rekkevidde - men til mitt daglige bruk (3-4 mil) så spiller det ingen trille om jeg har generasjon 1 eller 2. Jeg får også storkunderabatt, så en ny bil er under vurdering, dette må sees oppimot prisen på en brukt selvsagt. Hørte min lokale BMW forhandler (Bilsalongen) hadde mellom 120 og 130 i3 i bestilling om dagen, så utvilsomt er i3 med utvidet rekkevidde meget populær. Skal se på tråden din popza :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er noe med når bilen er bygget fra bunnen og opp som en ren elbil, og ikke en konvertert fossilbil. Leaf,soul og de andre små konebilene(trillingene) blir for kjipe/kjedlige :P Så egentlig med mindre du skal ha en Tesla som blir i en helt annen klasse prismessigt og størrelse så er jo i3'en det eneste valget ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfelle noen ikke har fått med seg den ferske rekkeviddetesten av nye BMW i3 med 94 Ah-batteri. Ikke mye å rope hurra for der, altså. Men som flere er inne på, rekkevidde betyr mindre for en bybil, så om dette ikke er en deal breaker, da holder jeg en knapp på i3. Pen er den ikke, sies det. Vel, jeg liker biler som skiller seg ut, og i3 har utvilsomt et karakteristisk preg. Du forveksler ikke den med en annen. Og med rette fargekombinasjon synes jeg faktisk den grenser til litt stilig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og venter på en Fully Charged Protonic blue i3 , bare 2 uker igjen nå! :)

 Inne på Elbilforumet er det en egen gruppe for i3, der er det mye kunnskap om bilen.

http://elbilforum.no/forum/index.php/board,66.0.html

Noen har også testet langtur med 94ah utgaven og er veldig fornøyd i forhold til 60ah utgaven.

Men en i3 vil jo være mer sårbare for temperatur, vind og regn enn en bensin/diesel bil. Lufttrykk i dekk og forvarming av bil og batteri vil jo også påvirke kjørelengde, så litt mer å tenke på i starten.

Jeg synes regenereringen er genial. Kan jo kjøre med en pedal. Lettere å lære seg å håndtere gasspådrag/oppslipp en å justere på hvor mye den skal regenere? Men det er vel litt smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, codex skrev:

Vi prøvde e-golf vi også, men den manglet skjel.

Ordene "sjel" og "elbil" passer usedvanlig dårlig sammen synes jeg :P 

Det som er imponerende med I3 er jo som mange er inne på at den er bygget 100 prosent som elbil helt ifra bunnen. Det er brukt lettvekts materialer, resirkulerte materialer, natur materialer og annet som lett lar seg resirkulere. Så som miljøkonsept så er I3 helt super. Så da kan jeg nok en gang si det jeg pleier...Når BMW gjør noe så gjør dem det sikkelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...