Gå til innhold

En av Skulebollens biltråder.. Problemer med lys, i3


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

De burde egentlig fungere, men det kan være forskjell i frekvensen som sender signalene. Jeg kjøpte et sett lett brukte på Finn til F36’en som hadde stått på en F-serie bil. Var 433MHz som brukes av BMW og VW bl.a.Koblet seg rett opp, ikke originale sensorer. Sjekk opp om det kan være forskjell her mellom F80 og F11 her, men skulle i utgangspunktet ikke tro det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka ETK kjapt og delenr på TPMS fra F80 LCI er ikke å finne på F10/F11 at all. 

20200720_114457.thumb.jpg.1c3ee2e816779a9e70917dfdb4b55efe.jpg

 

Edit:

F80n og flere nyere BMW'er bruker slike TPMS sensorer

61ljWpqUzdL._AC_SL1500_.thumb.jpg.3a46f5d20ad2ec33bcc7c8a047c06f7b.jpg

F10/F11 har tydeligvis til tross for LCI modeller det eldre designet man også finner på E9x serien

66141_x800.jpg.65f2979b95213604d180c629b0777330.jpg
Edit 2: 

Det er riktig at det er sånn ventilen ser ut, men den skrues inn i en elektronisk enhet som videre derifra sender signaler (naturligvis). Slik som ETK viste det i en annen undermeny, fikk jeg inntrykket over at ventilen hadde noe innbygde greier 🤷‍♂️
TPMS.png.2d1ac77ef74274d4816a19e9a7bbbb10.png

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Skulebollen skrev:

Var helt sikker på at f11 hadde slike som på første bilde🤔 Får man opp dekktrykk osv. Med gamletypen sensorer?

Trodde jeg og for å være ærlig, først nå jeg ser at det er to forskjellige versjoner. Men ja, dekktrykk skal være mulig å få opp i Idrive med slike sensorer. 
Det er med det primitive systemet (måler gjennom ABS) at dekktrykk ikke er mulig å få opp. 

Edit: 

Ser at jeg ikke lette godt nok i ETK, da det ikke helt lå på samme sted som M3`n. Det er en modul som skrues til den avbildede ventilen, så da ser muligens TPMS sensorene like ut, men jeg har nå trykket på mange av delenummerne tilgjengelig for RDC enheten som sitter i ventilen, og M3 LCI deler ikke samme delenummer.

Kan selv sjekke her:

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=5L31-EUR-04-2015-F11N-BMW-520d&diagId=36_1524


 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du skal få opp både dekktrykk (og temperatur om du koder det inn - det har jeg, fin gimmick om ikke mer). Da har vi fått kvelt den diskusjonen, F1x sine passer ikke overens med de fleste andre BMWer. De jeg kjøpte var fra Italsensor, uoriginale, men plug and play og lignet mer på de øverste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endret litt på innleggene, da jeg så feil først. Ventilen på F1x ser like ut, i den forstand at ventilen er skrudd inn i en elektronisk dingseboms, men den sensoren har uansett ikke likt delenummer med F80 LCI. Det jeg finner veldig rart er at når man teykker på delenummeret, så dukker F82 M4 opp? Og på delenummeret til M3 lci, så får man også opp F82 M4, men ikke F1x?? 

Står jo også at det er 433 mhz, så jeg kaster inn håndkleet på dette. Det er nok en grunn til hvorfor de ikke fungerer i F11n, men jeg vet virkelig ikke hvorfor...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Skulebollen skrev:

Hmm, da er vel greieste løsning og ta ventilene fra sommerhjula jeg har nå🤔 disse var "dessverre" nye i høst så må vel slite ut dekka på originalfelgene før jeg monterer hjula fra m3en da😅

Eventuelt kode det vekk og kun ha sånn primitivt system som de eldre F1x har :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jah, hva skal man si...

Har ikke brukt M3 noe særlig i år. Ingen biltreff, ingen banedager og ingen ferieturer.. Kun småturer og ett par familieturer. Ellers går mesteparten av tiden med til hus og familie. Har også handlet meg en Rxp 300 rs vannscooter som tok di få fineværsdagene jeg har hatt fri😅

 

Siden prisene på f80 faktisk gikk opp (!) i år bestemte jeg meg for og lufte den for salg, og på under en uke ble den solgt. Uten pruting!😅 

Angrer tildels bittert.. Men trøster meg med at ny eiger virket veldig pirkete og partentlig. 

 

Nå er problemet at Bmw ikke har noen bil som i mine øyne overgår denne🙈 Så foreløpig plan er og gå over til overprisa VAG produkt.. Snuser mest på 991 gt3CS, men en 997 gt2 frister også

 

Legger ved alle bilder som ble tatt av bilen i år, som da gjenspeiler bruken.. 

Men fikk totalt rundt 12k km. Med bilen

Fantastisk bil på absolutt alle måter!

IMG_20200719_150256779_HDR.jpg

IMG_20200601_222854040.jpg

IMG_20200601_222806102.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Synd du lot M3'n gå men ser ikke ut som du går tom for biler eller motor-morro for den saks skyld :D  Overpriset VAG produkt i form av 911 frister vel de fleste, selvom det ikke er BMW.

Synd du sitter med opplevelsen av at mye går istykker på F11 for jeg sitter med en opplevelse av det stikk motsatte. Min har gått 230.000km og tidligere eier har kun byttet 2 deler i forstillingen(begge sider) og belger bak samt vanlige servicer gjennom sine 9 år og 230.000km.
Men bilen har fått lakkert opp dører pga. shadowline listene har gnisset så det begynner å ruste, samt jeg fikk lakkert bakluke her forrige uke pga. rust rundt skiltlys(vær obs der!) på garanti. 

Har du kommet noe lenger med planene til F11'n eller har de blitt satt litt på is for å bevare husfreden😅 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Carlsius Ja tror en rask 911 vil vere en grei erstatning 😎 

 

Går trått med f11😅 driver og innreder garasjen, men når flis og løftebukk er på plass så skal f11 få seg en liten strekk😁 

Har fått byttet nyrer da det var litt striper på ene. Handlet noen brukte, som er fra preface? ( Den til venstre er den "nye" )

Likte uansett bedre nyrene med mindre Chromekant så det passet fint 😅

Ellers er Eibach senk handlet inn, og blir byttet sammen med br.skiver og klosser fremme. 

 

Om noen har guide til og skifte fjærer fremme så hadde det vert topp😁 Aldri byttet fjærer på xdrive før

 

IMG_20200927_101235957.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • Skulebollen changed the title to En av Skulebollens biltråder.. Problemer med lys, i3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...