Gå til innhold

En av Skulebollens biltråder.. 740 solgt😥


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

Jekket opp bilen idag og fikk sett på bremseslanger og bremseveskebeholder, uten og se noen lekkasje der. Så bestemte meg egentlig for og sende den på verksted. Men da skal jeg sjekke ut tipset ditt! :) Er det hele dekselet langs førersiden som skal ned?

Er det e38 du er ute etter? Min kommer mest sannsynlig for salg igjen når papirer er i orden og den er momset inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M3

Har fått begynt så smått på m3en idag.. Som sagt tidligere fusket den litt når jeg hentet den, og hadde mye smelling ifra eksosen. Så tenkte dette kunne vere noe vakumrelatert. Demonterte derfor innsuget og fikk sett om der var noe galt. Slangen fra ICV ventil og oppi innsuget var begynt og nerme seg hull i, er det viktig at denne er pottetett så jeg bør bestille ny fra Bmw. Eller holder det og teipe den og satse på den holder seg som den er. ( var tett, men slitasje i bøyen ) Var også en morken vakumslanger som vil bli skiftet.

Fikk også demontert og rengjort ICV ventil. Var begynt og tette seg litt innvendig så greit og få vasket vekk så man vertfall slipper tull med dette :)

Ellers tar jeg imot tips på hva som kan gjøre til at bilen er slik, og hva annet jeg bør sjekke når jeg først har ute innsuget :)17407709_10158294382060104_16090465_o.thumb.jpg.8ffc7d87eaef13319ef35724641a2bdd.jpg

 

Har ikke så fryktelig god greie på alt som er nedi her, noen som vet hva pil 1 2 og 3 er for noe? Ser også en pil hvor vakumslangen var dårlig. Er vel tvilsomt at dette kan føre til smelling i eksos?

17407922_10158294272175104_1711096569_o.thumb.jpg.c9b2e024ecd7876d7d365707a393c754.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare deg på hva nr 1 og 3 er ihvertfall, 2 aner jeg ikke hva er 

Nr 1 er veivhusventilasjon, eller oljeutskiller om du vil, byttet denne på min nylig bare for å ha gjort det :)

Nr 3 er tps sensoren eller throttle position sensor med andre ord, er vel kjent at denne er en svakhet på disse :)

Hva fjuskingen angår, hadde jeg nok prøvd en diagnose først.

har du prøvd å kjørt deg en tur med lmm frakoblet? Bedre eller verre? 

Slanger som er morkne er vel på tide å bytte, holder nok midlertidig med en god tape, men er bare snakk om tid før slangen får ett nytt hull ett annet sted.

Endret av thomaleo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :) Reknet med 3 var TPS sensor ja.. Forstått det slik at denne likegreit kan skiftes om det ikke er blitt gjor før?  Jeg var nok litt hastig med og demontere :P Ville se hvordan ting sto til uansett, så har ikke tatt noen diagnose.

Enig i at man bør skifte slanger som er morkne, denne var ikke morken men hadde en rift i seg. Men om jeg uansett må vente på deler kan jeg likegreit bestille denne også :)

Er vel likegreit og skifte veivhusventilasjonen også når man først har demontert :) Skiftet du kun selve enheten? Eller slanger osv.?

Såg også at det var litt svetting fra servooljebeholder, som jeg har forstått er standard feil. Mulig det blir og skifte hele enheten her også, om jeg ikke får ordnet med svettingen. Må se litt nermere på det.

 

Edit: Etter litt leting i delekatalog fant jeg ut at nr. 2 må vere "Fuel tank breather valve" (delenr: 13901744150) Så rekner med denne ikke er noe poeng i og skifte..

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Takker for svar! :) Reknet med 3 var TPS sensor ja.. Forstått det slik at denne likegreit kan skiftes om det ikke er blitt gjor før?  Jeg var nok litt hastig med og demontere :P Ville se hvordan ting sto til uansett, så har ikke tatt noen diagnose.

Enig i at man bør skifte slanger som er morkne, denne var ikke morken men hadde en rift i seg. Men om jeg uansett må vente på deler kan jeg likegreit bestille denne også :)

Er vel likegreit og skifte veivhusventilasjonen også når man først har demontert :) Skiftet du kun selve enheten? Eller slanger osv.?

Såg også at det var litt svetting fra servooljebeholder, som jeg har forstått er standard feil. Mulig det blir og skifte hele enheten her også, om jeg ikke får ordnet med svettingen. Må se litt nermere på det.

 

Edit: Etter litt leting i delekatalog fant jeg ut at nr. 2 må vere "Fuel tank breather valve" (delenr: 13901744150) Så rekner med denne ikke er noe poeng i og skifte..

Har enda ikke byttet tps på min, gjør nok ikke det før den ryker

Jeg byttet oljeutskilleren i sammenheng med at tomgangsregulatoren min røyk (denne måtte byttes), byttet noen slanger rundt som var tydelig morkne eller hadde hull samtidig. :)

Svetting på servo er vel ett kjent fenomen på e36, har selv byttet beholder og alle slangene tilhørende servosystem på min. :)

Hvis du finner ut at du skal bytte alt av slanger som jeg gjorde, anbefaler jeg å bytte tetningsskivene til kobberskiver, orginalt er det noe slags stålskiver som var helt ferdig hos meg. 

Endret av thomaleo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, den er grei :) såg det var ganske heftig pris på slangene til servobeholderen vertfall så får se litt nermere på det. 

Tenkte også og skifte servooljen.. Er det nok og suge ut oljen fra beholder og fylle på ny? Eller må det noe mer hokus pokus til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør løsne slangene på tannstanga nede, så vri rattet max til hver side for å få ut alt. Ta det sammens med skivebytte som nevnt over. Anbefaler også å bytte selve tanken, det sitter ett filter der som tetter seg. 250kr på GS for org ZF. Får også repkit til pumpa på koed for 250kr

Prøvde først å "flushe" ved å bare drenere tanken for å fylle på olje, men du får bare ut en brøkdel som er i systemet. Prøvde det flere ganger, men oljen såg fortsatt forferdelig ut. Før oppstart vrir du rattet høgre/venstre 10-15 ganger, så vrir du 10-15 ganger til etter du har starta opp for å få olje i systemet.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, om der er ett filter nedi tanken så blir det ny tank da ja:) Litt usikker på om jeg helt forstår hva disse skivene er, men ser det vel raskt når jeg skrur på det. Skal en tur innom Tess imorgen og få tak i vakumslanger. Dei har vel kanskje skiver også, dere vet ikke dim på disse skivene? Er dette evt. Noe man får bestilt fra GS?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte bare sånt kit med alle typer på biltema, kjekt å ha både til sånt og oljeskift :) du bur vell kanskje litt ukkurant til for tema, men er flere som selger sånne kit. er mye banjokoblinger, så du må ha 2 per kobling. ( over og under )

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bilverkstedutstyr/Forbruksmateriell/Skive/Kobberskiver-90-stk-2000035592/

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette settet har jeg jo faktisk :-D Da får jeg se litt nermere på dette til uka.. Satser på slangene er fine så jeg slipper kjøpe disse.

Mase litt videre da, hvilken servoolje skal det på? ATF utifra hva jeg kunne se på lokket :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ATF ja, kjøpte bare på bilxtra. Husker ikke hvilken type, bare at det var overaskende billig.

men vurder det oljelokket, eg har ein teori om at de filterene plager en del med pumpehavari. Mitt såg ivertfall helt forferdelig ut kontra det nye. Var også en mye bedre filtertype mtp flow på det nye selv om det var org ZF slik som det originale og helt likt delenr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du mener selve beholderen? Denne blir bestilt fra Gs sammen med veivhus :) 250 kr så er ikke deeet så mye og stusse på :P Du har ikke en formening om hvor mye som trengs også vel? Holder med 1 liter?

Kunne virkelig tenkt meg og tatt spjeldhusene slik som du gjorde på din. Er litt irr så hadde gjort seg mye! Men det blir desverre for avansert for at jeg får det til :P

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt, eg måtte kjøpe meire ivertfall etter eg prøvde det flushe tullet. Mener det går litt over 1.

er bare å skru frahverandre, kommer alltids sammens igjen :) men sett ferrobet har sånn alurens, mulig den fungerer noe lunde likt, så ha på swissvax autobahn isteden for klarlakk etterpå.

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Skulebollen changed the title to En av Skulebollens biltråder.. 740 solgt😥

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...