Gå til innhold

En av Skulebollens biltråder.. Problemer med lys, i3


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk meg en liten skruøkt ikveld :)
Demonterte veivhusventilasjonen og såg litt på den, fant ut at det ikke var noe poeng i og skifte denne. Sprayet godt med bremserens til det var rent det som kom ut, var ikke mye smuss inni.

Fikk også skiftet til kobber ringer på bremseslanger og tømt systemet. Ringene som sto på såg forsåvidt strøkne ut men.. Så er det bare og håpe på jeg har deler før helgen :)

Bilde av ringene som sto på.

DSC_0301.thumb.JPG.243cc1162ced754d426f42072f4236ac.JPG

 

 

Over til en annen ting, oljeskift..:roll:
Denne bilen har alltid gått på Castrol TSW 10w60. Så tenkte og fortsette med dette. Men etter og ha lest litt rundtom såg jeg at det var anbefalt med 5w40. Og at 10w60 var hovedsakelig for banebiler..

Bilen blir jo brukt for det den er lagd til. Men blir jo aldri til at man kjører på landevei på samme måte som på en bane.

Så noen anbefalinger og komme med her :-)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Skulebollen skrev:

Fikk meg en liten skruøkt ikveld :)
Demonterte veivhusventilasjonen og såg litt på den, fant ut at det ikke var noe poeng i og skifte denne. Sprayet godt med bremserens til det var rent det som kom ut, var ikke mye smuss inni.

Fikk også skiftet til kobber ringer på bremseslanger og tømt systemet. Ringene som sto på såg forsåvidt strøkne ut men.. Så er det bare og håpe på jeg har deler før helgen :)

Bilde av ringene som sto på.

DSC_0301.thumb.JPG.243cc1162ced754d426f42072f4236ac.JPG

 

 

Over til en annen ting, oljeskift..:roll:
Denne bilen har alltid gått på Castrol TSW 10w60. Så tenkte og fortsette med dette. Men etter og ha lest litt rundtom såg jeg at det var anbefalt med 5w40. Og at 10w60 var hovedsakelig for banebiler..

Bilen blir jo brukt for det den er lagd til. Men blir jo aldri til at man kjører på landevei på samme måte som på en bane.

Så noen anbefalinger og komme med her :-)?

jeg for min del ang olje bruker KUN Castrol TWS 10w60, da det er denne oljen som er anbefalt til motoren :) og dette har jeg planer om å fortsette med, er ikke akkurat slik at min blir brukt på vinteren eller i minus grader, hvis det hadde vært tilfelle kunne det kansje vært aktuelt med 5w40 muligens??

men har ikke hørt noe om anbefalinger om å bruke 5w40, du har ikke vært å sett på anbefalinger til s52 motoren (usa m3)??

hvis du vil ha tws oljen billigere enn hva gs eller bmw selger den for så har du ei mulighet her :)http://www.billigbilpleie.no/pi/Castrol-Edge-Pro-TWS-Motorsport-10W60-12-x-1-ltr_2641538_146142.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og ha lest side opp og side ned nå ser jeg at mesteparten anbefaler 5w40. Og at motor får en penere gange med 5w40 da 10w60 er i tykkeste laget ved normal kjøring. Castrol TSW har aldri vert anbefalt til s50 såvidt jeg har lest..feks.:http://forums.m3cutters.co.uk/showthread.php?t=171868 

Tsw ble først anbefalt til s54 motoren. 

Uansett hvilken oljekonfigurator jeg sjekker kommer det aldri opp 10w60, ikke engang Castrol anbefaler den oljen. Jeg har derfor valgt og prøve Fuchs 5w40 etter anbefalinger fra engelsk m3 forum. Så skal jeg se om jeg hører noe forskjell, man kan høre en svaak raslelyd nå. ( helt normalt ifølge folk med erfaring fra s50b32 :) selvom bilen ikke blir brukt vinter er det jo mye lave temperaturer vår og høst, i tillegg til at bilen aldri blir kjørt hardt over lengre tid. 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Skulebollen skrev:

Etter og ha lest side opp og side ned nå ser jeg at mesteparten anbefaler 5w40. Og at motor får en penere gange med 5w40 da 10w60 er i tykkeste laget ved normal kjøring. Castrol TSW har aldri vert anbefalt til s50 såvidt jeg har lest..feks.:http://forums.m3cutters.co.uk/showthread.php?t=171868 

Tsw ble først anbefalt til s54 motoren. 

Uansett hvilken oljekonfigurator jeg sjekker kommer det aldri opp 10w60, ikke engang Castrol anbefaler den oljen. Jeg har derfor valgt og prøve Fuchs 5w40 etter anbefalinger fra engelsk m3 forum. Så skal jeg se om jeg hører noe forskjell, man kan høre en svaak raslelyd nå. ( helt normalt ifølge folk med erfaring fra s50b32 :) selvom bilen ikke blir brukt vinter er det jo mye lave temperaturer vår og høst, i tillegg til at bilen aldri blir kjørt hardt over lengre tid. 

mulig det ligger noe i det, har fått det for meg at tws oljen skal være toppen av kaka når der kommer til M motorer

gs bildeler anbefaler tws oljen ihvertfall! :roll::oops:

sliter ikke med noe form for ulyder på motoren på min med denne oljen verken på kald eller varm motor, laveste jeg har prøvd når det kommer til temp så er det vel noe rundt 5-10 grader, fortsatt ingen rare lyder. men det er absolutt mulig som du sier at det er en minst like god olje som tws (kansje bedre):) 

er jo også greit kunne være sikker på at oljen er tykk nok når man finner ut at man skal leke seg med høyre foten over lengre tid :) 

er ihvertfall spent på tilbakemeldingen når du prøver 5w40! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

530d

Da har jeg fått skrudd litt på stv.a.. Tok bilen oppå bukker for å prøve og finne bremseveskelekkasjen. Men har ikke funnet den, blir sett på verksted i slutten av uka forhåpentligvis.

Men oppdaget attpåtil en kjøleveskelekkasje mens bilen bare sto der, så tenkte og feilsøke dette, og i samme slengen endelig få skiftet varmeveksler til automatkassen.

Kom også over litt rust under bilen når jeg såg etter bremserørene så har fått fjernet dette også

Nyvasket og sett oppå bukker. Skjønner ikke hva som feiler mobilkameraet, Elendig(!) kvalitet.. :stupid:

DSC_0317.thumb.JPG.5b0d8d2bafbcd8a02f4fc238c66f7628.JPG

 

Først litt bilder av rustfjerning.. Var litt overflaterust på begge sider av bilen under plastdekslene

DSC_0313.thumb.JPG.59fbbb9e932c05c7ab2b0c45ec3c3b98.JPG

Ferdig slipt

DSC_0316.thumb.JPG.9085102b35a1553b9c61827aba7c849f.JPG

Første av to strøk med Corroless rustfjerner. Så rekner jeg med det blir noe sort hammerite oppå igjen ett par strøk imorgen.

DSC_0325.thumb.JPG.915568d5f9a55e26891b6c7266439faa.JPG

 

Så over til jobben med skifte av varmeveksler.. Dette var en skjikkelig drittjobb hvor man helst bør ha små hender. Var så vanskelig og komme til skruen som holdt oljeslangene at jeg tror det må vere det verste jeg har skiftet på bilen, og jeg har skiftet det meste nå etterhvert :P

Ny Hella varmeveksler

DSC_0310.thumb.JPG.fc738bc70f5110f51c6ec69269f8a5d9.JPG

 

Gamle på vei ut, tappet av kjølevesken og brukte den oppigjen siden den nettopp har vert skiftet i forbindelse med termostatskifte

DSC_0309.thumb.JPG.64d80d5fb2190652f5de7369294a43e2.JPG

Og etter noe jævlig med knoting. Ny på plass :P Har vert noe oljelekkasje under bilen en gang så ser ikke særlig pent ut under der men.

DSC_0311.thumb.JPG.c8c5135d1c6fb5d603091d292523cfa9.JPG

 

Kjøleveskelekkasjen er der dog fortsatt.. Klarer ikke og se hvor den kommer fra, men drypper fra over varmeveksler. Drypper også bare en gang i blant. Så vet ikke helt hva jeg skal gjøre her.. Etter tips fra Dieseltråden vet jeg det er en pakning lenger oppe på motor som kan lekke, men såg tørt og fint ut rundt denne også.. Frykter jeg må av med innsug for og få sett grundig..

Alt i alt ganske drittlei denne bilen :P Har vert noe feil med den jevnt og trutt siden dag 1..:x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står på det er sikkert og visst.

Hvertfall ingemting å si på bilparken heller nå :).

Angående olje på M3en ville jeg jo tro at med den kjøringen som tilsvarer vanlig ,må da 5x40 være perfekt .

Har selv lest og hørt at M motorene skal ha tjukkere olje men det må vel da være til hardere bruk.

E61:

Levner ingen tvil om at du passer på denne og ja jeg skal være enig,det er en dritt å skru på .Alt er trangt og ille.

Bare det å bytte pærer er jo vanskelig :).

Kjedelig hvis du har hatt mye tull med den ,for det er en ålldeles deilig bil  når ting funker .

Kan jeg spørre om en ting,den vekslerern,ble den byttet for å få mer temp på motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord @sveigis

Er som @Otis sier, en termostat på varmeveksler.

 

Ja kan jo oppdatere med at bilen er nedpå hjula og kjørt til verksted for og få skiftet bremserør. :)

Meeen, ny varmeveksler på plass.. Har nå skiftet hovedtermostat, varmeveksler og fjernet egr med egr pro kit. Alså brukt over 5000 på termostater(!)

Fant frem hemmelig meny og fikk opp kjøletemp.. Bilen ligger fortsatt på ca. 70 grader! Hvordan kan dette ha seg? 

Ganske frustrerende og ha brukt såpass med penger og plage ved skruing uten noen nevneverdig forskjell.. Denne bilen har vertfall fått så mye nytt etterhvert at den kan ikke selges på en goood stund :P

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

730d

Har endelig fått momset bilen så den er klar for å vises til BT. Men grunnet husbygging skulle den vert solgt snarest.. Så selges ferdig momset og klar for vising hos BT med ett par småfeil.. Bl.a steinsprut i frontrute og ruteheis høgre bak må fikses.

Selges til rundt 50-60. Om jeg ikke får dette blir den skiltet og solgt/beholdt

Mye bra utstyr på bilen, men har desverre ikke utstyrsliste og er bortreist på jobb. Bilen går meget bra! Sort taktrekk, sort skinn, contourstoler, m ratt osv.

Send PM ved seriøs interesse :)

48_490763338.jpg.86276499f5b5473d0473169b3f157b12.jpg

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdatere litt her da..

730d

Har fått lagt om til sommerhjul på denne og laget finn annonse til den nå. Blir for dumt og sitte med denne og nå som det blir husbygging så satser på denne forsvinner etterhvert.. Sjekket utstyrsliste og såg det var en original M sport bil, så litt int. burde den da vere. Ekstremt god bil er det vertfall uten tvil. Legger ved finn annonse: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94334317&fks=94334317

 

320d

Denne blir brukt daglig og pendle med av fruen. Men har kommet mere og mere frieksos i det siste, fikk sjekket det opp idag. Var ganske enkelt og se feilen :P

17887564_1653339574680658_932137735_o.thumb.jpg.0ab56e05e19b343c8cebc5d47e62284d.jpg

 

Downpipe har knekt av rett etter turbo. Så ønsker og kjøpe en brukt slik om noen har? Enten tuningdel uten kat. eller originaldel, gjerne relativt raskt og til en fornuftig penge. :) Har også div. andre deler jeg trenger til bilen. Som bakfjærer feks.

 

530d

Fikk skiftet bremserør over bakaksling og ett stykke fremover. Ble en relativt kostbar affære men greit og ha i orden ivertfall :) Ellers blir også denne bilen brukt daglig. Blir sommerhjul nå når jeg kommer hjem fra jobb neste gang, service og vårshine med voksing osv. etterhvert

M3

Dette er den bilen som absolutt plager meg mest! Har fått sammen bilen igjen. Med nye slanger der det var morket og ny servolje beholder og olje. Gikk på rett under 1 liter.

Men den smeller fortsatt i eksosen når den henger på gir/ trykker inn clutchen for og gire.

Har spurt på div. engelske forum om tips utifra feilkoder men er ikke så mye konkrete svar og få.

Har også laget ett innlegg på bimmers:

Tar imot alt av tips her! Og om noen har brukte lambdasonder så er jeg int. i og låne/kjøpe disse for og se om det kan utbedre feilen.

Venter også fortsatt på olje fra Motoroljer.no
Dette har snart gått 1 mnd. så blir ikke brukt dem flere ganger.

 

Ble en knotete update dette. Men mye og henge fingrene i :P

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Liten oppdatering igjen da nå som jeg er kommet hjem fra jobb..

M3:

Etter litt hjelp fra engelske forum prøvde jeg og koble ut Secondary Air Pump. Dette er en pumpe som blåser luft inni katalysator første minuttet etter at man starter bilen, når motor er kald. For og forhindre avgasser. Denne har da sannsynligvis låst seg så den har blåst inn luft konstant, som igjen har skapt feilkoder på lambda osv. osv. Så når denne er koblet ut fungerer bilen som den skal igjen! :D Så da blir det endelig oljeskift og EU til uken. Og forhåpentligvis Bmwccn treff 1 mai. i Ålesund

 

530d:

Drittbil jeg er begynt og bli fryktelig lei av! Landet på Flesland ( 250km hjemmefra ) og der var selvfølgelig luftfjæringen låst seg! Fungerte fint når jeg parkerte bilen. Så da ble det en mildt sagt jævlig tur hjem uten fjæring bak. Noe som sikkert ikke gjorde bilen spesielt godt, men hadde da ikke noe valg. Forrige tur jeg var i Bergen var jo da det gikk hull på ett bremserør, så jeg måtte kjøre hjem med kun nødsystemet til bremsene. Så denne bilen har skuffet meg mye i det siste :P Og det er stortsett Alltid noe galt. Noe som igjen fører til at jeg ikke føler for og koste på den "artige" ting som coilovers osv. med det første. Hele budsjettet går jo på slitedeler :P

Har demontert luftkompressor, prøvde og sette strøm på og fikk bare ett klikk, så rekner med det er denne som har tatt kveld. Så luftkompressor til e61 ønskes kjøpt snarest! Tar imot tips

 

Kommer en bildeupdate iløpet av uken!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Skulebollen changed the title to En av Skulebollens biltråder.. Problemer med lys, i3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...