Gå til innhold

Min e61 (solgt)


 Share

Anbefalte innlegg

20 timer siden, sveigis skrev:

Fint vintermotiv av denne .:).

Lurer på en ting ,er det sånn at den trekker mer bak og noe på fremhjulene ,eller rimelig likt ?

Ps liker så godt original looken på denne .

Den er i utgangspunktet en bakhjulstrekker kun med en aktuator som legger inn fremhjula ved behov. Og med behov menes så fort at du aldri får sjangs til hjulspinn bak før den kobler inn. Så sånn sett er det en konstant 4x4 sett litt skrått på det 😛

Når fremhjula kobles inn er det etter hva jeg forstår opptil 50% av kreftene til framhjulene ifølge bmw. Men siden det ikke er en viskokobling her, har jeg vanskelig for å tro det er så variabelt. Det er en clutchpakke av/ eller på. F.eks 25% til framhjula ville medført sluring og varmgang i clutchpakken. Den føles veldig 50/50 som en subaru eller quattro. Så at bmw opererer med 60/40 i sin beskrivelse av xdrive må jeg forske mer på. For meg er det bakhjulstrekk under vanlig kjøring, mens det blir 50/50 under pådrag eller andre faktorer.

Det som er bra er at den kobler ut framhjula hvis den oppdager understyring. Så den blir aldri oppfattet som understyrt. Men noe variabel i oppførselen er den nok. Og sånn sett er kanskje et konstant oppsett ala torsen senterdiff i quattro et mer forutsigbart opsett hvertfall med tanke på isbanekjøring og slikt :)

Flott du liker den :) er så mange msport ute å går at det kan nesten bli litt fint med standard også.

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største negative opplevelsen etter e61 ble kjøpt, var det høye forbruket. Visste jo at en 3 liter brukte mer enn en 2 liter, men en periode fikk vi den ikke under 0.9.

Siste halvannen uke har dette snudd, uten at det ligger noen forklaring på det. Nå er den nesten usannsynlig lav andre veien igjen... dagens 26 mil etappe viser 0.51 mens totalforbruket viser 0.6. I en bil på nesten 1900kg og 4x4... ;)

I og med at jeg ikke har utstyr til å foreta livedata, så er det eneste jeg kommer på, en LMM som kommer og går litt.  Men kan ikke klage så lenge det er slik som nå :):

 

20181120_235417.jpg

20181120_235429.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett sånt forbruk kan man virkelig ikke klage på. Imponerende med sånne tall på en så flott kjøremaskin :). Jeg sliter med vanvittig høyt på E46 320d om dagen. Der går det i 0.8-0.9 og LMM er målt ok på live data 😕 satser på en vakuumlekkasje en plass, har nesten null effekt før 3k rpm, så er noe som ikke stemmer en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, gratulerer med en veldig fin bil! Ser ut som du har fått tak i et bra eksemplar av en E61. 1 eier i 11 år er en stor fordel når han har tatt vare på bilen :) Logic 7 musikkanlegget er bare å nyte, for det spiller bra!

Angående drivstoff forbruk så kom jeg aldri under 0.85 på min tidligere 530d E61, mens etter jeg byttet termostat og bilen fikk riktig driftstemperatur gikk forbruket ned med 0.1 l/mil. Så anbefaler å sjekke om du når driftstemperatur på kjølevannet, da M57 motorene har endel tull med termostatene. :)
Hvorfor den plutselig går helt ned på 0.5 l/mil forstår jeg dog ikke, med mindre du har kjørt mye nedoverbakke eller i sterk medvind.

Etter det jeg ser, så har du ikke panorama soltak. Dermed trenger du ikke stresse med de lekkasje problemene det gir, som er en fordel ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carlsius skrev:

 

 

Takker så mye :)

ja det spiller bra! Eneste jeg savner er spotifyliste inne i skjermen, istedenfor aux ledning. Men det blir for kostbart ;)

har vært inne i den hemmelige menyen og der ligger kjølevannet steady på 87-90 grader. 0.85 er nok mer realistisk, så hvorfor den dropper plutselig vet jeg ikke... turene har vært i 70 soner på vestlandet opp og ned til Odda. Ingen flate veier av betydning sammenlignet med e18 hvertfall 😛

Ja det som er litt artig er når man får snakke med han som specca denne ny, og begunnelsen på hvorfor. Det er ikke få ganger man lurer på "men hvorfor i all verden valgte han det men ikke det?" Når man kikker på finn. Her på denne bilen var fokuset 3 liter, 4x4, manuell, komfortseter og største anlegget. Alt annet kom som bonus. Det var to kriterier slik jeg forsto det: 1; utstyr som omfavner føreren og ivaretar kjøregleden. 2; bevisst velge bort utstyr som øker vekta og som potensielt kan bli en kostnad ved reparasjon etter noen år. Bilen var tatt ut for å gå med samme eier lenge.

derfor finner man IKKE utstyr som adaptiv drive, active steering, el.bakluke, softclose, keyless, automat, soltak eller cc stop n' go. navi ble også utelatt da man har like gode apper på mobilen i tillegg til at man på den tiden måtte betale dyre kartoppgraderinger.

Den har derimot utstyr som headup, adaptive lys, hengerfeste og laminerte ruter :)

Så bilen har ikke msport, automat, soltak eller stor navi. Hvordan får man i det hele tatt solgt noe slikt? Jo man må finne rette kjøperen. Og bortsett fra fargen er den akkurat som jeg skulle bestilt den selv :) minst mulig som kan gå galt. Man sitter isolert i gode seter med bra musikkanlegg i ett med den manuelt girte 3 literen. Thats it :D

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, tennbrikket skrev:

Ett sånt forbruk kan man virkelig ikke klage på. Imponerende med sånne tall på en så flott kjøremaskin :). Jeg sliter med vanvittig høyt på E46 320d om dagen. Der går det i 0.8-0.9 og LMM er målt ok på live data 😕 satser på en vakuumlekkasje en plass, har nesten null effekt før 3k rpm, så er noe som ikke stemmer en plass.

0.9 på en m47 er mye ja. Er det vakumstyrt klokke på turboen på disse? Kunne nesten høres ut som en vakuumlekkasje som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evopower skrev:

0.9 på en m47 er mye ja. Er det vakumstyrt klokke på turboen på disse? Kunne nesten høres ut som en vakuumlekkasje som du sier.

Uten at jeg skal si for sikkert så mener jeg det, har hvert fall hørt noe lignende  Har kun gått over vakuumslangene som er lett synlige samt kryssbyttet pressure converter til turbo. Resten får verksted gå over 3 desember. Får håpe de finner feilen fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E61 fikk seg i dag litt tlc :)

Ny olje på transferkassa Xdrive utført på verksted, ilag med adapsjon av aktuatoren. Olja som ble tappet av, var fin. Ofte er denne olja mørk. Sikkert lettere for å bli mørk på de bilene med kjededrift i kassa (x3, x5) Visste lite om tidligere service på xdrive, så akkurat dette ville jeg ha på stell. Moro å vite at 4x4 systemet er klart for vinteren :) 

videre byttet jeg luftfilter og kupefilter. Glemte å bestille veivhusfilter, så dette blir byttet snart ilag med oljeskift.

bilen sier at klossene fremme har bare 1700km igjen, så her blir det nytt til våren. 

 

20181119_193441.jpg

20181119_200850.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fått leveranse i posten:

 

20181204_211003.jpg

 

 

Gamle rattet, et av de minst vellykkede fra bmw ever.

20181204_212144.jpg

 

 

Nye rattet på plass :) bolt on da rattet kom fra lci.

20181204_213842.jpg

 

 

Trengte rengjøring

20181204_215200.jpg

 

 

 

Samtidig kom også speil til bilen. Med sensor for automatiske fjernlys. Blir et prosjekt litt senere.

20181204_220123.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Evopower changed the title to Min e61 (solgt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...