Gå til innhold

Min e61 (solgt)


 Share

Anbefalte innlegg

Kan også legge til at når jeg gikk fra Vredestein Ultrac Vorti til PS4S så merket jeg at det singlet mye mer i hjulbuene/inni hjulhusene da gummien er mye mer sticky. Ser bare når den stod parkert så var det langt mer gruskorn som hadde festet seg på gummien kontra andre dekk jeg har hatt. Som @StigJ sier - om ikke pris har noe å si ville jeg prøvd meg på PS4S - tror ikke du blir skuffet. Og dekksidene er lekre og merkbart "fetere"/tjukkere enn Vredesteindekket jeg hadde - altså at på tross av samme dimensjon så var dekket merkbart bredere, noe som gjør at dekkveggen ser noe høyere og litt større ut, samt at felgbeskyttelseskanten på dekket beskytter felgen mye bedre.

PS: Lekre felger du har fått deg, de er et relativt sjeldent syn! 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Daniel. skrev:

Hørt mye positivt om FK510 :)

FK510 er et stort sprang opp i forhold til FK453. FK510 er ca lik på støy og grep (dvs absolutt bra nok), men føles mer presis, og de sporer også mindre. Videre er de langt mer slitesterke. Jeg har kjørt begge deler i samme dimensjon, på samme bilen. FK510 er mye dekk for pengene.

Michelin PS/PSS synes jeg støyer de gangene jeg sitter i en bil med slike, men jeg har aldri hatt det på mine egne biler. Koster mer også. Supre dekk på alle andre områder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, danskiii skrev:

Kan anbefale Hankook Ventus s1 evo3 dekk! Upåklagelig grep på tørt og vått og veldig greie støytall.

S1 evo serien er vel de eneste som kan matche ps4s på design av dekksiden. Og til 1000 kr mindre pr dekk :) et fint allroundekk absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Evopower skrev:

S1 evo serien er vel de eneste som kan matche ps4s på design av dekksiden. Og til 1000 kr mindre pr dekk :) et fint allroundekk absolutt.

Enig!

Optimalt ville vært slike dekk og kjøpt mine felger, daaaaa vet du, daaa hadde det vært saker da ;) hahaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens "dekkdebatten" pågår har jeg fått skiftet olje på bakdiff, girkasse og motor i dag :)

 

Kjørt 14.000km siden sist oljeskift på motor, rett å slett glemt det ut. Så en liten overskridelse fra det vanlige 10.000km intervallet der altså..

20200220_193822.thumb.jpg.450e57ccf1a3a03b8901342a9edf2baa.jpg 

Castrol 5w40 c3 var på tilbud så da ble det det. Opp fra 30 til 40 viskositet går vel fint?

20200220_180824.thumb.jpg.981f531bdbe457884c79395b9607b34d.jpg

 

Nytt oljefilter

20200220_175705.thumb.jpg.d7488d1076c36df6f6173ea466e567f9.jpg

 

Nytt luftfilter og oljeskift på bakdiffen fikk jeg ikke bilde av. Bakdiffen er trøbøete å få sugd ren, fikk ikke alt. Men fylte på masse med ny 75w90 olje. Det var uansett lurt å sjekke, for her manglet det litt olje :)

 

Girkassen på denne har jo Lt3 olje, som etter litt googling viser seg å være en atf olje. Hovedgrunnen til at man gikk fra lt2 til lt3, var tynnere olje, mindre drivverkstap og lavere forbrukstall. Slikt er jeg imot, og søkte etter noe litt tykkere for bedre beskyttelse, som samtidig er godkjent som erstatning for lt3 oljen. Bildet under viser at bmw sin lt3 olje har viskositet på 6.1. Redline d6 er direkte erstatning til denne oljen og har visko 6.4. Jeg fikk bare tak i D4 som også er godkjent som erstatningsolje (bare ikke av bmw som skal opprettholde utslippstallene) d4 har viskositet 7.5 og er derfor passe tykk. Den er uansett lettere enn de typiske giroljene. Et fint kompromiss :) redline mtl ble også kjøpt inn som en liten blanding. Fylte på 2 flasker d4 og halv flaske mtl før det rant ut hullet. Dette skal ifølge nettet være en fin blanding dersom man ønsker mer beskyttelse men samtidig ikke ødelegger kassa med for høye viskositetstall. Har brukt en lignende kombo på m3 banebilen med fint resultat og det blir vel snart 600nm på denne her, så da må det være på stell :)

1474401396_Screenshot_20200218-000950_SamsungInternet.thumb.jpg.50e9670f7e6a9d7a09a46248818cbd25.jpg

 

Bilde under; Tappet av den gamle olja som du ser til venstre på papiret. Den røde er d4 og oppe til høyre er mtl olja. Ser at det jeg tappet av ser identisk ut med mtl, så med tanke på at det skal være atf olje som standard, er det blitt byttet på denne før? Eller finnes det atf olje uten fargetilsetning?

20200220_171533.thumb.jpg.3f1d3a61e64a242caabafa9ac8211539.jpg

 

Uansett olja som ble tappet av var gullfin og ingen spon på tappepluggen. Her står de nye heltene klare:

20200220_171359.thumb.jpg.cd4a2da437d97dac4b1ac5cdc07fac20.jpg

 

Oljeskift gikk som en lek med biltema olkeskiftpumpe. Eneste er at det er veldig stive slanger på den. Kommer til å bytte disse ut med noe fra Tess.

20200220_172811.thumb.jpg.1f5c90803b1e1de21e2722dfd184e9aa.jpg

 

Til slutt 1 stk nyvasket bil, testet med alt av oljer nytt. Ingen stor forskjell. Girene virker helt like. Dvs veldig gode i fart, men 1.gir og revers er vanskelige. Men skal se etter hvert som kassa får gått seg til litt :)

20200220_203720.thumb.jpg.6b3cc57c3822f1351fa257dd08dd494d.jpg

 

Da er vårservicen tatt allerede :)

neste på agendaen er som kjent sommerdekk. Ellers i år håper jeg på å få byttet framdemperne. Utenom det, ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2020 den 21.26, Evopower skrev:

Bilen har imponert med sin driftsikkerhet. Får begynne å kalle den Corolla 530xd bare for å jinxe det hele 😂

 

Da vettu, skulle første feilen komme. Bilen starter ikke lengre! Kjørte til fjells, mindre og mindre strøm på turen til startmotoren, selv om den lader helt ok. Så til slutt var det null reaksjon på startmotoren, men alt annet fungerer bra. Triller den i gang. Hva kan være feilen? Ingen feilmldinger 🤔

20200221_120426.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minnet meg nøyaktig om det som skjedde på min e61.

Starter var synder her .😀

Byttet den men startet fremdeles ikke .

Da hadde startsperren koplet inn så måtte opp til Bavaria og få koplet bort den.

Etter det problemfri bil 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder også en knapp på startmotor, opplevde det samme på min M57 da den trakk mer og mer strøm og til slutt måtte jeg trekke 35mm2 startkabler fra batteriet i bagasjerom til startpunkt i motorom så da ble det sammen med de originale kablene veldig heftig kvadrat typ 55-60mm2+ for å få startmotor til å dra rundt.  Det ordna seg når den ble skifta.

Den sugepumpa fra Biltema er hendig sak, jeg brukte den til å suge ut servoolja da jeg bytta den. Jeg klarte meg med ganske korte slanger til mitt bruk men de er altfor stive ja. 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Daniel. skrev:

Startmotor som er defekt eller på vei til å bli defekt da? Ikke akkurat en ukjent ting på M57 (eller biler generelt forsåvidt).

Eventuelt jording fra karosseri til motor?

Jordingen fra motor til karosseri ser ganske ok ut. Klart den er litt grønn og eiret men har sett værre :)

 

1 time siden, sveigis skrev:

Dette minnet meg nøyaktig om det som skjedde på min e61.

Starter var synder her .😀

Byttet den men startet fremdeles ikke .

Da hadde startsperren koplet inn så måtte opp til Bavaria og få koplet bort den.

Etter det problemfri bil 😀

 

Får håpe det ikke er startsperren her da? Liker ikke å gå til bavaria 😅 Men om startsperren slo inn så skulle jeg vel ikke klart å trille den igang heller? 

1 time siden, Hpi skrev:

Jeg holder også en knapp på startmotor, opplevde det samme på min M57 da den trakk mer og mer strøm og til slutt måtte jeg trekke 35mm2 startkabler fra batteriet i bagasjerom til startpunkt i motorom så da ble det sammen med de originale kablene veldig heftig kvadrat typ 55-60mm2+ for å få startmotor til å dra rundt.  Det ordna seg når den ble skifta.

Den sugepumpa fra Biltema er hendig sak, jeg brukte den til å suge ut servoolja da jeg bytta den. Jeg klarte meg med ganske korte slanger til mitt bruk men de er altfor stive ja. 

 

Har prøvd med startkabler fra en annen bil rett på punktene i motorrommet men det endret ingenting... så enten er startmotoren helt pudding, eller så er + kabelen og gjennomføringen til denne ganske dårlig.

20 minutter siden, Snowbiz skrev:

Tipper start motor jeg og, hadde samme på min 530xd ifjor høst. Merket den gikk saktere og saktere rundt hver gang man skulle starte bilen. 
 

Kurant jobb å bytte hvertfall :) Brukte rett over 1 time

Fint at det ikke er så mye arbeid, må vel av med innsug? :) jeg får ta av starteren og teste den på benken først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Evopower changed the title to Min e61 (solgt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...