Gå til innhold

Min e61 (solgt)


 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
4 timer siden, papertiger skrev:

Det var et bra stykke arbeid, hadde ikke hatt problemer med å overtatt en slik bil så bra holdt som denne virker å være. Når kommer sommerfelgene på, og hvilke dekk gikk du for? :D

 

Takk :)

Sommerfelgene ligger her klare og dekka ligger på andre siden av hardangervidda. Hardangervidda åpnet nylig, etter å ha vært "vinterstengt" siden ferbruar. Så orker ikke kjøre om haukeli og kongsberg og opp numedalen, eller om lærdal og valdres for å komme meg dit. Har ventet til vidda åpnet. Så nå trenger jeg bare en unnskyldning for å kjøre å hente dem :)

Dekka ble kjøpt splitter nye av en på finn. De er ikke på noen måte førstevalget mitt, men penger er litt stramt om dagen så nye dekk fra forhandler utgår desverre. Det ble Continental PremiumContact6 acoustic i 235/40r19 produsert i 2019. Har disse dekka nå på 17 tommerne (ikke acoustic) og er fornøyd med disse, dog noe hjulstøy. Og de slites fort på vanlig Continental-vis.

Førstevalget var fk510 eller ps4s, men det får vi ta når disse er brukt opp :) Er også spent på hvorvidt skummet i dekket vil utgjøre noen forskjell.

 

profil-premiumcontact6.jpg.d6271ebd53baa19907703ab833cb62b5.jpg

1785187532_AR-130809919-(1)_jpgcci_ts20130808111101_small.jpg.fde6d521997fc6d94ce9f116bca216c0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg biter jo til tider på hva forskjellige dekktester sier og mener. På min egen e61 endte jeg derfor litt tilfeldig med conti premium contact 6 foran, og Falken FK510 bak.

Jeg har ved noen anledninger de siste 12-14 årene prøvd med på Falken. Og gikk i fella igjen nå som FK510 fikk såpass god score mot de mer annerkjente. Min subjektive oppfatninger er likevel som følger:

  • De matcher i hovedsak ikke Conti hjula.
  • De overgår ikke Conti hjula i en eneste disiplin
  • De slites _vanvittig_ fort. Dette var jeg litt overrasket over, mener bestmet at eldre Falken var motsatt.
  • De er betydelig mindre enn tilsvarende Conti hjul (ser ut som de er en dimmensjon eller mer mindre)

Jeg er ikke noe Conti fan sånn egentlig (myke dekksider fra gammelt av), men har kjørt noen generasjoner og har vært meget fornøyd med de på familiefrakteren. I forhold til holdbarhet så tror jeg forskjellen er så stor at det kanskje til og med er billigere å kjøre Conti vs Falken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sveigis skrev:

Ingenting er som en tur med bil for is😀.

Som nevnt liker jeg å se e61 som blir ivaretatt som dette .

Veldig bra 😀👍

Fint å kjøre i vårvarmen kun for kos. Bil skal være rekreasjon, ikke bare gjøremål :) Jo takker for det Sveigis, tenk e61 er jo en gammal rånebil blitt 😅 er det ikke fint å beholde et eksemplar fint og originalt? Er ihvertfall skjeldent syn etterhvert tro det eller ei. Prøver å holde den så lenge jeg kan.

 

8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Håper du kommer med noen tilbakemeldinger på hvordan Continentaldekkene er. Disse skumputene skal visstnok gjøre en betydelig forskjell i støy/opplevd støy. :) 

 

Er over middel interresert i dekk, så dette kommer jeg med tilbakemelding på, vær du trygg :) Dette er et testvinnerdekk blant touringdekkene, og veigrep på tørr og våt asfalt er noe av det bedre jeg har prøvd. Så gjenstår det å se hva støyen blir til med disse nye dekkene med skum! Går fra 225/50r17 til 235/40r19, så en liten upsizing ift originalt som er 245/35r19. Satser på den økte dekkprofilen fyller hjulbuene bra på min som er uten senk, samt gir gevinst på komfortsiden.

 

7 timer siden, TRF skrev:

Jeg biter jo til tider på hva forskjellige dekktester sier og mener. På min egen e61 endte jeg derfor litt tilfeldig med conti premium contact 6 foran, og Falken FK510 bak.

Jeg har ved noen anledninger de siste 12-14 årene prøvd med på Falken. Og gikk i fella igjen nå som FK510 fikk såpass god score mot de mer annerkjente. Min subjektive oppfatninger er likevel som følger:

  • De matcher i hovedsak ikke Conti hjula.
  • De overgår ikke Conti hjula i en eneste disiplin
  • De slites _vanvittig_ fort. Dette var jeg litt overrasket over, mener bestmet at eldre Falken var motsatt.
  • De er betydelig mindre enn tilsvarende Conti hjul (ser ut som de er en dimmensjon eller mer mindre)

Jeg er ikke noe Conti fan sånn egentlig (myke dekksider fra gammelt av), men har kjørt noen generasjoner og har vært meget fornøyd med de på familiefrakteren. I forhold til holdbarhet så tror jeg forskjellen er så stor at det kanskje til og med er billigere å kjøre Conti vs Falken.

Alltid fint med erfaringer. Moderate ærfaringer på fk510 er ikke hverdags, alle skryter jo disse opp i skyene. Men absolutt bra innspill. Tror heller ikke fk510 overgår conti på veigrep, og holdbarheten er fatisk dårlig på alle dekk nå til dags. Har ennå tilgode å bevise noe, men jeg ser for meg også dekkbransjen ønsker å selger mer. Spordybden er mindre på nye dekk nå enn før, og gummien slites fortere/blir hardere fortere. Det er bare en egen-observasjon.

Hva tenker du på støy? Jeg mener contidekkene mine bråker masse. Siden det er nettopp det som fk510 får skryt for så er disse av ønske neste gang :)

falken er gode dekk. Hvertfall etter gammelt som du sier. Jeg hadde falken piggfritt på min e39 ved en tilfeldighet og makan til gode dekk! Nokian er bra men fy søren tror ikke falken var langt bak. Og falken vinterdekk får slakt i alt som er av tester... er ikke uten grunn at mange mener dekktestene er kjøpt å betalt... nokian og conti vinner jo alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg  uttrykte meg litt dårlig. Jeg har hatt disse "ultra high performance" hjula fra falken (fk451 +452). Og nå 510. Jeg har ikke likt noen av dem. Jeg regner samtlige som "mindre gode" kjøp. Jeg har riktignok ikke prøvd vinterhjulene, men det er ganske stor forskjell på hva man vil ha fra et vinterdekk på vestlandet (hvor jeg er ifra), og innlandet. Nokian hakka hjula er direkte dårlige på asfalt og våt asfalt, men likefult de beste når det er skikkelig glatt og kaldt.

Når det gjelder støy, så er dette rent subjektivt, men ikke veldig imponert egentlig. Det er altså ikke en eneste egenskap jeg anser som bedre enn conti hjula, og jamnt over anser jeg det som en del dårligere. Jeg har forøvrig også kjørt litt michelin PS gjennom tidene. Spesielt de gamle syntes jeg var milevis over "alt annt", men de varte ikke så veldig lenge. Enda dårligere var disse Nokian hakka black eller black 2 (eller hva det nå var). Ok dekk, hakk i hel på de gode, men jeg knakk jo noen slike på 9 000km... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykte deg ikke dårlig , jeg leser det at du har sammenlignet pc6 og fk510 på samme bil som meg og kommet ut med bred erfaring. Bet meg merke i det at fk510 ser mindre ut...eller er det pc6 som er store? Det er ihvertfall merkbare forskjeller i dimensjoner selv på dekk i samme dimensjon men forskjellig produsent :)

og btw, fk452 til fk510 er ikke ultra high performance selv om kanskje falken påstår det? De er upper premium touring class om jeg skulle fått definert dem, iogmed at de konkurrerer mot nettopp pc6 og ps4. Eller?

Enig i dette med vinterdekk og bruksområdet. Typiske testvinnere kjøres i arktiske forhold. Her på sørvestlandet så er ikke nokian det beste valget sånn sett. Men nettopp på sørvestlandet så imponerte falkens espia epz mer ihvertfall :) bridgestone ws80 er også under radaren når jeg skal ha nye dekk til vinteren.

Hakka7 piggdekkene pensjonerte jeg nå. De delaminerte seg og lagde kast i bilen siste 2 ukene. Aldri hatt dekk som har gjort dette før. På bildet ser det ut som det har vært feil hjulstilling, men det er det ikke. Et området på 12cm som er borte 🤔 ellers er innside dekk ok mønstermessig.

 

20200323_182439.jpg

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2020 den 23.44, Evopower skrev:

Hakka7 piggdekkene pensjonerte jeg nå. De delaminerte seg og lagde kast i bilen siste 2 ukene. Aldri hatt dekk som har gjort dette før. På bildet ser det ut som det har vært feil hjulstilling, men det er det ikke. Et området på 12cm som er borte 🤔 ellers er innside dekk ok mønstermessig.20200323_182439.jpg

Sikkert noe lignende som skjedde med ett Nokian hakka R2 dekk jeg hadde. 😳

7DB7A656-92E7-420F-BFE6-1D308CA46CBC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det så ikke bra ut det du hadde, og ganske uforklarlig...

Ifølge en dekksjappe så var dette desverre vanlig på nokian. Jeg har alltid hatt nokian og har ikke opplevd dette før, men det er nok fordi jeg har byttet til nye dekk veldig tidlig. Penger er stramt om dagen ellers hadde disse piggdekkene vært byttet i fjor, men tenkte jeg skulle pushe dem en vinter til.

Tenker å prøve Pirelli eller Bridgestone til vinteren igjen. Michelin er også veldig bra, (og kanskje best på dette med strukturell helhet), men det kommer an på pris. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

For å oppdatere litt på e39 :)

Det som gjenstår er litt mer sveising på kanal, deretter montere sammen skjermer og fangere. Planene om lakkering er skrinlagt. Det blir flekking og fiksing der det er rust. Det er lett rust på hjulbuer, dører, tak og mye rust på bakluke. Jeg tar heller å holder dette i sjakk enn å gjøre det dønn strøkent. Dette skal være en billig nr2 bil som avlaster 530'n for mil :)

Bilen har nå stått i 3 år. For et halvt år siden ca så sluttet bilen å gå en dag jeg skulle flytte på den. Får ikke diesel. Fant ut det måtte være matepumpe i tank som var defekt siden det var strøm i stikket til denne men ingen diesel frem til filterholderen i motor. Ingen alvorlig ting med andre ord :)

Tenkte derfor å begynne med dette for å ha den kjørbar/flyttbar.

 

😛

😅

😅

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Evopower changed the title to Min e61 (solgt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...