Gå til innhold

Erfaringer Bilportalen Hamar / Brumunddal?


mloen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg solgte en bil via Autoco Hamar/ NCars. Det er første gang jeg har hatt med et så lite seriøst selskap. Måtte bruke advokat for å få ut pengene etter salget. Useriøs ledelse med mange unnskyldinger og gudegave frekkhet. Vil virkelig anbefale at slike aktører tas ut av markedet, synd de har denne TV2 hjelper deg saken, folk blir lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kanutt skrev:

Jeg solgte en bil via Autoco Hamar/ NCars. Det er første gang jeg har hatt med et så lite seriøst selskap. Måtte bruke advokat for å få ut pengene etter salget. Useriøs ledelse med mange unnskyldinger og gudegave frekkhet. Vil virkelig anbefale at slike aktører tas ut av markedet, synd de har denne TV2 hjelper deg saken, folk blir lurt.

Ble ringt av de da jeg solgte i4'n i sommer, dvs: N'Cars. De skal jo bygge opp stort, ser ut til at de driver med franchise. Og da finnes det mange forskjellige folk som får muligheten. Trenger ikke å være humbug, men ser jo at jeg muligens kan være glad jeg ikke satt bilen hos de. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Ble ringt av de da jeg solgte i4'n i sommer, dvs: N'Cars. De skal jo bygge opp stort, ser ut til at de driver med franchise. Og da finnes det mange forskjellige folk som får muligheten. Trenger ikke å være humbug, men ser jo at jeg muligens kan være glad jeg ikke satt bilen hos de. :) 

Vil tro det er humbug hele greiene, de har enda ikke levert inn regnskap for 2021. Så det firmaet der er snart konkurs med bakgrunn på det. De har heller ikke tjent en eneste krone i 2020 heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ahj skrev:

Vil tro det er humbug hele greiene, de har enda ikke levert inn regnskap for 2021. Så det firmaet der er snart konkurs med bakgrunn på det. De har heller ikke tjent en eneste krone i 2020 heller. 

Det er mye rart her, men de markedsførte seg tidligere i år med at de hadde solide eiere etc på sosiale medier. Regnskapene sier noe litt annet: Heiner Gruppen AS - Hamar - Roller og kunngjøringer (proff.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg på min side skjønner ikke hele greia med kommisjon. Du betaler noen ganske mye penger for å ta halvdårlige bilder av bilen din, lage en generisk annonse og skrive kontrakt med en kjøper, som sikkert handler i den tro at han har 5 års reklamasjonsrett mot firmaet - men de er jo bare mellommann og må videreformidle alle krav til selger? 

Høres ikke særlig fordelaktig ut for noen andre enn de som tar pengene dine spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Jeg på min side skjønner ikke hele greia med kommisjon. Du betaler noen ganske mye penger for å ta halvdårlige bilder av bilen din, lage en generisk annonse og skrive kontrakt med en kjøper, som sikkert handler i den tro at han har 5 års reklamasjonsrett mot firmaet - men de er jo bare mellommann og må videreformidle alle krav til selger? 

Høres ikke særlig fordelaktig ut for noen andre enn de som tar pengene dine spør du meg.

Var ikke dette litt dårlig nyansert? Flertallet av private selgere har jo ikke peiling når de lager til en annonse, 9/10 har null tekst og heller ingen bilder å skryte av. 
 

Jeg har solgt flere biler for folk, ene karen hadde sin for salg i over 3 måneder(!). Jeg fikk den tilsendt til Ålesund fra Oslo og solgte den på dag nr 2. Med gode bilder og god annonse naturligvis, og alle annonser blir laget individuelt til hver enkelt bil i detalj ;) 

dyrt var det heller ikke for han, faktisk endte han opp med  20 000,- mer en hva han selv annonserte for og det var etter jeg var betalt. Har agentavtale med bank og har mulighet å gi ut lån hvor jeg tildels bestemmer renten noe som hjelper på når man skal selge. Både kjøper og selger har dialogen seg i mellom etter salget uten å blande inn meg, da dette ble opplyst i annonse og tekst.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere fordeler med å selge bil i kommisjon, men det forutsetter at det gjøres av seriøse aktører. Mitt tips er å la en merkeforhandler ta seg av ett kommisjons-salg, hvis bilen din er nogen lunde kurrant. Bilen må som regel ikke være samme merke som forhandleren. Det koster noe mer men da tar som regel forhandler risikoen ved at de betaler ut bilen til selger når de har funnet en kjøper som de igjen selger den til. Må forsåvidt ikke være merkeforhandler heller, men en seriøs veletablert aktør. Jeg pleier å se på hva slags sammarbeidspartnere de har på finans og forsikring. Har de store navn som Santander, If og Tryg så bør de være bra.

Å selge bil privat begynner å bli særdeles vanskelig, særlig dyrere biler….med mindre du priser den veldig lavt. En forhandler kan som regel tilby gunstig finans og forsikring. I noen tilfeller kan de også ta innbytte selv om bilen står i kommisjon. I mange tilfeller oppnår man også langt bedre pris hvis bilen annonseres hos en seriøs forhandler. 

Men de som setter bilen sin til salgs hos en nystartet sjappe som skal ha skarve 15 løk for jobben kan egentlig takke seg selv når det går galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Snagg30 said:

Var ikke dette litt dårlig nyansert? Flertallet av private selgere har jo ikke peiling når de lager til en annonse, 9/10 har null tekst og heller ingen bilder å skryte av. 
 

Jeg har solgt flere biler for folk, ene karen hadde sin for salg i over 3 måneder(!). Jeg fikk den tilsendt til Ålesund fra Oslo og solgte den på dag nr 2. Med gode bilder og god annonse naturligvis, og alle annonser blir laget individuelt til hver enkelt bil i detalj ;) 

dyrt var det heller ikke for han, faktisk endte han opp med  20 000,- mer en hva han selv annonserte for og det var etter jeg var betalt. Har agentavtale med bank og har mulighet å gi ut lån hvor jeg tildels bestemmer renten noe som hjelper på når man skal selge. Både kjøper og selger har dialogen seg i mellom etter salget uten å blande inn meg, da dette ble opplyst i annonse og tekst.

Både satt veldig på spissen og dårlig nyansert sett i lys av at jeg ikke har helt konkret kunnskap om dette, bare en flåsete tilnærming til det og lesning fra saker som den over ;) jeg velger å tro at unntakene er slik du beskriver deg selv, for det er mye snodige selgere der ute - og hvordan fungerer dette med reklamasjonsansvar, hvilket ansvar har du oppi dette? På Finn.no står det jo i annonsen at den selges av en profesjonell part og du har dermed 5 års reklamasjonsrett. Er dette faktisk tilfelle, og hvem stiller denne reklamasjonsansvaret? 

9 hours ago, Fredrik 90 said:

Det er flere fordeler med å selge bil i kommisjon, men det forutsetter at det gjøres av seriøse aktører. Mitt tips er å la en merkeforhandler ta seg av ett kommisjons-salg, hvis bilen din er nogen lunde kurrant. Bilen må som regel ikke være samme merke som forhandleren. Det koster noe mer men da tar som regel forhandler risikoen ved at de betaler ut bilen til selger når de har funnet en kjøper som de igjen selger den til. Må forsåvidt ikke være merkeforhandler heller, men en seriøs veletablert aktør. Jeg pleier å se på hva slags sammarbeidspartnere de har på finans og forsikring. Har de store navn som Santander, If og Tryg så bør de være bra.

Å selge bil privat begynner å bli særdeles vanskelig, særlig dyrere biler….med mindre du priser den veldig lavt. En forhandler kan som regel tilby gunstig finans og forsikring. I noen tilfeller kan de også ta innbytte selv om bilen står i kommisjon. I mange tilfeller oppnår man også langt bedre pris hvis bilen annonseres hos en seriøs forhandler. 

Men de som setter bilen sin til salgs hos en nystartet sjappe som skal ha skarve 15 løk for jobben kan egentlig takke seg selv når det går galt. 

Gode profesjonelle aktører er viktig ja. Om de heter Bavaria eller @Snagg30 (vet ikke om firmaet ditt heter det @Snagg30 😛 ) er ikke så viktig så lenge aktøren er god. Og ja, mye mer vrient å selge bil privat, treffer en på feil person kan du bli sittende i det i lange tider. Jeg valgte å selge bilen min til et lite bruktbilfirma som hadde en bil jeg vurderte å kjøpe (335ix). De trengte biler pga høy fart i markedet, jeg fikk noe mindre enn privatsalg men var kvitt både bilen og reklamasjonsansvar i 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, fupsaker skrev:

Det er mye rart her, men de markedsførte seg tidligere i år med at de hadde solide eiere etc på sosiale medier. Regnskapene sier noe litt annet: Heiner Gruppen AS - Hamar - Roller og kunngjøringer (proff.no)

image.thumb.png.ab79b636ff57c1a6c68c34ab7c967a25.png

Dette føler jeg sier sitt og autoco :P 

Endret av ahj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, papertiger skrev:

Jeg på min side skjønner ikke hele greia med kommisjon. Du betaler noen ganske mye penger for å ta halvdårlige bilder av bilen din, lage en generisk annonse og skrive kontrakt med en kjøper, som sikkert handler i den tro at han har 5 års reklamasjonsrett mot firmaet - men de er jo bare mellommann og må videreformidle alle krav til selger? 

Høres ikke særlig fordelaktig ut for noen andre enn de som tar pengene dine spør du meg.

Jeg er for så vidt helt enig med deg. Det skal være en nokså betydelig merverdi (i form av økt pris) for at det skal svare seg å betale kr. 20-30 000,- i kommisjon og attpå til ende opp med å selge bilen i forbrukerkjøpsloven og ikke kjøpsloven som man normalt sett gjør som privatperson. Å selge for kr. 30-40 000,- mer med mellommann og betale kr. 20-30 000,- i kommisjon svarer seg derfor lite - selv om man der og da tjener en liten slant ekstra. Ved salg i forbrukerkjøpsloven er det fem års reklamasjonsfrist og terskelen for å heve kjøpet og påberope seg feil og mangler er vesentlig lavere enn det ville vært i kjøpsloven. All den tid mellommannen i tillegg bemerker at bilen i selges i kommisjon og at de ikke hefter solidarisk med eier, så sitter man som selger med hele risikoen selv. "Heldigvis" kjenner de færreste mellommenn til lovens krav for hvordan et kommisjonssalg skal formidles, så dersom vilkårene for dette ikke er oppfylt har man som kjøper rett til å fremme reklamasjon til selger og mellommann. Gull for kjøper, dritt for selger. 

Så kommer det alltids en eller ti mellommannsveteraner som tjener fett på denne type business og hevder at "kommisjonssalg", "salg på vegne av" eller "formidlingssalg" er tre vidt forskjellige ting. La nå disse tro at dette er forskjellig slik at man som kjøper kan fremme eventuelle reklamasjoner mot disse de neste fem årene. :)

Og før noen hevder at man bare kan avtale seg vekk fra det ene og det andre. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig, så alle mulige gullkantede lovord fra mellommann til selger om at "vi gjør ditten og datten" er ikke gjeldende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde folk tatt litt mer vare på tingene sine (ref. bilen) og ikke kjøpt over evne,  så hadde man ikke blitt så desperat etter å selge så du må gå for ræva løsninger med banditter.

 

Finn er fullt av gode annonser når det gjelder bilder og tekst, så det er bare å kjøre på for enhver. Men folk bruker heller 15-20.000,- for å slippe å ta bilder og vaske bilen, men samme folka jobber litt overtid for å få mer penger i posen. Forstå det den som kan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
På 7.12.2022 den 10.08, fupsaker skrev:

…. men ser jo at jeg muligens kan være glad jeg ikke satt bilen hos de. :) 

Det skal du være glad for!

https://www.motor.no/aktuelt/bileiere-er-svindlet-for-minst-64-millioner-kr/254464

https://www.motor.no/aktuelt/ektepar-far-ikke-oppgjoret-etter-bilsalg-pa-410000-kr/254317

Som det fremgår av dato så er jo dette saker publisert igår og idag. Så de må jo ha fått holdt på en stund. Tror jeg styrer unna NCars Ålesund også for fremtiden iom. de er under samme paraply.  @Snagg30 som bor i området, du kjenner kanskje til de bedre så jeg ikke feier alle under samme 🤔

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Triste saker å lese! Opplever mye skeptiske folk rundt det jeg driver med og det er jo ikke rart når bruktbil forhandlere driver på som dette. Jeg stusser og over hvordan de gjør betalingen, at denne går til forhandleren som ikke eier bilen. Når jeg bistår med salg skriver jeg klart å tydelig i kontrakten at betaling av bil går til eieren selv og kunde blir fakturert for salget i ettertid. 
 

Angående Ncars har jeg egentlig ikke noe spesielt å si, jeg var selv i dialog med de når de skulle starte opp angående å drive stedet. Men det virket useriøst og jeg avsluttet dialogen videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kjedelige saker for alle som driver med bilsalg, noen få ødelegger for alle andre. Det har de senere årene vært en eksplosjon av mindre aktører som driver med bruktbilsalg, ofte det vi kaller for oppkjøpere. De aller fleste driver på ærlig vis men i denne mengden har det også dukket opp en del som ikke driver på ærlig vis. Dette øker skepsisen til folk, særlig til mindre firmaer som driver bruktbilsalg. Det har blitt sånn at skal man være helt sikker på å ikke bli lurt så må man gå til merkeforhandler.  

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...