Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Turbo spørsmål.

Ettersom jeg enda driver å sakte samler deler så har jeg noe spørsmål også underveis. Når det kommer til å ha dumpventil vs resirk ventil vs ingen ventil. Hva anbefaler og hva bruker de fleste? Begrunn gjerne svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 11.5.2020 den 10.36, danskiii skrev:

Turbo spørsmål.

Ettersom jeg enda driver å sakte samler deler så har jeg noe spørsmål også underveis. Når det kommer til å ha dumpventil vs resirk ventil vs ingen ventil. Hva anbefaler og hva bruker de fleste? Begrunn gjerne svaret.

Ingen ventil er ikke veien å gå ihvertfall. Resirk er jo litt mer jobb med da du må ha restluften til å fores fra ventilen til mellom luftfilter og turbo. Men slik jeg har forstått det så tåler ikke de så mye trykk før dem ikke klarer å holde trykket. 

Jeg hadde nok gått for en dump. Enklere å ha med å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2020 at 11:42 PM, ahj said:

Ingen ventil er ikke veien å gå ihvertfall. Resirk er jo litt mer jobb med da du må ha restluften til å fores fra ventilen til mellom luftfilter og turbo. Men slik jeg har forstått det så tåler ikke de så mye trykk før dem ikke klarer å holde trykket. 

Jeg hadde nok gått for en dump. Enklere å ha med å gjøre. 

Begrunn deg gjerne for hvorfor ingen ventil. På facebook (ikke at det alltid er gull referanse, men) så gikk de fleste for null ventil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, danskiii skrev:

Begrunn deg gjerne for hvorfor ingen ventil. På facebook (ikke at det alltid er gull referanse, men) så gikk de fleste for null ventil..

Det hadde jeg helt glemt. Null dump/resirk vil jo gjøre at når du slipper opp gasse så lukkes spjelet/spjelene til innsuget. Lufta som da har bygd seg opp fra turboen må ha et sted å gå. Siden innsuget er stengt er det bare turboen igjen å gå. Dette kan medføre at turboen stopper opp pga den returnerende lufta. Som igjen over tid kan før til skade. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det når det er ingen form for å dumpe lufta. Kan hende jeg har litt feil her. :) 

Men jeg har ikke mye peiling på turbomotorer før 1988ish. Dessverre hadde jeg en del venner før som snakket så mye om turbo på volvo 740 og 940 + tidvis mye lesing om N54/N55/S55/B58. Så kan hende jeg tar helt feil når det kommer til ditt bygg @danskiii :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg skal på rundtur med denne i sommer også så må den ha en gjennomgang før avreise. Eksosen her er det største problemet da den lekker som en sil.. Så har en liten plan med å montere turbomanifolden, sette på turbo og bygge klar eksosen som skal fra den. Enten å la den stå på uten innsug koblet til slik den ikke bygger trykk. Eller å lage en egen downpipe som kan byttes ut når den skal på. Vurderer å få tak i en annen turbo enn den jeg har nå uansett så kan hende den får stå på. Lage litt lyd uten ekstra power 😅 Uansett så slipper jeg da å lage eksos 2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2020 den 15.20, ahj skrev:

Det hadde jeg helt glemt. Null dump/resirk vil jo gjøre at når du slipper opp gasse så lukkes spjelet/spjelene til innsuget. Lufta som da har bygd seg opp fra turboen må ha et sted å gå. Siden innsuget er stengt er det bare turboen igjen å gå. Dette kan medføre at turboen stopper opp pga den returnerende lufta. Som igjen over tid kan før til skade. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det når det er ingen form for å dumpe lufta. Kan hende jeg har litt feil her. :)

+ at når man drar på og girer må turboen da spoole opp på nytt hver gang man slipper clutchen og gir gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, danskiii said:

Ettersom jeg skal på rundtur med denne i sommer også så må den ha en gjennomgang før avreise. Eksosen her er det største problemet da den lekker som en sil.. Så har en liten plan med å montere turbomanifolden, sette på turbo og bygge klar eksosen som skal fra den. Enten å la den stå på uten innsug koblet til slik den ikke bygger trykk. Eller å lage en egen downpipe som kan byttes ut når den skal på. Vurderer å få tak i en annen turbo enn den jeg har nå uansett så kan hende den får stå på. Lage litt lyd uten ekstra power 😅 Uansett så slipper jeg da å lage eksos 2 ganger.

@TRF, innspill på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E23 745i turbo kan jo være interresant å kopiere oppbygningen til turbosystemet. M30 er jo egentlig bare en m10 med 2 sylindre til :) beholder du forgasseren eller blir det innsprut ilag med turbo? Jeg vet nok om en m10 injection bil dersom du skulle trenge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Evopower said:

E23 745i turbo kan jo være interresant å kopiere oppbygningen til turbosystemet. M30 er jo egentlig bare en m10 med 2 sylindre til :) beholder du forgasseren eller blir det innsprut ilag med turbo? Jeg vet nok om en m10 injection bil dersom du skulle trenge deler.

Planen er å ha mekanisk innsprøytning (K-jetronic), liker det litt spesielt :P Ja trenger enda noe deler, er en deleliste et par sider bak så ta gjerne en titt der :)

3 hours ago, TRF said:

Det må du ikke gjøre. Enten turbo eller ikke. 

Roger Roger, 10-4!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fundert en god stund på å oppgradere radiator i bilen ettersom den gamle har noen små lekkasjer til tider og virker ikke som den klarer gjøre jobben sin godt nok på varme sommerdager. Mistenker dårlig flow når bilen ikke er i bevegelse.

Så for å prøve på en fiks der så har jeg kjøpt meg en radiator fra E36 med M42. Den er noe bredere enn originalt men har innebygd tank og påfylling. Vil ikke ha ekstern ekspansjonstank.

Eneste som er litt dumt her er at denne har 3 utløp, jeg trenger altså å blokkere/tette det ene. Noen som har gode løsninger på slikt?

79E4A34B-B06C-4BB7-BD4E-AD1C5A3ADDC7.jpeg.226f7211f1380b0e604fdbf9ad614acf.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja du gikk for skikkelig radiator du og 😀😀.

Blir bedre det enn den originale.

Angående de tre utløpene,så må vel de være i funksjon for å få ting til å sirkulere men er sikkert en god løsning på dette en vei .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, sveigis said:

Se her ja du gikk for skikkelig radiator du og 😀😀.

Blir bedre det enn den originale.

Angående de tre utløpene,så må vel de være i funksjon for å få ting til å sirkulere men er sikkert en god løsning på dette en vei .😀

Funksjon for sirkulasjon i radiator og motor blir opprettholdt på annen måte i M10 kontra M42 da kjøleruten er annerledes, så trenger ikke det tredje utløpet. Dette må derfor plugges på en eller annen måte, evt settes inn i en av de andre løpene (innløp/utløp) men vet ikke hvilke..

image_106935.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • danskiii changed the title to danskiii's E21. Motor snart klar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...