Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Veldig gøy å følge. Enig med Jan her, du begir deg ut på oppgaver jeg alldri hadde tenkt på.

Blir spennende å følge denne fremover. Er bilen kjørbar om dagen? sjelden å se den på veien nå, imotsetning til tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Mortenej said:

Veldig gøy å følge. Enig med Jan her, du begir deg ut på oppgaver jeg alldri hadde tenkt på.

Blir spennende å følge denne fremover. Er bilen kjørbar om dagen? sjelden å se den på veien nå, imotsetning til tidligere.

:D

Bilen er kjørbar ja men blir lite brukt, F10n er så god å kjøre 😅 lufting i comfort seter og aircondition slår gammal bil som må bankes på starter for å starte til hverdags 😅 var senest ute idag og skiftet olje :) Håper på ferdig tilpasset ny radiator i morgen men usikker på om jeg får på de originale slangene og om festene vil passe godt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja F10 er gull å kjøre, spesielt med seter med lufting og AC i den tempereaturen vi har hatt her i det siste. Heldigvis ikke så godt utstyrt min, så ikke langt unna E34..... joda merka det når jeg løste F10 her etter ei uke med E34 at det har skjedd noe på 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/3/2020 at 1:45 AM, danskiii said:

Uten å maskinere så henger den 7mm over skive, etter maskinering er det nede på 1mm. 

Beklager dumt spørsmål, men vil ikke dette komme medføre til slarkete bremser? Eller klare man å stramme dette såpass at det sitter eller forer du kanskje ut gjenværende åpning?

ps: digger prosjektet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, fxslin said:

Beklager dumt spørsmål, men vil ikke dette komme medføre til slarkete bremser? Eller klare man å stramme dette såpass at det sitter eller forer du kanskje ut gjenværende åpning?

ps: digger prosjektet!

Hvordan slarkete mener du? :) står mye forklaringer her: https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?966135-Volvo-Upgrade-DIY

:D

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Kvasi said:

Ovale hull i calipere ..  😮  Er bare å håpe at SVV ikke kikker i tråden.

Ja for det blir mindre sannsynlig når du skriver slik :P om hullene forblir ovale er en annen sak, men ikke mulig for kalipper å gli oppover på noen måte uansett, les gjerne tråden linket over for info. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, trenger litt råd her da jeg undrer litt på slagplan.

Nå var mål å få ferdig ombygging av bremser før fredag da det bærer ned mot Trevatn for Koed Piknik. MEN, jeg er litt usikker på om jeg skal bygge om før jeg skal avgårde mtp dette er bygget opp av "brukte" deler som jeg ikke kan stå for påliteligheten til en såpass lang tur uten. Spesielt mtp jeg får ikke inn noe spesielt med brukstimer nå før det er avgårde ettersom ja, det er på fredag.

Brukte delene har alle vært i bruk tidligere som bonus info, de skal være fungerende, men de er brukte.

Skal jeg vente med dette til etter sommerferien eller er det bare å kjøre på før avreise? Få noen meninger her nå, litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Kvasi said:

Tenk litt på alle du møter på veien, og deg selv, og velg en annen måte å få større bremser.

At noen andre har overlevd å jukse sammen bremser betyr ikke at du også gjør det. 

Jukse sammen bremser? Du har tydeligvis ikke satt deg inn i fysikken i dette, ei heller lest tråden jeg linket til. Tror du virkelig jeg hadde satt meg i bil uten gode nok bremser så kan du tenke deg grundig om.

Istedenfor å komme med påstand så kan du gjerne forklare istedenfor å synse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, danskiii skrev:

Jukse sammen bremser? Du har tydeligvis ikke satt deg inn i fysikken i dette, ei heller lest tråden jeg linket til. Tror du virkelig jeg hadde satt meg i bil uten gode nok bremser så kan du tenke deg grundig om.

Istedenfor å komme med påstand så kan du gjerne forklare istedenfor å synse.


Spør SVV om dette er godkjent fremgangsmåte, og så spør du om hvorfor når de svarer nei så får du begrunnelsen du tydeligvis ikke skjønner.   
Jeg jobber med sånt 8 timer hver dag og forstår fysikken ganske godt, og ja du er tydeligvis i ferd med å sette deg inn i en bil uten bremser som er til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din begrunnelse, så kan vi heller si nok etter det. Jeg forstår din bekymring med fjerning av materiale men dette er som også nevnt ikke ferdig bare med maskinering. 

Neste på agendaen.

Igår ble det gjort mer for å forbedre kjøling på varme dager. Bilen kan fort bli varm på sommerdager i kryss og sakte kjøring så ville få litt mer kjøleflate og bedre gjennomstrømming av radiator. Så raditor fra E36 med M43 ble satt inn da denne passer veldig bra inn i motorrom samt har innebygget tank. Ble ikke så mye bilder da det ble en del fabrikasjon av fester som tok tid men her er noen få. E36 fester i vanger Tilpasset og montert 99B634A1-2A02-4A20-A29D-7AD17E867129.thumb.jpeg.a8b9e73a5e1800252720b0ebd369b4a0.jpeg

5A40DC75-20D4-4E84-AEB4-0CD597D96872.thumb.jpeg.75b7146a335fa3b5a6a7835dff442e1e.jpeg

Begynner å komme litt rust rundt om så her må det bli tatt en overhaling neste år ser jeg.

Så her er radiator på plass 466BAF0C-E758-42E4-A51A-0D63D4752909.thumb.jpeg.e7f38ff4a111995336dae4a0a865b0fe.jpeg

Korrekt slange inn og ut var ikke bare-bare å finne men en bøyelig universal slange fungerer til jeg får den korrekte. Status per nå er at det er operativt og tett men det en en del luft, slik at det går relativt fort varmt under kjøring. Så idag blir mer lufting for å få alt på par slik at bilen nærmer seg klar for tur på fredag :)

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør da være åpenbart hva min begrunnelse er, caliper kan nå flytte seg på klaven og når du plutselig må bråbremse i 80 kmt er det endel kraft ute og går, som gjør at caliper kan røske bort godset du har tilgjengelig der og løsne helt. Som igjen kan by på et hav av scenarioer alt ettersom hvor caliper tar veien, men fritt for bremser blir det i tilfelle uansett.
Det er både enklest og billigst å gjøre jobber riktig med en gang i stedet for halvhjerta forsøk og kr på deler som ender opp med å måtte kastes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg fint ut med e36 radiator :)

Angående bremsene, kvasi, så forstår jeg problemstillingen. Svv er som de er. Men man ser jo at det er borret mot der det er tykkere gods, og ikke utover mot der det er tynnest. Det er vel borret slik at boltene står litt i spenn, altså uten slark. For slark, det vil til slutt medføre det du beskriver, at det slår av ørene som boltene er skrudd gjennom. 

Man ser mye slike løsninger i bilcross 😅 og det holder mer eller mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag ble radiator jobben ferdig, ferdig luftet og alt fungerer slik det skal. Vifta ble festet igjennom radiator med strips igjen dessverre men hei, det fungerer :) vifta er noe liten for radiator så det blir nytt av begge deler etter hvert :)

Tredje utløp plugget.

971A194F-6B82-493A-9926-8E6612904868.thumb.jpeg.9e0422b055d4d92034a0d25b775581a3.jpeg

Fester

2198AFA6-46A3-4F64-A68D-E92FC5A58BD2.thumb.jpeg.4b7814ccaaaf8f3940083dd46f8341da.jpeg

11E2DC99-779E-4324-86A7-AD5ED713C606.thumb.jpeg.71aeddc253e14d5c554bca28da332497.jpeg

universal slanger inn og ut

9FA72870-F3DA-4246-A231-A5132A4FE1E9.thumb.jpeg.bddc58a7e911c05931a24874ea807fa8.jpeg
3F3A5AF7-7B2C-42CA-88CD-C64B52C0637E.thumb.jpeg.033981fdb1155507ad786b7f49ab14a3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • danskiii changed the title to danskiii's E21. Motor snart klar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...