Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Ja fanken !! Holdt på å glemme å legge ut at jeg tok en tretimersøkt der jeg fikk reparert (håper jeg) ledningsnettet som går opp i bagasjelokket og til baklyktene. Kjøpte vulkteip og gikk til verks 👍 

Det ser ihvertfall myyye bedre ut nå og håper inderlig at jordfeilen som gjør at venstre ryggelys og høyre tåkebaklys lyser når jeg åpner bagasjelokket og slukker når jeg lukker det 😂 er borte 🙏

IMG_0408.JPG

IMG_0409.JPG

IMG_0410.JPG

IMG_0415.JPG

IMG_0416.JPG

IMG_0418.JPG

IMG_0419.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, 316 skrev:

Ser bra ut, blir et helvete å få av igjen all den vulken om feilen er et anne sted. Håper det ordna seg ;)

Tror jeg kan garantere at de ledningene som er vulket, har riktig kontakt og ikke ligger og gnisser noe sted. Så dersom det fremdeles er discolys når jeg åpner lokket, så er feilen en annen plass 🤔🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store Brunoxdagen 🤔

Dagens økt har vært å behandle all rusten jeg har funnet og pusset rent, med Brunox. 

Teppet i bilen var naturlig nok dritbløtt pga utett gulv, men jeg merket også at teppet var bløtt helt fram mot torpedoveggen. Fryktet da at det var hull i torpedoveggen eller enda verre, lekkasje fra varmeregister. 

Jeg lå under bilen og pusset noe rust i går og fant da et hull som jeg antok var fremme i dørken og da jeg fikk løftet teppet oppover gasspedalen, så jeg at hullet er ved festet til den stopperen til gasspedalen. Den klædden som pedalen går ned på. Så da fant jeg forhåpentligvis kilden til vått teppe i front 😉 

Har som sagt fått pusset og i dag behandlet alt sammen med Brunox. Så da blir det et strøk til i morgen før jeg legger på lakk/understellsmasse. 

Når dette er gjort, får jeg endelig montert fjørbeina og da har jeg forhåpentligvis et rullende prosjekt. 

Dæven det er jaggu tidkrevende dette, men siden fokuset mitt er å gjøre så godt grunnarbeid som mulig, velger jeg å la dette ta den tiden det tar. Det har jeg erfaring på at lønner seg i lengden 😉

Har vel noen bilder av dagens økt også 😜

IMG_0460.JPG

IMG_0461.JPG

IMG_0462.JPG

IMG_0463.JPG

IMG_0464.JPG

IMG_0465.JPG

IMG_0466.JPG

IMG_0467.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store Brunoxdagen, dag 2 😏

Oppdaget et bittelite hull nedenfor hullet der bremserøret går ut i hjulhuset, så da ble det å pusse så godt det lot seg gjøre. Trangt og jævlig !! Men fikk det greit til allikevel. Men dette medførte atter en dag uten å få montert fjørbeina 😖 Men jeg vil ha dette så bra som mulig og i morra får jeg hatt på rustbeskyttende masse der og deretter SKAL fjørbeina på !!

Vel vel, resten av dagen har jeg tilbringt inni bilen og pusset og pusset bort rustflekker og behandlet dette med mengder Brunox 😜 Så nå håper jeg dette kan holde seg rustfritt i hundre år !! 

Slenger ut litt bilder 🤘

IMG_0520.JPG

IMG_0521.JPG

IMG_0522.JPG

IMG_0523.JPG

IMG_0525.JPG

IMG_0526.JPG

IMG_0528.JPG

IMG_0529.JPG

IMG_0524.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, her blir ting unnagjort! hehe *kremtkremt*...

 

Dette ser ut til å utgjøre seg bra! Kjenner selv jeg skjelver og blir nervøs over hva som kan dukke opp når jeg skal opp med gulvteppe på min i sommer, Men litt må man selvfølgelig regne med på en gammal bimmer! Din ser jo rimelig bra ut nå da! :) 

 

Fjerne det som fjernes kan, lønner seg til slutt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Dæven du ligger ikke å sover over denne bilen.

Godt jobba og alt det der :).

Er ufattelig hvor mye som dukker opp når enn plukker ,men godt du får det bra igjen .

Må bli bra å kjøre nå tenker jeg .

He he, det var litt stille her en liten stund pga venting på noen deler, pluss at jeg ble syk noen dager. Men nå bruker jeg noen timer hver fridag jeg har 👍

Huff ja, det dukker opp noe når man leter og jeg klarer bare ikke å la noe være å undersøke der jeg kan mistenke at det er noe. 

Har tenkt at selv om mange har pene og strøkne firråtredver, så finnes det nok en del grums på skjulte steder. 

Men nå begynner jeg å tro at det ikke er så mange steder det er guffen rust igjen 🤔

Satser på å få bilen rullende snart nå 👍 Venter bare på det lokket i gulvet som du ser på bildet, samt stabstag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Loefald skrev:

Se her ja, her blir ting unnagjort! hehe *kremtkremt*...

 

Dette ser ut til å utgjøre seg bra! Kjenner selv jeg skjelver og blir nervøs over hva som kan dukke opp når jeg skal opp med gulvteppe på min i sommer, Men litt må man selvfølgelig regne med på en gammal bimmer! Din ser jo rimelig bra ut nå da! :) 

 

Fjerne det som fjernes kan, lønner seg til slutt! :) 

Jada her jobbes det jevnt og trutt 👍

Takk, den begynner å bli mye bedre nå. Har pussa rust i mange timer og behandlet det etter beste evne 😃

Ja du bør ikke bli overrasket dersom det dukker opp rust her og der. Klamme og våte gulvteppet er nesten uungåelig gjennom mange år og da blir det rust. Men håper du slipper billig unna 🙏 Blir mange timer med rustpuss dersom det er en del.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått pussa ferdig det siste av rusta inne i bilen. Glad jeg fjerna den lydisolasjonen i gulvet bak, for det sitter en stor rund plate som du ser på bildene, på hver side. På venstre siden hadde det kommer så mye rust at det var på nære nippet at det hadde blitt nødvendig med sveising. Et år til tenker jeg, så hadde det nok vært kjeks.

Men nå er all rust slipt vekk og behandlet med brunox. Så blir det å grunne og lakke i en blåfarge som likner på orginalfargen. Samme lakk skal jeg også bruke i bagasjerommet. De hadde restsalg på lakksjappa her og fikk to bokser for 20 kroner 😂

Jeg har også fått bytta oljenivåføleren i bunnpanna. Den gamle så ikke ut. Og flotøren satt dønn fast. Jeg hadde kjøpt en ny brukt føler hos koed og der klikker det i flotøren når jeg rister på den. Så håper jeg nå får slutt på gaulinga om at det er lite olje på motor. 

Jeg har også fått grunna et par steder der jeg har pussa rust, under bilen. Og behandlet det med understellsmasse. Ja og det samme i hjulhusene foran. Nå skal jeg bare få grunna litt pussings i ene hjulhuset bak og behandle der samt lakke gulvet og bagasjerommet, så begynner det å nærme seg ferdig med den delen av jobben 👍 

Det går da fremover selv om det har vært litt humpete vei dette her 👍

Slenger ut noen bilder. Har ikke tatt bilder av det under bilen, men skal få tatt noen. 

IMG_0531.JPG

IMG_0532.JPG

IMG_0539.JPG

IMG_0540.JPG

IMG_0541.JPG

IMG_0542.JPG

IMG_0543.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diller og daller med litt her og litt der om dagen 😂

Men alt som gjøres, er med på å minske "To-do-lista" mi 👍 I dag ble det å finne fram "Båt-fix-utstyret" 😂

Før dere kommer med syrlig nedlatende kritikk 😂 så skal det sies at denne bilen skal aldri bli noen Showbil, så jeg driter i at det brukes måter og midler som er litt bannlyst i enkelte miljøer. Dessuten vil jeg ved evnt salg av bilen, opplyse at det er brukt alternativ løsning på rustproblematikk. 

Jeg har funnet en del småhull her og der. Hadde jeg sveisa selv, kunne jeg sikkert kappet ut og sveisa inn nytt friskt stål, men jeg gjør ikke det og derfor er det enkelt å tette dette med glassfiber. Uansett, jeg gjør alltid skikkelig godt grunnarbeid i form av rensliping og bearbeidelse med gode rustmidler og priming før jeg tetter. Brocaten vår har et par tre steder den også med denne løsninga og det er ikke tegn til noe kommende rust rundt der jeg fiksa for snart tre år siden 👍 

Vel vel, nok om det. Følte bare for å argumentere litt rundt mine metoder 😂

Utover dette så har jeg også fått lakka bagasjerommet og bak på plata der fangerfestene sitter. Jeg har også fått lakka fangerfestet og montert det med nye fine skruer 😃 Og jeg har fått prima gulvet inni. Nå er jeg allikevel litt usikker på hva jeg skal lakke over primeren med. Lurer litt på sånn vanlig tektylspray, men den bruker en stund på å tørke. Eller skal jeg bare bruke karosserilakk ? Det tørker i det minste ganske raskt. Er sugen på å få starta med innredninga og få bilen ferdig innvendig 😉

Som jeg starta med å si så er det mye dill og dall. Er en del steder jeg har pussa og da må det jo også lakkes igjen. Har pussa plata i front av motorrom, så dette skal lakkes i nær fremtid. Sidefestene til frontfanger hadde også litt rust,og der har jeg Også fått pusset og lakket 😃 Ja så har jeg fått tektylert en del småsteder under bilen og også fått stripsa fast ledningen til lambdasonden. Jaggu blir det mye sånne småting som må fikses. Men godt med alt som blir gjort 😃 He he ingen skal beskylde meg for å ha skrivesperre 😂 

Slenger ut litt bilder 👍IMG_0551.thumb.JPG.483053f65f3faac65288986401e4c9ed.JPG

Siden pipa med umbrakoen var for stor til å komme til for å skru ut oljepluggene på diffen, fikk jeg tips om å slå umbrakoen ut av pipa og bruke en fastnøkkel. Det funka fjell 👍IMG_0552.thumb.JPG.c1baae09ee929bd89cae9e753ed580f9.JPG

Det var kanskje ikke så rart at diffen lakk olje. Denne skiva var helt ferdig 😉IMG_0554.thumb.JPG.ce711977ae25cfaee6cd390db6da0d39.JPG

Olja som skal på diffen 👍IMG_0559.thumb.JPG.34a32bf1b245c0f1750c070360f9a477.JPG

Båtfix 1 Hull i hjulhus venstre bak 😖IMG_0560.thumb.JPG.f0104369e4e500ae933814bbfbd41a71.JPG

Båtfix 2 og 3IMG_0562.thumb.JPG.40ff157a1f5127666cd90dd2473c5962.JPG

Båtfix 4 og 5 😣IMG_0563.thumb.JPG.fafb4d679d62bd30f6693f5c9fa6ca0c.JPG

Båtfix 6 er innerst i forbrønnen inn mot torpedoveggen  Det har blitt sveisa inn nye kanaler, men kan se ut som de glemte litt helt inners her ja 🤔😜IMG_0564.thumb.JPG.ad2df0c3f19b1feace17888cef2a74ba.JPG

Båtfix 7. Et lite hull i bunn av festet til denne stopperen til gasspedalen.IMG_0565.thumb.JPG.ea2d3e5f72c4248af71440905bda3eb4.JPG

Håndmalt primer. Fikk beskjed om at primer man maler på, har en mye høyere tetthet og derfor mye bedre enn bokser som har mer væske i seg for å kunne lettere komme ut via drivgass. IMG_0566.thumb.JPG.c7deebaecdc3abe1bc2a8d38b72569f4.JPG

Har prima godt rundt rusthullet også vettu 😂 Her blir det ikke benyttet Båtfix 😉IMG_0568.thumb.JPG.7450936118f432d428b130ee786f55a8.JPG

Fått pussa vekk rusta på denne plata også og det blir fint med fersk farge her 👍IMG_0569.thumb.JPG.4068321cfed5559b6e782393d6b21eab.JPG

Håper denne jobben holder rusta unna i mange år fremover 🙏IMG_0570.thumb.JPG.e1cd7ed2049aeeec0402b4facd4aaee6.JPG

Her blir det fint med de nye lokka som jeg har bestilt hos Koed 👍IMG_0572.thumb.JPG.6faec78e467201a591bdb255586de128.JPGNylakka bagasjerom 👍IMG_0574.thumb.JPG.93abdfedb6a353a1bc20cf683a9957c7.JPG

Blei så mye penere etter rustpuss, priming og ny fin lakk. Og fangerfestet til venstre kjøpte jeg brukt på Koed. Litt puss, prim og lakk så ble de som nye 👍

IMG_0575.thumb.PNG.dd963e5e01443fb8501f6085505cd2aa.PNG

Sånn var utgangspunktet 🙈

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen bra Tore:).

Hva heter grunningen du bruker ?

Angående båtfix ,så ser jeg ingen problemer ,så lenge grunnarbeidet er bra.

Og som du nevner ,så skal det være bruksbil så lenge du har den :).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Igjen bra Tore:).

Hva heter grunningen du bruker ?

Angående båtfix ,så ser jeg ingen problemer ,så lenge grunnarbeidet er bra.

Og som du nevner ,så skal det være bruksbil så lenge du har den :).

 

Takk takk Jan 😃

Godt å slippe hudfletting og amatør 😂 Ja grunnarbeidet er alfa og omega når man velger "lettvinte" løsninger og jeg legger i grunn litt ære i å få alt rent og pent før jeg gjør det jeg gjør 👍

Jeg bruker Hagmans Primer malingsboks. Ble anbefalt denne av lakkeksperten her jeg bor. 

IMG_0578.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitre mine bramseil (gammalt sjømannsuttrykk) 😉

Dagene går med til å pusse og behandle rust og rustskader. Jeg klarer bare ikke å la det jeg ser av rust få stå urørt. 

For tiden har det vært å krype omtrent inn i bakstillinga med stålbørste og negerkuse på drillen 😜 Der var det mye rust men heldigvis ikke så mye rusthull, så det blir mye pussing og behandling med Brunox. Jeg kjøpte en halvliter med stoffet og har snart brukt opp hele driten 😳 Men satser på at marinering med dette holder rusta på avstand en stund i det minste 🙏 

Men nå planlegger jeg å få sandblåst så mye som mulig når jeg får bilen på veien. Har en bekjent som tok Brocaten for et par år siden. Han bare tar gaffeltrucken sin å heiser bilen og blåser i vei 😂 Funker som F !!

Skulle også endelig få på fjørbeina i dag, men neiiiiida !! Det ene beinet hadde et lag med pulverlakk i det ytterste gjengelaget, så det var ikke snakk om å få bolten til å skjære gjennom. Dri til og med med en diger momentnøkkel, men ikke faen 😖 Og i dag er det jo selvfølgelig helligdag så da ble det jo ikke mulig å få hjelp 😣 Men fikk montert det ene beinet da. 

Ja ja det snirkler seg da fremover sakte men sikkert. Slenger ut litt bilder 👍

IMG_0583.JPG

Puss puss !! Kommenterer alle bildene siden bildene kommer i feil rekkefølge dersom noen bilder ikke blir kommentert  

IMG_0584.JPG

Puss og atter puss 😜

IMG_0585.JPG

Mer puss !!

IMG_0586.JPG

Her har jeg hatt rustskader på absolutt alle E34'ene mine 😖

IMG_0587.JPG

Så da må man pusse 😂

IMG_0588.JPG

Inntil den nysveisa høyre kanalen var det nok ikke gjort bra nok arbeid, for her hadde rusta fått skikkelig tak .

IMG_0589.JPG

Så da var det å pusse og marinere i Brunox 😉

IMG_0590.JPG

I skjøten her, mellom for og bakdør, var det jaggu bra jeg oppdaget at det nesten var rusta hull 😣

IMG_0595.JPG

Mye overflaterust i området Bakstilling 😖 Så da er det bare å pusse og marinere i Brunox 😉

IMG_0596.JPG

Båtfix 😉

IMG_0597.JPG

Grunnet og klar for lakk  

IMG_0598.JPG

Pusset båtfix som er klar for grunning.

IMG_0599.JPG

Siden jeg ikke fant propp som passet på Koed, valgte jeg litt båtfix i hullet på proppen og deretter understellsmasse.

IMG_0606.JPG

Orginalt stabstag selvfølgelig 👍

IMG_0607.JPG

Endelig fikk jeg montert ihvertfall ett fjørbein 👍😃

IMG_0609.JPG

Man tager hva man haver. 

IMG_0610.JPG

Kjøpt nye bolter til mange deler 👍 Godt å slippe gjennomrusta runde bolthuer 👍

IMG_0611.JPG

Batterikasserommet ferdig grunna og klar for lakk.

 

 

IMG_0613.JPG

Igjen, man tager hva man haver og jeg hadde litt arcticsilberlakk igjen etter lakking av E39'n, så da ble det å lakke gulvet med dette. Syntes det ble bra jeg 👍

IMG_0614.JPG

Nylakka 👍

IMG_0615.JPG

Mer nylakka 😃

IMG_0616.JPG

Enda mer nylakka

😃

IMG_0617.JPG

Fått på litt ny understellsmasse i hjulhusene 😃

IMG_0618.JPG

Blei svart og fint 😃

IMG_0619.JPG

Nylakka sidepanel og nyvaska fangerfeste med nye bolter 😃👍

IMG_0620.JPG

Nyvaska frontfangerfeste med nye bolter 👍

IMG_0621.JPG

Nyvaska plastdeler 😃

IMG_0612.JPG

Endret av Bimmerlorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanonkjempesupetflott 😁 imponert over tålmodigheten din til å fikse på alle disse småtingene tross at du sier det "ikke skal bli noe utstillingsbil,,, Ikke bli noe smykke,,, er jo bare en rusten haug som skal gå ha det litt godt sine siste år"... Denne kommer til å holde i ørten år framover og jeg håper du beholder den lenge! Ikke mange som gidder dette her! Tror den kommer til å bli kjempeflott!! 

Stå på videre 😁 er rett inn på tråden jeg hver gang jeg får varsel om at lorriz har vert på skrivetokt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmerlorris changed the title to Lorriz 525i og 535ia fra side 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...