Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Svarer deg her jeg Daniel, så slipper jeg å få alt som skrives dobbelt opp 😂

Ang de jordingsledningene så skrudde jeg av dem 👍 Her gjøres ting etter boka 👍 Jeg har ikke hatt annet enn denne kraftige lekkasjen som fører til olje i pluggkammerene samt litt svetting på utsiden, ytterkant ut mot skjermen. Ikke noe fukt foran ved vanos eller de halvmånene bak på lokket. 

Kjedelig å få klager av naboer pga de lekkasjene da 😤 Jeg hadde også lekkasje på oljefilterhuset, men ikke fra pakningen inntil motor, men fra en oring bak et lite lokk under der oljeslangen fra vanos går inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel:

Her ser du de to lokkene på siden av oljefilterhuset som det lakk ut av. Grei jobb å skifte dem, men du bør skru ut hele oljefilterhuset og legge på en ny pakning der også. Da vet du at det holder over alt og du slipper å gjøre jobben to ganger 😉

IMG_0347.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Jeg ble nysgjerrig på om det var samme farge på bilen din som min, så jeg tenkte å sjekke opp chassisnummeret ditt på en BMW VIN Decoder, så søkte opp nummerskiltet ditt på kjøretøyopplysninger på statens vegvesen, men når jeg brukte chassisnummeret ditt så kom det opp BMW 530D E60?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Daniel_Ø skrev:

Forresten. Jeg ble nysgjerrig på om det var samme farge på bilen din som min, så jeg tenkte å sjekke opp chassisnummeret ditt på en BMW VIN Decoder, så søkte opp nummerskiltet ditt på kjøretøyopplysninger på statens vegvesen, men når jeg brukte chassisnummeret ditt så kom det opp BMW 530D E60?? 

He he ja det er feil chassinr registrert i systemet. Bra du nevnte det, for jeg har glemt å påpeke dette og få det rettet opp.

Her er chassinr 👍

IMG_1003.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fiksing av oljelekkasje :).

Ser nå at bilen ser særs bra ut nå som den er montert sammen Tore.

Tenker du gleder deg til kjøre med denne nå.

Hvordan oppfører motoren seg for tiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Grattis med fiksing av oljelekkasje :).

Ser nå at bilen ser særs bra ut nå som den er montert sammen Tore.

Tenker du gleder deg til kjøre med denne nå.

Hvordan oppfører motoren seg for tiden ?

Takk for det Jan 😃 Håper virkelig at lekkasjen er fikset for fremtiden 🙏 

Jeg er veldig tilfreds med å nærme meg målet, som er å ha et rullende prosjekt 👍

Har bestilt time og fått eu-kontroll den 17 juli 😃 Så er litt småstressa nå. Har ferie i uke 29 og 30 og håper inderlig at bilen går gjennom, for jeg har sååå lyst til å legge ut på en roadtrip med bilen i ferien 🙏.

Har bestilt ryggelysbryter og slanger til spyleranlegget og helgen før eu-kontrollen, skal jeg opp til en kompis og få sveisa hullet i gulvet. Så håper dette blir bra 🙏

Ang motoren så virker den å være bedre, men den har noen symptomer som er vanskelig å beskrive. Men mistenker lmm, så jeg skal åpne den opp og rense føleren med bremseskiverens og elektrorens. Kanskje den bare trenger litt omsorg 😉 Det er nesten ingen reaksjon når jeg skrur av kontakten og den virker å gå renere når den er frakoblet. 

Men en skikkelig langtur hadde den sikkert heller ikke hatt vondt av. Det lukter litt surt av den, så er spent på om det er stort oljeforbruk 🤔 Ja ja, får få den godkjent, så får jeg svar etterhvert 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En liten update 👍

Bestilte eu-time her om dagen hos Mekonomenverkstedet her, og var så dum at jeg ba om firehjulskontroll pga senkefjørene, i den tro at jeg bare kunne svinge bortom svv og få det skrevet inn i vognkortet 😂

Glemte visst at det var fellesferie og første ledige time var 3 august. Det betydde at dersom jeg tok den timen, ville de pga kunnskap om at det sitter senkefjører på bilen, ikke kunnet godkjent bilen. 

Så etter litt grubling ringte jeg og avbestilte timen og fikk time et annet sted der de ikke vet på forhånd at det sitter senkefjører på bilen. Så nå er jeg spent på om de oppdager dette og gir meg mangel på at dette ikke står skrevet inn i vognkortet 😳

Bilen ser jo ikke senket ut, så krysser fingra for at de lar den skli gjennom 🙏

Ja ja, siden forrige oppdatering, har jeg fått montert ny ryggelysbryter og strammet brekket. Skal stramme bittelitt til så tror og håper jeg at de finner brekket innafor rammene 🙏

Men problemet med ryggelyset lå ikke bare i bryteren, men også i den ene lykten. Det manglet rett og slett en jording, så jeg måtte modde litt med ekstra jording. Da fikk jeg endelig ryggelys på begge sider. MEN !! Så fikk jeg vite at det egentlig er opplegg bare for ryggelys i ene lykta på disse Hella sorte 😂 Ja ja men da er jeg kanskje den eneste med ryggelys i begge baklyktene på disse lyktene da 😂

I går var jeg oppe hos kompisen min på Lillehammer (ja jeg kjørte ulovlig den turen 😜) og fikk sveisa igjen det fæle rusthullet i gulvet under førerstolen 😃 Det ble ikke gjort med 100% solid innfelling. Til det så hadde hverken jeg eller kompis tid, så det ble å føye over ei plate og sveise denne fast over hullet. Men han brukte uansett god tid og fikk stålbiten til å passe veldig godt, så jeg syntes det ble rett så pent 😃 

Det var også en liten eksosfis i flensene mellom katalysatorpottene og mellompotta. Så vi demonterte eksosen og fant ut at det ene røret som gikk inn i mellompotta, var 46mm og hullet i mellompotta var på 51mm, så ikke rart at det feis 😉 Men vi fikk da banka og slått litt på det slik at det ble trangt nok. Deretter klinte vi på litt eksospasta og klemte sammen. Det hjalp masse og nå er det nesten helt tett. Vil ikke bli moen mangel på eu. 

Så da fikk jeg jo også testa bilen på en 13 mil lang tur og jeg må si at motoren går mye jevnere nå enn da jeg kjørte bilen hjem etter handelen i mars, men helt 100% er den ikke. Og den virker litt "nervøs" ved pådrag. Men dette får jeg finne ut av senere. 

Så kom jeg hjem da. Da merket jeg at det luktet litt brent og åpnet panset og så at det steg en del røyk opp fra motorrommet. Hva hadde skjedd nå da ???!!! Joda, atter en oljelekkasje !! Akkurat da kjente jeg på en skikkelig "nå-gir-jeg-faen-følelse !!" Slang igjen panseret og tok kvelden 😤 Dette orker jeg ikke nå, så det får vente til i morra. 

Dagen etter, i dag, hadde jeg fått igjen litt mot og lyst, så fikk på meg arbeidsklærne og begynte søket etter lekkasjen. Først en kraftig avfetting og høytrykkvask under motor og videre bakover under bilen. Det var faen meg olje omtrent til bakpotta 😤 Jaggu sprer det seg godt under fart,

Det gikk heldigvis ikke lang tid før jeg fant feilen. Det var pakningen til peilepinnerøret som var røket. Jeg hadde sikkert vært for hardhendt da jeg monterte den i vinter og deretter har den sviktet gradvis. Jævlig deilig at det ikke var en større feil. Så et øyeblikk litt mørkt på det å rekke eu på tirsdag. 

Etter jeg hadde fått på en ny oring, gikk jeg i gang med å behandle undersiden av gulvet/hullet der platen er sveist fast. Måtte banke stålet i gulvet, inntil platen som var sveist fast og behandlet dette med to strøk brunox før jeg la på Hagmanns grå grunning. Når dette har fått tørke skikkelig, skal jeg legge på et par lag med båtfix og deretter legge på understellsmasse. Da bør dette holde i åresvis 😉 

He he dette ble en lang historie/oppdatering 😂 Takk for at du gadd lese 🙏 Slenger ut litt bilder 😉D93B18BF-9BB1-4A41-BB97-32067A76DEB0.thumb.jpg.37fe862244cc0afbabb4ba1ac851f44a.jpg

Ble en del kuk for å få pæra til å lyse. Det var strøm på riktig ledning. Men ikke noe lys. IMG_1014.thumb.JPG.28c21590d8fdb13691117f8bb79a2994.JPG

Måtte rett og slett bytte plass på to av ledningene 😳C23DDCB5-14F6-460A-9D70-50DD8CFAC607.thumb.jpg.23f0f251adb3768707db7de87c4d8126.jpg

Så viser det seg at det ikke finnes noen jording til pæra på denne lykta 😜IMG_1017.thumb.JPG.e63cd88bd597578054bae04055736a9d.JPG

Så med litt modding ble det endelig lys i begge lyktene. Men så sier altså kompisen min at det er meningen at det bare skal være ryggelys i den ene lykta på disse sorte hellalyktene 🙈IMG_0999.thumb.PNG.7aa6c41ee9a5e294f96444c811f1d2d4.PNG

Operasjon rustfix. Utgangspunktet.IMG_1042.thumb.JPG.c276c70e0772c320773927a0fdd9ac37.JPG

Simon i full gang med vinkelsliperen 👍IMG_1050.thumb.JPG.5a2d6a6b3a76ed588dd24455fbc7787b.JPG

Klar for stålplaten.IMG_1053.thumb.JPG.d9becc5e62d2dfa82a03ea311b342f52.JPG

Smil, du har gjort en god deal ? 🤔😂IMG_1056.thumb.JPG.d918c7a9848ede0d9ece7af8bde5ffe3.JPG

Sveise inn plata 👍IMG_1058.thumb.JPG.785366894059fa4d00d6d05a48637890.JPG

Her må det slipes vekk litt rust rundt kantene. IMG_1059.thumb.JPG.436ed5b7dccae09ca1d48e13ca3412d2.JPG

Klar for brunox, to strøk og deretter grunning.IMG_1069.thumb.JPG.deee4c043ae5db9e60867be4514366bf.JPG

Første strøket med grunning. Skal ut og legge på strøk nr 2 etterpå og deretter glassfiberen og understellsmasse i morra 👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpet på å komme gjennom eu-kontrollen med godkjent bil, men slik ble det ikke. 

Uansett, trøsten er at ingen dyre slitsomme feil ble funnet. Jeg var litt redd for at de skulle se og bry seg om de blanke røde supersportfjørene, eller at motoren kanskje hadde for høye utslippsverdier. Jeg var også redd for at storforingene bak kanskje var for slitte. Men ingen slike feil og takk for det 😃 

Siden jeg fikk mangel på hjullager, demonterte jeg calipper og skiva og må bare erkjenne at jo, det rumler. Men ikke noe slark. Men til å komme til slark, må det vel være mer brukt enn ca 20 mil kjøring tenker jeg 😜 Så nytt hjullager er på vei og denne gangen kanskje jeg skal få lageret presset på hos bilverksted ? 

Fikk masse tilbakemeldinger på E34-Norge at feilen mest sannsynlig er min egen. Men jeg så en youtubevideo og der ble det ikke brukt noe pressverktøy for å montere hjullageret. Noen som vet hva slags verktøy som presser et hjullager på plass uten å demontere hele fjørbeinet ?

Ja ja, deler er bestilt og kommer om ei uke, så da blir bilen godkjent 😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at den ikke gikk kontrollen :/ kjiipt når det går sånn. Men fatt mot å kjørpå ;)

Men ett spørsmål, jeg skulle hattmeg nytt taktrekk men når jeg ser koed har di ingen tilgjengelig. Hvordan gikk du fram ved bestilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Viggo 😃

Ja var litt skuffa en liten stund, men så var jeg bare glad det ikke var de frykta tingene det ble toerfeil på 😃 

Ang taktrekk så hadde de bare det trekket jeg fikk tak i, på lager. Men ring de og hør. Kanskje de har fått inn flere. Eller så var jeg bare veldig heldig 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Blei det no nytt taktrekk på deg Viggo ?

Jeg står litt fast om dagen 🤔 Har fått ca-pris på mangellappen, men har ikke helt de penga for tiden. Så tenker at jeg bare ber de fikse håndbrekkwirene.

De gikk i oppløsning da jeg forsøkte å demontere de. Alle fire metallhylsene (2 pr wire) sitter igjen på bilen og ser nesten ut som de er blitt en del av den 😂 Her kommer jeg rett og slett til kort. Det er trangt, spesielt oppunder i karrosseriet. Der må noen med godt verktøy og erfaring, få boltre seg. 

Får de fiksa dette og montert/tredd i wirene, så monterer jeg heller bremseskoa selv. Der sparer jeg 1350 kr på å gjøre det selv. Hjullageret burde jeg også kunne klare selv. Men ser på biltema at slik verktøysett koster drøye to lapper. Så får høre om noen har noe slikt å låne bort 🤔

Kjipt å være så nære mål og plutselig gå tom for penger. Hadde håpet på å kunne få kjørt litt snart 😖

Vurderer å selge 523'n for å komme i mål, men er litt usikker. 

IMG_1107.JPG

IMG_1111.JPG

IMG_1112.JPG

IMG_1114.JPG

IMG_1115.JPG

IMG_1118.JPG

IMG_1120.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke testet ut Koed framskjermene enda, for å sjekke passform? Tenker å kjøpe slike selv ser du, og lurer på  om det blir seende ut som en blikkplate som er bøyd til eller ikke, hehe :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er lenge siden jeg har sjekket ut tråden her 😁 blir bra! Angående hjullager så ikke kjøp presseverktøy til det... Hjullageret foran trenger man ikke det til.. Ta av det gamle igjen, puss over akslingen med pussepapir så den er heeeelt rein.. Tørk av pussestøv og gjerne kjøl ned med en ispose eller noe.. Så tar du på et tyyyyynt lag med grease bare for at det ikke skal henge seg opp, varmer litt opp innerringene på det nye lageret (kan også sette hele lageret på kokeplaten noen minutter) og så smukker du det på.. Da skal det som regel gå helt inn bare med håndemakt :) bakhjulslager trenger man presseverktøy.. Ikke foran! Dette fikser du 😁 og pass på at du har støvkoppen og det bak lageret også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmerlorris changed the title to Lorriz 525i og 535ia fra side 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...