Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Har jo hatt problem med at varmeapparatet ikke vil blåse kaldt. Jeg kikket på dette først én gang og fant ut at isolasjonen var flekkvis borte på kontakten til sirkulasjonspumpa. Så denne etterisolerte jeg og syntes først at det ble kjørligere. Men det var ikke tilfelle. Så jeg kikket på nytt og så nå at den ene ledningen faktisk hadde røket.

Ok tenkte jeg, da har jeg ikke annet valg enn å få tak i en ny kontakt. Spurte litt rundt på facebook og ringte sulland, men der fant de bare kontakthuset uten ledningene 🤷‍♂️
 

Så jeg ringte litt rundt til bilopphuggere her på innlandet og til slutt var det et huggeri som hadde stående en E34. Så da var det bare å hive seg i bilen og ta en liten roadtrip, og der sto det en stakkars halvveis flatklemt 525i 😢 Så etter en liten klatretur så jeg den hadde sirkulasjonspumpe med kontakten plugga i og den var heldigvis i strøken tilstand, sjeldent nok i grunn.

Så i dag orka jeg å gå ut og fikk skjøta sammen og isolert det godt. Må si jeg var spent. Så tok meg en liten kjøretur og fikk bilen i driftstemp og skrudde tempen i bånn kulde 😅 Og heldigvis fløt det kald og god luft ned på beina, og det var deilig at dette atter en gang handlet om en bagatell og ikke defekt sirkulasjonspumpe 🥳👍55937875-5F29-49E8-B220-C5A5844C7EAE.thumb.jpeg.17316f74fc70df0bfd8ca1e43a74d3f1.jpeg

Rufsete tilstand på kontakten da jeg fikk tatt den nærmere i øyensyn 😅9F6EEAE4-D1DF-4E04-8E68-A3ECC00FCE43.thumb.jpeg.fd56ce0296dd994540374bc010805107.jpeg

Rett og slett finito 😉17AC601F-A31B-4174-A7FE-22A282DFC90A.thumb.jpeg.0fba8ce0b176b8f575281b0db972ed9e.jpeg

Møkkete og jævlig var det også. EC1E2E3F-B8B7-49E4-8B66-8EE8739BDF29.thumb.jpeg.b3b6cb30d492d11e88d7a1b25d26ec98.jpeg
 

Rett og slett en kontakt i tipp topp stand 😃72CB0253-1EC7-4292-BE7F-B36A1046C791.thumb.jpeg.e469e9dee135d4c2904bf72f2bd309b2.jpeg

Rengjort sirkulasjonspumpe med fungerende kontakt 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2020 den 23.51, Mortenej skrev:

Flott dette.

Heldig at det fortsatt står E34 rundt om på hugerne. Blir raskt pressa flate når de er så gamle, desverre.

 

Ja en liten men veldig nødvendig ting å få gjort i stand 😅👍 Ikke noe godt å kjøre med kokvarm bil 😂 Men da lærte jeg en ting her også. Og veldig fint at den ikke var defekt 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ikke stort her om dagen. Bilen tusler og går 🥳 Men jeg må pusse av beskyttelsen på kanalene da han som fiksa disse ikke tok seg bryet å ha på grunning 🤷‍♂️ Da jeg jekka bilen på kanalene (laaaang bred planke for å fordele vekta siden den ikke har jekkfester 😅) så flasset det av og jeg ser rett inn på stålet i kanalen 🤬 Så her må jeg få fikset snart.

Var ute og tusla i nabolaget i kveld og gikk forbi en bruktbilselger her. Der sto det jaggu meg en gammal M6 gitt 😍 Ser litt slapp og sliten ut. Men kjente litt i hjulbuene og den virker rimelig grei for rust. Importert fra statene sikkert, siden den har de fæle us-fangerene. Ser den er slitt i seter og dashbordet er rimelig solbrent. Tenker jeg skal stikke bort å få litt info i morra. Skal ikke ha den, men alltid intr å vite litt 😃

83D552D2-53AF-4982-80BE-BD3B3FCAE2F2.jpeg

F1BA7D81-C812-49C2-B101-62468744BA79.jpeg

DD4DF71E-B4B7-4A2B-B68E-AFE25CF8EDDA.jpeg

07BE5A59-8859-4741-B0E6-1B90C9F93C7A.jpeg

61AF2381-E05B-4D13-B7ED-10EC205B0E38.jpeg

6A462B0F-A5D7-401C-B781-1E2216989047.jpeg

EDFB096D-2B2E-407A-BBD8-0F24EF975DA0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt jobb med og fikse den innredningen der. Her ser man tydelig forskjellen på amerikansk og europeisk smak også. Den interiørfargen der hadde man nok slitt med og selge i Europa på 80 tallet, mulig det hadde gått i Italia.

Man ser også at den har ekstra klimaanlegg i baksetet. Jeg har aldri skjønt hvorfor BMW gjorde et baksete som i utgangspunktet er ubrukelig enda trangere med og sette inn den store klumpen der.. Det var en opsjon man ikke fikk i E23 og der hadde det jo vært plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rune-K skrev:

Det er litt jobb med og fikse den innredningen der. Her ser man tydelig forskjellen på amerikansk og europeisk smak også. Den interiørfargen der hadde man nok slitt med og selge i Europa på 80 tallet, mulig det hadde gått i Italia.

Man ser også at den har ekstra klimaanlegg i baksetet. Jeg har aldri skjønt hvorfor BMW gjorde et baksete som i utgangspunktet er ubrukelig enda trangere med og sette inn den store klumpen der.. Det var en opsjon man ikke fikk i E23 og der hadde det jo vært plass.

Er ikke framstolene her omtrent de samme som sportsetene man har i E32-34 ? De trenger å trekkes om for å bli strøkne tenker jeg. Baksetet så helt ut såvidt jeg klarte å se gjennom de sota vinduene. Hva er vitsen med den klimaklumpen mellom baksetene mon tro ? Den ser ut til å trenge en del fiks for å få tilbake fordums glans. Men sånn ved første øyekast så den bra ut for rust. Men har den gått i de tørre varme delene i statene gjennom årene så er det vel kanskje ikke så rart. Mener å ha lest at disse er fæle til å ruste 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har stusset litt en stund. Det kan se ut som det er høydeforskjell mellom høyre og venstre side bak 🤔 Men har tenkt at det er fordi den står her på ujevnt underlag. Men da jeg parkerte i en parkeringsgarasje i går synes jeg at det fremdeles ser forskjellig ut. Men hadde ikke med meg tommestokk, naturlig nok 😅 Skal ta med meg dette i dag når jeg skal ut på tur. Skal få parkert den på en rett plattform og få målt skikkelig. Stemmer det at det er høydeforskjell så må jeg få funnet ut hva som er årsak. Mistenker i så fall at det må være forskjellige høyder på fjærene. Er jo supersport og sikkert ikke all verdens kvalitet. Men kan det være andre årsaker ? Fint om noen med peiling på slikt kunne komme med noen innspill 🙏😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Har stusset litt en stund. Det kan se ut som det er høydeforskjell mellom høyre og venstre side bak 🤔 Men har tenkt at det er fordi den står her på ujevnt underlag. Men da jeg parkerte i en parkeringsgarasje i går synes jeg at det fremdeles ser forskjellig ut. Men hadde ikke med meg tommestokk, naturlig nok 😅 Skal ta med meg dette i dag når jeg skal ut på tur. Skal få parkert den på en rett plattform og få målt skikkelig. Stemmer det at det er høydeforskjell så må jeg få funnet ut hva som er årsak. Mistenker i så fall at det må være forskjellige høyder på fjærene. Er jo supersport og sikkert ikke all verdens kvalitet. Men kan det være andre årsaker ? Fint om noen med peiling på slikt kunne komme med noen innspill 🙏😃

Det problemet der hadde jeg på min e34 for noen årsiden tilbake Tore .

Stusset på dette og sjekket ut litt .

Fant tilslutt ut årsaken og på min var det gummien på tårnlageret den inni som hadde flyttet seg og tilslutt gitt etter .

Etter en fiks på dette så ble det likt .

Verdt å sjekke ut hvertfall.😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, sveigis skrev:

Det problemet der hadde jeg på min e34 for noen årsiden tilbake Tore .

Stusset på dette og sjekket ut litt .

Fant tilslutt ut årsaken og på min var det gummien på tårnlageret den inni som hadde flyttet seg og tilslutt gitt etter .

Etter en fiks på dette så ble det likt .

Verdt å sjekke ut hvertfall.😀

Ok, takk for tips 🙏 Får sjekke ut dette en dag. Jeg har nå målt og på venstre side bak, er det nøyaktig 25 tommer fra midten av hjulbuen og ned til betongen som bilen står på. På høyre side er det 24,3/4 tommer. Altså så er den 1/4 tommer lavere på høyre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og måle på den måten er vel håpløst? En liten forskjell i lufttrykk så blir jo det feil. Vanligvis så sa vel BMW at man skal måle fra skjermkant og til underkant av felg. 

Har du forresten flyttet til USA? når du begynner og måle i tommer blir jeg litt betenkt.😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Og måle på den måten er vel håpløst? En liten forskjell i lufttrykk så blir jo det feil. Vanligvis så sa vel BMW at man skal måle fra skjermkant og til underkant av felg. 

Har du forresten flyttet til USA? når du begynner og måle i tommer blir jeg litt betenkt.😄 

Ja det er jo sant 😅 Får måle på nytt når jeg kommer hjem fra jobb 👍

Ha ha ha i’m in yankeemood these days 😂🤘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg målt igjen og nå fra felgkant nede og opp til skjermkant. I Cm @Rune-K denne gangen 😉😂 Og som dere ser på bildene er det en del forskjell. Så får bare demontere demperene bak og se om det er synlig forskjell på høyden da. Er det ikke det så må det vel handle om forskjellig motstand i fjærene og evnt demperene ? 🤷‍♂️
53,5 cm på ene siden og 54,7 på den andre 🤬

FCC1C5B8-9730-4476-BEE1-F38CA660DFE0.jpeg

AB1D3754-EEAA-423F-9AB3-628F91036872.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du kom deg over på metrisk igjen 😁😁

Blir spennende å høre hva som er årsaken. Går å tenker på senk til min, og om det er kvaliteten på Supersport som forårsaker dette så er det jo greit å vite hva en skal styre unna.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mortenej skrev:

Godt du kom deg over på metrisk igjen 😁😁

Blir spennende å høre hva som er årsaken. Går å tenker på senk til min, og om det er kvaliteten på Supersport som forårsaker dette så er det jo greit å vite hva en skal styre unna.

 

 

He he ja drive sånn å kødde med tommer a gitt 🤥🤣

Hadde tidlig denne uka, hmm eller var det slutten på forrige uke ? 🤔🤷‍♂️ Tiden flyr 😂, en liten plan om å justere ventilene, samt å demontere bakdemperene, men så fikk jeg ånden over meg til å demontere hjullagrene foran på corsaen, siden den skal være sommerferiebilen i år.

Men nå står den med fronten i været fremdeles fordi jeg ikke har fått hjullagrene jeg bestilte 🤪 Så gidder ikke risikere noe som gjør at jeg ikke har en bil i drift 😉 Så får ta én ting av gangen.

Så fort jeg får montert sammen corsaen så skal jeg begynne på denne. Tre ting; sjekke årsak til høydeforskjell, justere ventiler og rense kjølesystem og få på ny. Ser at det er ganske brunt det som er i ekspensjonstanken.

Men dæven så kos det er å kjøre denne for tiden. 👍 Starter og går fint hver eneste gang. Motoren bruker ikke en dråpe olje eller kjølevæske 🥳 Helte etter litt olje på servoen. Det er det eneste. Tørt og fint i hele motorrommet. Null svetting, så dette er en herlig motor. Skuddsikker til tusen virker det som 👍

9CB8B810-FD6C-40C3-B78A-8BF02C267BCF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...