Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Godt e34en fungerer som den skal .😀

Er enig i det du nevner her ,bli ferdig med en ting/ bil før en begynner på noe annet .

Ellers må jeg si den kler felgene godt .

Blitt en fin bil Tore.😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, sveigis skrev:

Godt e34en fungerer som den skal .😀

Er enig i det du nevner her ,bli ferdig med en ting/ bil før en begynner på noe annet .

Ellers må jeg si den kler felgene godt .

Blitt en fin bil Tore.😀👍

Ja det føles fint nå. Eneste jeg undrer meg litt over er at den på en måte "holder litt igjen" under akselerasjon når den er kald. Ellers så er den gull. Tørst som faen, men jeg har lært meg å drite i det 😂 
 

He he ja har lært på den tunge måten, så nå begynner jeg aldri mer på noe før jeg er ferdig med det jeg driver med 😅👍

Ja jeg synes også at dette er tøffe felger ☺️ Hadde aldri trodd den skulle være så fin på veien med så store hjul, men det merkes ikke 😃  Tenker jeg setter bilen på bukker til vinteren og fikser én og én felg pr lønning slik at jeg har tipp topp strøkne felger neste sommer 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune-K skrev:

Hva legger dere i høyt forbruk da? Det bør ikke være noe problem og komme godt under literen på landeveien, bykjøring derimot er noe helt annet.  

Min ligger på ca 1,3 1,4 på blanda kjøring og det laveste jeg har fått den på langkjøring er 0,92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forbruket dere har er helt innenfor. Det er spesielt på bykjøring at de trekker mye.

Jeg er mye mer skuffet over forbruket på Z4en min, den er helt umulig og få under 0,7 på mila. Den er veldig hemmet av kun 5 trinns gearkasse. Godt over 3000 rpm på motorveien er ikke heldig for forbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tut og kjør er hva som skjer om dagen 👍 Nå som corsaen står med snuta i været og venter på nye hjullagre, så er 535’n blitt hverdagbil og det er jo slett ikke plagsomt 😉

Har vært på et par roadtrips (må bli flinkere til å ta bilder på disse turene 🙈) den siste tiden og det har vært helt toppers 👍 Men i dag ble en litt plagsom roadtrip 😱 Det er jo veldig varmt om dagen og tenkte ikke noe spess over at det var varmt selv med vinduene åpne, før jeg stakk hånda oppunder dashen og kjente at det var glovarmt der !! 
 

Faen !! Igjen så blåser den bare varmt 🤬 Hadde ikke med noe verktøy, men fikk uansett vippet opp lokket over sirkulasjonspumpa og sjekket ledningene jeg skjøtet til kontakten. Men kunne ikke se at det var noen dårlige forbindelser. Dette skal jeg uansett få sjekka bedre. Men dersom det er kontakt, så har det seg vel kanskje sånn at noe er blitt defekt 🤷‍♂️ Enten selve pumpa eller at ventilene på sirkulasjonsenheten har satt seg ? 🤷‍♂️ Gjerne noen innspill på dette 🙏 
 

Så ja, skal love dere at det var en heit tur med bilen i kveld 😂☀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, blir ikke helt klok på hva som er greia med denne sirkulasjonspumpa 🤔 Startet opp og lot den gå varm, men da følte jeg at den blåste relativt kjølig (romtemp) men da jeg begynte å kjøre så ble det varmt igjen 🤬 Selve pumpa virker. Men bare når jeg vrir på temphjulet mot varmt. Men det er kanskje riktig ? Er vel primært når det er kaldt og trenger varme at den pumpa gjør den ekstra jobben sin. 
 

Så et kunnskapsspørsmål: Når jeg starter opp kald motor så er den veldig stille og fin, men synes det tikker mer når den blir varm. Er dette normalt ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja da har jeg vært i kontakt med en som hadde noen magnetventiler til sirkulasjonssystemet liggende. Så den er vel i postkassa mi om moen dager 😃👍

Men jeg tenkte at jeg må jo se litt på den som sitter der, så demonterte den fra bilen og fikk delt den sånn at jeg kan se på disse stemplene og om det er noe synlig galt.

Så nå har jeg delt den og sett inni der og uvitende som jeg er så vet jeg ikke om den gørra som er nedi sylindrene og på stemplene er noe som skal være der ?

På en bilmotor så er det jo som de fleste er klar over, viktig at det er smøring mellom stempel og sylinder, så tenker at det kanskje er et liknende prinsipp her også ? Men pen er ikke den gørra jeg observerte da jeg splitta den, så har uansett fylt sylindrene med whitesprit og lagt stemplene også i et whitespritbad.

Men dersom det er sånn at den gugga er en smørning, ja så lurer jeg på hva slags smøring og hva jeg kan bruke av remedier som er å få kjøpt ? 🤷‍♂️
 

Har også fått tømt kjølesystemet og spylt godt gjennom med rent vann. Har spyla inn i det som er av slanger også og demontert ekspansjonstanken og forsøkt rengjort den også, men dæven den er så full av belegg innvendig og ikke noe avfetting eller salmiakk eller til og med tre knuste oppvask-tabletter fikk tilnærmet fjernet dette belegget 😂 Så da renker jeg siden det sitter på grønnjævlig fast, ja så gjør det jo ingen skade. Grunnen til ønsket om å få dette bort, var for å lettere se kjølevæska fra utsiden av tanken mtp det å slippe å skru av lokket for å se nedi 😅

Har lagt ved en filmsnutt så dere kan se den gugga som er på stempelene og nedi sylinderene på denne magnetventilen og kanskje dere kan fortelle meg hva som er vva og om dere kanskje tenker at det er pga denne gørra at ventilene ikke gjør jobben sin og dermed kødder med masse varme i kupéen 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Det skal jo være kjølevæske i de ventilene, så det du ser der er effekten av å ikke skifte kjølevæske eller ha feil type eller bare vann. Rengjøres 100%

Uvitenheten lenge leve 🥳😂 Har fått tips om å se fix av disse på på youtube, så nå skjønner jeg også hva dette handler om 😂🙈

Spørsmålet nå er; hvor får jeg kjøpt disse repsettene i god kvalitet 
 

 

Endret av Bimmerlorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drev og rengjorde magnetventilene i dag. Hadde splitta den og fikk rengjort godt nedi og borti alle kriker og kroker. Så ser jeg at den ene "snurrebassen" (vet ikke hva navnet er 😂) har knekt og tenkte faen i hælvette og føkk hele driten 😅

Men så kom jeg til å tenke på at jeg var jo oppe i høggeriet og fikk ordna den kontakten, så hvorfor ikke reise opp dit igjen å se om den firråtredven fremdeles står der eller om den er hugget 😅 Er jo en på vei posten, men tenkte faen heller. Jeg orker ikke å vente !! Og disse kan det jo være greit å ha flere av 😉 Så jeg kjørte opp dit igjen og den sto der den gamle haugen 🥳 Ikke bare sto den der, det sto to til 😅 Den ene hadde fått fjerna sin ventil, men to stk hadde sin i begold, så da kjøpte jeg likeså godt begge to 👍 500 kr er ikke så gæli 👍 Men det var jo bingo om de var i orden eller ikke.

Så da jeg kom hjem, fikk jeg rengjort den ene som så penest ut og monterte den. I går tømte jeg systemet for kjølevæske og demonterte ekspansjonstanken siden jeg så at det hele tiden var så rustrødt oppi der. Den ble omhyggelig rengjort.

så med ny kjælevæske og "ny" sirkulasjonspumpe/magnetventil, var jeg veldig spent på om jeg fikk normal temp i kupéen igjen. Og joda, nå funker det som bare det igjen. Det må jeg si var en lettelse 😅

Har bestilt repsett til denne magnetventilen på Ebay, så tenker å få dette 100% når dette kommer i posten, for etter å ha sett på en diy-video på Youtube og så hvor morkent det kan bli og at min også var omtrent identisk råttent, så tenker jeg at sånn ser sikkert de fleste ut. Ikke er det vanskelig jobb heller. Bare se på videoen jeg har lagt ut  😃

Ja ja, men da funker det igjen og jeg slipper heteslag når jeg kjører 😅👍 2D2AED6E-9F44-43F0-A509-21FCFCFCA5E5.thumb.jpeg.917a904a87a2e206ceded088641af951.jpeg

Dæven så mye gørr det lå inni denne ventilen og pakningene og oringene var så og si utslitte. Men nå er repsett bestilt og da tenker jeg det blir i orden i mange år fremover 😃CC7E10CE-4CC7-41DC-A73F-70A3016C1AB2.thumb.jpeg.2d130c73be26767556286a0d19903da4.jpeg

Ferdig montert, nyvaska ekspansjonstank og ny kjølevæske er godt å ha på stell ☺️6ECB1439-4620-41AA-9FEC-048747FCE7B6.thumb.jpeg.3a70a99772690a8fc68ac9783ab9d3ec.jpeg

Den ene av de to som jeg kjøpte i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Tore.

Bra du tørr skru, og deler erfaring med oss. Dette som gir kunnskap og inspirasjon. Håper dette var det som skulle til for å få kjølig kupe.

Godt de ikke presser alle E34 som kommer inn :) Kjekt for oss at det fortsatt står noen en kan plukke deler av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...