Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Rune-K skrev:

Symptomene på gearkassen din synes jeg virker som gammel olje. Har du byttet den? Uansett så er det en grei begynnelse og bytte olje og filter på automaten. Det er en grei jobb hvis du har tilgang på løftebukk.

Skal gå gjennom kvitteringene, men mener bestemt at olje/filterskift ble gjort ikke så lenge før jeg kjøpte den 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke godt å ha en sånn bil som fungerer optimalt ?😀

Og det unner jeg deg virkelig Tore .

For det er nå en gang sånn at når man driver med disse gamle bilene ,kan man bli møkkalei og miste motet ,derfor gøy når du har det sånn som du har det nå .

Angående automaten ,så kan det være så mangt egentlig .

Oljeskift med filter ,er det tatt i det senere ?

For vet at dårlig olje kan gjøre at ventilhuset i kassen kan lage krøll og da kan kassen bli noe rar .😩

Men som sagt dette kan jo være alt og ingenting .

Nå kan du igjen sette den bort og vite at ting fremover er sånn type kosejobb Tore .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sveigis skrev:

Ja nå så jeg Rune hadde svart før meg her 😀

He he jada, men jeg tror ikke den har gått så langt siden forrige oljeskift. Men skal sjekke kvitteringen som jeg vet jeg har lest ang oljeskift på kassa ☺️👍 Ja så ang bilen generelt så er den bare kos hele veien. Starter og går hver gang jeg vrir om nøkkelen ☺️ Så med ca 10000 km kjørt denne sesongen så er det med varmt hjerte jeg kan sette den i opplag 😃 Skulle være kun kosejobb det å fortsette vedlikeholdet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se at du koser deg med bilen. Har selv brukt E34 fremfor F10 nå i sommerhlavåret.

Håper du får dreis på automatkassa iløpet av vinteren og shina hjul:) blir bare bedre og bedre denne bilen. Flott jobb du gjør med den, og ikke minst at den blir brukt, og ikke bare parkert som et utstillingsobjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da ble det ny bil på meg i dag, etter lenge å ha hatt lyst på en mer moderne bil 😃 Etter å ha lett primært etter en 3 eller 5-serie, ramlet jeg tilfeldig over en annonse fra en mazdaforhandler på Hamar der de hadde en 2009-modell 116d med bare 124k på telleren 😄 
Denne har jeg nå laget en tråd på i den andre gruppa (Bilder/Showoff) Så fint hvis noen gidder å følge bilen der selv om den ikke er en veldig hot modell 😅🙏

Siden jeg ikke har lyst til at denne skal stå ute i vinter, skal jeg allikevel kjøre 535’n ut til garasjen til faren min på Grinder i Grue Kommune, ca 10 mil unna. Så da spørs det hvor mye jeg gidder å fikse på den i vinter. Hadde uansett ikke tenkt å gjøre så fælt mye da 😉

Men nå er planen å selge Corsaen og da skal pengene for den legges i overhaling av calipere og felgene 😃👍 Det blir suverent og en koselig kar som har fulgt meg på fb en stund og liker bilen min godt, har tilbudt seg å overhale og lakke caliperene mine gratis 🥳 Skal bare kjøpe repsett og sende det til han i posten så fikser han 😍 Er det mulig liksom ? 🥳 Blir så glad for det gode miljøet blandt bimmerfans altså 🤘😃

D7F68629-BFB5-4D56-9413-AFE73513ED50.jpeg

C3AE2FCD-F25E-42F6-81E1-AF010E025771.jpeg

DFAB9327-687C-4A4B-BD18-733C89EB1056.jpeg

40EDE898-C50A-452E-BCE7-ABA47799ADC7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil :) E87 er absolutt ikke feil bil :) Så faktisk på denne selv som no 2 bil da den kom i 2004. hadde en Primera 2.0 SRi som trengte avløsning. Dette var en av de få hvor jeg fikk inn 2 / 3 barneseter og fortsatt kunne sitte OK. :) En romslig småbil som er gøy å kjøre. Desverre ble det ikke bytte dengangen, så blei SRi noen år til.

Herlig å se en bil med lyst interiør :) blitt mer og mer fan av noe annet enn svart. Vokst på meg de siste årene.

Her har du fått LCI utgaven som har med seg de forbedringer det betyr. Tenker at dette blir et kjekt bekjentskap.

 

Noen planer for denne fremover?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mortenej skrev:

Gratulerer med ny bil :) E87 er absolutt ikke feil bil :) Så faktisk på denne selv som no 2 bil da den kom i 2004. hadde en Primera 2.0 SRi som trengte avløsning. Dette var en av de få hvor jeg fikk inn 2 / 3 barneseter og fortsatt kunne sitte OK. :) En romslig småbil som er gøy å kjøre. Desverre ble det ikke bytte dengangen, så blei SRi noen år til.

Herlig å se en bil med lyst interiør :) blitt mer og mer fan av noe annet enn svart. Vokst på meg de siste årene.

Her har du fått LCI utgaven som har med seg de forbedringer det betyr. Tenker at dette blir et kjekt bekjentskap.

 

Noen planer for denne fremover?

 

Takk for det Morten 🙏 Jeg likte ikke designet på denne da den kom, men den har virkelig grodd på meg opp gjennom årene, så i dag forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke likte den 😅 Og nå som jeg har fått kjørt den noen mil, er jeg helt henrykt over den og hvor digg den er å kjøre 😍 Hva betyr det at den er såkalt LCI ? Jeg er helt blank og grønn når det kommer til denne biltypen, annet enn at den fikk veldig gode kritikker, men også at den har denne beryktede N47-motoren. 
Jeg lurer litt på å tune den opp en Stage 1 eller 2 men her skal jeg høre litt pga dette regkjedet som skal være så dårlig på disse bilene. Så skal setene renses og få seg en skikkelig skinnpleie for de er kjempemøkkete 🤮 Skal ikke gjøre stort med den tror jeg, men kanskje senke den bittelitt og noen finere sommerfelger ? Dette skal først og fremst være min hverdagsbrukis, så selger Corsaen, dog med blytungt hjerte 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Bimmerlorris said:

Takk for det Morten 🙏 Jeg likte ikke designet på denne da den kom, men den har virkelig grodd på meg opp gjennom årene, så i dag forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke likte den 😅 Og nå som jeg har fått kjørt den noen mil, er jeg helt henrykt over den og hvor digg den er å kjøre 😍 Hva betyr det at den er såkalt LCI ? Jeg er helt blank og grønn når det kommer til denne biltypen, annet enn at den fikk veldig gode kritikker, men også at den har denne beryktede N47-motoren. 
Jeg lurer litt på å tune den opp en Stage 1 eller 2 men her skal jeg høre litt pga dette regkjedet som skal være så dårlig på disse bilene. Så skal setene renses og få seg en skikkelig skinnpleie for de er kjempemøkkete 🤮 Skal ikke gjøre stort med den tror jeg, men kanskje senke den bittelitt og noen finere sommerfelger ? Dette skal først og fremst være min hverdagsbrukis, så selger Corsaen, dog med blytungt hjerte 😢

Helt kontkret hva oppgraderinger denne fikk er jeg ikke sikker på, et google søk vil nok hjelpe her. Lenge siden jeg hadde tanke for kjøp av 1 serie.

Ja den har den beryktede N47 motoren, men leser at godt vedlikehold og hyppige oljeskift avhjelper dette, men er ingen garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er 535’n kjørt ut til Grinders dype (finn)skoger 😂 Greia var at fatter og jeg ble enige om at jeg skulle ta meg av salg av hans 2004-modell Mercedes w209 Clk cab som har blitt overflødig pga at han nå har kjøpt seg en 1988-modell Chrysler Le Baron Cab. He he ja fatter er en cab-elsker av rang og hatt en del cabber opp gjennom årene 😅

Så da slapp jeg å ta buss tilbake til Hamar. Men da jeg kom hjem, så jeg til min frustrasjon at jeg hadde glemt å ta husnøkkelen av knippet til 535’n 🙈 Så da var det bare å kjøre de ti milene tilbake til gammern 😂 Bra jeg er glad i å kjøre bil 🤪

Det går en sidevei (fv 210) kalt vestsivegen mellom Elverum og Kongsvinger, som er betraktelig mindre trafikert enn Rv2. Så skal si jeg lekte litt Petter Solberg da jeg måtte kjøre såpass til ekstra denne kvelden 😂 
 

Men ja ja, da er ihvertfall bilen parkert, men klarer ikke heeelt å fri meg fra tanken på å skaffe et sett vinterhjul til den, sånn at jeg kanskje kan kjøre litt på tørre vinterdager. Bare reise ut dit og kjøre litt 😅 Men det nok med tanken tenker jeg.

Planen nå i nær fremtid er som nevnt, å få skrudd av alle fire caliperene og få disse sendt bort til denne hyggelig karen som har tilbudt meg å overhale dem for ingenting 🥳❤️ Så fort Corsaen er solgt, skal felgene sendes bort til "Hippe-henger" på Moelv for sandblås og pulverlakk. Har ikke helt funnet ut hvilken farge jeg vil gå for, så får skumme nettet litt og se om jeg får noe inspirasjon ☺️
 

En annen ting jeg har tenkt litt på, er å vurdere skift av registerkjede. Her er jeg usikker på nødvendigheten 🤷‍♂️ Men siden denne motoren virker å være såpass bra, så kanskje det kunne vært en bra forebyggende ting å gjøre ? Jeg har jo kjørt i hele sommer med den og nærmere ti tusen km uten at den har brukt en dråpe olje !! Det synes jeg er helt rått mtp at den nærmer seg 300k ❤️
 

Ang hjula igjen, så tenker jeg at det kanskje også kan være lurt å sjekke at de ikke har noe kast, før jeg kjører de til blås og lakk ? Dumt å legge penger i å få dem strøkne for så å oppdage at de trenger retting 😅 Jeg har virkelig funnet felgene jeg liker på denne bilen, så kanskje greit at alt er 100% ☺️ 
 

Jau jau, man blir ikke arbeidsledig med gammal E34 😉 Men det er stort sett moro da 😃👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dersom du skal bytte regkjede bør du samtidig bytte kamdrev og hubben på veiva, å når hubben byttes er det med begge dreva så kan da kan lkke gjerne bytte drev og kjede på oljiepumpa og. Så må du ha ny bunnpannepakning, registerdekselpakninger øvre å nedre, simmeringer, toppdekselpakning, kile til veiv/hub, locktight til muttern på veiva. Denne må dras me 450nm om jeg huske riktig, å er ikke uvanlig at den løsner gjenn.

Så er det sikkert mer jeg har glemt i farten😅😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, viggo E34 skrev:

Dersom du skal bytte regkjede bør du samtidig bytte kamdrev og hubben på veiva, å når hubben byttes er det med begge dreva så kan da kan lkke gjerne bytte drev og kjede på oljiepumpa og. Så må du ha ny bunnpannepakning, registerdekselpakninger øvre å nedre, simmeringer, toppdekselpakning, kile til veiv/hub, locktight til muttern på veiva. Denne må dras me 450nm om jeg huske riktig, å er ikke uvanlig at den løsner gjenn.

Så er det sikkert mer jeg har glemt i farten😅😅😅

Trur jeg gir faen jeg 😂 Men går det an bare å skifte de skinnene som kjedet glir på ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint og bytte bare skinnene men jobben er den samme. Det skal ikke være nødvendig og bruke locktight på mutteren til veiva bare du drar den til med nok kraft. Det vanskeligste er og finne en måte og låse veiva på. 450Nm vil si er lang arm. 

Jeg byttet nesten alt på min når den nærmet seg 400 000. Skinnene var det da tydelig slitasje på og de måtte byttes. Kjedet kunne jeg nok se antydning til slitasje på og drevene så ut akkurat som de nye jeg hadde kjøpt inn. Da brydde jeg meg ikke om og bytte drevet på veiva for det er litt jobb med og varme opp det nye drevet og litt slikt noe så da har jeg et nytt drev liggende. Blir antagelig og bytte det i vinter når motoren likevel skal opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel ikke være nødvendig med locktight nei, men etter å fått stopp 2ganger på den med turbo etter pådrag med nedgiring. Både med å uten locktight, så endte med stifting av hub på den. Samme om jeg dro på med drøye 450nm på den 😅 selvfølhelig ikke samme påkjenning på org motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rune-K skrev:

Går fint og bytte bare skinnene men jobben er den samme. Det skal ikke være nødvendig og bruke locktight på mutteren til veiva bare du drar den til med nok kraft. Det vanskeligste er og finne en måte og låse veiva på. 450Nm vil si er lang arm. 

Jeg byttet nesten alt på min når den nærmet seg 400 000. Skinnene var det da tydelig slitasje på og de måtte byttes. Kjedet kunne jeg nok se antydning til slitasje på og drevene så ut akkurat som de nye jeg hadde kjøpt inn. Da brydde jeg meg ikke om og bytte drevet på veiva for det er litt jobb med og varme opp det nye drevet og litt slikt noe så da har jeg et nytt drev liggende. Blir antagelig og bytte det i vinter når motoren likevel skal opp.

Ok, men da driter jeg i det. Har uansett ingen ulyder derfra og bilen har ikke rundet 300k enda heller. Får holde litt øye med det også. Det er vel kanskje også en fordel at bilen har automat og sikkert aldri blitt råkjørt ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...