Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

Går unna dette her 😁 kjekt å se! Må ha meg en handling på slike smådetaljer som koppene over demperene foran jeg også.. men nå er det full fokus på å få begynt på montering av turbomotor osv :)

Alltid kjekt med dine oppdateringer med masse bilder 😁 gleder meg til å se denne på veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AHellem skrev:

Går unna dette her 😁 kjekt å se! Må ha meg en handling på slike smådetaljer som koppene over demperene foran jeg også.. men nå er det full fokus på å få begynt på montering av turbomotor osv :)

Alltid kjekt med dine oppdateringer med masse bilder 😁 gleder meg til å se denne på veien!

Takk takk Herr Hellem 🙏 Jada, men nå er det service på Brocaten som gjelder, så "Blåmann" blir satt litt på vent. Brocaten skal på sommerferie til Lofoten på onsdag 👍

Så nå skal det monteres nye innsugspakninger, gasspjeldpakning, tomgangsregulatoren du sendte og begge de slangene, ny belg og veivhusvent samt å sette på den tps'n du også sendte med. Håper så inderlig at motoren sviver 100% da 🙏

Ja kjekt å kompletere bilen med manglende småbiter 😉 Blir liksom så mye mer ordentlig da 👍 

Masse lykke til med turbobygginga ✌️ Du får slenge ut bilder og kommentarer på bygget 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden siste oppdatering og ikke svære greiene som har skjedd heller 🤔

Men fikk montert frontlyktene her om dagen så da følte jeg det var innafor å ta en testtur. Det var gøy og bilen føltes fast og fin 😃 Bilsteindemperene er meget faste og bilen lå jævlig godt på veien i svinger 👍

Det er en lekkasje i eksosanlegget på to plasser som jeg må få fiksa, for det brummer litt vel mye. Tror ikke de lar noe slikt passere på EU-kontroll.

Men så var det dette med oljelekkasjer da 😖 Da jeg åpna panseret etter å ha kommet hjem fra en mil kjøretur, så jeg det steg greit med røyk opp fra manifolden. Og da jeg kikka på den siden av motoren, var det ikke noe særlig tvil om at det her var bløtt av olje 😖

Så da var det bare å kjøre inn i garasjen igjen og åpne opp for inspeksjon. Men det som er så kjipt, er at det ikke var noen åpenbar årsak til lekkasjen 🤔 

Pakningene var på plass og så hele ut. Så jeg har ikke gjort annet enn å skrape vekk det verste av pakningsmassen og pusse litt, klemme på mer masse. Denne gangen litt mer. Også oppå pakningene og på innsiden av toppdekslet, samt at jeg har lagt på en ekstra skive på boltene, siden det virker som om de bånner før lokket har blitt klemt skikkelig nedpå. 

Så nå er jeg spent på om alle gode ting er to eller om jeg må til med andre metoder. Alternativt bolter som gjør at jeg kan klemme lokket litt hardere fast. 

Ja ja, den som gir seg er en dritt 😉

Nå gjenstår det å prøvemontere de nye skjermene jeg har kjøpt, rense resten av interiøret og montere det nye taktrekket. Men før det skal jeg få bestilt time til EU-kontroll. Etter den er godkjent og hvis skjermene har bra nok passform, blir det å lakkere disse samt hele eller deler av panseret og montere dette. Da skulle jeg vel i det minste ha et prosjekt som jeg kan ta det litt mer med ro med. 

Håpet mitt nå er å få dette i havn innen uke 29, for da skal jeg ha en liten ferie og det hadde vært knall å bruke bilen i denne ferien 🙏

 

IMG_0876.JPG

IMG_0882.JPG

IMG_0886.JPG

IMG_0887.JPG

IMG_0888.JPG

IMG_0940.JPG

IMG_0942.JPG

IMG_0943.JPG

IMG_0944.JPG

13DE5133-FD9B-437E-A8A7-C46A9BF1797D.jpg

IMG_0964.JPG

IMG_0970.JPG

IMG_0971.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig digg det må ha vært å kjøre bilen etter så mye arbeid!!! Kjipt med olje problemet, men dette finner du ut av.

Er  veldig imponert over hva du har fått til så langt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2.7.2017 at 22.14, fxslin skrev:

Utrolig digg det må ha vært å kjøre bilen etter så mye arbeid!!! Kjipt med olje problemet, men dette finner du ut av.

Er  veldig imponert over hva du har fått til så langt!!

Takk takk, ja veldig fint å kjenne at arbeidet jeg selv har gjort, holder mål 😃

Bilen føltes veldig tight og fin. Ingen spesielle ulyder eller skrammel. Alt virker å sitte godt 👍 

Har fått skiftet pakning på nytt, så nå ser det ut til å være tett 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått gjort litt småtteri de siste par dagene 😃

Begynte med å skru av toppdekslet igjen, etter at det var en solid lekkasje der. Pluggkammerene var fylt til randen og det svetter en del på uttersiden et par plasser. Jeg er ikke helt sikker på årsaken til lekkasjen, men trolig er det pga at jeg på de to midterste boltene som strammer midten av lokket, manglet stålskiver over gummiskivene/proppene.

Uansett, av med alt og på med pakningsfjerner og skrubbet vekk det verste av pakningmasse, før jeg la på en ny runde med masse og på med ny orginal pakning. Må innrømme at jeg var spent på resultatet. Så gleden var stor da keg kom hjem etter første testtur og kunne konstatere at det var tett 😃 Nå har jeg testa bilen en tre fire turer og det ser fremdeles tett ut. Jeg har også hatt opp coilene for å sjekke at det er tørt der også 😃 Så jeg håper og tror på suksess 🙏😃

Så fikk jeg også endelig gått løs på interiøret. Først monterte jeg det nye (brukte) taktrekket jeg kjøpte av Koed og deretter vasket jeg setene og renset og pleiet det med Swissvax. Stolene og baksetet er ganske slitt, men mulig jeg har fått ordnet med et nytt interiør 🙏 

Jeg fikk også et tips om å løsne casterstagene og bærearmene, kjøre litt fram og tilbake og deretter stramme de igjen i kjørehøyde. Dette pga at bilen har vært svart lav med det coiloversettet som satt på den da jeg kjøpte bilen. Så det ble også gjort, så nå mangler bare å ta en firehjulskontroll og ta med de papirene og tüvpapirene og få bilen godkjent med dette. 

Deretter skal bilen på eu-kontroll den 17 juli og håper inderlig den går gjennom. Helga før eu, skal jeg opp til en kompis og få sveisa igjen det eneste rusthullet som er igjen, så håper det går greit. Kompisen min er ikke proff sveiser, men jeg har sett noe av det han har gjort på egen bil, og det lover godt 😃

Så nå kan jeg endelig si at jeg ser litt lys i tunnellen 😃🎉 Håpet er jo at bilen skal bli godkjent den 17 juli, for da starter ferien min. 

Wish me luck 🙏IMG_0977.thumb.JPG.dc747369c8c5e336cff310c166fdd7c1.JPG

Godt med tørr motor 😍IMG_0979.thumb.JPG.62b4401c1e1ca70fa79961653fb733ea.JPG

En liiiiiiten stund siden forrige støvtørk ? 😂IMG_0980.thumb.JPG.d083670f5323d7058944200f7bbe988c.JPG

I gang med vask og rens av seter IMG_0981.thumb.JPG.f0b9202298616bc857fb36fcc4d23deb.JPG

Er ikke bare på skolepulter og ryggen på busseter som får besøk av tyggis 😉IMG_0984.thumb.JPG.804a6c162fa42150b6b6401bfeaca545.JPG

"Nye" deksler gjorde seg 😃IMG_0991.thumb.JPG.ec25dcc5915a95b2f42895e3b6537553.JPG

Endelig står bilen så og si ferdig utvendig 🎉IMG_0992.thumb.JPG.0dfada71652c075be77e996d30a04a10.JPG

Faen så fin bilen ble med sorte lykter 😍IMG_0993.thumb.JPG.a53cadb208576d59eb5f3fd300a6c185.JPG

I mine øyne er sorte hella det fineste som finnes, men ikke på alle farger. Men med denne blåfargen er det helt perfekt 👍IMG_1002.thumb.JPG.bad21ff076df7ff88ba3dde56b277158.JPG

Måtte bruke jekkestropp for å få løsna bolten på casterstaget. IMG_0976.thumb.JPG.ca8c7a2406d841baf5d10e4977e24ff8.JPG

Før lakking av fangeren. IMG_0978.thumb.JPG.d62d9296b9d0d6c39aff344bd2a52636.JPG

Nylakka 👍 Til å være garasjelakka med sprayboks, må jeg si at resultatet ble ganske bra 😃 Nesten en boks av lakk og klarlakk gjorde at det ble helt ålreit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, 316 skrev:

Synes bilen din ser temmelig bra ut jeg, du skriver selv at den ikke er så fin men må vel være over snittet lell 😀😀 

Takker og bukker 😃

Bilen er helt ålreit den og med en skikkelig lakkrens og polering, vil den nok bli ganske fin, men med hjemmeflikk-lakking her og der samt hjemmelakka for og bakfanger, sier det seg selv at dette ikke er eller blir noen strøken bil.

Men den er bra. Absolutt. Har jo fjerna masse rust og behandlet den etter aller beste evne. Så bilen er bra. Og teknisk er den veldig bra nå 😃

Eneste jeg frykter litt, siden jeg ikke rekker det før eu, er håndbrekk og ryggelys. Mulig jeg kan klare å få stramma det såpass at det går igjennom og er usikker på om manglende ryggelys er toerfeil ? Wish me luck 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fint prosjekt, og synes de garasjelakkeringene dine ser bra ut på bildene hvertfall.

Jeg har også makan bil, en IX med samme farge (gletscherblau). Jeg har også slitt med at toppdekselpakninga ikke vil bli tett. Den siste jeg bytta lekte det fra, særlig i plugghullene, og det ville ikke bli tett selv om jeg prøvde å rengjøre på nytt, flytte litt på lokket osv. Så klinte på skikkelig med tykt lag pakningsmasse på begge sider av pakningen. Det så stygt ut siden den var rød, men da ble det tett. Nå har jeg byttet topp på bilen, og har byttet toppdekselpakninga igjen, og sliter med utettheter igjen, mest bak ved de "rundingene" bak kammene. Jeg tror at skruene kanskje skulle vært litt kortere, fordi jeg mistenker også at de bunner nedi toppen slik at man ikke får nok stramming, og at det var derfor det ble tett når jeg klinte på de tykke lagene med silikonpakning.

Vet du hvordan du løste oljelekkasjen? Jeg skal prøve å rengjøre overflata, legge på pakningsmasse og legge ekstra skiver under boltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Daniel_Ø skrev:

Hei, fint prosjekt, og synes de garasjelakkeringene dine ser bra ut på bildene hvertfall.

Jeg har også makan bil, en IX med samme farge (gletscherblau). Jeg har også slitt med at toppdekselpakninga ikke vil bli tett. Den siste jeg bytta lekte det fra, særlig i plugghullene, og det ville ikke bli tett selv om jeg prøvde å rengjøre på nytt, flytte litt på lokket osv. Så klinte på skikkelig med tykt lag pakningsmasse på begge sider av pakningen. Det så stygt ut siden den var rød, men da ble det tett. Nå har jeg byttet topp på bilen, og har byttet toppdekselpakninga igjen, og sliter med utettheter igjen, mest bak ved de "rundingene" bak kammene. Jeg tror at skruene kanskje skulle vært litt kortere, fordi jeg mistenker også at de bunner nedi toppen slik at man ikke får nok stramming, og at det var derfor det ble tett når jeg klinte på de tykke lagene med silikonpakning.

Vet du hvordan du løste oljelekkasjen? Jeg skal prøve å rengjøre overflata, legge på pakningsmasse og legge ekstra skiver under boltene.

Hei Daniel 😃 Takk for det. Har blitt noen timers arbeid på denne, men nå begynner det å bli ålreite resultater 😃 Til å være bokslakkert, så ble det i grunn helt ålreit. Alt ser jo bedre ut på bilder 😉 

Ang lekkasje så la jeg på pakningsmasse både over og under pakningene og jeg la på en ekstra skive på boltene. Som du sier, jeg også føler at boltene bunner for tidlig. Men nå håper jeg at det skal holde tett. Gjør det ikke det så vurderer jeg nytt lokk eller få det jeg har, planslipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Hei Daniel 😃 Takk for det. Har blitt noen timers arbeid på denne, men nå begynner det å bli ålreite resultater 😃 Til å være bokslakkert, så ble det i grunn helt ålreit. Alt ser jo bedre ut på bilder 😉 

Ang lekkasje så la jeg på pakningsmasse både over og under pakningene og jeg la på en ekstra skive på boltene. Som du sier, jeg også føler at boltene bunner for tidlig. Men nå håper jeg at det skal holde tett. Gjør det ikke det så vurderer jeg nytt lokk eller få det jeg har, planslipt. 

Jeg tror ikke det er lokket som er verst. Jeg tror også jeg kjente på min bil litt fuktig olje ved "overgangen" til vanos / frontplata. Du kan ta også kjenne om det er sprang der, og prøve å slipe det ned forsiktig med wd40 og våtslipepapir og/eller legge på ekstra med pakningsmasse der. Og forresten, de boltene som skrus ned ved plugghullene. To av de har en jordingsledning påmontert. Har du tatt av de før du skrur til? De jordingsledningene må/bør være orientert riktig, og kan hende at hvis du skrur inn boltene med de ledningene påmontert, så får du ikke strammet til nok.

Jeg håper også å få oljelekkasjene borte. Jeg bor i borettslag og har felles parkeringsanlegg og får klager for oljelekkasjer.. Så har bestilt opp litt av hvert at pakninger nå og håper å få luket bort alle tingene.. Mistenker bl.a. i tillegg til toppdekselpakninga at kjededekslet og simmerringen kanskje lekker og pakningen til oljefilterhuset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmerlorris changed the title to Lorriz 525i og 535ia fra side 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...