Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

https://gsbildeler.no/forstilling-drivaksel/abs_ring_e32_34_46_9x_8x_83__3521188?oq=abs ring

Hmmm, jeg skjønner ikke helt dette. Noen som kan forklare meg dette ? Hvordan sitter abs-ringen bak ? Foran så sitter vel denne på hjullageret ? Hjullager bak har såvidt jeg kan skjønne, ikke noen abs-ring på seg....

 

Se litt gjennom tråden min. Jeg bruker e32 750 bak armer og ABS system. Dette er likt som e34 med stor ring. Jeg demonterte hele bakarmene totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker ikke hvor lett det er å bytte bare ringen her, men du må vel uansett av med ytre del av drivknute. av med bakhjulet, av med drivaksel mot det aktuelle bakhjulet, av med støvcap og mutter, så husker jeg ikke om det sitter i no mer på baksiden så må den tærsjes ut baksiden. så må den vel muligens fryses eller varmes for å få av ringen. jeg bytta bare hele klompen til en fra e32 750 da det er likt på e32 med 210bakstilling. mulig det er like enkelt og skru ned hele armen som espenV  nevner, da er det jo greit å bytte foringene der og dersom du skal ha powerfleks😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, EspenV skrev:

Se litt gjennom tråden min. Jeg bruker e32 750 bak armer og ABS system. Dette er likt som e34 med stor ring. Jeg demonterte hele bakarmene totalt.

Takk, har kikket på bildene dine. Forstår det sånn at de ringene bare kan bankes av ? Ser også ut som du har sandblåst mye av dette. Var dette noe du sendte bort eller sandblåsete du selv. Hva var evnt prisen på å få dette blåst ?

Ellers veldig bra arbeid 😃👍 Ser skikkelig innsmurt ut så dette vil vel ikke ruste de neste ukene 😂 
Hvordan var det å demontere armene ? Mye jobb ? Trælete å få av eller gikk det greit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, viggo E34 skrev:

husker ikke hvor lett det er å bytte bare ringen her, men du må vel uansett av med ytre del av drivknute. av med bakhjulet, av med drivaksel mot det aktuelle bakhjulet, av med støvcap og mutter, så husker jeg ikke om det sitter i no mer på baksiden så må den tærsjes ut baksiden. så må den vel muligens fryses eller varmes for å få av ringen. jeg bytta bare hele klompen til en fra e32 750 da det er likt på e32 med 210bakstilling. mulig det er like enkelt og skru ned hele armen som espenV  nevner, da er det jo greit å bytte foringene der og dersom du skal ha powerfleks😉

Takk Viggo 😃 Skal se hvordan det blir med dette. Skal uansett få bytta traversforinga og demperene først så får jeg se om det ikke står om dette i Bentleymanualen. Men hva vil det si å tærsje ? Hva slags utstyr bruker man da ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Bimmerlorris skrev:

Takk, har kikket på bildene dine. Forstår det sånn at de ringene bare kan bankes av ? Ser også ut som du har sandblåst mye av dette. Var dette noe du sendte bort eller sandblåsete du selv. Hva var evnt prisen på å få dette blåst ?

Ellers veldig bra arbeid 😃👍 Ser skikkelig innsmurt ut så dette vil vel ikke ruste de neste ukene 😂 
Hvordan var det å demontere armene ? Mye jobb ? Trælete å få av eller gikk det greit ?

Kan sansynligvis bankes av men ville anbefalt og bruke presse og presseverktøy som du ser på bildene mine så det er litt mindre risiko for at ABS ringen sprekker på vei av.

Alt av store deler setter jeg bort til "Sandblåseren på Kløfta" Helt ok priser. Mindre deler glassblåser jeg selv. Prisen varierer veldig fra gang til gang så da må du egentlig bare sende han en mail eller ringe. Husker ikke nøyaktig hva jeg betalte.

Alle stål deler blir behandlet med Zinga sink grunning. Epoxy primer og vanlig lakk. Noen deler også understellsmasse etterpå. Er så lei av og fjerne rust at nå prøver jeg og gjøre så det blir siste gang.

Vis du først skal gjøre mye ville jeg tatt ned hele traversen. Da er det mye lettere og komme til plus at du kan ta alle foringene når du først er i gang. Eller bare armene men er nesten lettere og få alt ned i en bit. Det som satt mest hos meg var røret rundt vaierene til håndbrekket. Resten satt ikke så veldig. Når det gjelder foringene satt foringene i armene så hardt at jeg knakk gjenge avdregeren min og måtte mekke til noe med verktøy presse instede. Men mine deler var veldig rustene også. Plus det er en nydelig mulighet for og oppgradere til justerbar bakaksel med lager i stede for foring.

 

Skal du bare få av ABS ringen bak gjør du dette.

- ta av driv akselen mellom diff og hjul. 6 umbrake bolter i hver side.

- sitter en stor mutter innenfor der driv akselen satt mot hjul. Jeg tok ikke av låseskiven men gikk på med slagtrekker direkte og da separerte jeg faktisk delen og kunne ta den direkte av uten avdrager.

- vis det ikke går av lett bruk avdrager bak for og få av drivflensen med ABS ringen løs fra hjulflensen.

- fjern en del av rusten før du prøver og dra ABS ringen av så du slipper og dra ABS ringen gjennom rusten og risikoen for at den sprekker er mindre.

Du må kjøpe ny låsering og bruk noe tykt grafitt fett eller lignende på splinen når du monterer sammen igjen. Bruk Locktighte 638 eller tilsvarende når du setter på ny eller gammel ABS ring igjen kan vere lurt. Min ABS ring etter glassblåsing satt litt løst på flensen uten lim.

 

Håper dette ga noen svar. Eller så får du bare spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Takk Viggo 😃 Skal se hvordan det blir med dette. Skal uansett få bytta traversforinga og demperene først så får jeg se om det ikke står om dette i Bentleymanualen. Men hva vil det si å tærsje ? Hva slags utstyr bruker man da ? 

tærsj er en avdrager, 2 eller 3 armet f.eks 🙈 ble kanskje litt dialekt 🙈😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@EspenV Takk for at du gadd ta deg tid til å skrive så mye info 🥳🤘 Nå blir det først å få bytta traversforinga og dempera. Eneste grunnen til ønske om ny abs-ring er fordi de er rustne og mistenker at de årsaker at jeg får abs-lampe. Men det som er rart er at jeg kan kjøre milevis på jevn vei uten at lampa begynner å lyse, men treffer jeg hardt ned i en skarp dump eller høy fartsdump så kommer abs-lampa. Så brå belastning tenner lampa. Aldri ellers. 
 

Så jeg har ikke noe motiv å få denne bilen strøken. Det er såvidt jeg kan observere, ikke så rustent og fælt i bakstilling. Mistenker at forrige eier var veldig nøye med denne bilen. Så langt har jeg ikke hatt noe problem med deler som sitter dønn pga rust. Virker veldig ålreit, så da kan jeg heller forsøke å holde det rent og smurt/behandlet fremover 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, viggo E34 skrev:

tærsj er en avdrager, 2 eller 3 armet f.eks 🙈 ble kanskje litt dialekt 🙈😅

Tenkte at det var et hjelpemiddel som drar av noe 😅 Men heter det feks hjullageravdrager eller no sånt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Espen har skrevet det jeg skulle skrevet ,men sånn ser det jo ut:

A0DD851B-F23C-4B03-8D2A-B1DE3CD05EB8.jpeg.a981a28c30f4ec1f963838cc55db8993.jpeg

Denne må av og da ser det sånn ut:

85BA6E27-5754-4B33-B37B-9EEA4C7D2201.jpeg.0d308547b1a554388a852688fe105908.jpeg

Angående Abs ring ,pm du får kjøpt den løs ,er jo det greit.

Jeg har byttet ringer en mengde ganger på Oplene jeg har hatt og jobben er lik.

Sørg for å rengjør ekstremt godt gjerne med dremel der ring skal stå fast .

Ikke puss for mye da ring blir løs og det vil du ikke .

Når du føler du nærmer deg ,se om du kan få på ring litt på kransen .

Varm opp ring godt ,ta så hammer / klubbe og dunk forsiktig på plass .

Voila ferdig .

Og låseblikket rundt mutter er dritt og få av det og 😀😀👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, sveigis skrev:

Ser Espen har skrevet det jeg skulle skrevet ,men sånn ser det jo ut:

A0DD851B-F23C-4B03-8D2A-B1DE3CD05EB8.jpeg.a981a28c30f4ec1f963838cc55db8993.jpeg

Denne må av og da ser det sånn ut:

85BA6E27-5754-4B33-B37B-9EEA4C7D2201.jpeg.0d308547b1a554388a852688fe105908.jpeg

Angående Abs ring ,pm du får kjøpt den løs ,er jo det greit.

Jeg har byttet ringer en mengde ganger på Oplene jeg har hatt og jobben er lik.

Sørg for å rengjør ekstremt godt gjerne med dremel der ring skal stå fast .

Ikke puss for mye da ring blir løs og det vil du ikke .

Når du føler du nærmer deg ,se om du kan få på ring litt på kransen .

Varm opp ring godt ,ta så hammer / klubbe og dunk forsiktig på plass .

Voila ferdig .

Og låseblikket rundt mutter er dritt og få av det og 😀😀👍

 

Etterom jeg mener å huske, så var vel abs-ringen sprukken eller mistet noen tenner ? Hva med bare å få tenna pusset 😅 dersom det er helt og i orden ellers ? Eller blir det bare like rustent etter kort tid når dette først har begynt å ruste ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, satan i gatan, så digg å klare forskjellig mekking sjæl 🥳🎼👍🤘😍

Da var traversforingene ute i fri luft !! 🥳 Jeg hadde jo ikke samme tålmodighet eller tro på at tyngdekraften alene ville få disse foringene til å skli ut av sylinderen sin, så jeg valgte å koke dem ut 😅

Og det var nødvendig å stå med føneren en god stund før noe skjedde, men til slutt begynte det å knake litt i traversen og jeg så antydning glippe. Derfra gikk det kjapt og vipps så sklei dem fint ut 👍

Herregud sånn som vi har streva på tidligere biler jeg har hatt 😅 Men dette var genialt og takk til den youtubevideoen som viste meg dette 👍

På onsdag får jeg Powerflex og topplagre til dempera, så da blir det å montere sammen igjen og det blir digg 👍 Tror jeg da 😅 Kan jo hende jeg fortsetter å demontere litt mer foringer og evnt prøver meg på hjullagrene og ny eller overhalt abs-ringer 🧐

To be continued 🥳

2D0110AF-A854-45D4-8933-2244E37980C1.jpeg

F0E55149-AC2C-4B06-81A7-63A98D51EE75.jpeg

98C409C9-808D-4D38-8559-B6FD90581D0D.jpeg

5810933F-4173-469C-83D4-D5E47ADE1253.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...