Gå til innhold

Lorriz 525i og 535ia fra side 32


Bimmerlorris
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, sveigis skrev:

Dette blir bra Tore.

Og med ledningsnett og til og  med .

Tenker blåmann blir frisk nå .:)

Ja det er hardt å være 34 mann til tider,stadig issues man må ordne for holde disse friske :)

Ja her følger alt med, så det burde bli bra :-D Så nå håper jeg bare at alt går smuuuud mtp levering av motor...

Jeg føler meg ikke trygg på dette før jeg sitter i bilen med motoren på hengeren, på veg mot garasjen der bilen står :-P 

Det er null og nix info om tilstand, annet enn at selger kjørte bilen ca 6 mil hjem til seg selv. Det eneste han kunne si, var at turen gikk fint og bilen gikk som den skulle.

Så skulle det vise seg at motoren er ræl, ja så har jeg ikke gitt svimlende summer og jeg vil være en erfaring rikere mtp det å ha utført et motorbytte. 

Jeg husker da jeg skulle demontere og montere innsuget. Jeg brukte en evighet fordi jeg var livredd for å gjøre noe feil, men da jeg måtte gjøre samme jobben litt senere, gikk den samme jobben unna på null komma nix :wink: 

Ja det er til tider en del issues med disse bilene, men jo mer erfaring på mekking av dem, finner man ut at dette faktisk er overkommelige biler å skru på :-) Alt er så logisk og straight forward :-D 

Så i det minste håper jeg på at denne motoren er i ok tilstand og kan funke en god stund :wink: 

Den blir uansett ikke montert før den har nye pakninger og er gullende ren :wink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn har alltid en viss skepsis når man skal kjøpe motor ,og det må mam ha.

Er jo ikke gøy å skru i tmesvis for å så få sjektesvev og banking.

Men går jo utifra at selger er såpass ærlig at han forteller sannheten ,hvertfall når han legger ut på 34 gruppen på FB.:)

Så dette går nok fint Tore .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, sveigis skrev:

Enn har alltid en viss skepsis når man skal kjøpe motor ,og det må mam ha.

Er jo ikke gøy å skru i tmesvis for å så få sjektesvev og banking.

Men går jo utifra at selger er såpass ærlig at han forteller sannheten ,hvertfall når han legger ut på 34 gruppen på FB.:)

Så dette går nok fint Tore .

He he he, huff ja, sjektesvev er stusselige greier ](*,)

Nei det vil selvsagt være gørr om motoren er kast, men samtidig så er det bingo når man kjøper slik som dette. Han har virket ærlig og Andreas kjenner han som en real kar som er til å stole på. 

Men han var tydelig på at han ikke visste en dritt om motoren. Men sa den gikk fint da han kjørte den hjem. Så da velger jeg å stole på dette. 

Som jeg sa, så vil jeg få mer erfaring og erfaring er alltid bra, på godt og vondt :wink: 

Så dersom denne motoren står i garasjen om et par ukers tid, blir det å vaske den klinisk ren og Koed får en ny bestilling på alt av pakninger :-D All gummien blir flyttet over fra gamlemotoren da dette er nytt. Samt alt annet jeg føler er i bedre stand enn ny-motoren :wink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bimmerlorris skrev:

En aktiv dag i E34`s navn :-) 

Da har jeg avtalt å kjøpe denne motoren som nevnt :-D

Det gjenstår å få oversikt over på hvilken måte den skal overleveres, siden motoren pr dags dato stå i Bergen, men planen er at han skal innom Oslo med lastebilen sin og dersom det går slik vi tenker, møter jeg han der og får den overlevert :-) I verstefall stikker jeg til Bergen og henter den. Har fått tilgang på bil med hengerfeste og en henger, så skal alltids få hentet den :wink: 

Fikk litt blod på tann ang dette med å bytte motor, siden den som sitter i ikke er i særlig toppers skikk :wink: 

Så da tenker jeg at jeg handler meg en elefantjekk og skrider til verks så fort det begynner å bli litt vårlig ute :-) Jeg får være litt Pippi Långstrump og si som henne; Det har jag inte gjort førut, så det klarer jag sikkert :wink:

Så bra det ordnet seg :)

Dette må bli bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og tenker på hva jeg bør gjøre og i hvilken rekkefølge....

Bilen er jo eu-godkjent og tusler og går. Lysten til bare å bruke den som den er og kose meg med den i 2018, er stor. 

Men det er jo ting som jeg bare måå gjøre før jeg kan kose meg med den sånn trygghetsmessig og for å slippe irritasjon. Det irriterende er vindusviskerene. De er ikke slakke, men de er ujusterte. De slår i karmen nede og stopper litt opp på ruta. Så her er jeg bare nødt til å demontere, justere og sette inn igjen.

Det trygghetsmessige er bensinlufterørene. De er ikke helt innafor. Det er montert rør som ikke er orginale og røret som går opp til luftinga på toppen, har feil proporsjon. Dvs at tuppen der bensinslangen er tredd på, er veldig "kon" for å si det sånn, så derfor føler jeg slangen ikke sitter 100% og er redd for at den skal skli av. 

Men har som nevnt, nye orginale, og det er planen jeg har nå. Skal reise til garasjen der bilen står i løpet av denne uken og få satt i gang dette arbeidet. Håper bare at det ikke blir så kaldt som spådd. For selv om garasjen er isolert, blir det ikke akkurat varmt når jeg bare har en liten vifteovn som oppvarming. 

En ting til som jeg skal gjøre, er å montere nye framskjermer. Har jo kjøpt nye uorginale på Koed og håper passformen er ok. Forventer ikke at de er 100% og det er greit. Kompisen min Simon, oppe på Lillehammer, har kompressor og lakksprøyte, så denne lakkjobben blir gjort av Lorris him self :wink: Jeg skal også matte ned panseret og gi det et strøk også. Jeg har slått meg til ro med at denne bilen skal være fin langt i fra og langt i fra fin :-P For sannheten er at jeg ikke er så glad i å ha en strøken bil. Jeg er for nevrotisk og ville blitt hysterisk redd for skader dersom jeg hadde hatt en superstrøken bil :wink: Så det å ha den med litt skavanker utseendemessig er helt greit for meg :-D Bare bilen er grei for rust, så er jeg fornøyd. 

Jeg sier ærlig talt ikke dette fordi jeg selv ikke er noen proff og at resultatene ved at jeg gjør alt selv, resulterer i så som så-resultater... :-P Nei jeg er ærlig når jeg sier at jeg liker best at bilene mine er ustrøkne. Da trenger jeg ikke være redd for å bruke de :wink: 

Ja ja folkens, jeg er rett og slett ikke sikker på om jeg skal legge masse arbeid i motorbytte, overhaling av topp eller bare kjøre den som den er i år og heller kjenne litt etter hva som føles viktig og riktig ang denne bilen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jusreringa er fort gjort lorris, av med viskerarma og plastdekselet under den. Da har du tilgang på muttern til hovedstaget, løsne den å flytt rundt og prøv deg fram til du blir fornøyd. Kan jo se på brokatten ca vinkel ;) testkjør med pusserne stående ut og panser åpent ;) dersom di monteres feil kan di gå feil vei også:stupid: det gjorde di på 520n jeg bytta på sist høst.

Ellers sier jeg meg enig i bil i bruksstand fremfor utstillingsbil, men ville gjerne sett motorbytte fremfor blårøyk fra eksos \:D/

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Viggo 😃

Jeg skal få demontert deksler og komme til og kikke på hvordan dette funker 👍

Det som er med min ang oljeforbruk, er den ryker ikke i det hele tatt. Null blårøyk, men kan kjenne en litt sur eim av eksos når jeg kjører med takluka oppe. Motoren trekker veldig godt også. Føles som om alle de 192 gampene fremdeles er i form 😉

Så ikke godt å si hva som er greia. Har jo fått tips om å bruke 10-60 olje. Så kan jo forsøke tykkere olje og se om det funker. 

Ja ja uansett så får jeg bruke vinteren på å tenke ang hva jeg skal gjøre eller ikke gjøre med den i 2018 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, da fikk jeg endelig hue ut av rassen og kom meg en tur ut til garasjen der bilen står. Har sittet og bygget opp lenge nok nå 😂 

Bilen står i garasjen til min far som bor på Grinder, ca 9 mil fra Hamar der jeg bor. Så det har kosta litt å finne motivasjon. Faren min bor i Spania på vinteren, så det å reise utover frista ikke så mye, siden jeg visste det ville ta en halv dag å få passe varme i huset 😖

Men endelig fikk jeg altså kommet i gang med jobben jeg har hatt først på lista, demontering av bensintanken og pussing av rust som var på baksiden av den. 

Jeg er uendelig treg og omstendelig når jeg driver på med denne bilen. Jeg har en tendens til å stresse fælt når jeg gjør noe, så derfor er dette prosjektet en måte å roe ned på. Jeg forsøker å tenke gjennom og legge så mye som mulig til rette før jeg går i gang. Allikevel driver svetten av meg når jeg jobber og trenger en del pauser og trøyeskift 😂

Ja ja jeg fikk jekket opp bilen og satt den på bukker og skrudde av hjula og bakfangeren, samt den beskyttelsesplasten over ekspansjonstanken. Deretter måtte jeg bruke vinkelsliperen og kappe den ene bolten til tankstroppen da den var rusta til det igjenkjennelige 😉 Den andre bolten var ok. Så var det å vrenge av gummibeskyttelsen rundt påfyllingsrøret og de slangene som satt i forbindelse med ekspansjonstanken og deretter var det bare å trekke tanken ned og ut 👍 I grunn en veldig grei jobb 😃

Så var det å fjerne de ihjelrusta bensinlufterøra og gammal møkk av tanken. Nå er det bare å montere de nye røra 👍

Men før dette monteres, skal all rust fjernes/begrenses. Det var ikke så pent på undersiden av tanken. Masse rust, men bare et lite hull. Her blir igjen å bruke båtfix. Jeg tror ikke jeg kommer til å legge noe annet arbeid enn dette, men jeg skal sjekke litt om det er noen sandblåsere og sveisere i nærheten her. Solør er kjent for å ha mange bilfolk, så skal sjekke litt. Skulle det være noen, så kanskje jeg tauer bilen bort til den som evnt skulle drive med dette og får hele bakenden oppunder der, sandblåst. Men jeg vet ikke. Men en ting er sikkert, så sårbar som denne er for å begynne å ruste igjen, skal den ihvertfall få slippe å lide seg gjennom noen vintre 😉 Bruker jeg den kun som sommerbil, har den ihvertfall en sjanse til å holde noen år 😂 

På E34-Norge var det forrige dagen en fyr som la ut en salgsannonse på et sett Rondell D58. Han la de ut for høystbydende over 1000 kroner 😂 Jeg endte opp med dem for lusne 2500 kroner 👍 ikke var de så aller verst heller. Litt kantskrap her og der, men det bryr jeg meg lite om. De er i str 8,5 og 10" 18 tommere 😃 

Så det var jo kult da 👍 

Ja ja men da har jeg ihvertfall kommet litt i gang igjen med denne bilen 😃 Skal forsøke å ikke utsette så lenge, det å fortsette med rustpussinga. Må få dette i orden før jeg monterer tanken igjen, så satser på å være på plass igjen om maks ei ukes tid, håper jeg da 😂D35BE808-B231-4A64-A985-F97E850C58F2.thumb.jpeg.16e5d344013baebc5dd1fe810954268e.jpeg

Bilen opp på bukker. D057987A-6386-4234-87BF-8B92CC3C63BA.thumb.jpeg.30c026f9ff3697d582eff5e39d57bc9b.jpeg

Fjerning av deksler og bakfanger. DB37E476-8920-41E7-8FC6-0ABB48B823BE.thumb.jpeg.123d44d1563343d43ab753939819d37a.jpeg

Tankbåndene av. Måtte som sagt kappe ene bolten pga ihjelrusta bolt. A9BA8E98-4693-4B9F-AA4F-8CCB8BAC3ADB.thumb.jpeg.70161eb4f0b27aa9863baaff3493073e.jpeg

Ut med beskyttelsesgummien rundt påfyllingsrøret. D2B7A36C-4EBB-4044-BED7-FAD8D0458C9A.thumb.jpeg.790052ca98850c29233351ba30af0d76.jpeg

Av med gummislanger ifbm ekspansjonstanken. AA9DA6F2-E359-4DBE-9F62-E94E74415F30.thumb.jpeg.06b36ff2d08cb0d102ed7d6434d5d8d8.jpeg

Av med slanger for å få senka tanken. AB30E594-C35D-4176-9E49-E5A73F4869AC.thumb.jpeg.7db24182a7de0d40c53239991e33fc7c.jpeg

Så var tanken demontert. F6BF02A5-1C98-466F-9C23-EAA672E61CDA.thumb.jpeg.622e7678938b1983ef0e00bc82f576a3.jpeg

Huff !! Er såååå glad i rust 😖36B72E7E-0CF4-4E24-A9C9-E81680B20152.thumb.jpeg.476842e6ba9b1c79e77c5f81b57f426f.jpeg

Ihjelrusta rør 😂CA4AAE30-90CF-4C8E-B056-5576FBBE3928.thumb.jpeg.cee94bf6a95d121ac555e7caf0f90c02.jpeg

Lækkert !!120ECBC8-13A5-49C9-A384-CC85CF92ED26.thumb.jpeg.658700da8b0cea73b055f4d0817d3396.jpeg

Bare å brette opp erma og gyve løs her 🙈14A7F41F-D60E-4706-8230-86889106BA42.thumb.jpeg.41e0608ed5da4d338b20a2d5c0a93930.jpeg

Verktøybenken min 👍

8A046B4B-DB41-4F10-A865-223964E49254.jpeg

0B6735E3-DFDF-42E4-98DE-D826FF9F6A74.jpeg

97D8EEE7-E8BA-4626-80B0-98DAAA880AEF.jpeg

Endret av Bimmerlorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner nå på jobben jeg har prøvd på å komme igang med i 5 år :).

Uansett så er det veldig bra å ha gjort .

Men så jo ut til å være mye overflaterust ikke gravrust,og det er jo bra .

Der fikk du deg Rondell ja og ingen upris det .

Hva slags understellstoff kommer du til å bruke der ved tanken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@viggo E34

Takk for det 🙏 Godt å komme i gang. Er lei av å finne rust, men overhode ikke overrasket da 😂

@sveigis

He he, tror du det kan risikere å se likedan ut bak tanken din ? 🙈

Det tok vel ikke mer enn en halvtime å få tanken på bakken tenker jeg. Veldig grei jobb. Kjekt å få rengjort og blir fint å montere de nye lufterøra.

Men huttetuuu så mye rust det var under der. Jeg pussa bare med sånn roterende stålbørste, så gikk ikke gjennom annet enn én plass. Bruker jeg en "negerkuse" så tenker jeg det blir ei sil flere steder. Og jeg akter å kjøpe en ny sånn kuse, for jeg vil gjøre det så grundig jeg kan. Så det blir nok noen lapper med glassfiber 😂

Jeg har brukt brunox på alle stedene jeg har pusset rust, så det blir å bruke det her også. 

Ja jeg må si at 2500 kroner for et sett Rondell D58 er en rimelig penge 😃 De er ikke akkurat strøkne, men slett ikke herpa 👍 En skikkelig vask og polering så skinner de sikkert greit 😃 Du er jo en sånn poleringskonge Jan, så noen tips ang å få de sånn noenlunde blanke, tas i mot med takk 🙏😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående felga ,hadde jeg hatt de på e39 en tror jeg .

Syns de du har på 525en er så fine .

Jeg vet nøyaktig hva jeg ville gjort med Rondell felga men det er så lang en prosess at det får vi ta pr pm når du føler for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sveigis

Jeg er litt usikker på dette. Jeg er også enig i at de som sitter på er veldig fine. Har også fått tak i brukbare dekk til de også som skal monteres til våren.

Tanken i utgangspunktet var at jeg ville skaffe noen ålreite 17" alufelger å ha litt fine vinterhjul også. Kjipt å ha en stusselig bil om vinteren. Så mulig jeg kler M6-felga i vinterfrakk og bruker Rondellene på sommeren 🤔

Ang tips om fix av rondellene så send meg gjerne en pm når du har tid 😃 Er noen mnd igjen til sommerdekktid, så har jo tid til å sitte og fikle litt med dem 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Bimmerlorris changed the title to Lorriz 525i og 535ia fra side 32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...